Specificaties Socket 1151 met Intel Z270 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Strix Z270F Gaming Review

Foritain 3 januari 2017, laatste update op 25 mei 2017, 6.864 views

Asus ROG Strix Z270F Gaming

Met de ASUS Strix Z270F Gaming zetten ze een prachtig en compleet moederbord op de markt; veel bloedmooie elementen en een featureset die praktisch altijd zal voldoen.

Pluspunten

• Vrijwel alle features die de massa zich kan wensen: 2x M.2, 6x SATA, 3x PCIe met Crossfire en SLI support,.
  • Aantrekkelijk totaalplaatje met veel zwart, geborstelde elementen, en geen enkel storend element of LEDje dat welke kleur build of verlichting dan ook in de weg staat.
  • SupremeFX / ALC1220 audio implementatie is weer net even beter dan vorige generatie
  • 6 PWM -en- DC capable fan headers.
  • Aura support (incl LED headers) om andere LED elementen in je build en je randapparatuur op elkaar af te stemmen.
  • Straatprijzen moeten we nog afwachten, maar deze zou in de betaalbare middenklasse moeten belanden.

Minpunten

• Weinig Extra interne USB 3.0 header wellicht voor behuizingen met meer dan 2 USB 3.0 poorten voorop?

Review: ASUS ROG Z270 Maximus Code & ASUS Strix Z270F Gaming

- Inbouwen
- UEFI / BIOS
- Prestaties
- Conclusie

Een nieuw jaar, een nieuwe Intel CPU, en een nieuwe chipset voor moederbordfabrikanten om weer lekker los op te gaan. Of beter gezegd: de ons bekende weg weer een beetje fine-tunen. ASUS gaf ons de gelegenheid twee nieuwe moederborden aan de tand te voelen in aanloop naar vandaag; de officiële release van de Intel Kaby Lake processoren en daarmee de 200-series chipsets waarvan ook deze twee bordjes gebruikmaken. Op moment van testen hadden wij enkel een Intel Engineering sample tot onze beschikking voor deze moederborden, dus hoewel deze met de Intel Core i7-6700K vergeleken wordt houden we een slag om de arm wat betreft de onderlinge prestaties, zo kwamen wij al snel en zonder moeite tot 5GHz overclocks, iets wat met een 6700K eerder het domein van delidders is, maar garanties op basis van één chip gaan we niet geven.

De lineup van vandaag: De ASUS ROG Maximus IX Code Z270 zit één stap onder het ROG Formula vlaggenschip, maar levert enkel het ingebouwde stukje voor custom waterkoeling in en is daarmee feitelijk het nieuwe “oh ik moet dit hebben” topmodel voor het grotere publiek. De ASUS Strix Z270F Gaming zal vermoedelijk het model zijn waarbij dat grotere publiek uiteindelijk toch uit zal komen, want hoewel prijzen nog niet bekend zijn is het een veilige stelling dat laatstgenoemde zich in de middenklasse zal plaatsnemen, terwijl de Code een noemenswaardige meerprijs met zich zal dragen. Uiteraard gaan we in op de inhoudelijke verschillen.

Kanttekeningen:

1- Op hetzelfde moment als deze zal onze review van een MSI Z270 bord online gaan. De ASUS en MSI Z270-series borden zijn op verschillende tijdstippen met compleet andere chips getest, hierdoor zijn de resultaten niet uitwisselbaar en hebben we besloten de reviews geheel afzonderlijk van elkaar op te bouwen. Binnenkort worden de hier aanwezige borden schoon her-test met onze vaste opstelling zodat ze ook in toekomstige moederbordvergelijkingen meegenomen kunnen worden.
2- Wij hebben geen insider information van Intel, de processor of de chipset en het kan dus zijn dat specifieke CPU details of chipset details uiteindelijk nog iets afwijken van de ons bekende informatie.
3- Deze review bevat details over twee moederborden om van te kwijlen plus details over de vergelijking tussen de twee generaties oftewel hij is aan de lange kant met een berg foto's. Voor zij die vlug alles wat relevant is willen weten, spring gerust naar de conclusie, maar ik kon het niet over mijn hart vekrijgen om nog meer foto's weg te gooien.

Voordat we met de borden verder gaan even een samenvatting van wat we tot dusver weten van de Intel Core i7-7700K en de Z270 chipset. Dat Intel af ging stappen van het tick-tock principe en met Kaby Lake dus geen nieuwe architectuur uitbrengt noch die-shrink meebrengt is geen verrassing meer, toch leek een beetje vaag wat ze dan precies –wel- gingen doen met deze derde stap in de cyclus die ze “Optimisation” noemen. Intel spreekt van een aantal aanpassingen op transistor niveau is lijkt dan ook de 14nm+ naamvoering te willen gebruiken om de aanpassing herkenbaar te maken. Technisch mumbojumbo schuiven we aan de kant want daar kopen weinig voor, maar wat houdt dat in: een iets hogere kloksnelheid bij vergelijkbaar voltage, en uiteindelijk zal de betere Kaby Lake chip dan ook een hogere snelheid weten te behalen bij overclockers. In essentie is een Kaby Lake i7 dus een iets betere Skylake i7 met ingebouwde overclock: van 4GHz base met 4.2GHz boost naar 4.2GHz base en 4.5GHz boost. Woop.

