Specificaties Tower, 6 interne bays - Bekijk alle specificaties

NZXT S340 Elite Wit Review

Foritain 9 januari 2017, laatste update op 25 mei 2017, 5.177 views

NZXT S340 Elite Wit

Strakker dan dit komen ze niet, en het interieur is eveneens fantastisch; NZXT maakt het wel heel eenvoudig een dikke show pc te bouwen. Een keurige middenklasser wordt zowaar een pareltje enkel dankzij tempered glass.

Pluspunten

• De definitie van een no-nonsense uiterlijk. Daarbij één van de compactere ATX behuizingen.
  • Meerdere kleurstellingen leverbaar
  • Tempered glass = hot.
  • Stuk duurder dan standaard S340, maar nog altijd een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
  • Geweldig interieur om een show case te maken -en- die top inbouwgemak biedt.
  • VR toevoegingen zoals HDMI voorop, extra USB poorten en de ophang-puck een leuke extra voor de niche

Minpunten

• Bovenzijde had nog een beetje beter gekund zonder (of met strakker afgewerkte) fan gat.
  • Voor de niet-VR eigenaar toch een flinke meerprijs boven de standaard S340 voor glas, wat extra front USB poorten en een extra SSD spot. De H440 PWM fancontroller had bijvoorbeeld een leuke toevoeging kunnen zijn.
  • 3.5" HDDs vastschroeven ipv trays matige keuze.

Review: NZXT S340 Elite

- Inleiding
- Specificaties
- De buitenkant
- De binnenkant
- Inbouwen
- Conclusie

Productpagina @ NZXT

Een half jaar gepasseerd sinds de laaste case review? Dat moeten we even goedmaken. Net zoals we ca 2 jaar geleden een NZXT megafestijn maakten van de NZXT Phantom 820 met een combinatie van mooie matchende producten gaan we de komende paar reviews hetzelfde doen, oftewel een dikke NZXT combinatie maken. Dit keer echter wel in een iets meer verspreide vorm om het leesbaar te houden: De NZXT Kraken X62 review staat inmiddels al online, vandaag bekijken we de NZXT S340 Elite, en volgende reviews ronden we het af met de NZXT Aer fans en Kraken X52 en X42 waterkoelers. Omdat we de NZXT S340 al eerder bekeken, in Razer.. ik bedoel “special edition”, maken we het voor de verandering ietsjes korter.

De NZXT S340 Elite zal je normaliter zo’n 100 euro kosten, en is verkrijgbaar in het zwart, zwart met rood, of zwart-wit uitvoering, waarbij wij de laatste gaan bekijken. Straatprijzen lijken ook rond de adviesprijs te liggen, al is de behuizing hier en daar voor iets minder dan 90 euro te vinden.

De features en specificaties NZXT:

De NZXT S340 Elite is, net als zijn niet-Elite broertje vooral lekker compact. Het is een ATX behuizing met ruimte voor een stevige processorkoeler en videokaart, maar de absolute afmetingen maken het overtuigend een mid-tower en zaken die door NZXT als ouderwets zijn bestempeld, zoals 5.25” bays, ontbreken om ruimte te houden voor dingen die een gamer nodig heeft. De staal-en-acryl zijkant maakt hier plaats voor een glazen paneel, wat het totale gewicht iets hoger brengt; iets meer dan 8 kilo voor zo’n compacte case is niet verkeerd.

Ruimte voor koeling is er alsnog volop, zo ook ruimte voor waterkoeling; echter met de marges rondom het moederbord ligt de focus hier uiteraard op hun eigen AIO systemen en minder op custom water, dat laatste vereist meer planning. Nieuw ten opzichte van de standaard S340 zijn twee extra USB poorten en een HDMI aansluiting op de voorzijde, het idee is aansluitingen te bieden voor je VR headset, die je met de meegeleverde houder aan je behuizing kan laten hangen.

