Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 64GB Zwart Review

_-SaVaGe-_ 3 januari 2017, laatste update op 4 januari 2017, 370 views

Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 64GB Zwart

Deze USB stick gekocht om een WindowsToGo installatie op te maken. Draait als een trein, WindowsToGo installatie was in 10 minuten klaar tegenover 45 minuten met een Corsair Flash Voyager V2 64GB welke bijna 2x zo duur is. In beide gevallen heb ik de tool Rufus gebruikt icm Windows 8

Pluspunten

• Snelheid!
  • Inschuifbare USB aansluiting

Minpunten

• Inschuifbare USB aansluiting

Snel!
Zoek je een snel USB stickje met veel opslagcapaciteit, maar wil je niet al te veel uitgeven? Zoek dan niet verder!
Deze USB stick is echt mega snel, sneller dan de meeste USB sticks in deze prijsklasse. Ook een stuk sneller dan bijvoorbeeld de bijna 2x zo dure Corsair Flash Voyager V2 64GB. En dan heb ik het niet over de SequentiŽle snelheid waarmee geadverteerd wordt, (welke overigens bijna altijd accuraat is) nee ik heb het over de 4K snelheden. Meer uitleg hierover volgt nog.

Kritisch
De USB stick heeft een inschuifbare USB aansluiting. Dit kan zowel een plus als een minpunt zijn.
Pluspunt: Je raakt het dopje niet telkens kwijt / geen <<waarmoetikinhemelsnaamdatdingnuweerlaten>>> ergenissen
Minpunt: Als je de USB stick in je broekzak of portemonnee hebt zitten zul je altijd zien dat er wat stof uit je broekzak in de aansluiting gaat zitten. Maargoed, een keertje blazen en het is er uit, ik zie het probleem niet.

Cijfertjes!
Tevens heb ik ook een benchmark toegevoegd van het stickje, zowel met lees en schrijf prestaties is het ding behoorlijk snel, sneller dan een normale HDD en bijna vergelijkbaar met een budget SSD. Op een SATA 2 aansluiting. In de PC van mn oma. Anyways, de 4K snelheden vallen logischerwijs lager uit dan de sequential read/write maar zijn alsnog vele malen hoger dan bij de meeste USB sticks die ik gezien heb. Mede hierdoor is deze stick uitermate geschikt om een WindowsToGo stick van te maken. Ongeveer 11x zo snel als een Corsair Flash Voyager V2 64GB en ongeveer 20x zo snel als een Kingston DataTraveler 100 G3. Nogmaals: HET GAAT DUS OM DE 4K snelheden, NIET om de sequentiŽle snelheden, deze komen overeen zoals geadverteerd door de fabrikant.

Benchmarks? Natuurlijk hebben we die gedraaid! Hieronder het resultaat :D

Resultaten kunnen verschillen, afhankelijk van je USB3 controller. De USB3 controller in mijn inmiddels 6 jaar oude Asus laptop gooit er "maar" 89MB/s doorheen.

Indien gewenst kan ik natuurlijk ook nog een benchmark toevoegen op USB 2.0 maar hť, daar koop je hem natuurlijk niet voor :P

Heb jij ook een Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 64GB Zwart?

Netjes gemaakt, ga zo door!
Kleine nuance. De Voyager is alleen iets trager als het aankomt op schrijven.
Zie de specificaties:
Lezen (maximaal) 295MB/s
Schrijven (maximaal) 170MB/s
Dat zijn theoretische cijfers, in het gunstigste geval met grote bestanden. In mijn geval gebruik ik dus heel veel kleine bestandjes, waarbij de 4k read en write heel veel aan te pas komen. Dit verschil is heel erg groot, op die Corsair stick was het echt niet vooruit te branden. Met deze Sandisk zou je zeggen dat er gewoon een SSD in het systeem zit ipv dat je met een USB stick met WindowsToGo aan het werken bent.

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 3 januari 2017 20:50]

Heb je hier toevallig ook een CrystalDiskMark van? Ben toch wel erg benieuwd! Mijn ervaring is dat de opgegeven snelheid van Corsair vaak overeenkomt met de praktijk.

Concreet op USB gebied heb ik zelf ervaring met de eerdere generatie van de Flash Voyager GTX. Net wat duurder dan de GT, maar deze haalde zonder problemen de opgegeven snelheden of kwam er zelfs boven.

Overigens 4K writes/reads waar jij het over hebt zijn niet bepaald om naar huis te schrijven met nog geen 12 MB/s. ;)

Kleine noot, ben oprecht benieuwd en probeer je dus niet onderuit te halen of zo!

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 4 januari 2017 09:13]

Zoals ik al heb aangegeven in de review heb ik het juist over de 4K snelheden en niet over de sequentiŽle snelheden. 4K snelheden vallen altijd lager uit, niet alleen bij USB sticks maar ook bij normale HDD's en SSD's. Het gaat dus ook om de 4K snelheden welke bij deze stick vele malen hoger liggen als bij de corsair & kingston sticks. Hoge SequentiŽle snelheden zijn leuk als je een berg films wilt overpompen, maar als je echt veel kleine bestandjes gebruikt/verwerkt zoals bij een WindowsToGo installatie komt die 4K pas om de hoek kijken. Deze snelheden kloppen overigens dus WEL zoals de fabrikant ze op heeft gegeven. Over de 4K snelheden wordt jammer genoeg vrijwel nooit iets gezegd bij USB sticks.

De corsair stick heb ik al teruggestuurd en hier mijn geld van teruggekregen, omdat hij simpelweg voor mij niet voldeed (lang leve koop op afstand wet)

Heb het nog maar eens nadrukkelijk in het artikel er bij gezet.

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 4 januari 2017 09:19]

Heb even als voorbeeld mn eigen pc gebenchmarked, 500GB Samsung 850 EVO SSD welke wordt ondersteund door caching (8GB) in het ramgeheugen (tooltje van Asrock, en jup op een Asus moederbord in gebruik :+)

Ook duidelijk te zien dat de 4K snelheden daar ook lager uitvallen, ookal betreft het eigenlijk een ramdisk.

Bedankt voor je comments btw, heb het een en ander aangepast zodat het (hopelijk) voor iedereen nu wel duidelijk is :)

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 4 januari 2017 09:35]