Specificaties 250GB M.2 (PCI-e 3.0 x4) @ 3.200/1.500MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 960 EVO 250GB Review

fxs81 4 januari 2017, laatste update op 4 januari 2017, 1.760 views

Samsung 960 EVO 250GB

Zeer snelle ssd voor een nette prijs. Ja, er zijn zeker goedkopere schijven maar voor voor 1 van de snelste consumenten ssd's vind ik het de 130 euro meer dan waard.

Pluspunten

• Snel
  • Geen kabels
  • Makkelijke installatie

Minpunten

• Was slecht leverbaar

Het begin:

Tja, bij het begin maar beginnen. Ik draaide alweer bijna 4 jaar met mijn oude setje (Z77 bord met een i5 3570k en 8GB 1600Mhz) en het begon eigenlijk wel weer een beetje te kriebelen om er weer een upgrade tegenaan te gooien, niet dat het niet goed meer werkte, sterker nog, het werkte eigenlijk nog prima maar sinds de update naar windows 10 was het systeem merkbaar wat trager, de ahci mode was naar ide gesprongen en was met geen mogelijkheid terug te krijgen. Achteraf bleek dit door een geknakte SATA kabel veroorzaakt te worden, maar inmiddels was de kogel al door de kerk en de zoektocht naar onderdelen was begonnen.

Je merkt pas goed hoe snel alles weer in meer of mindere mate verandert in de IT als je dus na een paar jaar gaat kijken wat je aan moet schaffen. Ik had al een Vertex4 van 128GB en een Crucial MX100 van 256GB en ik wilde er een SSD bij. Dat was de 1e keer dat ik ook maar van een M.2 NVMe ssd hoorde. Hmmm...da's leuk speelgoed dus via tweakers, hwi en joeptjoep review na review kijken en lezen.

Nu kwam daar voor mij de Samsung 960 Evo 250GB als winnaar uit. Ja, er zijn snellere ssd's maar die zijn ook duurder en aangezien ik niet de hele dag met grote bestanden aan het werk ben was de keuze eigenlijk makkelijk.

Wat minder makkelijk bleek te zijn was ook daadwerkelijk aan zo'n ding te komen. Meerdere malen een bestelling gedaan en betaald bij diverse shops om vervolgens te horen dat de levertijden richting onbekend gingen, ook diverse malen dus de bestelling gecanceld en voor die centen alvast andere onderdelen bestellen. Mijn vrouw ook niet geheel ongevoelig voor al dat gemopper achter het beeldscherm had in de reacties van een andere gebruikersreview gezien dat ze bij Megekko op voorraad waren en die had er stiekum 1 besteld, schets mijn verbazing als je thuiskomt van het werk en er hangt een ssd in de kerstboom. _/-\o_

De upgrade:

Inmiddels had ik alle onderdelen binnen dus de opbouw kon beginnen.

Ik ben begonnen met een reset van de bios zodat ik niet voor verassingen zou komen te staan en daarna rustig alle onderdelen erop bevestigd. Ik vind het nog steeds apart dat de ssd zo klein is.

Daar heeft de cpu koeler dan weer geen last van, wat een joekel, ik hoop dat de kast straks nog dicht wil.

Nu een kwestie van de oude spullen er netjes en voorzichtig uithalen, die krijgen in het 2e hands circuit nog een nieuw baasje die er hopelijk nog een paar jaar mee voorruit kan. Ik was ook blij dat het probleem wat ik er mee had veroorzaakt werd door een kabel en niet dat het stuk was want dan was moederbord onverkoopbaar geweest. Van het geld wat het setje heeft opgeleverd is er inmiddels een GTX 1050 Gaming X 2GB aangeschaft.

