Gigabyte GV-R585D5-1GD-B Review

Captain Proton 12 november 2009, laatste update op 12 november 2009, 1.987 views

Gigabyte GV-R585D5-1GD-B

Pluspunten

• zeer goede prijs/kwaliteit verhouding
  • top end kaart maar toch stil
  • Dirt 2 meegeleverd

Minpunten

• (op dit moment) leverbaarheid

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Deze videokaart is nu enkele weken in mijn bezit. Laat ik beginnen met de prestaties: deze zijn, zoals verwacht mag worden van een nieuwste generatie high-end kaart, zeer goed. Weliswaar minder dan die van een 5870, maar voor een 30% lagere prijs lever je met deze kaart slechts 20% prestaties in. Voor dit punt wil ik verder verwijzen naar reviews op onder andere THG. In deze review wil ik een aantal features van de kaart bespreken die niet overal op te zoeken zijn.

Allereerst de geluidsproductie. Ik hecht veel waarde aan een stille kast en dat conflicteert uiteraard met de eveneens gewenste zeer goede prestaties. Tot nu toe is de videokaart altijd de bottleneck geweest. Dat is met de stock koeler op de 5850 voorbij. De kaart maakt zowel idle als onder load in mijn systeem nauwelijks geluid. Hoewel de fan vanaf 30% snelheid een stofzuigergeluid begint te maken, spint deze in mijn systeem (waarin hij gevoed wordt met verse lucht van buiten via een casefan) ook onder full load niet hoger op dan ~25%, waarmee de fan een vergelijkbare hoeveelheid geluid produceert als de andere fans in mijn systeem. Hoewel nog wel hoorbaar, overstemt de PC in mijn huis het omgevingsgeluid niet. Het is dus mogelijk om op basis van deze kaart een zeer stil systeem te bouwen dat toch uitstekend presteert. De warme lucht van de koeler wordt verder direct de kast uitgeblazen, wat gunstig is voor de koeling van de overige componenten. Het is echter wel verstandig om een goed gekoelde kast te hebben, aangezien de grote kaart natuurlijk toch een flink deel van de 150W TDP je kast instraalt. Mocht je videokaartfan overigens wel opspinnen, dan is het mogelijk om in het catalyst control center de fanspeed te locken op een bepaalde snelheid. Dan maakt hij in ieder geval geen geluid meer, of het verstandig is, is een tweede...

Ten tweede de overklokbaarheid en mogelijkheden tot fanspeedregulatie. Hoewel voor mij overklokken de geluidsproductie teveel doet toenemen, kan overklokken niet makkelijker dan met deze kaart. Simpelweg onder windows de gewenste frequenties en fanspeed in het catalyst control center instellen en gaan. De winst schijnt zoals altijd met grafische kaarten beperkt te zijn (max 50-100MHz), vandaar dat ik op een paar experimentjes na hier geen energie in steek.

Qua drivers ben ik niet ontevreden. In de games die ik speel, geen crashes of frameratedrops. Google is hier echter je beste vriend, aangezien dit ongetwijfeld per game zal verschillen loont het om fora af te struinen op zoek naar ervaringen met je favoriete games.

Qua uitrusting ben ik meer dan tevreden, met o.a. 2x DVI, HDMI en displayport moet je de meeste schermen wel aan kunnen sturen. De kaart kan dankzij eyefinity ook probleemloos overweg met meerdere schermen. Meegeleverd is nog een v-sub-dvi adaptertje voor het geval dat je scherm alleen een analoge ingang heeft, en 2 2xmolex-naar-6pin stekkertjes, zodat je op elke voeding je kaart in ieder geval aan kan sluiten (wel opletten met vermogen, deze kaart trekt ~150W). Ook meegeleverd is Dirt 2 (een code voor steam, dus geen CD), om straks in december directX 11 eens te kunnen bewonderen.

Conclusie: een zeer goede videokaart, met ondersteuning voor de nieuwste techniek (directx 11, eyefinity) en een vriendelijke prijs.

Heb jij ook een Gigabyte GV-R585D5-1GD-B?

Wat voor computerkast heb je? Dat is misschien handig als referentie voor die fanspeed :)
Goed punt, toegevoegd :) Waarbij in mijn kast naast de standaard rear fan (op medium) ook de 2 92mm intake fans toegevoegd zijn (tricool fans draaiend op low speed).
ik heb de kaart een paar dagen geleden besteld ....bedankt voor de nuttige review Captain Proton