Vernee Apollo Grijs Review

roel visseren 2 januari 2017, laatste update op 3 januari 2017, 1.472 views

Vernee Apollo Grijs

2-1-2017: Mooi toestel zonder bloatware. Heeft echter nog wel wat updates nodig om echt goed te zijn. Totaal kostte deze telefoon inclusief importheffing en verzendkosten 304 euro. (verzending via dhl express).

Pluspunten

• mooi uiterlijk
  • veel storage space (53 GB kaal)
  • mogelijkheid voor sd card ipv 2e sim)
  • scherm is helder (en groot)
  • VR box erbij (hierover later meer)
  • batterijduur

Minpunten

• redelijk aan het gewicht
  • android 6.0 juli beveiligingsniveau
  • vingerafdrukscanner werkt niet goed
  • wifi niet mega snel
  • nog een hoop instellingen etc in het engels ipv nederlands
  • VR nog niet helemaal top

Ik heb de Vernee Apollo gekocht ter vervanging van mijn LG nexus 5. Vooral de goede review van de apollo lite en het feit dat deze mobiele telefoon een VR boxje erbij heeft en een op papier mooie specs heeft mij overgehaald om deze telefoon te importeren. Momenteel loopt er nog een actie om de telefoon goedkoper te verkrijgen (235 euro ex import en ex verzending).

De specs van deze telefoon liegen er in principe niet om:
2k scherm
Helios X25 ipv X20 van de apollo lite
64 GB storage (feitelijk dus 53 GB over)
21 MP camera

Dus het klinkt allemaal goed, maar....

Allereerst moet ik natuurlijk aangeven dat de mobiel pas nu net uitgeleverd wordt en er dus waarschijnlijk nog wel het een en ander geoptimaliseerd moet worden.

De Benchmarks

In een recente tweakers roundup van telefoons worden een aantal benchmarks gebruikt. Ik heb de telefoon ook aan een aantal van deze onderworpen, zodat een vergelijking mogelijk is. Ter vergelijking heb ik ook de nexus 5 meegenomen in dezelfde benchmarks.
Allereerst antutu:
Op de website van Vernee wordt aangegeven dat deze telefoon een score zou moeten hebben van boven de 100K:

Natuurlijk heb ik dit ook gelijk even getest en zie hier het resultaat:
links: nexus 5, Rechts: Vernee Apollo

Duidelijk is te zien dat in antutu de vernee apollo stukken beter is dan de nexus 5. Echter de beloofde 100K+ wordt op de mijne niet behaald.
Overigens is ook gelijk het verschil in helderheid zichtbaar: beide telefoons staan op minimum helderheid ingesteld bij het nemen van deze foto's.
PCMark:

Duidelijk is te zien dat ook hierin de apollo beter presteert dan de nexus (hetgeen ook wel verwacht mocht worden).
AndeBench:

Hierin zie je iets merkwaardigs: de apollo heeft hier een lagere score dan de nexus en heeft naar mijn gevoel duidelijk te maken met het nog gebrek aan optimalisaties voor de apollo. Tijdens de benchmark verliep de 3d test op de apollo ook niet soepeltjes (deze geeft aan het einde van de test een zwart scherm).
Vergelijking
Maar hoe verhouden deze scores zich nu tot bijvoorbeeld de apollo Lite of een andere telefoon met de X25 processor?

antutu:

xiaomi redmi pro: 4389

Andebench:
mijn apollo: 6268
apollo lite: 7610

Het lijkt er dus op dat de apollo eigenlijk onder presteert ten opzichte van de andere telefoons die vergelijkbaar zouden moeten zijn. Ik hoop dan ook dat dit nog veroorzaakt wordt door ontbrekende optimalisaties en eventueel de upgrade naar android 7.0.