Nou ja, iets meer dan: De Kaby Lake serie heeft ondersteuning voor hardwarematige decoding van H.265 en Google’s VP9 codec, wat absoluut goed nieuws is voor o.a. HTPC doeleinden.

Met de nieuwe Z270 chipset komen we nog wat andere interessante dingen tegen. Zo zien we dat er vier meer high-speed lanes zijn toegevoegd zodat er nu 24 PCI Express 3.0 lanes tot je beschikking zijn; met de toenemende hoeveelheid PCIe SSD’s, en moederborden die er meerdere op een bord ondersteunen, geen overbodige luxe, helemaal voor zij met multi-GPU setups. Daarnaast is er ondersteuning voor 3D XPoint geheugen oftewel Intel Optane technology welke een grote stap beloofd te worden in solid state storage, maar tegelijkertijd zitten we met het probleem dat deze SSD’s niet daadwerkelijk te koop zijn; de techniek wordt hier en daar getest maar vandaag kunnen wij er nog helemaal niets mee.

Al met al? Een klein beetje verbeterde processor, en een iets aantrekkelijkere chipset, althans op dit moment.

De specificaties en features van de ASUS product sheets van de ASUS ROG Z270 Maximus Code:.

De specificaties en features van de ASUS product sheets van de ASUS Strix Z270F Gaming:

Om je wat tijd te besparen: Je moet reeds een veeleisende gebruiker zijn om aan de mogelijkheden van de ASUS Strix Z270F Gaming niet voldoende te hebben: 4 DIMMs voor je werkgeheugen met ondersteuning tot 3866MHz, 8-phase ontwerp om flink te kunnen overclocken, de optie om SLI of Crossfire te doen met 2 of 3 grafische kaarten respectievelijk, 6 SATA poorten en twee M.2 poorten (beide met PCIe x4 ondersteuning, enkel de eerste ondersteunt ook SATA erbij), USB 3.1 achterop inclusief één Type-C aansluiting, tien USB 2.0 en 3.0 poorten achterop, twee USB 3.0 poorten aan de voorzijde, en zes fan headers allen voorzien van PWM en DC aansturing. De grote vraag lijkt dan ook wat je eigenlijk nog meer nodig hebt?

Het antwoord op die vraag wordt geboden door de Code, met een aantal handige, een aantal enthousiast-level aanpassingen, en een aantal ietwat-over-the-top aanpassingen; Zo is de geheugen overclock ondersteuning tot 4133MHz natuurlijk enkel zinvol voor de grootste fanaten onder ons, en ook twee extra fan headers zullen veelal ongebruikt blijven. Overigens biedt de Strix één speciale 3 Ampère header voor extreem zware ventilatoren, de Code biedt er nog één extra met zware custom waterkoeling pompen in het achterhoofd. Voor die custom water liefhebbers zien we tevens de toevoeging van een flow sensor header en een nog een temperatuur sensor header, dus ASUS lijkt met dit bord wel duidelijk richting de custom water enthousiastelingen te willen gaan.

Toch is niet alles “enthousiast”, zo is de interne USB 3.1 header om je frontpanel van USB 3.1 te voorzien (mits compatible, ze geven aan dat In Win en Lian Li er mee komen) handig voor meer dan koeling-fanaten, en ook de aanwezige MU-MIMO 2x2 WiFi oplossing is zeker niet onaardig. De toevoeging van MU-MIMO WiFi op moederborden vind ik een uitstekende stap nu MU-MIMO routers beschikbaar en betaalbaar zijn, en uit eerste tests bleek al dat deze techniek echt iets toevoegt voor dagelijkse WiFi activiteiten.

Beide borden komen overigens met twee RGB LED-strip headers; sluit een compatible strip aan en laat ze meekleuren met de instellingen van je moederbord.

We beginnen ons uitpak avontuur met de ASUS ROG Z270 Maximus Code:

Dat avontuur begint met een giga doos welke wanneer je hem open maakt je …

.. met je mond vol tanden komt te staan en het je geen pepernoot meer interesseert of er nu wel of geen CPU-installatie hulpmiddel of front-panel hulpmiddel of een berg stickers bij zit of niet; wat een bloedmooi bord is dit. Subjectief? Sure, kom maar op met de kritiek, maar damn. Als dit een youtube video was geweest over “reviewer reacts to seeing Asus ROG Z270 Maximus Code for the first time!” dan was het een video geworden met enkel kwijl, veel wijzen, en bij elk element “damn” roepen. We doen gewoon een foto rondje:

Moet ik er nog iets van zeggen? Gewoon één en al hardware seks als je het mij vraagt. Goed, wat relevante opmerkingen: we zien een interne USB 3.1 header wat vrij uitzonderlijk is, alles is natuurlijk dik afgekapt wat ook leidt tot dikke fysieke knoppen en wat alternatieve M.2 plaatsing oplossingen, en maar liefst 8 fan headers, allemaal PWM ook uiteraard, inclusief high-Ampere headers voor je waterkoeling zijn tof. Enkel liefhebbers van interne USB 2.0 headers komen met een enkele header wat karig uit. Voor alle individuele details verwijs ik echter terug naar het lijstje specificaties. Zelfs op moment van schrijven, met dit bord al enkele dagen naast mij, blijf ik sprakeloos als ik naar de foto’s zit te staren, precies het sentiment waar Asus vermoedelijk op hoopt? “Nailed it” lijkt mij een terecht statement. We doen een rondje aansluitingen:

Ok, ik moet -iets- met de andere inhoud doen. Naast de gebruikelijke stickers, vier SATA kabels, handleidinge en cd's treffen we verder een strak zwart backplateje aan, en de externe antenne voor de draadloze verbinding. Ook de achterzijde van het bord halen we voor de aardigheid even aan.

De verpakking van de Strix doet wat formaat betreft een stapje terug, en inmiddels bekomen van de schrik (schrix?) even een blik op wat je natuurlijk sowieso bij beide bordjes erbij krijgt: handleiding, stickers, high-bandwidth SLI bridge, en een strak zwart I/O shield.

Welnu, de Strix Z270F Gaming is minder extreem en het valt niet mee om het goedkopere broertje te zijn in een directe vergelijking, maar mijn enthousiasme wat het design betreft is er niet minder op. Een strak bord, nette I/o afkapping, en een hand vol toffe opvallende elementen maakt het m.i. een prachtige totaalplaatje. We doen wederom een show-rondje, waarbij vooral het blok met ROG logo zelfs de 100e keer dat de foto passeert nog warme gevoelens opwekt.

En een rondje aansluitingen, met de ruime selectie (zie specs voor het overzicht) netjes gepositioneerd. Een tweede interne USB 3.0 header danwel dezelfde 3.1 header als bij de Code had m.i. geen kwaad gekund omdat dit bord zeker niet gaat misstaan in luxere behuizingen met meer en snellere USB aansluitingen voorop, maar verder dan dat kom ik eigenlijk niet; PCIe sloten zat, twee M.2 sloten mogen ook geen beperking heten, en zes fan headers kom je ook een heel eind mee. Op component gebied natuurlijk ook weinig te klagen, tot zover je dat met het blote oog kan beoordelen.

Wat aansluitingen betreft zien we achterop DisplayPort, HDMI en DVI waarmee je goed uit de voeten moet kunnen komen als je geen losse GPU gebruikt (alhoewel, hoe waarschijnlijk is dat op dit bord?). Een USB 3.1 Type-A en Type-C aansluiting zorgen voor de 2017-feel, en met vier USB 3.0 poorten kunnen de meesten vast ook uit de voeten, al had ook hier een extra USB 3.0 poortje geen kwaad gekund. De optische uitgang blijft m.i. een prettige toevoeging op mid- en high end modellen.

Niet het meest gebruikelijke hoofdstuk voor een moederbord slash CPU review, maar dergelijk mooie bordjes verdienen een huisje? Bij toeval kwam onze nieuwe witte NZXT S340 Elite binnen op dezelfde dag als de ASUS ROG Maximus IX Code Z270, en die combinatie voelde ook ‘alsof het zo had moeten zijn’: een witte behuizing en dan een mooi donker afgeschermd moederbord als de code? Uiteraard met passend ASUS GPU'tje':

Zeker in een lichte behuizing, geassisteerd door een witte achtergrond en een tempered glass zijpaneel, komt een dergelijk dik moederbord toch tot zijn recht. Dat de ASUS GTX 1080 Strix het plaatje compleet maakt mag vanzelfsprekend zijn. Minder ideaal is het feit dat ASUS volledig inzet op hun Aura RGB oplossing terwijl NZXT met de hier zichtbare Kraken X52 en Aer fans een eigen gesloten systeem hanteren, maar bij gebrek aan even aantrekkelijke (niet custom) waterkoel oplossing zal dit moeten voldoen. Puur als RGB alternatief zou je wat Aura compatible LED strips kunnen overwegen. Met dit geheel op de witte of blauwe instelling is het m.i. echter toch echt niet mis. Wat kleine details die niet uit een retail-doos komen, denk aan sleeved cables, zouden het natuurlijk echt af maken, maar het schijnt dat reviewers af en toe ook de tijd in de gaten moeten houden.

Met de Asus Aura software kleur je de verschillende LED elementen en/of je grafische kaart naar wens. De verlichting is zeker niet extreem te noemen, we zien een LED element over het I/O gedeelte, de woorden “Republic of Gamers” in het midden, en een stukje in de rechter bovenhoek. Bescheiden zie ik echter niet als minpunt, en voor meer kan je uiteraard Aura LED strips toevoegen.