Alles aangesloten, hier nog via de interne gpu aangezien de gtx nog aangeschaft moest worden, een hele lichtshow op het bureau maar de pc starte in 1x op, alles werd herkend ( de oude disken in 1e instantie nog niet aangesloten) en ik heb geen settings hoeven aanpassen voor geheugen of cpu. dat werkte meteen op de snelheid waarvoor het is gekocht. De 960 evo werd wel gezien bij boot opties maar niet op de board explorer, een rondje op de MSI website leerde mij dat dit model nog niet specifiek word ondersteund, wellicht komt dat met de bios update voor kaby-lake weer goed. Maakt voor de werking ook niet uit trouwens.

De prestaties, want daar draait het tenslotte om als je zo'n ssd aanschaft:

Ik heb eerst geprobeert om van de crucial op te starten met de windows installatie die daarop stond maar dat wilde niet omdat die installatie niet onder uefi was gedaan, ik had graag de ssd getest als lege schijf om dan daarna windows op de 960 evo te zetten en dan nog eens de benchmarks te draaien.

De windows installatie stond op een usb 3 stick en dit is met grote sprongen de snelste installatie die ik ooit heb gehad, ik ben vergeten te kijken hoelang precies (hoe kort is beter gezegd trouwens) maar in een paar minuten was de installatie klaar. Daarna de pc afgesloten en de rest van de disken ingebouwd zodat ik makkelijk alle programma's weer kon installeren. Ik heb eerst alles erop gezet wat er normaal op staat om de benchmark zo "real world" mogelijk te houden. Office, Email, Plex server, Anti-Virus, Ftp programma en nog wat zaken die eigenlijk altijd om mijn c schijf te vinden zijn. Ook al lees je her en der dat het verschil met een goede SATA 3 ssd erg klein is vind ik dat je duidelijk kan merken dat er een serieus rappere disk inzit. De installaties en ook het openen van programma's gaat erg snel, helemaal na het installeren van de samsung NVMe 2 driver tov de windows driver.

Afijn, genoeg gebabbelt, resultaten willen jullie zien natuurlijk. Ik heb diverse benchmarks gedraaid, voor de duidelijkheid, allen met de samung NVMe 2 driver geinstalleerd.

AS SSD:

ATTO:

CrystalDisk

Samsung Magician 5

Zoals verwacht zitten er aardige verschillen tussen de benchmarken onderling waarbij me opvalt dat dit voornamelijk bij het lezen is, bij het schrijven zitten ze allemaal wel zo'n beetje op de door samsung opgegeven snelheid.
Ik heb nog even getest of de snelheid inderdaad ver terugzakt als de buffer vol is met een mkv bestand van ong. 15GB door dit te kopieren naar een andere plek op de ssd en inderdaad zie je ongeveer halverwege het bestand de snelheid wegzakken naar ong. 300MB/s. Bij het kopieren naar de andere ssd's heb je hier geen last van, je bent dan gebonden aan de snelheden van die schijven en dat kan de 960 evo op zijn sloffen bijhouden. Normailter sleep ik nooit met grote bestanden op de c schijf dus van die bottleneck zal ik geen last hebben. Ik wilde gewoon een snelle ssd hebben om windows op te zetten en dat is zonder meer het geval bij de 960 evo.

Een aanradertje?:

Daar geef ik een volmondig ja op, natuurlijk zijn er goedkopere alternatieven of schijven met de dubbele capaciteit voor hetzelfde geld maar in mijn beleving is de Samsung 960Evo 256GB de 130 euro die ik ervoor heb betaald gewoon waard. Het systeem voelt erg snel aan en de benchmarks bevestigen dit ook. Heb je dit echt nodig om een vlotte pc te hebben, nee, niet als je de pc gebruikt zoals ik dat doe met een beetje gamen, downloaden, internetten, office, soms een beetje photoshop en het draaien van een mediaserver. Ben ik er blij mee, ja absoluut en ik kan het iedereen die het budget ervoor heeft/ kan vrijmaken aanraden. de computer word er in ieder geval niet trager van.

