Specificaties 55" Ultra HD LCD TV met HDR en 2 tuners - Bekijk alle specificaties

Samsung UE55KS9000 Zwart Review

RavonsDaroTestpanel 10 januari 2017, laatste update op 11 januari 2017, 289 views

Samsung UE55KS9000 Zwart (Testpanel)

Een waanzinnig stukje imponerende technologie. Voor degene met eisen voor goed beeld en haast levensechte kleuren en geen interesse OLED heeft; dan is dit een no-brainer. Er moet wel even voor in de portemonnee gedoken worden...

Pluspunten

• Prachtige (haast levensachtige) kleurweergave
  • Vlotte & soepele interface (Tizen!)
  • Helderheid
  • Strak vormgeven

Minpunten

• Zonder One Connect geen TV!
  • Enkel HDMI?
  • Speakers zijn niet denderend
  • Vingerafdrukken!

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Edit: Ik ben 'r van bewust dat hier en daar wat spelfouten aanwezig zijn. Die worden op 't gemak aangepast. Excuus voor het ongemak ;)

Groots maar dan ook groots was mijn verbazing toen ik werd benaderd door Tweakers themselves omdat ik was uitgeloot om deze Samsung rakker uit testen. Verbazing? Ik was 't eerlijk gezegd ook compleet vergeten dat ik überhaupt deel had uitgemaakt van de poll. Maar ach, het leek me grappig. En dat is niet veel minder geworden; het is eerder een soort hele eer geworden. Wellicht dat het leuk op mijn CV staat, maar zal wel niet.

Hoe dan ook, na het nodige administratief werk werd op een donderdagmiddag de verwachte Samsung TV binnen gesleurd door de koerier. Tot ontzag van mijn vele collega's, gezien ik heb hem laten afleveren (en getest!) onder het toeziend oog van mijzelf en wat andere collega's die toevallig het IT kantoor in kwamen lopen.

Om te beginnen: Ik heb de ontwikkelingen op televisiegebied helaas niet meer zo aandachtig gevolgd. Vorige week was 1080p en een nette LED met nauwelijks bezels meer dan voldoende. Kennelijk is dat tegenwoordig nu 4k en OLED geworden.

Dus het is logisch dat ik benieuwd ben wat het hele 'QLED" verhaal te bieden heeft. Afgezien dat het wellicht de kleuren weer nét iets beter weergeeft of dat het zwart toch echt nét weer wat meer zwart is, maar niet zo zwart als in het CRT tijdperk.

What's in the box?

Mijn eerste indrukken op een rijtje:
"Wat issie groot!" (That's what she said)
"Dat gaat me toch niet lukken om in m'n eentje uit de doos te halen?" (Helaas ben ik gezegend met de lengte van de gemiddelde Nederlandse man)

En dat was hij zeker. 138cm in diameter.
Voor de fans van de Engelse maatstaf: 55 inch.

Omringd door piepschuim springen al gauw de volgende dingen in 't oog:
1. Een zakje met schroefjes (Belangrijk)
2. Een doosje 'Connect' (Belangrijker)
3. De stang/arm die dient om het zaakje recht te houden (Belangrijkst)

Daaronder bevindt zich de TV. Verpakt in een lappen doek met een stuk karton met piepschuim om voldoende afstand te houden tussen de doos en de televisie. Want je zou toch niet willen dat je Curved scherm twee-delig wordt, ofwel?

Uiteindelijk zit daar ook de 'poot' die onderaan de stang moet worden bevestigd mét de schroefjes.

By their powers combined: Het is de Samsung UE55KS9000! :)

Features, features & features

Tegenwoordig lijkt het alsof televisies geleverd worden door een Zweeds bedrijf in plaats van een Koreaans bedrijf want de One Connect is namelijk een fundamenteel onderdeel dat nodig om überhaupt het apparaat volledig te kunnen gebruiken.

De One Connect is een soort verlengstuk van de standaard aansluitingen die al in de TV zijn toegebracht en voegen o.a. toe:
  • 4 x HDMI
  • 2 x USB
  • 1 SPDIF aansluiting
En natuurlijke de satelliet + tuner aansluitingen; die overigens NIET te vinden zijn op de televisie zijn.

De televisie heeft:
  • Wifi (Ingebouwd!)
  • CI-Module insteekgleuf
  • Een USB aansluiting
  • Een Ethernetpoort
Ook krijg je een superslanke afstandingsbediening naast de traditionele Samsung afstandsbediening erbij. Een nuftig handigheidje is de spraakbesturing.

Het had nóg fijner geweest als het ook werkte.

Chinees, Swahili, Engels, Duits, Frans, Japans of Nederlands: Wat ik ook tegen dat ding zei, hij was Oost-Indisch doof voor mijn commando's. Nou, leuk geprobeerd. Dan maar via de knoppen.

Het besturen van de afstandsbediening gaat uiteraard gepaard met de interface van de televisie zelf. Het viel me al direct op bij het aanzetten van het beestje hoe vlot het was opgestart.