En een gifje:

Ook de Asus Strix Z270F Gaming hebben we ingebouwd, persoonlijk toch wel cruciaal om een beetje beeld te vormen. Een zwarte Raijintek Asterion vormde het toneel. Het enkele LED element over het I/O shield is wederom verre van extreem, maar desondanks een aardige en flexibele (want RGB) toevoeging aan het geheel. Voor de foto uiteraard even de RGB LEDs wat kleurtjes laten tonen, maar ook in deze opstelling (met witte LED stock fans) matcht het natuurlijk het beste wanneer je de Strix Z270F Gaming in het wit instelt. Uiteraard ook weer even een Asus GPU van de plank, ditmaal de GTX 1070 Strix. De kleurstelling van de Code matcht de GTX 1000-series van Asus m.i iets beter, opvallend gezien de Strix naamgeving van dit bord, maar ook deze combinatie doet het prima.

En wederom een gifje, uiteraard gaan de animaties 'in het echt' soepeler ;)

Voor beide borden gaat op dat je dus LED strips kan aansluiten, mits ze de juiste pin header hebben. De Phanteks LED strips zijn een voorbeeld van 'Aura Compatible' LED strips welke dus mee kunnen kleuren met de rest van je bord. Binnenkort daar wat meer over.

De UEFI Bios van beide borden lijken aardig op elkaar, enkel de verschillen in features leiden soms tot iets andere vensters; bijvoorbeeld de extra fan headers. ASUS heeft echter, zoals je mag verwachten, hun bios meer dan keurig uitgebalanceerd. Standaard kom je in de EZ mode waar je de ‘normale’ zaken, of althans zaken waar de gemiddelde gamer / werkstation gebruiker gebruik van wil maken, aan kan passen: zo pak je het X.M.P. profiel meteen mee, stel je via QFan Control de ventilatoren af (en sta je even stil bij hoe handig het is dat ASUS gewoon standaard alle fan headers PWM maakt, of vraag je je af wat je in godsnaam met 8 fan headers moet), of pak je de boot priority aan in het geval dat de automatische invulling niet bevalt.

Als ervaren gebruiker voelt de Advanced mode soms wellicht nog wat –te- overzichtelijk, zeker als je sommige drama bios indelingen uit het verleden gewend bent. Je zoekt je feitelijk nimmer meer rot, terwijl toch elk klein detail naar wens kan worden afgesteld, ook hier zien we de markt dus duidelijk volwassen worden. Prettig is de veelvuldig aanwezige “auto” feature bij sub instellingen die de minder ervaren overclocker niet direct verplicht tot handmatig invullen van tal van complexe instellingen; zo combineren ze toegankelijk –en- expert overclocking.

Verder uiteraard veel sensor opties die kunnen worden uitgelezen, of bewust juist niet.

We richten ons vandaag enkel op de onderlinge prestatieverschillen tussen de Intel Core i7-7700K en de Intel Core i7-6700K op deze ASUS Z270 moederborden. Deze vergelijkingen zijn ‘as is’ en voor inhoudelijke –vergelijkingen tussen moederborden- in de toekomst zullen ze allen spoedig hertest worden op 100% gelijke basis, waarna je ze in de grafieken van toekomstige moederborden netjes naast elkaar zal kunnen vergelijken, en er ook wat andere (minder puur CPU based) benchmarks bij zullen zitten. Een korte blik op alle resultaten van vandaag toont echter wat wij allemaal al langer weten: Tenzij een fabrikant een fout maakt zie je bij gelijke instellingen feitelijk geen praktisch noemenswaardige prestatieverschillen.

We zetten enkele resultaten van deze twee bordjes met beide processoren naast elkaar:

Enkel focus dus op CPU gerelateerde benchmarks. Zichtbare maar geen denderende verschillen tussen de 6700K en 7700K op gebied van CPU prestaties, zowel op single core als multi core vlak. Onderling prestatieverschillen tussen de twee bordjes zijn eigenlijk het vermelden niet waard; test alles nog driemaal en grote kans dat de verwisselen van getallen. Zoals in de alinea hierboven al werd aangegeven is dat ook wat je tegenwoordig mag verwachten; luxere moederborden moeten het veelal van de extreme features hebben.

“Gangbaar” overclocken is echter met beide borden geen enkel probleem, en met beide borden en 1.35 Core Voltage wisten we dan ook de toch wel prettig voelende 5GHz aan te tikken nadat we de NZXT Kraken X52 op de processor plaatsten. Hoewel we in de grafieken ook zien dat de Skylake i7-6700K met overclock naar Kaby Lake i7-7700K niveau –exact- gelijk presteert is de kans dat je met 1.35V 5GHz aan gaat tikken met een 6700K niet bijzonder groot. Zoals te verwachten leidt de verdere overclock van onze “Kaby” ook tot weer wat extra power; let op! Een dikke processorkoeler is vereist want ondanks dat al die nieuwe hardware vrij zuinig is ga je met 1.35V toch echt wat warmte genereren.

Met een beetje cpu koeling en een Core Voltage op nog altijd veilige instellingen behalen we toch opeens flink betere CPU prestaties met de Intel Core i7-7700K.

