Specificaties 55" Ultra HD LCD TV met HDR en 2 tuners - Bekijk alle specificaties

Samsung UE55KS9000 Zwart Review

dinandusTestpanel 10 januari 2017, laatste update op 10 januari 2017, 1.200 views

Samsung UE55KS9000 Zwart (Testpanel)

Goede 4K TV, blinkt uit in de weergave van "real 4K" zeker in combinatie met HDR. De kleuren spatten van het scherm af, echt overtuigend. Het licht gebogen scherm, voordeel daar je het idee hebt dat er wat diepte in het beeld ontstaat, soort van pseudo 3D effect.

Pluspunten

• kleurweergave
  • HDR contrast weergave
  • Amazon Prime App in 4K/HDR
  • afwerking, bouwkwaliteit
  • 2 afstands bedieningen
  • one connect box

Minpunten

• diepte standaard voet
  • Insight UHD app werkt niet
  • instellen sateliet kanalen
  • af en toe ghosting

Inbrandgevoeligheid Score: 5
In samenwerking tussen Tweakers en Samsung een 55KS9000 mogen proberen.
Vlot een afspraak gemaakt, en correct afgeleverd, de tv is zorgvuldig verpakt.

De Tv uitgepakt, en er zijn diverse onderdelen welke je tv set compleet maken, en de one connect box heeft de meeste tv aansluitingen(4 HDMI, 2 satelliet, 1 antenne, 1 HDD en 1 USB2) welke je door middel van een speciale connector met de tv zelf verbindt.
Deze box zet je lekker uit het zicht, en sluit je je randapparatuur op aan. Op de tv zelf zit nog een LAN, USB2 en de 220 V aansluiting en 1 CI+.

Fijn is dat er nog een standaard afstandsbediening in zit alsmede een "moderne" versie. mijn voorkeur gaat uit naar eerstgenoemde, toch net iets praktischer in dagelijks gebruik.

Het opstarten van de tv gaat als ware vanzelf, simpele stappen die je door je menu gidsen. Het instellen voor mijn Ziggo kabel tv ging lekker snel. Het instellen van de triple satelliet schotel vergde meer tijd en meerdere stappen, dit zou wat eenvoudiger mogen.

Als eerste de SD kanalen gekeken, om te zien hoe de TV deze beelden opschaalt naar 4K content, dit gaat redelijk goed tot goed. Om vervolgens de diverse HD kanalen te kijken van mijn kabel aansluiting. Hier zie je al dat de tv hier meer overtuigende scherpere beelden ten toon stelt.

Dan is het tijd om eens de HD kanalen via de 3 Astra satellieten te gaan kijken.
Hier merk je al een verdere verbetering als je de BBC HD kanalen, evenals de ARD/ZDF in HD bekijkt, daar deze in een hogere bitrate op de satelliet uitzenden ten opzichte van de Nederlandse HD kanalen vanuit het Canal Digitaal pakket.

Maar om te zien wat de tv echt in 4k beeldkwaliteit presenteert is het kijken van de 7 diverse Ultra 4K kanalen een echte aanrader. O.a. bij de SES Astra demo kanalen, UHD1+ maar ook het Canal France UHD kanaal springen de overtuigende scherpte en de mooiere vollere kleuren toch gelijk op. Bijvoorbeeld bij het HLG teststream demokanaal reageert de tv gelijk op het HDR/HLG signaal door de contrast op 100 te zetten, evenals de achtergrondverlichting op 20.
Tussentijds diverse bezoekers gehad, welke toch ook echt overtuigd waren van de meerwaarde van de 4K kanalen ten opzichte van de HD kanalen op deze 4K tv.

Verder heb ik enige Ultra Blu Rays mogen afspelen op deze tv. Hier komen de betere scherpere beelden, en ook de grotere contrastwaarden toch echt goed uit. Al gebied de eerlijkheid wel te zeggen dat ook hoe de content zelf op de UHD`s staat wel verschillend is. Overtuigend is onder meer The Revenant, Lucy en The Shallows in 4K/HDR.

In het algemeen kan ik zeggen dat het kijken op deze tv elke avond weer een feestje op zich is, mooie kleuren, goede scherpte weergave, en goed contrast rijke weergave door gebruik te maken van de HDR+ functie bij niet "echte HDR" content.
De kleuren zijn erg goed, je kunt ze nog wat naar eigen smaak bijregelen, ook de helderheid van de beelden is meer dan goed te noemen. Ook bij wat meer daglicht in de kamer is en blijft het beeld goed weergeven.

