Specificaties Alarmsysteem met diverse accessoires - Bekijk alle specificaties

Smanos L020 draadloos alarmsysteem Review

.Tijmen 5 januari 2017, laatste update op 19 januari 2017, 869 views

Smanos L020 draadloos alarmsysteem

Prima beveiligingssysteem die zelfstandig opereert via jouw eigen netwerk. Werkt naar verwachting (ondanks dat de installatie wat moeizaam ging). Geschikt als je een zelfstandig alarmsysteem wil die >niet< gebruik maakt van een abonnement of mobiel(2g/3g) systeem.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Werking App/Push melding
  • Sensoren functioneren goed(ook 8 meter verderop)
  • 868MHZ beveiligingsfrequentie
  • Prijs/kwaliteit/geen abonnement nodig
  • Sirene (in control panel) is luid

Minpunten

• Bij stroomuitval geen pushmelding
  • Weinig probleemoplossingen beschikbaar bij installatieproblemen
  • Geen tweewegcommunicatie

Kwaliteit Score: 4
De Smanos L020 heb ik gekocht omdat ik een zelfstandig alarmsysteem zocht die werkt zonder een abbonement/mobiel systeem en wel gebruikt maakt van internet, een push melding verstuurt bij alarm en werkt op een 868mhz frequentie.

Ik heb gekozen voor de bedrade versie genaamd de L020. Je kan hetzelfde systeem ook kopen die draadloos op wifi werkt genaamd de W020. Je hebt hiervoor wel een stabiele en sterke wifi verbinding nodig. Dit kan voor sommige gebruikers problemen opleveren.

Frequentie
Smanos maakt gebruik van de “betrouwbare” beveiligingsfrequentie van 868mhz. In tegenstelling tot het tweelingbroertje Chuango die gebruik maakt van 433mhz. (Chuango is de producent van Smanos) Wat ik heb gelezen kan de 433 mhz frequentie voor valse alarmmeldingen en storing kan zorgen. Omdat de 433 frequentie ook voor vele andere apparaten wordt gebruikt. Omdat het Smanos systeem gebruik maakt van de 868mhz frequentie was het voor mij doorslaggevend om Smanos L020 te kopen en niet een Chuango alarmsysteem. Ik houd namelijk van nachtrust :P.

In de doos
Zit een control panel, afstandsbediening, batterijen voor de control panel en twee deur/raam sensoren. Tevens zit er een stroomadapter bij voor de controlpanel en een netwerkkabel om de control panel aan te sluiten op een router (of in mijn geval een switch). De bouwkwaliteit is prima. De onderdelen voelen stevig aan.

Installatie
De installatie ging moeizaam. Ik heb de set aangesloten volgens de handleiding. De app geďnstalleerd op mijn telefoon. Vervolgens moet je op een knopje drukken van de control panel zodat je verbinding kan maken met de control panel via de app. In de app moet je vervolgens op “volgende” drukken. Tot zover ging het goed. Ineens reageerde de app zeer traag. Verloor contact met het control panel en de control panel begon te knipperen. Ik kreeg de melding “”time out” en “no connection”. Ik heb een aantal keer de stappen in de handleiding gevolgd zonder succes. Ook een reset door middel van de reset knop op de control panel hielp niet :'( .

Voor mij de oplossing
Update 19-01-2017: Het probleem was dat de switch last heeft van een multicast storm. Ik heb namelijk de Smanos control panel aangesloten op een switch. Op deze switch is ook een tv ontvanger aangesloten. Omdat de switch geen IGMP Snooping had ontstond er een multicast storm. Aangezien de snelheid van de control panel veel lager is dan van de tv ontvanger. Ik heb een switch gekocht met IGMP snooping en het probleem is opgelost.

((Er is weinig informatie te vinden om problemen op te lossen met dit systeem. De handleiding staat bijvoorbeeld beschreven: ‘controleer of het lokale netwerk werkt’. Mocht je echt problemen met de installatie dan sta je er alleen voor. Ook op internet (zowel smanos site als google) kon ik weinig vinden wat betreft probleemoplossingen. Dit kan betekenen dat het systeem bijna altijd feilloos werkt of dat er nog weinig over geschreven is. Ik heb contact gehad met Smanos servicedesk via telefoon en werd goed geholpen)

De raam/deur sensor

Omdat ik de control panel had gereset moest ik de sensoren zelf opnieuw toevoegen bij ‘accessoires bewerken’. Vervolgens klik je op ‘apparaat toevoegen’. De control panel gaat nu zoeken naar een sensor en begint drie kleuren te knippen. Ik heb de sensoren al op een raam en deur geďnstalleerd. Dus ik hoefde alleen de deur open te doen, een paar seconden te wachten en de sensor is verbonden. Dit maakt de control panel duidelijk door kort te piepen.