Hoewel we primair richten op pure CPU benchmarks zien we in de Memory Mark en Disk Mark, normaliter natuurlijk afhankelijk van je geheugen en opslag respectievelijk, toch kleine toenames in de score. Hoewel ik niet met zekerheid vast kan stellen wat de oorzaak is klinkt het aannemelijk dat de nieuwe generatie beide marginaal efficiënter weet te benutten / aan te sturen.

We haalden de AIO weer van de chip, brachten de BIOS instellingen terug naar default, plaatsen een luchtkoeler terug, en keken naar het verbruik gecombineerd met onze standaard testbench: Cooler Master V750 voeding, een enkele SSD, muis en toetsenbord:

Vrij typische idle verbruik voor moderne luxe plankjes waarbij alle extra features van de ASUS ROG Z270 Maximus Code de ca 3,5 Watt extra in idle en bij load wel verklaren. Een blik op de verschillende verbruiksmetingen de laatste dagen (niet bijzonder gecategoriseerd) toont dat een 6700K systeem gemiddeld onder load een paar Watt zuiniger toont, wat logisch lijkt gezien met de auto stand de Kaby Lake bij belasting een iets hoger Voltage lijkt te vragen, maar we zien geen relevante idle verbruik statistieken.

Als laatste nog even een blik op de audio prestaties: Ook de RMAA resultaten wat betreft de geluidskwaliteit zijn niets om over te klagen, wederom iets beter dan de betere borden van vorige generatie waar 103-106dBA voor SNR / Dynamic range wel de limiet waren, maar allemaal zitten feitelijk voorbij het praktisch zinvolle voor de meeste gebruikers (consumenten / gamers) die met hun veelal wat lagere kwaliteit invoer; en onderlinge verschillen zijn dan ook nauwelijks waar te nemen tussen deze SupremeFX implementatie van de ALC1220 versus een betere ALC1150. Hoe dan ook een fijne bevestiging dat ASUS de implementatie hoe dan ook op orde heeft. Hoewel de Code een iets betere implementatie lijkt te hebben is het wederom lastig om echt iets nuttigs te zeggen over het praktische verschil voor een gamer of consument.

De één zal zeggen dat Kaby Lake teleurstellend is en dat Intel lekker op z’n gat zit totdat AMD weer eens wat doet, een sentiment waar ik mij wel in kan vinden gezien de bescheiden uit-de-doos performance boost en vooral ook het feit dat je met een Skylake OC naar gelijke snelheid exact dezelfde resultaten neerzet. Natuurlijk kan je de Kaby Lake ook weer overclocken, verder ook bij gelijk voltage, en zodoende blijft de winst aanwezig. Los daarvan: 5GHz neerzetten met een bescheiden Voltage boost is best leuk! Een ander zal wellicht opmerken dat we in feite al enkele jaren kunnen spreken van ‘optimalisaties’ als je het heel praktisch bekijkt, met keer op keer een paar procent vooruitgang ongeacht de achterliggende technische aanpassingen, en dat Kaby Lake in dat opzicht niet heel anders is. Beide sentinmenten lijken niet onredelijk, hoewel we er toch niet omheen kunnen dat wat “next gen” releases betreft deze Kaby Lake release wel ergens onderaan het lijstje met “meest spannende” zal staan. Natuurlijk moet ik dan wel opmerken dat een volledig nieuwe architectuur niet iets is wat ze even optrommelen, noch zal de volgende die-shrink zelfs voor de kolos genaamd Intel een eenvoudige zijn.

Ook wat chipset betreft zien we een stukje logische evolutie, met bijvoorbeeld extra PCIe lanes (ook voor de sub-Z270 chipsets) wat goed nieuws is voor PCIe opslag fanaten en multi-GPU gebruikers, maar geen echt schokkend nieuws. Eigenlijk zien we vooral wat toekomstmuziek: 3D XPoint geheugen en Intel Optane support zijn zeker interessant, maar totdat die producten daadwerkelijk te koop zijn heb je er niet veel aan, en het zou mij niets verbazen dat tegen de tijd dat een noemenswaardige gebruikersgroep ze gaat kunnen kopen we al richting de 300-series chipsets zitten te kijken.

ASUS zet met deze nieuwe generatie echter wel degelijk iets neer om serieus warm van te worden. Dat de ASUS ROG Z270 Maximus Code het bord is dat ik, en met mij vermoedelijk tig anderen, wil hebben mag vanzelfsprekend zijn. Even los van het feit dat alles erop zit wat je maar kan bedenken (ik ga er niet eens meer in detail op in, noem het op en het zit er op, al verdient MU-MIMO WiFi wel een bijzondere vermelding), sport overclockers en extreme waterkoelers inbegrepen, ziet hij er gewoon briljant goed uit. De RGB LED verlichting is een nette bescheiden toevoeging op een reeds fantastisch geheel en het feit dat hij niet over-the-top is maakt het bordje m.i. enkel aantrekkelijker, alsof hij dat nog niet genoeg was... Van alle fan headers tot sensor mogelijkheden, van Aura RGB LED headers tot de fysieke knoppen op het bord zelf, en als toppunt natuurlijk de overkapping die niet geheel toevallig perfect aansluit bij ASUS ROG Strix grafische kaarten, het is gewoon een fantastisch aantrekkelijk moederbord. Mijn enige gripe is de aanwezigheid van slechts één interne USB 2.0 header wat bij een build als hierboven te zien was niet ideaal is, maar ASUS hoopt natuurlijk dat je kiest voor extra RGB elementen die direct op hun eigen Aura systeem en headers aansluiten. Nu dat andere Aura compatible hardware zoals toetsenborden (binnenkort een ASUS Claymore review ;)) en muizen (zoals de Spatha) op de markt zijn, en ook hardware van andere fabrikanten er op aan te sluiten is begint dat Aura-ecosysteem toch een complete oplossing en interessant alternatief te vormen voor zij die hun hele opstelling willen LED-matchen.