Het is een mooie set, mede door de one connect box, opdat je zo weinig tot geen kabels hoeft weg te werken. mooie oplossing om de kabelsalade tegen te gaan.

Af en toe treedt er een lichte vorm van ghosting op, maar daar het sporadisch voorkomt mag het geen naam hebben en is het als niet storend ervaren

Pixeldefecten heb ik niet kunnen ontdekken, ook gezien ik er redelijk dicht op zit, circa 2 meter, zijn deze me niet opgevallen.

De bouwkwaliteit is degelijk, en de tv staat ook erg stevig op zijn voetstuk, daar is ook de wat diepere voet mede behulpzaam in. Ook kun je de kabels door deze voet geleiden, zodat ze niet zichtbaar aanwezig zijn. Ook de afwerking is erg goed, mooie strakke achterkant, zeer dunne bezels, die licht aluminium kleurig zijn. Echt een plaatje om te zien, ook als hij uitstaat.
Mijn persoonlijk spreekt het minimaal gebogen scherm wel aan, je hebt hierdoor toch een beetje een pseudo 3D effect, toch beetje een dieptewerking zeg maar.
Op zich betreur ik het wel dat de tv geen 3D weergave meer kent, daar ik best een ruime collectie 3D blu rays bezit.

Verder heb ik wat stream diensten geprobeerd.
Netflix wordt goed en snel geopend, ook de 4K, deels HDR stream verloopt goed en snel, geen buffering gemerkt tijdens het kijken. Ook hier merk je wel verschil bij de diverse series dat ze in diverse beeldkwaliteit worden opgenomen als je deze bekijkt.
Amazon Prime opent ook goed en laad ook snel, deels in 4K en ook met HDR verloopt dit goed.
YouTube is ook een aanrader om 4K te kijken, o.a. 'The HDR channel" is een echte aanrader, deze laat toch wel de beste indruk achter betreffende Ultra HD zeker in combinatie met HDR.
Insight TV; ook een streaming kanaal, echter ondanks dat deze app special voor op Samsung tv`s op hun demo (tegenwoordig gecodeerd) satelliet kanaal wordt aanbevolen, is deze niet te openen, dus jammer dat deze nog niet werkt want zij hebben veel materiaal in 4K/HDR.

Ook de diverse andere smart tv diensten werken goed, heb daarbij mijn Samsung account op de tv aangemeld, en hierbij worden de diverse services goed herkent.
Ook de wederzijdse communicatie tussen o.a. een Chromecast Ultra, maar ook het streamen naar een 2e tv op je huisnetwerk gaat prima.
Daar ik geen gamer ben, heb ik dit niet verder getest, hier kan ik dus niets over zeggen.

Samengevat is deze tv een echte aanrader, prijstechnisch ook in orde voor de mogelijkheden die je tv biedt.

Ben erg benieuwd naar wat de QLED tv`s hier nog aan kunnen verbeteren.
Heb wat foto`s toegevoegd, echter nog geen 4K foto camera, maar geeft in elk geval een indruk.

Heb jij ook een Samsung UE55KS9000 Zwart?

De foto's op zwart laten heel goed de zwakke punten van deze techniek zien, veel blooming om lichte gedeeltes op een zwarte achtergrond. Bij OLED is dit al geen punt meer en ik ben benieuwd wat QLED hieraan kan veranderen.
Ja best redelijk blooming aanwezig, dit komt denk ik dat de leds voor het oplichten van de HDR effecten onderaan de tv geplaatst zijn.
Denk dat het topmodel de 65KS9500 dit minder kent, daar hier een veel betere verdeling (LED-FALD)over het gehele scherm plaats vindt omdat hier meer leds (fald led systeem) over het geheel geplaatst en verdeeld zijn.
Ik heb het niet als storend ervaren, het was me wel opgevallen.
Op mijn eigen 65PUS7601 met 128 zones fald achtergrond verlichting is het inderdaad minder opvallen aanwezig.
Als dit je interesseert kan je beter de KS7000 oppikken. Qua beeldkwaliteit scheelt het vrijwel niks maar die is wel een paar honderd euro goedkoper. En dan heb je ook niet die vervelend diepe voet eronder.
Dank je voor je bericht, blijf voorlopig toch tevreden met met Philips 65pus7601 ook een fald techniek vergelijkbaar met een 9500 serie zeg maar. En ben ook wel weer blij met mn Ambilight zeker in combi met mn 3 Hue lampen erop draaiend.