Dankwoord:

Tot slot wil ik dan als 1e mijn vrouw bedanken voor het bestellen van de ssd, ik had hem eerlijk gezegd voor eind januari niet meer verwacht en ook Tweakers en hwi bedankt voor alle info die jullie door de jaren heen online hebben geslingerd, zonder jullie was het een stuk moeilijker geweest om tot de keuze van diverse onderdelen te komen.

Veel leesplezier met deze review.

Heb jij ook een Samsung 960 EVO 250GB?

Meer advertenties

Leuke review, wat heb jij een toffe vrouw! :D
Bedankt, ben er ook blij mee ;)
Mooie review geworden, zou willen dat ik het zelf zo goed kon verwoorden. Dikke +2 :)
Bedankt, vond het ook wel leuk om te doen.
Leuke review! Enkel de foto's van de vrouw ontbreken ;)
Whaha, bedankt. Da's weer voor een andere site 8-)
leuke review

Ik zat er ook aan te denken mn huidige SSD te vervangen voor een m.2

Alleen als ik zo mn AS SSD test bekijkt komt mijn score met mn Evo 850 hoger dan die van jou
Dus volgens die test zou mij SSD dus sneller zijn dan jou M.2 ( wat mij ergens een beetje sterk lijkt )maar goed mocht blijken dat dit wel het geval is ..sla ik deze over en wacht op een betere optane

jammer dat ik geen foto kan plaatsen

AS SSD Benchmark 1.9.5986.35387
Read: 28040
Write: 11071
Total: 53112

[Reactie gewijzigd door Syntraxx op 19 juli 2017 20:53]

Bedankt voor je reactie. Ik zou met deze getallen niets nieuws kopen maar de Evo 850 lekker houden. Dat zou dan de allersnelste 850 ter wereld zijn. ;) Helemaal omdat er maar 600 MB/s over je SATA kabel kan gaan. Volgens mij is er iets niet goed gegaan met je test, hardwarematig zijn jouw getallen bij mijn weten onmogelijk voor een Evo 850. Kijk hier maar eens Syntraxx : reviews: De nieuwste ssd's: Samsungs 850 Evo en de concurrentie
Daarom zei ik ook beetje ongeloofwaardig maar er is echt niet geknoeid met deze getallen
Maar wat ik me wel afvraag..zou het uberhaubt zin hebben van een SSD naar M.2 over te gaan heeft dit echt veel meer waarde ..gaat dit echt in het praktijk veel sneller dan...
Ik zie namelijk best wat M.2 schijfjes die ook niet hoger dan 600 komen.

AS SSD Benchmark 1.9.5986.35387
Read: 18690
Write: 7385
Total: 35444
------------------------------

Net weer opnieuw gedaan en dit dus

[Reactie gewijzigd door Syntraxx op 20 juli 2017 10:17]

Heel apart haha, probeer anders eens een ander test programma en kijk eens wat die zeggen.
Qua snelheid in de praktijk scheelt het niet zoveel moet ik eerlijk zeggen, alles start net iets sneller op (mail en internet opstarten is vrijwel instant na het klikken op de icoontjes) en het werkt wel soepel maar dat deed het met de crucial mx100 ook. Windows start in een paar seconden op maar hier staat de pc altijd aan dus dat zie ik alleen bij een herstart na bv updates. Het gaat er dus een beetje om of het je de extra centen waard is. Ik wilde na de 1e reviews te hebben gelezen gewoon zo'n ding hebben. Ben er nog steeds blij mee en zoals gezegd in de review, trager zal je pc er niet van worden.
ja zo ben ik dus ook ik wil ook altijd het nieuwste van het nieuwste..vandaar ik dit ook vroeg

heb andere tests gedaan maar zie zoveel cijfertjes dat ik er gek van wordt en niet weet of dit nu hetzelfde is of niet of beter

pc start ongeveer op binnen 10 seconde en hoop dat met een M.2 deze tijd versneld (2-5 seconde) wordt .Mischein is zon ding aanschaffen en een wedstrijdje houden :P tussen mn samsung850 en M.2