Gezien het OS op Tizen draait en niet op één of andere potpourri software die over 2 jaar niet meer wordt ondersteund, ben ik wat hoopvoller richting Tizen. Zelf had ik liever Android (TV) gezien maar ach... zolang het gewoon vlot werkt en ondersteund wordt is klagen onnozel.

Desondanks de vele features heb je voor die prijs en featureset dus géén DVI of VGA. Dat laatste is natuurlijk onnozel, maar je zou het maar nodig hebben dat moment. Ook het feit dat de One Connect stiekem verplicht is, is ook een minpuntje aan het geheel.

De (korte) algemene belevenis

Helaas heb ik maar een paar weken de kans gehad om de televisie echt te testen en dus ook te gebruiken. Natuurlijk gooi je dan ook de algemene dingen er tegen aan. Hoe gaat de Wifi? Hoe is de interface? Dat soort dingen. Daarom heb ik de dingen onderverdeeld in bijbehorende kopjes zodat er een overzicht aanwezig is.
Kleurweergave
Nu kan ik een heel verhaal gaan reppen over hoe fantastisch het beeld is en dat je dit eigenlijk moet zien, want foto's doen het niet tot z'n recht... Dat ga ik dan toch doen. De kleuren van dit beestje zijn zeker om over naar huis te schrijven.

Ik raad mensen om die reden aan om vooral even Youtube op te springen en dit filmpje aan te zetten op menig QLED/OLED televisie: https://www.youtube.com/watch?v=iNJdPyoqt8U

De kleuren en de helderheid spatten van het scherm. Het lijkt op een bepaalde moment alsof je een raam in kijkt. Oog in een oog met de boomslang die je bedreigend aankijkt. De Samsung is ook slim genoeg om content zonder HDR hierop te schalen waardoor sommige filmpjes toch nét dat beetje extra's hebben.

Een minpuntje is wel dat je gauw verwend wordt door dit soort beeldmateriaal dus zappen naar 't NOS Journaal van 20:00 valt dan met 1080i toch een beetje tegen. Dus het verhaal komt pas echt tot z'n recht met 4K-beeldmateriaal met, als 't kan, ondersteuning voor HDR.

Pixeldefecten & Ghosting
Tot zoverre ik het allemaal heb kunnen bekijken van dichtbij heb ik, afgezien de vingerafdrukken, geen pixeldefecten opgemerkt. Dus er valt weinig over te zeggen.

Het schijnt dat ghosting zijn intrede van tijd tot tijd doet bij snel bewegend beeld. Maar dat kan ik helaas niet beamen omdat het mij niet is opgevallen. Wellicht kan dit komen door de Motion Blur die (via een instelling) kan worden toegepast.
Contrast & helderheid
Hier en daar wat tweaken voor de gene met wat méér eisen en wensen maar out-of-the-box is het contrast meer dan prima. Ik heb dingen gelezen over 1000 Nit wat er voor zorgt dat zelfs reflecties op een gegeven moment worden weggefilterd.
Bouwkwaliteit & afwerking
Het valt gauw op dat er meer plastic aanwezig is dan metaal. Ja, rondom de randen van het QLED paneel. Dáár zit het metaal. De achterkant is duidelijk van plastic, wat voor mij een excuus is om te fronzen want: Voor die precies alsnóg plastic? Zeker het feit dat aan datzelfde plastic, desondanks met schroeven, de poot aan wordt bevestigd.

De poot is ondertussen geen lichte jongen en moet met 4 schroeven goed vast worden gemaakt. Zelfs dan heb je nog een pietsje speling maar niet zorgbarend veel.
Vormgeving
Zoals genoeg televisies is deze jongen ook weer voorzien van een 'curved' paneel waardoor de kijkbelevenis nét wat meer 'oomph' heeft dan met een gewoon paneel. Helaas maakt dit voor de persoon die noodgedwongen is vanaf de zijkant te kijken het zien van de realistische kleuren wat moeilijker. Daarom is 't een leuke toevoeging maar niet strikt noodzakelijk en zal waarschijnlijk dezelfde kant opgaan als 3D eerst een voorkomende feature was.

Afgezien daarvoor oogt en ziet het toestel er luxe en strak uit, zeker voor in menig woonkamer.
Inbrandgevoeligheid
Vanwege het materiaal waarvan quantom dots zijn gemaakt (iets met kleine kristallen) kunnen kleuren naar verloop van tijd inbranden en zelfs vervagen. Om die reden krijg je van Samsung zelf 10 jaar garantie aangeboden om jou, de bezitter van hun product, te verzekeren van goed beeld. :)
Voor nieuwe technologie betaal je, dat is een gegeven. Natuurlijk heb je voor minder dan de prijs (moment van schrijven: ¤2500 gemiddeld) een televisie die meer dan genoeg toeters en bellen heeft voor de gemiddelde consument. Echter zie je dat het hele QLED verhaal aangeeft dat er nog altijd meer is aan de horizon.

Ben jij iemand die zoekt naar een televisie met haast perfecte kleurweergave, veel toeters en bellen en een portemonnee waar een paar duizend euro uit kan? Dan zou ik bij het zoeken van een televisie deze rakker op het lijstje zetten. :D

Heb jij ook een Samsung UE55KS9000 Zwart?