De NZXT S340 is van buiten zo recht-toe-recht-aan als het maar kan. Hoewel de pure eenvoud wellicht wat in contrast staat met wat we veelal op de boten vanuit China en Taiwan aantreffen wil ik wel stellen dat het één van mijn favoriete behuizingen is wat looks betreft en ik overtuigd ben dat het een groot publiek aanspreekt; we zien veel strakke cases, maar zelden zo strak. Zeker in witte variant laat de behuizing je alle ruimte om het binnenwerk te laten spreken, terwijl hij ondanks een gebrek aan opvallende elementen wel degelijk lekker in het oog springt. De Elite / Tempered Glass uitvoering maakt het plaatje voor mij wel een stuk completer dan het kunststof venster ooit wist te doen, en hoewel de meerprijs aan de forse kant is kan ik overtuigd stellen dat het een sterke verbetering is. In het glas zelf zien we ook de ingebrande zwarte randen om zaken als LED strips en schroefjes te verbergen; een mooie detail. Bovenop is de aanwezigheid van 4 USB aansluitingen, net zoals de H440, ook niet onprettig. De HDMI uitgang is uiteraard voor mensen met een VR headset. Hou er wel rekening mee dat er geen interne HDMI standaard is, en de kabel dus achterop je pc een lusje maakt. Materiaal is verder prima afgewerkt, en het niveau lijkt net wat hoger te liggen dan de ‘oude’ S340; het is zeker geen H440 wat betreft paneel en framekwaliteit, maar hij kan uitstekend mee met z’n directe concurrentjes en staat (zeker eenmaal gevuld) gewoon als een huisje. Even een rondje langs wat details zorgt toch voor aardige plaatjes.

Achterop zien we een herkenbare ATX indeling. Prettig uiteraard de overal aanwezige duimschroeven, ook voor de voeding. Als compacte behuizing zien we wel ruimte voor een 120mm-, maar niet voor een 140mm ventilator. Onderin het bekende filter voor de voeding intake. Een unieke extra is de magnetische 'puck' welke gemaakt is om je VR headset aan op te hangen. Deze kan je aan de voorzijde of rechter zijde hangen, al moeten wij uit pure armoede en gebrek aan een VR headset hem maar voor een headset gebruiken, in dit geval de Razer ManO'War waar ook niet geheel toevallig net een review van online staat.

Intern laat NZXT weer overtuigend zijn sterke kanten zien, het binnenwerk is uitstekend uitgevoerd en als je dacht dat we er inmiddels wel waren wat gebruiksgemak met bijvoorbeeld velcro straps voor kabelmanagement zien we hier de puntjes op de i wat aangedikt. Zo zien we een strakke witte overkapping van de kabels en aansluitingen richting het moederbord, en kabels zitten aan de achterzijde in stevige plastic clips die ook intern nog eens kabel-scheiding bieden; complimentjes alom etcetera. Ruimte voor twee 3.5” HDD’s zal gezien de doelgroep geen issue zijn, en SSD’s kan je praktisch overal wel kwijt, al staan ze het mooiste aan de voorzijde of op de PSU cover. Misschien had een derde fan niet misstaan, maar als je deze kast koopt en hem niet aankleedt zal je denk ik een uitzondering zijn.

Hoe dan ook zet NZXT hier één van de meest praktische, en vooral ook eenvoudig in te bouwen en af te werken indelingen neer voor praktisch alle onderdelen. “Praktisch” omdat de 3.5” HDDs in de case worden geschroefd en niet in trays zitten, op zich best ok, ware het niet dat het prutsen is om dit achteraf te doen, een onbegrijpelijke keuze en één die een beetje extra pijn doet omdat ze op alle andere fronten tot het uiterste zijn gegaan om de user-experience tiptop te maken.

