Specificaties 55" Ultra HD LCD TV met HDR en 2 tuners - Bekijk alle specificaties

Samsung UE55KS9000 Zwart Review

EastereggTestpanel 9 januari 2017, laatste update op 11 januari 2017, 1.536 views

Samsung UE55KS9000 Zwart (Testpanel)

Uitstekende beeldkwaliteit, zwartweergave is minder goed. Ook treedt er ghosting op. Smart TV is handig en snel, maar kent bugs.

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Helderheid
  • Start snel
  • input lag game mode
  • Spotify connect
  • Voice input remote
  • Ondersteuning videoformaten USB

Minpunten

• Alleen HDMI
  • Interface bugs
  • Zwartweergave
  • Ghosting

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Samenvatting:
Een stijlvolle, goed afgewerkte TV met een uitstekende kleurweergave. Ondersteuning voor HDR10 en vanwege quantum dot een enorme helderheid van 1000 nits. Tizen software is handig, maar kent (te) veel bugs.

Introductie
Het was twee uur ’s middag’s toen de bel ging. Ik liep naar beneden en ja hoor! De Samsung TV was gearriveerd. Na het ondertekenen van het ontvangstpapier was ik voor de komende twee weken in het bezit van een 55” Curved Ultra HD HDR pit. De boys konden hun ogen niet geloven. We verplaatste de huidige pit (Sony KDL-48W705C) en sloten de nieuwe aan. Eerste indrukken boys? Wow wat is ie groot, en curved, en ja superdun ook!! Maar Easteregg, zullen we dan met zn 4en nu eindelijk Mario party gaan spelen?

Jongens, wacht, dat kan niet, hij heeft alleen maar HDMI. ... .. Wat???

Hm. Oke. Zullen we dan maar gaan Netflixen?
Vooruit. Het testen kon beginnen...

Algemene beoordeling
De TV heeft uitstekende beeldkwaliteit, met name kleuren en helderheid zijn dik in orde. Bij zwartwaarden laat de TV echter wel steekjes vallen. In donkere situaties is de backlight erg goed zichtbaar. Ook treedt er aardig wat ghosting op. De zwartwaarden en kleuren worden bovendien snel slechter wanneer je wat meer van een hoek kijkt. De Tizen software en de bijkomende features zijn goed bedacht en apps zijn breed beschikbaar. De TV start ook zeer snel op. Echter loopt de software op uiteenlopende momenten vaak vast zonder duidelijke reden. Hier moet naar mijn mening wel nog aan gewerkt worden.

Featureset

De TV beschikt over een smartlink hub. Een kastje met aansluitingen die op de TV wordt aangesloten. Hierop vind je 4x HDMI, 2x USB, 1x SPDIF audio, en tuneraansluitingen. Op de TV zelf zit nog 1x USB, 1x Ethernet.

De afstandsbediening is handig en beschikt zelfs over spraakherkenning. Helaas is ook de spraakherkenningssoftware van Samsung. Hoewel hij vaak werkt en dan ook erg handig is, moet je soms wel drie keer het zelfde zeggen voordat hij door heeft waar het over gaat. Je moet overigens ook zeker geen moeilijke dingen vragen. Simpel "Netflix" of "Spotify" werkt wel erg goed. Waarna de TV deze apps opstart.

Digitale films kunnen uiteraard ook via een USB stik worden afgespeeld. De ondersteuning van diverse videoformaten is goed uitgewerkt. Zoals standaard ondersteuning voor ondertiteling in mkv bestanden.

Kleurweergave
De kleurweergave uit de doos is simpel gezegd top. Het gaat hier om een 10 bit paneel dat 1 miljard verschillende kleuren kan weergeven. Content dat niet in HDR is opgenomen kan door de TV automatisch worden opgeschaald naar HDR. In de praktijk zie je dan ook dat de kleuren er erg goed uit zien zonder agressief over te komen.
Waar de TV nu echt uitblinkt is in de weergave van content dat daadwerkelijk in HDR is opgenomen. Nadat Samsung een blu-ray speler met drie films in 4k HDR had toegestuurd konden we pas echt kijken naar wat er allemaal mogelijk is. Hoewel de films niet erg leuk waren, was het beeld wel echt adembenemend. Kleuren werden meer natuurgetrouw weergegeven. Simpelweg uitstekend.

Contrast en helderheid
Het beeld heeft een helderheid van wel 1000 nits. Het beeld kan dan ook erg fel worden ingesteld. Zo fel, dat bijna alle reflecties in een lichte kamer uit het beeld verdwijnen. De TV heeft ondersteuning voor de HDR10 standaard. Wanneer HDR10 content wordt bekeken is het contrast dan ook echt super hoog. Bij de weergave van HDR content is helderheid erg belangrijk, en laat dit nou net zijn waar de TV in uitblinkt. Nog nooit eerder had ik zelf een film gekeken op een TV met zo’n enorm contrast.