De raam/deur sensor bestaat uit twee delen. Het kleine deel is een magneet. En het wat dikkere gedeelte is een zender (magneet plus batterij). Er zit een pinnetje met een veertje aan de onderkant van de zender. Trekt iemand de zender van een deur of raam dan zal het alarm af gaan. De sensor is makkelijk te monteren door middel van dubbelzijdige plakband wat meegeleverd is. (Ik heb een sensor op een raam geplaatst hemelsbreed 8 meter van de control panel af en de sensor werkt. Het signaal moet vervolgens door twee dikke muren)

(Er zijn veel verschillende andere sensoren van Smanos die je kan aansluiten op dit systeem. Dit zit niet in mijn pakket en daardoor kan ik hier niets over zeggen over de werking hiervan. De camera vind ik persoonlijk te prijzig en schijnt niet zo heel kwalitatief te zijn als ik de reviews lees op het internet.)

De app
Is (voor mij) duidelijk en niet ingewikkeld. Er zijn namelijk niet megaveel instellingen. Het eerste scherm is er voor om het alarm in- of uit te schakelen. Het tweede scherm staan de instellingen. Je kan de hardheid instellen van de sirene (ook van de draadloze sirene), de in- en uitlooptijd instellen, de geschiedenis kan je inzien van de meldingen en activiteiten (zoals uit- en aanzetten van systeem). Ook kan je een planschema instellen en een toegangscode instellen om toegang te krijgen tot de app. Tevens kan je nieuwe sensoren toevoegen waarbij je elke sensor een eigen naam kan geven. Als de sensor een signaal stuurt naar de control panel. Dan weet je waar er een deur of raam open is gegaan.

De app start in een paar seconden op en werkt vlot. Wanneer ik het systeem in- of uitschakel via de app van mijn mobiel dan zit er ongeveer 1 seconden vertraging in. Prima wat mij betreft.

Push melding via app
Ik vind het belangrijk dat ik een push melding ontvang wanneer het alarm is geactiveerd en doorbroken wordt. Dit heb ik getest en de push melding werkt op mijn android telefoon (htc m9). Ook wanneer ik de app volledig uit zet in taakbeheer komt er een melding naar voren op de telefoon van de app. Vervolgens open je de app (wat een paar seconden duurt) en dan krijg je een melding met daarin de naam van de sensor plus datum en tijd. Vrij simpel, doet wat het moet doen en dat is mij informeren. Klik je de melding weg dan komt de melding automatisch weer terug. Je moet het systeem eerst weer deactiveren om het alarm uit te schakelen. Als je een deur opent (en het alarm gaat af) en de deur weer sluit reset het systeem zichzelf niet. Het alarm loeit van 1-5 minuten zoals jij dat zelf hebt ingesteld.

De control panel zend geen push melding uit wanneer het stroom er af is. Dit vind ik jammer, er zit tenslotte een accu in door middel van 4 batterijen. Als het stroom er af gaat, krijg ik geen melding. Dit was een leuke toevoeging geweest. Het systeem blijft wel actief als het stroom er af gaat. Als er bijvoorbeeld een deur of raam open is wanneer het systeem is geactiveerd werkt de control panel op de accu en dan gaat de sirene af.

De afstandsbediening
Beschrijving uit handleiding:
Er zit een SOS knopje op de afstandsbediening. Druk je deze in dan gaat de sirene af en krijgen de gebruikers die aangesloten zijn via de app een push melding. (Wellicht handig als je buiten geluiden hoort en mensen wil afschrikken.)

Tot nu toe ben ik tevreden met dit alarmsysteem. Het is simpel en doet wat het moet doen. Voor deze prijs kan je natuurlijk niet al te veel verwachten. Het is geen waterdicht systeem om dat er geen sprake van tweeweg communicatie. De sensor zal de control panel niet ‘missen’ als je de control panel bijvoorbeeld meeneemt en er mee weg rent of als de accu leeg is van de control panel. Maar in andere gevallen (wanneer men niet weet welke alarmsysteem jij hebt en niet wordt gesaboteerd) zal de sirene af gaan en jou een bericht sturen. Wat als het goed is een mogelijke indringer zal afschrikken en jou de kans geeft om iemand te bellen, of op onderzoek uit te gaan.

Op dit moment gebruik ik de set nog maar een paar dagen. In hoeverre het alarmsysteem storingsvrij werkt en functioneert zal ik een update voor toevoegen aan deze review.

Update 19-01-2017: Sinds ik een switch gebruik met IGMP snooping werkt de control panel zonder fouten. Tot nu toe is het systeem stabiel en ik heb geen last gehad van false positive alarmen! :)

Heb jij ook een Smanos L020 draadloos alarmsysteem?

Jeetje, ik ben ook al enige tijd op zoek naar een systeem(pje) wat precies biedt wat jij hier beschrijft.

Ik ben zéér benieuwd naar de stabiliteit en hopelijk gebrek aan false-positive meldingen.
Paar uur geleden nieuwe utp kabel geplaatst vanwege time outs (zegt de app duidelijk) en het werkt tot nu toe. Om de paar uur is er sprake van een time-out. Oorzaak op dit moment onbekend.

Ik heb overigens gebeld met Smanos helpdesk. Indien probleem blijft bestaan dan kan ik de situatie plus QR code mailen naar hen om het offline/online probleem op te lossen. Prima geholpen tot nu toe. Ik zal over een week of twee een update schrijven.

[Reactie gewijzigd door .Tijmen op 5 januari 2017 19:03]

Systeem werkt stabiel. Zie update bij "oplossing" :D