Specificaties 17,3" (1600x900), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI CR700-039 Review

Haan 28 januari 2010, 2.936 views

MSI CR700-039

Pluspunten

• Goede prijs-kwaliteit verhouding
  • Geschikt voor films dankzij 16:9 formaat, of op TV via HDMI uitgang

Minpunten

• Blijft soms paar minuten 'hangen' tijdens normaal gebruik (opgelost na driver-update)
  • Intel Celeron is niet heel krachtig (maar wel dual-core en voldoet wel)

Introductie
Gisteren deze laptop gekocht voor mijn moeder, ter vervanging van haar gedateerde pc'tje uit 2003. Omdat ik de laptop intussen niet meer in huis heb, schrijf ik er meteen maar even een review over nu de ervaring nog vers in het geheugen ligt ;) Deze review bevat dus geen ervaring op het gebied van dagelijks gebruik en accuduur, alleen mijn indrukken over deze laptop, met in het achterhoofd ervaringen die ik heb met andere laptops.

De keus is gevallen op deze laptop vanwege de aardige specs, voor een nette prijs. De Celeron processor had ik liever anders gehad, maar daarmee valt te leven, je hebt toch mooi voor rond de 500 euro een 17" laptop. Ook bewust gekozen voor dit model vanwege Windows 7, je hebt nu namelijk ook nog CR700's met Vista, die zijn een paar tientjes goedkoper. Achteraf gezien nog een bijkomend voordeel, de Windows 7 versie heeft 4GB ram, ipv maar 3GB op de oudere versie :)

Eerste indruk
Het eerste dat mij opviel bij het openen van de laptop, is het ontbreken van een palletje/schuifje dat je normaal gesproken moet gebruiken voor je het deksel open kan klappen. Na wat zoeken bleek deze er echt niet te zijn, maar toch wordt het deksel door iets op z'n plek gehouden. Dat blijkt dus een magnetische sluiting te zijn, iets dat ik nog niet eerder heb gezien bij een laptop (maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk, ik ben niet zo up-to-date meer op laptop gebied :+ )
Verder gewoon wat je van een moderne laptop kan verwachten, de buitenkant is glanzend zwart, de binnenkant ook, afgewisseld met wat carbon look-alike, zoals je ook wel vaker ziet.

Installatie
Daarna het standaard verhaal van de installatie, ik was in de winkel gewaarschuwd dat ze enkele klachten hadden ontvangen over laptops met Windows 7 die vastliepen tijdens de installatie, maar dat was hier gelukkig niet het geval. Naast het kiezen van taal en gebruikernaam+wachtwoord, kan je ook nog een paar keuzes maken voor wat programma's die je meteen ge´nstalleerd wilt hebben (Adobe Reader, Windows Live en nog 1 of 2 die ik alweervergeten ben :+ ) Daarna is het alleen wachten geblazen tot de laptop bruikbaar is.

Software
Na de installatie is het natuurlijk hoog tijd om een kritische blik te werpen op alle software die is meegekomen. Er zijn twee trial titels, Microsoft Office 2007, en Norton Antivirus. Norton heb ik er meteen afgeknikkerd, Office was erg handig want die moest ik anders toch installeren. Nu was het alleen nodig om de product key in te voeren. Daarna moest ook Microsoft Works het veld ruimen, want daar heb je sowieso al weinig aan en al helemaal niets als je gewoon Office hebt. Voor de webcam is er software aanwezig van ArcSoft waarmee je wat standaard dingetjes kan doen met de webcam (foto's, effectjes e.d.), met een ander tooltje van ArcSoft kan je ook face-tracking inschakelen, dat is opzich wel aardig voor een ingebouwde laptop-webcam.

