Specificaties Tower/desktop met Ci7-6700K en 16GB ram - Bekijk alle specificaties

MSI Aegis X-001EU Review

geert19Testpanel 4 januari 2017, laatste update op 4 januari 2017, 389 views

MSI Aegis X-001EU (Testpanel)

De MSI Aegis is een compact systeem die veel kracht in huis heeft. Alleen is het systeem erg luidruchtig en is de bouwkwaliteit ook niet altijd even goed. Een leuk systeem als je kracht en gemak wilt maar een ander bouwt zelf toch makkelijk een beter en stiller systeem

Pluspunten

• Pure Kracht
  • Klein

Minpunten

• Luidruchtig
  • Slechte bouwkwaliteit
  • prijs

Features Score: 4

Voor een testpanel van Tweakers.net kreeg ik de mogelijkheid om deze MSI Aegis te testen. Dis was een leuk aanbod en ik ben er daarom ook op ingegaan, dit bood mij de mogelijkheid om hem te vergelijken met mijn iets oudere pc. Aangezien het ongeveer anderhalve maand duurde tussen eerste contact en daadwerkelijk ontvangst van de pc, had ik al wat onderzoek gedaan naar desbetreffende pc om een vliegende start te kunnen maken in deze korte maar drukke periode net voor de kerst (totaal 2 weken te leen gekregen). Bijvoorbeeld de Nvidia GTX 1080 en Intel Core i7-6700K wou ik graag vergelijken met mijn huidige setup die een Nvidia 970 en Intel Core I5-4670K heeft. Verder was het design een interessant punt aangezien deze pc onder een helling staat in plaats van een standaard doos pc kast.

Specificaties

specificaties
CPUIntel Core i7-6700K
Werkgeheugen16GB DDR4
GPUNvidia GTX 1080
Opslag2x 128GB SSD + 2TB HDD
Voor complete specificatieshttps://tweakers.net/pric...is-x-001eu/specificaties/

First Impression

Tijdens het openen van de doos vielen mij gelijk enkele dingen op. Alles is goed verpakt met eerst een zacht schuim en vervolgens is de kast zelf nog een mooie stoffen hoes, maar bij openen zag en voelde ik gelijk een beschadiging zoals te zien in de foto hieronder. Ik weet dat ik de derde gebruiker ben en weet niet wat de personen voor mij met de computer hebben gedaan maar dat er gewoon een hoekje afgebroken was is natuurlijk niet goed. Dit is een pc die klein en compact is en makkelijk mee genomen moet kunnen worden naar een LAN party want je hebt geen kast met kermis verlichting om thuis onder het bureau te proppen. Dat de kast erg klein was viel ook erg op. Zelf heb ik een kast die enorm groot is en dus gewoon niet mee te vergelijken is, maar deze kast was wel heel erg klein. Zelfs vergeleken met de Cooler Master silencio die ik nog heb staan is hij erg klein. Daarnaast was er nog een andere verrassing in het accessoires doosje. Een paar wifi antennes voor aan het moederbord. En Een passthrough HDMI kabel. Nu heb ik zelf geen VR set thuis dus heb ik deze jammer genoeg zelf niet kunnen testen, maar de mogelijkheid is er wel en dat maakt een kast zoals deze toch wel weer enigszinds future-proof.
Naast de kabels zaten er ook nog een paar gebruiksaanwijzingen in de doos en wat driver cd’s die je zeker niet moet gebruiken en hier zal ik later nog op terug komen.

Ingebruikname

Installatie is lekker vlot en nadat de pc aangezet word is deze in no time klaar voor gebruik. Even mijn Microsoft gegevens invullen en 2 minuten later zie ik mijn desktop achtergrond veranderen en weet ik dat hij alles van mijn vaste werk pc gesynchroniseerd heeft. Gelijk zie ik in mijn ogen ÚÚn groot min punt. Want het eerste wat ik moet doen is Norton van deze pc verwijderen want blijkbaar is het nodig om dit bij deze pc mee te leveren. Dus 2 keer opnieuw opstarten verder is dit probleem ook alweer opgeruimd dan zijn er nog een paar missende drivers. Toch maar even de CD pakken want moet toch proberen (nee normaal gebruik ik altijd de nieuwste drivers van het net maar toch maar even proberen want er zullen genoeg zijn die meegeleverde drivers wel gebruiken) maar bij het openen van de cd lade heb ik net het gevoel of ik een stukje papier in mijn hand heb dat elk moment kan scheuren. Het plastic van de cd tray is zo dun en zit allemaal zo losjes in elkaar dat het niet veilig/stevig aan voelt en ben ook gelijk bang dat ook ik een deel van de pc kan breken als ik de cd lade vaak moet gebruiken. Gelukkig hebben we in deze tijd bijna geen cd’s meer nodig, en heb zelf na die eerste keer de cd tray helemaal niet meer gebruikt, het is nog steeds een plek op de pc die snel kapot gaat en dat wil je niet als je net 2400 euro hebt betaald voor jouw nieuwe pc.
Naast Norton staat er nog wel enige andere voor ge´nstalleerde programma’s op. De 1 nodig om de verlichting aan te passen, en om scherm profielen aan te passen. een trial van xplit en WTFast trial Een program om via alternatieve Routing sneller te kunnen verbinden met game servers. Deze laatste twee programma’s heb ik zelf niet getest.