Als je een waterkoeler wilt inbouwen zoals de NZXT Krakens dan beginnen we natuurlijk door de panelen er af te halen. Achter het voorpaneel treffen we een groot magnetisch stoffilter aan, en zonder panelen zien we aan alle kanten voldoende ruimte om te knutselen. Wij hebben een Kraken X52 ingebouwd, maar zoals je ziet kan een X62 ook aan de voorzijde. Bovenin of achterin is geen plaats voor deze zware jongens.

Deze kast hebben we inmiddels meerdere malen in- en uitgebouwd, en het is zoals gezegd een prettige kast om in te werken mits je geen dikke radiatoren bovenin wilt combineren met dikke moederborden; daar is hij net te compact voor. Eerst een combinatie van de MSI Z170A Gaming Pro Carbon en de Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming.

En op deze plaatjes moesten wij even wachten tot de NDA verliep op dit bloedmooie ASUS ROG Z270 Maximus Code moederbord, waarvoor wij ook de ASUS GTX 1080 er bij moesten pakken natuurlijk. De oplettende lezer ziet tevens de NZXT USB 2.0 splitter onderin het systeem, zeker op een bord als deze Code met maar één USB 2.0 header een cruciale extra om te zorgen dat je zowel je HUE+/AER als je Kraken aangesloten krijgt gezien beide een USB 2.0 header vereisen.

Wellicht vraag je je af "wat zijn die dikke fans?", ik neem het niemand kwalijk als ze dit niet lezen en enkel plaatjes scrollen. (Lees je dit wel, stuur even een lief berichtje o.i.d, dat geeft mij weer hoop) Dat zijn dus de NZXT Aer fans die ik al een paar keer noemde. Maakt het je pc sneller? Nop, maar het zijn wel briljant mooie toevoegingen en zeker als je ze combineert met die nieuwe Kraken series. Ik weiger 'fan' (hehehuru .. fan) te zijn van welk merk dan ook, het is cruciaal om elk product zo veel mogelijk objectief te beoordelen en welk merknaampje op het product staat zal mij een worst wezen, maar NZXT maakt het met de Kraken / Aer / Hue combi wel weer verdomd lastig om niet dolenthousiast het hele pakket in elke pc te plakken. Nu hebben ze die emotie-prikkel ook wel nodig, want hoewel zij vroeg van de partij waren en inmiddels een aardig compleet build-led-party ecosysteem neerzetten zit te concurrentie ook niet stil, zeker nu grote moederbord fabrikanten volop inzetten op 'alles RGB' kan NZXT het zich niet veroorloven om stil te gaan zitten.

Gelukkig mag je als reviewer nog wel gewoon enthousiast worden van de hardware voor je neus, anders zou het een treurige aangelegenheid worden, zeker met systemen als dit:

De NZXT S340 heeft steevast bovenaan de lijstjes met populaire / best verkochte behuizingen gestaan in de prijsvergelijkers. De reden was simpel: heel veel kast voor je geld. Daarbij bracht het een mooie balans tussen –wel- ruimte hebben voor je dikke gamepc (die visueel top tot zijn recht komt) en toch compacte buitenmaten. Die bescheiden afmetingen met een geheel strakke vormgeving is dan ook een combinatie waar ik zelf erg over te spreken ben. Ook de balans tussen koeling en geluidsproductie; geen issue met een klein beetje aandacht voor je wenslijstje, is gewoon keurig in orde; koelprestaties met een dikke i7 en een Kraken X52 ontlopen een testbench nauwelijks, en met een beetje stille processorkoeler en GPU hoef je je build nimmer te horen. Hoewel 70 euro voorheen nooit als ‘budget’ werd geclassificeerd zijn behuizingen over het algemeen een stuk duurder, zoek je een concurrent in de prijsklasse van de S340 en wil je net als hier een grote focus op een strak interieur, dan zal je het aantal opties op één hand kunnen tellen.