Het enige ‘echte’ nadeel aan het bovenstaande? Hoewel ik zelfs nog geen hint van een adviesprijs heb op weten te vangen hoef je niet briljant slim te zijn om te snappen dat de ROG Z270 Maximus Code niet bijster goedkoop uit gaat pakken. Dat je niet het (bijna, de Formula komt nog boven de Code) duurste bord nodig hebt om voor de meeste praktische doeleinden dezelfde prestaties te behalen wisten we al en wordt door de ASUS Strix Z270F Gaming nog even onderstreept. Daarbij is het ook zo dat deze Strix ook praktisch alles in huis heeft wat een ‘normaal fanatieke’ gebruiker kan wensen; twee M.2 poorten, zes keer SATA, 4 DIMMs, dikke audio implementatie, 6 fan headers, aardig USB opties inclusief USB 3.1 en Type-C en ook SLI/CF en overclocken zijn gewoon geen enkel punt; je moet van goede huizen komen om iets te kunnen missen. Een extra interne USB 3.0 header was fijn geweest voor een handje vol behuizingen, maar echte kritiek zal ik dat niet noemen. Nu is de “Strix” naamgeving bij moederborden nieuw en heb ik geen vorig model als uitgangspunt wat prijs betreft, maar het lijkt een redelijke verwachting dat deze wel meer binnen het budget van de i5-7600K/i7-7700K massa zal komen te liggen. En om nou te zeggen dat je op visueel vlak pijn moet lijden in het geval dat de Code buiten je budget ligt? De combinatie zwart, ‘geborstelde’ heatsinks, I/O afkapping en de lijnen op het moederbord maakt de ASUS Strix Z270 Gaming voor mij één van de meest aantrekkelijke borden die ik heb kunnen vasthouden, en dat waren er aardig wat. Enkel zij met een enorme LED honger zullen het enkele (maar zeker aantrekkelijke) LED element op het bord willen aanvullen met wat extra LED strips, bijvoorbeeld via de Aura fan header, maar mij zal je enkel positief horen zijn over het visuele plaatje van de Strix Z270 Gaming. De extreem aantrekkelijke ASUS ROG Z270 Maximus Code zal ongetwijfeld het showcase bord en modder’s- en die-hard’s dream blijven, want het is er één om van te dromen, maar ik voorzie een toekomst goed gevuld met dikke gaming systemen op basis van deze nette en complete ASUS Strix Z270F Gaming.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Nog enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog bijna 350 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Asus ROG Strix Z270F Gaming?

Jeetje, de Strix is misschien nog wel mooier. Geeft ze ook foto les?
Hah, wellicht een betere en efficientere manier van de tijd invullen dan reviews bakken, ik zal het eens voorstellen. (Aan de andere kant, reviews zijn leuk ;) )
Ik zou er serieus over denken. Welke camera, cameralens of andere hulp gebruiken jullie hiervoor? Het is een geweldige hobby, maar producten goed in beeld brengen valt tegen en ervaring in de buitenlucht helpt weinig.
D5100, 18-105mm Nikkor, niks bijzonders dus. Uiteraard wel wat lampen erbij want anders dan krijg je niks voor elkaar met zo'n lens indoor :D

Grotendeels oefening denk ik, al helpt het ook dat de dame de foto's doet. Af en toe doe ik ze nog, maar als ik die vergelijk met 3 jaar geleden is er wel wat veanderd in de kwaliteit :D Verder eigenlijk niks bijzonders, al hoop ik daar wel verandering in te gaan brengen. Mooie video's schieten met zo'n combi is bijv niet te doen.
De fout van menig beginner om te denken dat je meteen de duurste camera nodig hebt voor goede fotos.
Precies de reden dat wij met een beetje betaalbaar model begonnen, nu zijn we iets van 4 jaar later en weten we eigenlijk pas wat we willen, al is ons gebruik ook veranderd. Nooit gedacht aan product foto's toen we die cam kochten ;) Waar ik echter nooit spijt van heb gehad is de iets betere lens dan zo'n 18-55 geval.

