NZXT SENTRY LX Review

Esxca 14 november 2009, laatste update op 14 november 2009, 4.381 views

NZXT SENTRY LX

Pluspunten

• Mooi design
  • makkelijk in gebruik

Minpunten

• in kijk hoek slecht

Features Score: 5
Kwaliteit Score: 5
NZXT Sentry LX

Features

Large dual 5.25" LCD screen
NZXT designed intuitive control, set and change fan speeds and settings on the fly
Auto/Manual modes, let the LCD take control or set fan speeds to your liking
Temperature alarm
Aluminum finish
NZXT Designed graphical interface, easy to read and understand
Saved Settings, calender and fan settings are stored even during system off so settings don't need to be redone
Supports up to 4Watt per channel

In het nederlands
De controller beschikt over vijf aansluitingen voor fans en vijf temperatuursensoren. Naast handmatige afstelling van de fansnelheid kan je ook voor een automatisch programma kiezen. De Sentry LX handhaaft dan een gegeven maximumtemperatuur bij zo laag mogelijke fansnelheid.
Verder beschikt het apparaat over een alarmfunctie om te waarschuwen voor oververhitting. Alle temperatuurwaarden kunnen worden afgelezen op het LCD-scherm van de controller.

Dus, dit is een fancontroller en de enige in zijn soort die 2 bay's gebruikt hier zitten natuurlijk voor en nadelen aan, deze zie ik echter niet echt de waarde om die duidelijk te gaan maken. Want ik wil dit apperaat simpelweg iets duidelijker maken aan het pupliek.

Ik zal een paar dingen van deze fancontroller bespreken dit zijn als volgt.

1.Installatie
2.Gebruiks gemak
3.Uiterlijk
4.Conclusie

1.Installatie

De installatie Verliep erg simpel,
zodra je hem uit de doos haalt is het vrij vanzelfspreken hoe alles aangesloten moet worden.
Bij geleverd zit het Batterijtje voor achter op het paneel deze zorgt onder andere voor het onthouden van je persoonlijke instellingen van de fancontroller.

De fancontroller neemt 2x een 5.25" bay in beslag hiervoor moet je deze natuurlijk eerst vrij maken
De controller gaat er daarna met veel gemak in, zet hem wel vast met de bijgeleverde schroefjes of klik hem vast met en screwless systeem.

Er zitten 5 temperatuur sensoren bij.(met genummerde vlaggentjes)
deze kun je willekeurig plaatsen in de kast, maar natuurlijk is het effiecienter om ze op/naast het deel wat je aan het koelen bent te plaatsen.
Dit komt later alleen maar ten goede van de automatische instelling van de controller.

Ook zitten er natuurlijk 5 3pin Fan connectors bij, (met genummerde vlaggentjes)
Let op bij het aanschaffen van Fans zitten hier 3 draden op rood zwar en geel dan is deze compatible met deze fancontroller, zoniet zal je het niet handmatig kunnen aanpassen en heb je geen RPM weergave.

Ook is het mogelijk om meerdere fans aan te sluiten op 1 connector hier moet wel een splitter voor gebruikt worden hou wel in je achterhoofd dat er maar 4 watt per aansluiting gebruikt kan worden dus dit gaat niet on eindig goed. Ook dan met 4 op 1 aansluiting zul je nog steeds RPM weergave hebben zolang de fan het toelaat.

Jammer vind ik dat de pinnetjes van 3 pin connectors in het algemeen nog al fragiel zijn dus het sleeven van de controller zoals ik gedaan heb is nog al riskant. Zorg dat je vervangende stekkertjes heb deze willen nog wellis komen te overlijden bij het uit elkaar halen.
Het resultaat mocht er wel wezen trouwens en ziet er netjes uit in de kast.

2.Gebruiks gemak

Eenmaal aangesloten is het alleen nog een kwestie van computer aanzetten en inprincipe werkt het al. Maar ik zal toch even een beknopte uitleg geven over het apperaat werkend.

(laaste foto)

Rood

Dit zijn de bedienings knoppen allemaal druk knopjes
Van boven naar beneden
De pijltjes toetsen:
deze zijn om bij elke andere functie hoger of lager in te voeren of de volgende te selecteren.

Set; met deze functie kan je de dag datum tijd instellen.
Mode; Hiermee selecteer je auto of manual mode, je moet eerste naar manual gaan om dus manueel dingen hoger of lager te zetten.
Fan select; vanzelf sprekend hiermee selecteer je fan een tot vijf.
Reset; gevaarlijke knop! Als je deze indrukt mag je alles weer opnieuw instellen (niet dat het veel werk is) maar heb em wel is perongeluk ingedrukt.

Blauw

Het Lcd Schermpje, met alle informatie erop vanzelfsprekend.

Groen

De andere helf van het lcd scherm, hierop is te vinden hoeveel % de fan draaid.
Dit word aangegeven door middel van 10 oplichtbare lampjes elk lampje staat voor 10%,
Nummering de fan staat boven elke temperatuur. Let op de temperatuur hoeft niet gekoppeld te zijn aan de temperatuur sensoor alleen als je ze ook daadwerkelijk op het gekoeld vlak heb geplakt.

3.Uiterlijk.

Ik ga hier niet schrijven wat ik er mooi aan vind maar wat de voordelen en of nadelen zijn van de voormgeving.

Wat betreft het uiterlijk is het erg efficient, lekker groot alles is makkelijk te gebruiken.
Het lcd schermpje heeft van de voorkant een haarscherp beeld wel is er een nadeel dat er een hele slechte inkijkhoek is ik gok 130 graden ik heb hier geen officiele feiten voor maar ongeveer dus.