De Elite uitvoering komt met een meerprijs van 30 euro, iets wat ons een klein beetje in een spagaat trekt. Nu hebben ze een aantal mooie extra’s toegevoegd, zoals een beter frontpaneel met meer USB poorten en een HDMI out, zeker als je een VR headset hebt duidelijke meerwaarde (net zoals de puck om je headset aan op te hangen trouwens) en heb je een extra SSD slot in het zicht, maar voor zij zonder VR headset voelt het toch een beetje als 30 euro bijleggen voor een (overigens bloedmooi) glazen paneel. Of je nu vergelijkt met wat sommige concurrenten vragen voor een TG paneel, of dat je het droog als een ca 40% meerprijs ziet voor die aanpassing; het is gewoon fors. Iets als een ingebouwde PWM fanhub had m.i. een passende extra geweest om het meer premium totaalplaatje af te ronden. Aan de andere kant is de NZXT Elite S340 voor die net geen 100 euro alsnog een uitstekende aankoop en is het nog altijd één van onze persoonlijke favoriete cases van wege het absolute no-nonsense design, het slimme interieur wat inbouwen tot een plezier maakt, focus op je mooie hardware, of eigenlijk gewoon het uitstekend uitgewerkte totaalplaatje.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog bijna 350 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een NZXT S340 Elite Wit?

+3 en uiteraard genomineerd voor president ;) (meteen al gedaan)

Als ik het goed begrijp is bij deze case de fanopening aan de bovenzijde dus ook niet af te sluiten |:( Dat is net als bij de gewone S340 een keuze die ik niet begrijp. En de reden voor mij om niet voor deze case te gaan. Jammer, want ik vind ze beide verder geweldig! Net zoals jullie reviews :*)

Keep up the good work!
Dank je voor beide :D

Hij had van mij idd ook dicht gemogen. MAar we gaan hem de komende dagen goed aankleden met o.a. Aer fans, en met een fannetje is het ook geen punt. Een simpel dekseltje was natuurlijk wel mogelijk geweest voor de 'luxere' uitvoering.
Zeker, net zoals bij de Phanteks P400S bijvoorbeeld. Als je gebruikt maakt van een fan, net zoals jij, dan is het idd geen punt! :)

Succes met je run for president!
Dank je :D 2 Feb zullen we het weten geloof ik :D

P400S review komt ook nog, zijn zeker interessante concurrenten zo. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de gesloten bovenkant, maar de P400 heeft weer wat meer 'gebeuren' voorop. Uiteindelijk zal smaak de keuze bepalen gok ik :D
+3 uitstekende review wederom. Voor de p400s is sinds kort ook een tempered glass uitvoering beschikbaar. Misschien de moeite waard om deze te reviewen voor de ultieme vergelijking :) .

Keep up the good work!
Uiteraard +3!

En zoals bekend bij jullie, vind ik dit ook een heerlijke kast! Lekker strak, minimalistisch, modern, geen poespas waar het niet nodig is, maar wel flexibel waar nodig (bijvoorbeeld kabelmanagement). Dat glazen panel is bovenal zo sexy dat ik het iedere dag een kusje geef. :)

Qua strakheid is het inderdaad jammer dat er aan de bovenkant een ventilatierooster zit. Dat breekt de strakheid wel enorm. Ik gebruik zelf de fan wel, dus voor mij geen punt. Maar als je wil besluiten aan de bovenkant geen fan te plaatsen, dan is het jammer dat je het niet kunt afdichten.

Qua inbouw heb ik drie punten:

Het installeren van de voeding. Ik snap niet zo goed waarom ik een frontje met vier schroeven moet verwijderen, dat frontje op mijn voeding moet schroeven en dan mijn voeding + frontje weer moet vastschroeven in de kast. die voeding past er toch ook gewoon van de zijkant in? Waarom kan ik hem dan niet gewoon rechtstreeks aan de achterkant montere? Ik snap dat hele gedoe met het frontje niet zo.