Lekker uitproberen

Na alles ge´nstalleerd te hebben en ook snel even een paar games naar de pc gekopieerd/gedownload te hebben liep ik op tegen een probleem. Nadat ik GTA V en Battlefield 1
Ge´nstalleerd had was de SSD C schijf vol en moest de rest op de 2tb HDD. Ik weet dat het niet zin heeft om alle games maar op een SSD te gooien, maar games die ik vaak speel gooi ik toch graag op de SSD zeker omdat deze nieuwere grote games toch wel veel sneller opstarten wanneer ze op een SSD staan. Zelfs al is het een traditionele Sata SSD in plaats van de oplossing die ze hier gebruiken en ik ook later nader zal bespreken.
verder nog even Crysis 3, SiV 6 en 3Dmark ge´nstalleerd en de eerste game sessie was een go. Wat een beest is het. Ik heb nog steeds een 1080P scherm maar crysis upscalen naar 4k en alles op max en dan nog steeds continu 60FPS halen is toch heerlijk. Na crysis was GTA 5 aan de beurt. Deze lukte het niet om op 4k op 60FPS te draaien maar 1440P was geen probleem en weer alles op max. ziet er toch wel iets beter uit als wanneer je normaal alles op high speelt op gewoon 1080P. na een paar uurtjes gamen werd het toch wel een beetje warm op mijn kamer. Iets dat ik niet gewend ben met mijn eigen pc, deze pc heeft een stuk meer “power” maar gebruikt blijkbaar ook heel wat meer power. Ook werd het tijd om maar eens te kijken wat voor temperatuur de pc word want die fan is wel erg luidruchtig en moet blijkbaar erg veel doen. Open Hardware Monitor instaleren en de games nog maar eens een keer proberen. De CPU word 80 graden en de GPU 83 graden. Wel iets warm maar dat verklaart nog niet waarom de fan’s zoveel lawaai maken, zoveel lawaai zelfs dat ik mijn microfoon gevoeligheid en Teamspeak sensetivitiy heb moeten aanpassen omdat mijn vrienden continu konden mee genieten van de herrie die de fan’s maken. Na even mijn handen gewarmd te hebben aan de kast en niet de probleem fan hebben kunnen vinden, heb ik de pc maar eens achterstevoren gezet. En daar zat de veroorzaker van het probleem. Onder bij de aangepaste voeding in de voet van de pc zit een hele kleinen fan die bij het minste of geringste gaat draaien en daarbij heel erg veel lawaai maken iets wat toch wel heel erg storend is als je meerdere uren aan het gamen bent.
Ram Problemen
Een week in de review periode begon ik iets anders op te merken. Nadat ik de computer ongeveer 15-20 minuten in gebruik heb of zelfs alleen maar aan heb staan loopt het ram vol tot 100% zonder dat er ook maar iets dit ram gebruikt. Nu heb ik toevallig de voorganger van dit moederbord en wist gelijk dat het te maken had met de netwerk chip die gebruikt word en dat die samen met Windows 10 de non paged pool helemaal vol gooit. Dit is te verhelpen met een firmware update iets dat bij een killer netwerk kaart niet het makkelijkste is omdat je precies moet weten wat je in de pc hebt en dan pas de installer goed doorkomt. Dit alles verhelpen duurt 10 minuten als je weet waar het probleem ligt maar kan uren en uren troubleshooten kosten als je geen idee hebt waar het probleem vandaan komt en voor de target audience, een gamer die niet weet hoe je een pc zelf bouwt, kan dit toch een groot probleem vormen
De opslag
Deze pc maakt gebruik van 2 128GB NVMe SSD’s in raid om als een enkele opslag van 256 GB te dienen. Dit is geweldig snel en heb tijdens een simpele read/write test snelheden gemeten van 3044MB/s read en 958MB/s Write met Crystaldiskmark. Het opstarten van windows en de enkele game of 2 die er op past gaat geweldig snel. Maar tegenwoordig zijn games zo groot dat er maar een paar op passen en het is dan ook zonde dat je de games op de 2TB hdd moet installeren. Zelf had ik liever een enkele 512GB (NVMe) SSD gezien samen met een 1 of 2 TB hdd. Hiermee heb je net een beetje extra ruimte om een paar extra games op de SSD te installeren.

Benchmark

Op het moment dat je een pc in huis hebt met zoveel kracht wil je deze natuurlijk ook even testen. Daarom heb ik enkele benchmarks gedaan. Nu heb ik niet iets om het mee te vergelijken maar toch kunnen de resultaten nuttig zijn voor een ander.

Een Firestrike benchmark en een time spy benchmark
En voor mij veel belangrijker de tempraturen
Wat mij opviel is dat ondanks dat de pc gekoeld is met een all-in one waterkoeling de temperatuur van de CPU word nog 81 graden. Dit is met alle koeling op 100% en maakt dan ook erg veel lawaai. Dit is niet alleen zo met het draaien van benchmarks maar ook in dagelijks gebruik tijdens een game sessie. De pc voelt dan ook vaak aan als een kleine verwarming die in mijn geval naast mijn voeten staat. De bijgevoegde screenshot is van even na een benchmark omdat als ik tijdens het benchmarken een screenshot probeer te maken de test er mee ophoud en ik weer opnieuw kon beginnen, iets dat mij meer dan eens overkomen is.

Smaak daargelaten is dit niet een PC voor mij, de pc maakt teveel lawaai en het hebben van al die lampjes en prulletjes is ook niet een plus punt voor mij. Ook zou ik voor een dusdanig hoge prijs ook betere bouwkwaliteit verwachten en niet bang willen zijn dat de CD tray zomaar op een dag kapot zal gaan en dat er stukjes van de behuizing afbreken.
De kracht die deze pc heeft is geweldig en zou dan ook graag enkele componenten over zetten naar mijn huidige pc als het mocht. Gamen met een GTX 1080 en i7-6700K is toch net iets anders als ik gewend ben met mijn GTX 970 en i5-4670K. toch zou ik deze componenten liever los kopen en plaatsen in een goed totaal systeem dan het totaal plaatje van deze MSI Aegis

Heb jij ook een MSI Aegis X-001EU?