4.Conclusie

Wie van een stille computer houd en van mooie metertjes en toeters en bellen is dit de perfecte fancontroller super makkelijk om te gebruiken en zelfs een beetje modbaar,.
Ik ben zeer tevreden met deze fancontroller en heb er al 3 ingebouwd waar van 1 bij mezelf

Voor vragen opmerkingen en andere dingen betreffend deze revieuw feedback is zeer welkom
dit is te beschouwen als mijn eerste Uitgebreide revieuw.

Heb jij ook een NZXT SENTRY LX?

Bedankt voor je review, ik denk dat je buurvrouw het wel gaat begrijpen, althans, misschien komt ze ook met nog wat vraagjes net zoals deze relatieve leek :).

Maar eerst: je hebt een echt multi-bootable systeem zo te zien :+ , zoveel OS-en heb ik alleen nog maar in folders bij elkaar gezien......
Zijn de filmpjes van jou zelf waar je naar verwijst, want o die muziek bij de eerste....
Verder zou je er waarschijnlijk goed aan doen om het verhaal even door een spellingchecker te gooien (of de tekst in Word schrijven en dan checken, voordat je hem post. Niet dat alles eruit gehaald gaat worden want er zit zo links en rechts ook nogal wat (kromme) spreektaal en dialect tussen, die de spellingchecker nooit gaat vinden. Dan voorkom je problemen zoals je met de tekst van MMal had (secitekoppen, hij bedoelde sectiekoppen).

Tot zover goed bedoelde opmerkingen, nu wat vragen over het ding zelf.

Je besteed veel tijd aan het aanbrengen van sleeves. Afgezien van het feit dat er echt veel netter uitziet, heb je ook het gevoel dat het veel uit gaat maken voor je air-flow in de kast? Een paar plakbandjes er omheen zou toch net zo effectief zijn, lijkt me, en scheelt een hele berg werk?

Maak je nu nog gebruik van je fanaansluitingen op het MoBo, of wordt de fan alleen maar aangesloten op de controller, die ze dan zelf van de nodige prik voorziet. De fancontrollers die ik ken, zitten, dacht ik, allemaal geschakeld tussen het MoBo en de fan. Moeten de programma's die de fans regelen natuurlijk wel uitgezet worden.

Je hebt het in je tekst over het plakken van sensoren. Begrijp ik goed dat de controller eigen temperatuursensoren heeft? Veelal kun je die toch ook uitlezen van je MoBo (zoals fanspeed dat bijvoorbeeld doet.

De controller is alleen te gebruiken voor 3-aderige fans. Dus 2- en 4-aderige (zoals op je CPU zit) kun je er dus niet mee aansturen. Dat maakt de bruikbaarheid wel gelijk een stuk beperkter. Bij sommige fancontrollers zoals de Zalman ZM-MFC1, hebben nog een paar schakelaars van 12 <-> 5 V om de 2 polige fans te regelen, of zit zo'n soort voorziening ook op deze fancontroller?

Last but not least: je vindt de prijs zeer goed. Ik vind een kleine € 60,= om wat fans te regelen (die al bijna allemaal door mijn MoBo geregeld worden) een hoop geld, daarnaast ben ik ook niet kapot van die roterende fans op het display (maar dat is strikt persoonlijk), welke ik overigens met mijn kast niet zou zien omdat er een deur voor zit.....

Maar al met al een leuke review die ik met veel plezier heb gelezen.
je eerste vraag: ja sleeves was puur omdat ik het mooi vond :P en het zijn echt mini kabels dus niet echt airflow loss daar,

vraag 2: hij werkt wel met minder of meeraderige fans maar dan leest ie gewoon geen rpm :P dat doet je software ook niet als je em op je mobo aansluit.

ik vind de prijs wel redelijk, tis een leuk apperaat :) das ook wat
waard.

ow en er werd meer gevraagd onder welke os dit apperaat werkt, indat geval alles waar jou pc op kan draaien :)
wat echte pics zoals het er uitziet als je him ingebouwd hebt zijn altij leuk.
Verder een prima review voor een fancontroller. Probeer wel even je secitekoppen na te kijken want je gebruikt 3 verschillende stijlen.
zou ff op de links klikken als ik jou was heb je zelfs bewegend beeld :) das toch beter als fotos? zitten youtube links in
edit:
ik hou niet van filmpjes die vanzelf afspelen. maar kweenie hoe ik ze zeg maar framed in me revieuw zet
ps edit wat is secitekoppen? heb het gegoogled maar woord bestaat niet

pps ow zie wat je bedoeld zal ff aanpassen :P (bedankt) je bedoelde dat niet alle koppen dikgedrukt/onderstreeept waren toch?)

[Reactie gewijzigd door Esxca op 14 november 2009 23:19]

sectiekoppen, die dingen die boven een deel staan:P
Kan je dmv software ook nog de kleuren van de LCD aanpassen?
Hoop dat het een duidelijke revieuw geworden is..heb het zo geschreven dat het voor mij begrijpbaar is en dat ik het aan mijn buurvrouw kan uitleggen en dat ze het begrijpt
Dat youtube filmpje had ook wel zonder die afschuwelijke kreten in de achtergrond gemogen.
zal de muziek er af trekken :)
hallo

elke keer als de pc uit slaapstand komt of opnieuw opstart is de datum en tijd weg.
zou dit aan de batterij kunnen liggen of is het wat anders

mvg
heb een nieuwe batterij er in gedaan en nu rest de fan control zich niet houdt nu mooi alles vast werk super goed