Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AC3200 Review

hans.geurtsen 3 januari 2017, 592 views

Asus RT-AC3200

Grote router met extra 5 GHz band en redelijk bereik.

Pluspunten

• Ondersteuning voor U-NII-2 en U-NII-2-Ext kanalen

Minpunten

• Lomp

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Deze Asus router vervangt mijn Linksys EA6400. Reden: met die router had ik nauwelijks of geen bereik op zolder.

De Asus is een tri-band router. Naast de overvolle 2.4 GHz band en de inmiddels ook niet lege kanalen in de U-NII-1 5 GHz band, ondersteunt deze Asus ook de twee andere in Nederland toegestane 5 GHz kanalen. Hierdoor is de kans dat je een ongestoord 5 GHz kanaal kunt vinden, veel groter dan bij goedkopere dual band routers. Dat is dan ook meteen het pluspunt van deze router.

Verder vind ik de prestaties van deze zeer omvangrijke router nauwelijks beter dan die van de compacte en minder in het oog springende Linksys router. De Asus heeft maar liefst 6 grote, externe antennes. Omdat je een 5 GHz router het beste in het zicht kunt plaatsen (en geloof me, ik heb getest de router in de meterkast te zetten, maar dan is het bereik echt substantieel kleiner dan wanneer ik hem, zoals nu, aan de buitenwand van de meterkast, in het trapgat hang), valt de router dus écht heel sterk op. En als ik dan zie dat het bereik echt niet beter is dan de Linksys, vind ik het lompe uiterlijk een minpunt.

De mogelijkheid een USB schijf aan de router te hangen en deze van buitenaf te kunnen benaderen, is leuk. Het werkt redelijk goed, al zou een meer Dropbox / OneDrive benadering mooier zijn. Ik moet me hier nog eens goed in verdiepen, maar volgens mij is het nu niet veel meer dan een FTP server met een matige app voor iOS en Android. Ik ben er nog niet van onder de indruk.

Al met al ben ik tevreden over deze router, maar ook niet meer dan dat. Ik heb de oude Linksys router maar op zolder gehangen om daar ook optimale dekking te hebben. Met deze ene Asus router een volwaardig signaal in het hele huis te hebben, is een illusie. En dan is ons huis niet eens groot. Gewoon een eensgezinswoning met drie verdiepingen. Met de router ongeveer in het midden van het huis in het trapgat net onder plafondhoogte van de begane grond, heb ik op zolder wel bereik, maar de snelheid is dan beperkt.

Kortom, de beschikbaarheid van alle in Nederland toegestane 5 GHz kanalen is een pluspunt. Maar voor een optimaal wifi netwerk, heb je meer access points nodig. Bijvoorbeeld één per verdieping. Daarmee is dit de laatste router die ik heb gekocht. De volgende keer ga ik voor de Unifi access points van Ubiquity.

Heb jij ook een Asus RT-AC3200?