De HDD brackets die ook onder de voedingkap zitten. Daar geef ik wel echt 1 punt aftrek voor (een 9 i.p.v. een 10). Ik kan daar met mijn verstand niet bij dat:
a) deze vast zit, dus niet verwijderbaar
b) er geen gebruik wordt gemaakt van die swappable trays die je eruit kunt halen, daar je HDD op monteren en er dan terug in kan schuiven. Nee, je moet echt je HDD in het bracket onderin de kast vastschroeven.
c) de locatie zo onhandig zit. Ik had eerst m'n voeding erin gezet... Ja, dan kan je dus niet meer de schroeven in je HDD draaien, want je voeding zit dan in de weg. Dus eerst weer de voeding eruit... De schroeven aan de andere kant zitten dan weer achter het frontpaneel van de kast. Dus eerst het frontpaneel verwijderen, dan de stoffilter, HDD vastschroeven en alles weer terug plaatsen. Kost geen eeuwen, maar wel verrekte onhandig.
d) er geen rubberen voetjes bij zitten om je HDD op vast te zetten ter voorkoming van resonantie. Mijn HDD past er echt op de mm nauwkeurig in. Ik zou bijna durven zeggen dat hij geen schroeven nodig heeft omdat hij zichzelf klemt. Maar goed, trillingen worden dan wel aan de hele behuizing doorgegeven.
Kortom, die HDD tray had wel echt veel beter gekund.

Met stugge / dikke voedingkabels is het wel ff klooien met je CPU voeding. Ik heb zelf de Corsair RM550X voeding. Modulair en met gesleevde kabels, maar niet singlesleeved, maar de hele tros is gesleeved. Dat maakt het gedeelte bij connectors enorm dik en stug. Met veel pijn en moeite heb ik uiteindelijk die CPU kabel tussen moederbord, kast, top-fan en CPU koeler weten te proppen, maar dat ging absoluut niet van harte. Het was wel van het kaliber: Had ik 5 mm extra speling tussen moederbord en de kast gehad, dan had dat een wereld van verschil geweest.
Dus even opletten met dikke / stugge kabels.

Klinkt allemaal heel dramatisch, maar dat valt natuurlijk wel mee. Op de HDD tray na vind ik het details. Voor de rest is het gewoon echt een fijne, strakke, geyle kast! :)

Oh bij deze (Lees je dit wel, stuur even een lief berichtje o.i.d, dat geeft mij weer hoop) een lief berichtje! ;)
Ik ga voor 2b :D Dat had het hele punt opgelost. Ik was het vergeten bij het invullen van de punten, want het is een sexy topcase, maar heb hem even terecht toegevoegd als minpunt. Gebrek aan trays zijn een duidelijk punt van aftrek.
Kijk! Ik maak gewoon de review van Foritain NOG beter! :+

*klopt zichzelf op de schouder*
Hoewel we volgens mij wel aardig oog hebben op kastjes loop je met elke set hardware andere dingen tegen het lijf, -meer- ervaringen blijven altijd de beste manier om wat te weten over producten toch? :D

Besides, interaction 4tw. Anders zijn we alleen maar reviews aan het schieten, das ook nie leuk :D
Mooie review weer :)
Ik heb zelf deze kast maar dan de volledig zwarte uitvoering. Was destijds ook geen andere versie te vinden maar ik ben hier zeer tevreden mee :)

Het "nadeel" van bevestigen van HDD's was irrelevant voor mij... Heb er 3x een SSD in gepropt (in het zicht) HDD's blijven hier mooi in de NAS waar ze IMO thuishoren ;)

Voor de liefhebbers (Heb helaas niet zo'n mooie componenten als Foritain :'( )
mooie build toch? :) Z170A Gaming Pro Carbon / Dark Rock 3 toch?