Nu weet ik wel wat ik wil voor de toekomst, maar twijfelen we toch nog aan het platform. Glas voor die D5100 kopen is een serieuze optie, maar als straks iets van een GH5 uitkomt en je wilt ook eens wat video shots maken dan is zo'n alternatief wel interessant... choices choices.
Ik heb je genomineerd voor de review in december. Ik wilde eerst deze nomineren maar ik zie niet waar.

Ik heb trouwens lenzen liggen welke ik nu niet gebruik mocht je willen experimenteren. Wanneer je in de buurt bent.
Dank je wel! Nominaties altijd leuk :D

En dat klinkt super, niet op korte termijn vrees ik, maar ik geef je binnenkort zeker een seintje! :D
Zag net dat dit boardje bij Coolbleu wordt aangeboden voor 219 euries... dus net zo prijzig als het HeroVIII boardje en schijnt dat dit een van de goedkopere varianten is ?

Edit :

Asus STRIX Z270H GAMING =219
Asus STRIX Z270F GAMING =229
Asus STRIX Z270E GAMING =259

zie link

Wat inhoud dat de XI varianten dus kunnen oplopen tot 600 ,maar dit ligt er echter nog aan wat de rest van de concurrenten zullen gaan doen lijkt me, coolbleu is niet echt altijd de goedkoopste
Ik verwacht dan ook prijzen tussen de 200-300 voor de strix versie en 300-600 voor de XI variant

[Reactie gewijzigd door Syntraxx op 5 januari 2017 20:45]

Hou er ook rekening mee dat de eerste dagen het hele kanaal wil profiteren van mensen die niet kunnen wachten, dat is vrijwel elke release het geval. Ik zou het een paar dagen aankijken als ik jou was om te zien hoe het gaat lopen. Het kost even tijd voordat distributeurs en webshops het onderling een beetje uitvechten. Nogmaals details heb ik niet, maar de Strix op hetzelfde punt als de Hero zou ik idd ook wat jammer vinden, ik zou verwachten dat die nog wel wat gaat zakken. Ik heb ook geen idee wat die Code doet, maar ik hoop stiekem idd dat ze die richting de 300 euro weten te houden, maar meer dan een hoop is dat niet :D

OT: Coolblue is idd zelden goedkoop, maar ik moet zeggen mijn ervaring met hun service is echt wel he-le-maal top.
wat betreft service is coolbleu the BOMB! daar niets op aan te merken. de prijzen zijn helaas niet altijd even scherp.

Ik hoop inderdaad dat de prijzen wel zullen dalen want de strix ( wellicht vergelijkbaar met de aura versie van nu) is net zo duur als de VIII hero ( ROG versie) en dat zou jammer zijn als de Asus maximus nu voor vele onbereikbaar blijft

Ik hoop inderdaad dat de Code rond die prijs zit alhoewel mag het van mij nog iets lager omdat ik denk dat deze de plaats van de Rangers gaat vervangen

Het mooiste zou zijn
Asus Maximus Code 200-229
Asus maximus Hero 229-250
en natuurlijk de formula zo ronde de 300 ;) ;) ;)

Ps:

Wel een mooi uitgebreid review van dit product zoals ik wel vaker van je ziet Toppie

[Reactie gewijzigd door Syntraxx op 6 januari 2017 09:29]

Dank je :D

En ik vrees dat je lijstje extreem optimistisc is :D:D
ik ook maar hopen...kan altijd toch? ;)
Zolang je dan maar niet te teleurgesteld bent als het niet zo uitpakt he ;)
neuh.

Voorlopig ben ik nog blij met mn Asus maximus VIII hero ik heb deze nog niet zolang maar dacht als de prijzen niet zo heel hoog uitpakken zou het misschien waard zijn mn hero te verkopen en dan voor de Code te gaan

Echter ben ik er niet zo zeker van deze te verkopen en dan voor de strix te gaan wel zou deze mooi staan bij mn Strix GTX O8G 1070
Alleen vindt ik het wel jammer dat ze de verlichting op het ROG logo op het board hebben laten vervallen.

[Reactie gewijzigd door Syntraxx op 6 januari 2017 10:22]

Nette en duidelijke review weer !

Toch vindt ik persoonlijk dat die plastic cover voor het moederbord er ontzettend lelijk en goedkoop uit ziet. Kan me moeilijk voorstellen waarom iemand dat zou willen bij een moederbord van die prijs klasse.

De afbeelding waarbij je die cover er af hebt gehaald ziet er direct stukken beter uit.
Nu betwijfel ik of de review wel duidelijk was, want ik heb de cover er niet af gehaald, haal je volgens mij twee bordjes door elkaar :D Welke afbeelding heb je het specifiek over? :D
Oeps je hebt helemaal gelijk, ik was ondertussen aan het bedenken hoe ik een mail ging verwoorden en haalde wat dingen door elkaar.

Ik doelde op de plastic cover van de ASUS ROG Z270 Maximus Code. Persoonlijk ben ik hier absoluut geen fan van.
Heb ik nooit last van :$

Het blijft allemaal subjectief natuurlijk, ik vind het wel lekker, zeker met die Kraken X62 in zo'n witte case.. pff.. in jouw geval mag je van geluk spreken, want een bord zonder die covers is meestal een stuk goedkoper ;)
Heerlijke review weer, chapeau!

