Specificaties 17,3" (1920x1080 TN), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI GL72 6QF-410NL Review

Al Capino 8 januari 2017, laatste update op 8 januari 2017, 298 views

MSI GL72 6QF-410NL

Snelle laptop maar helaas met gebreken. Vind de Asus laptops betrouwbaarder.

Pluspunten

• Mooi beeld
  • Stevig toetsenbord
  • USB C aansluiting
  • Snel

Minpunten

• SSD en HD wordt ineens niet meer herkent.
  • Erg veel lawaai
  • Snel vingerafdruk vlekken
  • Hele achterkant moet eraf als je opslag, geheugen of wifi wilt bij prikken/vervangen.
  • Geluid aan voorkant wijst schuin naar onderen i.p.v. naar boven
  • 3 blauwe leds zijn niet gescheiden zichtbaar als je dicht bij de laptopzit.

Na 3 avonden en gedeeltelijk nacht te heben gezocht naar de juiste laptop voor de juiste prijs kwam ik bij dit type van MSI uit.
Aangezien ik positieve ervaringen met zuinige MSI moederborden heb dacht ik dat hun laptops van dezelfde kwaliteit zouden zijn. Echter bleek dat helaas niet zo te zijn.

Het materiaal is glad glanzend en een echte vingerafdruk magneet.
Als je niet van vingervlekken houdt is deze laptop niet geschikt. Ik wilde me daar nog wel overheen zetten.
Bij het aanzetten maakt de laptop nog niet veel lawaai. Er zit aan de rechter bovenkant een fanknop op om de fans harder te laten draaien.
Geleidelijk hoor je het geluid harder worden. Ik vond het geluid dusdanig hard dat als je zou gamen of muziek luisteren zonder headset dit je geluidservaring stoort.
Niet getest maar waarschijnlijk als je een koptelefoon draait zal je minder hinder ondervinden.

Als dieptepunt was het later niet herkennen van mijn SSD en meegeleverde HD.
Ik had eerst de BIOS en firmware geupgrade nadat ik mijn Samsung 850 EVO 250 Gb in de laptop had geplaats en de hd via een HDD caddy had ge´nstalleerd. Dat leek allemaal goed te gaan.
Na een paar keer Windows 10 geboot te hebben sprong de laptop na aanzetten direct zonder melding het BIOS in. Na default waardes, oude BIOS flashen en lang uitzetten geprobeerd te hebben kwam ik na 1 van de F toetsen tijdens opstarten erachter dat er toch een melding zichtbaar kwam.
Er was geen media aanwezig, oftewel, beide HD/SSD werden tijdens de boot niet meer gezien terwijl er niets aan mankeerde.
In het BIOS stonden ze wel goed aangegeven.

Zowel geluid als de 3 blauwe leds aan de voorkant wezen schuin naar onderen.
De 3 leds zijn vanaf die positie niet goed meer te zien. Hierdoor kan je geen onderscheid maken tussen de 3 leds. Hadden ze wat mij betreft beter aan de bovenkant kunnen plaatsen, evenals het geluid.

Met zoveel minpunten was ik er wel klaar mee.
Ik heb de laptop een weekje gehad en is nu weer retour naar bol.com.
Mijn oude laptop was een Asus waar ik tevreden over was. Ik ga weer voor een Asus. Die hebben tenminste ook aparte klepjes voor upgraden.

Heb jij ook een MSI GL72 6QF-410NL?