Logitech Media Keyboard Review

himlims_ 12 november 2009, laatste update op 13 november 2009, 584 views

Logitech Media Keyboard

Pluspunten

• degelijk
  • multimedia knoppen

Minpunten

• (donker)blauwe opdruk van functies slecht leesbaar bij minimaal licht

Algemene beoordeling
Mijn speurtocht voor een nieuw toetsenbord begon met enkele eisen; cheap, degelijk, multi-media knopjes. Deze begrippen in mijn achterhoofd ben ik opzoek gegaan naar een nieuw typwaar. Diverse winkels toetsenborden geprobeerd, damn was is er een diversiteit op de markt.

Ergonomie
gezien ik graag een spelletje speel ben ik gegaan voor een regulier toetsenbord. indien je zo'n ergonomisch tik machine hebt, wil de natuurlijke layout de gameplay be´nvloeden. Er is weinig opmerkelijks hieraan. De enter knop is groot genoeg, evenals de backspace. Kan niet zeggen dat de layout van het toetsenbord problemen geeft bij blind typen, alles lijkt op haar plaats. De voetsteuntjes zijn op een vaste hoogte, en dus kan de 'hoek' waarmee het toetsenbord op de ondergrond ligt niet gewijzigd worden.

Functionaliteit
Het toetsenbord beschikt over enkele snel toetsen. Voor mij is bediening van volume op toetsenbord erg wenselijk, dat is dan ook aanwezig. En zijn er ook knopjes voor bediening van je media-player. Evenals 3 shortchuts voor, email, web en calculator. De functie en mogelijkheden zijn via de software te wijzigen.

Vormgeving
Weinig spannends, zwart van kleur. Wel stoor ik mij aan de donker blauwe toelichting op de F1-functie knoppen. De opdruk is slecht leesbaar bij minimaal licht. Mede daardoor maak ik hier geen gebruik van.
Verder zijn er weinig hoeken te vinden, overal zit een lichte curve in. Zo ook in de toetsen waardoor je vingers op de juiste plaats glijden + puntje.

Bouwkwaliteit
Een solide keyboard is een van de eisen geweest. Ik rook, eet en drink boven het ding ... hierdoor moet deze soms 'uitgeklopt' worden :+ deze klappen lijken (tot heden) weinig schade toe te brengen. De toetsen zitten stevig geplaatst. Met minimale tussenruimte (minder kans dat er meuk in je toetsenbord verdwijnt). Het 'tikken' maakt een relatief 'zwaar' geluid, niet zoals bij een notebook wat licht tikt.

Drivers en ondersteuning
Logitech biedt zoals gebruikelijk voldoende en uitgebreide software. Hiermee kunnen de functionaliteit van de knoppen gewijzigd worden. Indien je dit niet gebuikt wordt het toetsenbord standaard goed ondersteund in winxp-vista-win7-(k)ubuntu-macos 10 (meer heb ik niet getest)

in de winkel voor 17,- schijnbaar is deze tegenwoordig voor minder dan een tientje te koop online. super

Overal ben ik er goed over te spreken, en toetsenbord voldoet aan mijn eisen. De goede (standaard) ondersteuning hiervan onder Linux Kubuntu (9.10) verbaasde mij. Maar zegt meer over kubuntu dan het board :)

Heb jij ook een Logitech Media Keyboard?

Hoofdletter vergeten bij: gezien ik graag een spelletje speel.
Kun je verder wat plaatjes toevoegen?
En hoe tikt het ding? harde aanslag of juist geen druk hoeven zetten?
Komt er een hoorbare klik uit bij het typen, dat vinden veel mensen prettig zodat ze zonder te kijken weten dat ze een toets aangeslagen hebben.

Verder een goede review
opmerkingen toegevoegd. Plaatje leek mij niet aan de orde, deze staan voldoende op de website van logitech e.d.