En SSDs 4tw :D
Klopt inderdaad. Ben er ook content mee hoor maar hij is minder "WOW" als jou samenstelling met waterkoeling / LEDs etc ;)
Een mooie hobby moet je ook de tijd geven. Wellicht op termijn een keer een leuk LED element erbij, msischien ooit eens waterkoeling op de kop tikken, volgende keer dat je wat aanpast let je net weer even op iets anders om het te laten matchen. Het is natuurlijk supertof om in de situatie te zitten dat je veel mooi spul hebt om in elkaar te zetten, maar het is zeker niet de bedoeling om anderen minder gelukkig te maken met hun eigen spullen (alle hardware is mooi! .. nou ja.. uh .. bijna.. Foritain's Wall-of-Text: Positief Schmositief!). Je hebt een tof begin, de rest volgt vanzelf :D

Je wilt niet weten hoe lang ik met een Q6600 systeem met dikke koperen zalman koeler door heb gewerkt. In een Antec P180B nog wel, dikke case, maar al het mooie moderne ontbreekt daaraan. Ik maakte toen een sprong naar de 4770k en die build was eigenlijk ook niet om aan te zien (maar geen window, dus /care).
Nette review, ik sta er altijd van te kijken hoe mooi je die kabels weg gewerkt krijgt.
Nu ligt dat ook gedeeltelijk aan wat voor voeding en wat voor kast je hebt maar het ziet er zoals altijd behoorlijk strak uit!
Deze kast heeft ook wel geniale kabelmanagement opties. De clipjes die je aan de achterkant ziet, dat zijn ook een soort kammetjes. Dus je kunt de kabels echt netjes in banen leiden. Prachtig!
De kast is best wel een reviewers dream :D Veelal bouwen wij hardware tijdelijk in (Voor review), dus het laatste wat je wilt is tig uur kwijt zijn aan afwerking. Wat je veelal ziet is met één oog op de klok snel in elkaar gezet. Alle puntjes op de i zetten mag de eindgebruiker doen :D

Maar fijn dat men ze alsnog strak vindt, zegt wat over de lieftallige dame -en- de behuizing zelf natuurlijk :D

edit: en die 'kammen' waar elk kabeltje zn eigen stukje in heeft zijn briljant :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 10 januari 2017 23:39]

mooie build.
Een kleine opmerking: Ik heb front-usb nooit als VR-ding gezien. Ik vind het ook handig voor de USB-stickjes, controllers en dergelijk tijdelijke dingetjes.
Dank je :)

Wij ook hoor, en 4 is gewoon net even fijner dan 2. Maar voor VR heb je het simpelweg nodig, plus natuurlijk de HDMI poort erbij die het voor VR eigenaren nog iets fijner maakt :D
Zeker waar, HDMI is wel erg fijn dan ja. Hoe zit dat eigenlijk intern aangesloten, die HDMI-poort?

Laat maar:

PS: Lief berichtje

[Reactie gewijzigd door six-shooter op 13 januari 2017 11:02]

:D Net als de eerste USB 3.0 cases overigens, toen had je ook zo'n lusje.
+3 Wat een review, Beastcase !
Foritain 4 President :*) zeer gave review wederom +3 _/-\o_
Dank je Reprtje :D En thanks for ze vote :D
Foritain 4 President indeed.
Idd jammer van die Fan placment boven aan.
Hadden ze kunnen afdekken met een simpele magnetische strip(die het bedekt) met een kleine opzet zodat er nog steeds een airflow is.
Dank je wel :D En precies wat je zegt, of gewoon een optionele dichte 120mm cover :P
Mooie review! Ik ben ook op zoek naar een case dus dit is leuk vergelijkingsmateriaal. En ja, ik lees je tekst wel ;).
Dank je wel, en fijn dat ik niet voor jan met de korte achternaam zit te tikken aan de volgende atm :D
Nice one, Foritain! Een dikke +3 wederom. _O_

Mooi discolichtjes erin. ;)
Dank je wel :D

En aan LEDs geen gebrek idd, zou bijna een feestje kunnen geven met alle RGB in huis :D