Hardware
Dan nog het een en ander over de hardware. Deze scoort een 4,2 op de Windows-schaal, waarbij de 3D prestaties van de videokaart bepalend zijn voor de score. Zoals ik eerder al zei, is een Celeron niet mijn eerste keus als processor, ook al is dit een dual core. Misschien heeft de processor ook wel te maken met het volgende, maar dat weet ik niet zeker. Het is namelijk zo dat ik tijdens gebruik van de laptop meerdere malen een aantal minuten heb moeten wachten tot de laptop weer reageerde. Het ging dan niet om zeer intensieve handelingen, maar bijv. het starten van Word en daarna het configuratiescherm openen. In ieder geval was het zeer irritant en ik hoop niet dat het veroorzaakt wordt door een hardware fout.
Een ander minpuntje is dat het erg moeilijk is om de accu weer te verwijderen, dit lukte me niet zonder met een schroevendraaier de accu uit de behuizing te wippen (schuifje waarmee de accu op z'n plaats vast wordt gehouden was uiteraard wel open ;) ).
Wat ik dan wel weer slim vond, is dat de sticker met s/n, modelnr. e.d. van de harde schijf leesbaar is doordat de schijf onder een ventilatierooster zit. In deze laptop zit een WD3200BEVT heb ik kunnen lezen :)
Ook prettig is dat er is nagedacht over de positie van het touchpad, als je met twee handen typt, zit deze mooi tussen je handen in en is de kans dat je per ongeluk de muiscursor beweegt niet zo groot. Je kan natuurlijk ook het touchpad helemaal uitzetten met Fn+F3.

Voor wie een wat grotere laptop zoekt, maar toch niet teveel geld wil uitgeven, is deze laptop wat mij betreft een prima keuze. Wie wat meer aan performance hecht, kan wel beter door sparen voor een model met een wat stevigere processor. Voor het huidige huis-tuin-en-keukengebruik is deze laptop wel geschikt, en het 16:9 formaat is handig voor wie ook wel eens een filmpje wil kijken. Dat kan ook op je HD-TV dankzij de HDMI uitgang. Met de bijgeleverde software kan je direct aan de slag met Office (60 dagen trial), of creatief doen met de webcam software.
Dit is alles wat ik er over kwijt kan zonder verder heel veel op de laptop gewerkt te hebben, hopelijk is het toch nuttig :)

Update: er blijkt iets niet helemaal lekker te gaan met het wireless gedeelte. Op een of andere manier krijgt Windows het voor elkaar om in geavanceerde driverinstellingen de radio uit te zetten (het duurde even voor ik daar uit was..).

• Logitech Cordless M205 Mouse
  • Windows 7

Heb jij ook een MSI CR700-039?

Ik heb dezelfde laptop inmiddels 1 jaar, sindsdien ook te pas en te onpas vastlopers. Ook bij heel normalen dingen als gewoon een beetjes internetten of een simpel Word proces draaien. Heeft het opsturen naar MSI een oplossing opgeleverd? Drivers updaten geeft geen resultaat.
Interessante review. Klopt het dat MSI er een 32bits versie van Windows7 heeft opgezet?
Volgens mij wel ja, want er is 3,25 GB geheugen beschikbaar.
Installeer de laatste chipset drivers maar eens:
Dat blijkt het hangen probleem te verhelpen :)
Ik heb die update ge´nstalleerd, en dat lijkt inderdaad te helpen.

@tollenist: hoe is het bij jou afgelopen?
bij hielp dat niet laptop retour msi voor onderzoek, flink balen voor een nieuwe laptop
Ik heb deze laptop ook opgestuurd naar MSI. Ook hangers tijdens normaal gebruik.
Met het tooltje van de site van Wwestern Digital de HDD even gescanned en hier kwamen bad sectors uit die niet te repareren waren. Hoop dat dit het probleem is.

Maar het blijkt dat deze laptops zo'n beetje dezelfde problemen hebben.

Gr,
Armando
Ik heb de oplossing voor het "hangen" ws. gevonden: het is de Nvidia driver voor de IDE controller. Vervang deze door de Standard AHCI 1.0 Serial ATA Controller en de HD wordt een stukje vlotter en geen vastlopers meer.

Ga hiervoor in apparaatbeheer naar "stuurprogramma bijwerken" v/d nvidia controller -> bijwerken -> op mijn computer zoeken -> ik wil kiezen uit een lijst.. en selecteer de Standard AHCI 1.0... driver.