Ghosting
Helaas treedt er daadwerkelijk wel het een en ander aan ghosting op. Plaatjes zeggen meer dan duizend woorden:

Pixeldefecten
Defecte pixels ben ik niet tegen gekomen.

Bouwkaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is dik in orde. De TV bestaat voornamelijk uit plastic, met een metalen afwerking bij de randen. Het ziet er goed uit en is overal netjes afgewerkt.

Vormgeving
Fraai van de achterkant met een patroon. Van de voorkant zijn de metalen bezels zichtbaar die mooi zijn afgewerkt.

¤2600. Een vrij normaal bedrag voor een top model als dit.

Inbrandgevoeligheid
Quantum dots zijn gemaakt van anorganisch materiaal. Hierdoor wordt voorkomen dat kleuren vervagen en pixels inbranden. Daarom geeft Samsung 10 jaar garantie tegen inbranden op alle Quantum dot SUHD TV’s.

Tot slot
Zijn er nog vragen of opmerkingen? Ik hoor het graag

Heb jij ook een Samsung UE55KS9000 Zwart?

Ik wil je niet 'ontmoedigen' maar mooi beeld is subjectief. Ik heb zelf ook een topmodel gehad, was ook iets van ¤ 2.500. Nu heb een ik Samsung van ¤ 900 en ik merk het verschil niet. Ik heb wel even gezocht naar de perfecte kalibratie op internet. Instellingen 'uit de doos' zijn om te huilen, zo slecht. Ik heb een 4K. 50 inch. Kan ik dus op Netflix 4K films kijken. Ik zie het verschil echt niet met 1080i. Een zwager en een vriend van mij hebben mijn beeldscherm bekeken. Als iemand in beeld is en hij heeft de hele maand anti-roos shampoo gebruikt, dus roosvrij. Dan nog zie ik elk stofdeeltje op zijn maatpak. Nou, dat vinden mijn zwager en vriend dus niet nodig (veel te scherp). Zij hebben hun beeldinstellingen zo aangepast dat dat soort dingen juist niet te zien zijn. En dat vind ik nou weer helemaal niks.

Kortom, subjectief. En verder ben ik het met je eens dat de software van Samsung ver onder de maat is. De apps, op 2 of 3 na, zijn hopeloos slecht. Vandaag wilde we een opname die we hadden gemaakt bekijken maar de software is om te huilen, zo traag.

O, en 10 jaar garantie tegen inbranden? Klinkt leuk maar na een jaar of 3 begaf mijn CI-tuner het al en weer 2 later hield de helft van de LED er mee op.

Samsung, perfect beeld maar zoals geschreven; dat bereik je ook met een TV van onder de ¤ 1.000

[Reactie gewijzigd door GerCor op 9 januari 2017 02:17]

Klopt. Ik vind zelf het verschil tussen de tv die we hadden staan (¤600) en deze Samsung (¤2600). Zo erg groot nog niet. Behalve dat deze dan uhd is.
Wat betreft je minpuntje over het niet kunnen aanpassen van volume met spdif... ik neem aan dat je bedoelt dat de ab van de tv het volume niet aanpast? Zo ja, dat is normaal... het is een digitale pass through en het volume behoor je dan via de aangesloten versterker aan te passen. Oftewel, dat mag geen minpunt zijn omdat het gewoon werkt zoals het hoort te werken. Google er maar eens op... het zijn simpelweg 1-en en 0-en die worden verstuurd en die kan je niet in volume aanpassen... pas wanneer de ontvanger dit weer heeft omgezet in (analoog) geluid kan je het volume aanpassen.
Ik snap het, maar het is wel gewoon mogelijk, en onze eigen TV kan het ook.
Dan vind er ergens een conversie plaats wat dus eigenlijk niet de bedoeling is met spdif, want het verstuurd geen geluid maar data wat dan door de ontvanger naar geluid omgezet behoort te worden.

Ik ken overigens geen enkel apparaat die dat doet met spdif... eigenlijk zou je kunnen zeggen dat het dan bij jullie eigen tv het op de onjuiste manier is geļmplementeerd.
Duidelijk! Ik pas het aan. Thanks voor je feedback
Bij kopje ghosting heb je een afbeelding gezet van de tv als deze zwart beeld weer geeft.
Dit heet alleen geen ghosting maar clouding.
Zo jammer dat geen enkele Samsung op mijn TV meubel past (helaas kan ik niet een groter meubel plaatsen in de kamer anders had ik dat gedaan) Daarom ben ik helaas aangewezen op Sony of LG.

Ik hoop dat Samsung ook gewoon zo'n poot in de 2017 modellen gaat plaatsen van rond de 60cm breed of kleiner. Zo moet ik weer een jaar wachten.
Kun je hem niet aan de muur monteren?
Helaas is de muur hol/gipsplaat en ben bang dat dan de hele muur eruit gaat bij het ophangen. Was inderdaad een aardige oplossing geweest (al is het dan iets minder fraai vanwege de kabels die dan iets moeilijker zijn weg te werken waar ik gevoelig voor ben).