Wat voor waterkoeler is dat op één van de high-res foto's? Ik herken dat waterblok niet van een cpu-koeler van be quiet.
Dank je wel :)

Dat is een be quiet! Silent Loop AIO, die zijn nu een paar weekjes uit geloof ik? Review gaat ook nog volgen. Zijn gewoon keurig AIO's overigens maar zonder LED gebeuren zoals de X62 die je op de Maximus Code ziet maakt ze wat minder opvallend. Moet ze nog proper testen though.
Aaah nice, iets zonder rgb-verlichting is ook wel eens lekker. Verandering van spijs doet eten, per slot van rekening :)

Ben benieuwd naar de review!!
Die review komt asap idd :D Verder gewoon een leuke stille koeler hoor, dus als de looks je aanstaan kan je er veilig voor gaan. Enige uitzondering is de durability van het mounting systeem bij veelvuldig remounten, maar ik vermoed dat dat een reviewers issuetje is en geen gebruikers issue. En idd, die zwart brushed uitstraling met de Strix bevalt mij ook prima, je wilt niet weten wat voor een drama het is elke keer met al die verschillende LED devices om daar een leuke foto van te schieten, er is telkens wat met al die software. ASUS Aura software is wat dat betreft wel bovengemiddeld (en werkt via RDP, woop), maar ik word er soms wel moe van :D
Wow :D wat een gave review wederom _/-\o_ +3
Dank je Repr :D Goed je op tijd te zien vandaag :D Beste wensen ook nog, en op naar vele meets dit jaar.
Ze zetten dit jaar wel de puntjes op i :D Wederom een mooi bord!
Ja he, wordt zowaar volwassen zo. Op zich wel prettig, en als je nu opeens naar 60 of 70 series bordjes kijkt dan is 'de mainstream' er toch flink op vooruit gegaan :D
Eerst die nieuwe fancy CPU Koeler en nu zo'n fancy bordje die altijd past bij je systeem.
Kan je nog een keer stoppen met die mooie reviews please dont ily.
Het blijft lekker lees materiaal in de ochtend
Dank je wel :D Die combinatie X62 en Maximus Code is ook wel erggg lekker :D

En kan niet stoppen, tis een verslaving geworden ;)
Wij worden weer verwend met zulke dijken van reviews!
Lekker om met zulke reviews het jaar te beginnen!

Ik ben zelf nog niet zo overtuigd van het uiterlijk van deze moederborden... Ik denk dat ik er even aan moet wennen.

Van de STRIX vind ik de beschermkappen eigenlijk TE hoekig, waardoor ik het er erg vreemd uit vind zien. Bij de Maximus vind ik die hele plastic beschermkap er niet mooi uit zien. Persoonlijk vind ik het er als een goedkope plastic plaat uitzien en weten allemaal dat die Maximus alles behalve goedkoop gaat zijn. :)

Maar misschien moet ik ze gewoon even "in real life" zien. :) Desalniettemin zou ik qua vormgeving nog altijd mijn Gigabyte GA-Z170X Gaming 7 prefereren. (Gelukkig maar hehe!)

Complimenten voor de vele foto's! Blijft techpr0n! :D
Dank je, en we gaan nog harder knallen dit jaar :D

Looks zijn natuurlijk subjectief, ik probeer mij ook in te houden, maar als tech-fan wordt ik er toch stiekem gewoon een beetje warm van. Elke keer als ik die Code zie is het kwijl, en de Strix is m.i. niet minder, net als tig andere borden die ons passeren. Maar goed, ik ben goed van spirit, en zelfs mid-range vind ik mooi. All desktop pc's are beautiful? ;)

Maar hoe goed we ons best ook doen met foto's, niks gaat over zien -en- voelen tegelijk :D
Prachtige review weer! Wel een puntje waar ik van opkeek...
Ik kan me niet voorstellen dat kopers van dit soort borden met iets anders genoegen nemen dan een kabelverbinding. De doelgroep lijkt me duidelijk, maar daar zijn er denk ik maar weinig van die de WiFi gebruiken (ook al is het MU-MIMO, de kans op die hick-up in CS;GO is dan toch groter).
Maar goed, ik ben de doelgroep niet, dus ik zal ongetwijfeld geen gelijk hebben :)
Dank je :D

Het is een lastig punt, want idealiter wil je natuurlijk op een kabeltje zitten. Echter als wifi ontbreekt op zo'n dik bord krijgen ze ook kritiek, dus in dat opzicht ben ik er happy mee dat ze niet alleen WiFi erop knallen, maar het dan ook goed doen: MU-MIMO is echt een stap vooruit, en het is precies aan de client-kant dat fabrikanten moeten zorgen dat we er gebruik van gaan maken; in dat opzicht dus een compliment waardig.

Nu kunnen natuurlijk niet alle fanaten kabels trekken in hun (huur, ouderlijk, etc) huis, dus WiFi focus is af en toe best prima :D