Raijintek Triton 240mm AIO Review

Bas_f 10 januari 2017, 182 views

Raijintek Triton 240mm AIO

Uitstekende waterkoeling met uitstekende prestaties (boven verwachting), maar de installatie was niet eenvoudig. Kleurstof vervaagt snel.

Pluspunten

• uitstekend koelvermogen
  • mooi design
  • geen apart waterreservoir

Minpunten

• bijgeleverde materialen niet voldoende
  • lastige installatie
  • iets te luidruchtig

Geluidsproductie (min) Score: 2
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
Ik heb voor deze waterkoelingset gekozen i.v.m. het uiterlijk, koelprestaties en de pasvorm. Ik wilde deze set inbouwen in mijn (ietwat verouderde) volledig plexiglazen kast, waar ik al eerder gaten in de bovenkant had gemaakt voor een vorige waterkoelingset. Ik koos voor een AIO-oplossing, omdat ik geen zin meer had in het speuren naar de meest geschikte onderdelen en het aanpassen van mijn kast en/of onderdelen daarop. Achteraf had dat misschien toch wel beter en makkelijker geweest.

De installatie
De connectoren van de fans pasten direct op het moederbord, maar dat was ook gelijk het enige wat direct goed paste. Om het koelblok fatsoenlijk op het moederbord te plaatsen moest er eerst een soort krans worden geplaatst op het moederbord (waar het blok op geschroefd wordt), maar deze paste niet direct, omdat er direct naast mijn processor een aantal condensatoren zitten, waardoor de krans te hoog kwam te liggen en de condensatoren geplet zouden worden. Geen goed idee.
Andere koelingen hebben meestal een soort van uitsteeksels op de hoeken. Deze krans is vierkant en steekt zelfs in het midden voorbij de hoeken (zie de foto). Ik heb het opgelost door bij de lokale ijzerboer extra nylon ringetjes te halen, zodat het e.e.a. wat hoger kwam te liggen.
Voordat ik deze set aanschafte, las ik op internet een aantal berichten van mensen die een lek melden in het waterblok over de gehele lengte. Ook las ik dat dit in een tweede revisie opgelost zou zijn. Bij het vastschroeven van het waterblok zag ik waarom dat zou kunnen gebeuren. Wanneer je deze veel te vast schroeft, zou het blok kunnen vervormen, wat uiteraard tot barsten kan leiden. Het geheel voelde echter zo stevig aan, dat je het wel echt veel te vast moet draaien om in de problemen te komen. Raijintek heeft daarentegen wel een paar plastic bakjes bijgeleverd die je op je grafische kaart kan leggen, voor het geval je toch een druppeltje weet te lekken. Erg netjes. Uiteraard heb ik het de eerste weken nauwlettend in de gaten gehouden, maar ik zie geen enkel lek. Ook is de hoeveelheid water in het systeem na maanden gebruik niet afgenomen.
Omdat ik de set moest monteren in een plexiglazen kast, had ik andere boutjes nodig voor de radiator. Het plexiglas is immers dikker dan een plaatje aluminum. Ik had het e.e.a. opgemeten en de nieuwe boutjes ingekort tot de gewenste lengte. Ik zag dat ondanks mijn metingen een boutje toch iets te lang was, waardoor het hele handeltje weer los moest. Helaas had ik de radiator daarmee beschadigd, waardoor deze nu lek was. Gelukkig heb ik de radiator op het beschadigde punt weer weten dicht te lassen. Dit was mijn eigen schuld, dus niets ten nadele van deze set.
Eenmaal de radiator weer op z'n plek, bleek dat deze niet gecharmeerd was van loshalen en weer vastzetten, want nu was een van de schroefpunten dol gedraait. Zo vast had ik ze niet gezet, want ik had al gezien dat het een heel dun laagje kwetsbaar aluminum is, waar de boutjes in draaide. Wees hierop bedacht als je de radiator gaat vastzetten!
Nu eenmaal het blok en de radiator op hun plek was het tijd om de slangen te monteren. De slangen zijn van een zeer flexibel soort silicone gemaakt, waardoor ze heel gemakkelijk knikken onder een iets te scherpe bocht. Ik heb het uiteindelijk toch voor elkaar gekregen door de slangen zo kort als mogelijk te maken en ze een klein beetje te draaien over de lengte, waardoor ze niet knikte en het geheel goed op z'n plek bleef zitten. Het klinkt makkelijk, maar hier zijn de nodige onaangename woorden bij te pas gekomen.
Het afvullen was eenvoudig, want op het waterblok zit een plug waar ik het bijgeleverde flesje in kon steken en deze kon afvullen terwijl het waterpompje draaide. Ik heb deze aangeloten op een 12V-accu, zodat niet mijn voedig en/of moederbord aan hoefde te staan terwijl ik bezig was met water. Als laatste heb ik nog wat rode kleurstof toegevoegd, maar deze is al vrij snel geel van kleur geraakt en ziet er niet meer uit.

Prestaties
Het waterblok moet een Intel Core i7-5930K koelen.
Bij licht gebruik bij een kamertemperatuur van 21 graden, houdt deze set de processor op zo'n 29 graden. De fans draaien dan op 40%. Bij een zware load gaat de temperatuur van de processor naar ongeveer 40 graden, met uitschieters naar 42. De fans laat ik dan wat harder draaien (60%), maar nog steeds niet op 100%, want ik merkt nauwelijks verschil in temperatuur als ik dat wel doe en de geluidsproductie is aanzienlijk meer. En aangezien ik 42 graden bij een zware load heel acceptabel vond, vond ik dit een mooie setting.
Wanneer de fans op 100% draaien is deze set veel te luidruchtig, maar gelukkig is dat nooit nodig. Ook wanneer de fans op 60% draaien is er best wel wat geluid, maar niet storend genoeg om weer de hele handel los te halen en nieuwe fans te plaatsen.

Al met al ben ik erg tevreden over deze set (installatie daargelaten). Zeker gezien de prijs voor deze mooie AIO-oplossing.

Heb jij ook een Raijintek Triton 240mm AIO?