De VR BOX

Het mooie aan deze telefoon is natuurlijk dat je er een leuk speeltje bij krijgt in de vorm van een VR box (voor mij de reden om hem te kopen).
De verpakking van de Apollo wordt gevormd door een mooi doosje met daarin de VR Box. Deze klap je uit ala carbox, maar voelt een stuk steviger aan en ziet er mooier uit. De telefoon past er natuurlijk perfect op, want ze zijn beide voor elkaar gemaakt. De hoofdband die erbij zit is verder ook prima.
Maar een VR moet ook goed functioneren. Op de telefoon is van stock af aan de app GoVR player geinstalleerd. Hierin zitten een aantal filmpjes die je kunt afspelen en bekijken met de VR box.
Het was even wennen zonder bril op (helaas heb ik -0.25), maar als ik het vergelijk met een Samsung S7 en carbox ervaring, dan vond ik de Apollo toch helderder en gemakkelijker zitten. Echter de telefoon had er zichtbaar moeite mee om de beelden op het scherm te toveren (optimalisatie weer of zal dit toch de beperking van de GPU zijn). Voor mij dus even een tegenvallertje.

Rest ervaring van een paar uurtjes ermee spelen:

De oplaadtijd van de telefoon is best rap: 10% in 5 minuten, dus een kleine schatting dat de telefoon er 50-60 minuten over doet om van compleet leeg naar vol te gaan, maar dit zal ik nog even updaten als ik dat ook daadwerkelijk gemeten heb.

Fingerprint scanner: nou, deze herkent mijn vinger niet best. Dit was dacht ik ook een probleem bij de Apollo Lite, dus daar heeft Vernee ook nog wat werk aan de winkel.

Android 6.0:
Helaas is hij niet echt up to date qua beveilingsniveau: daar waar de Nexus op de patch van oktober zit, zit de Apollo op juli. Bij de Apollo zat wel een briefje dat er maandelijks of twee maandelijks updates zouden komen voor het systeem. Er wordt alleen nergens aangegeven hoe lang ze daadwerkelijk deze mobiel blijven ondersteunen.

Conclusie:

Voorlopig vind ik de telefoon onderpresteren ten opzichte van mijn verwachting op basis van de specs. Dit wijzen de benchmarks ook wel uit.
Wel heeft de telefoon duidelijk potentie en hoop ik dat toekomstige updates deze ook gaan inwilligen.
De VR Box ziet er leuk uit en ik hoop dat ook hier de toekomstige updates soelaas gaan bieden.

Ik heb de camera nog niet echt goed geprobeerd, maar de foto die ik nam zag er prima uit.

Update 3-1-2017 Camera foto's en video en batterij

Ik had toevallig nog een kleed uit Peru in huis met daarin verschillende kleuren, zodat ook mooi te zien is wat de performance van de camera is bij deze verschillende kleuren.
Foto's
zonder flits

zelfde foto maar nu met HDR aan

zelfde foto zonder HDR, met flits

detail met flits:

detail zonder flits:

Het grappige aan deze fotosessie was dat de foto's met flits veel groter werden dan de foto's zonder flits.
Video
4K2K instelling video:
Video: http://www.reneehoevers.nl/video/4K video.3gp
hoog instelling video:
Video: http://www.reneehoevers.nl/video/hoog kwaliteit video.3gp
Batterij
De batterij laadt inderdaad 10% per 5 minuten op.
Wat mij ook opviel is dat zolang er geen apps open staan op de achtergrond de batterij geen energie verliest en de telefoon zuinig staat. Dus om 12 uur vannacht stond de batterij op 100% om 7.40 stond deze nog steeds op 100%. In dezelfde tijd is de batterij van de nexus van 100% naar 95% gegaan. Dus de standby tijd is bijzonder op dit moment.

Heb jij ook een Vernee Apollo Grijs?

ben wel benieuwd naar de camera, ook met name filmpjes en de geluidskwaliteit daarin.
wellicht dat het 2k scherm voor mindere prestaties zorgt als andere toestellen?

verder leuke review, vul hem vooral aan! :)
Bij deze aangevuld met wat foto's en geluid. Ik zal vanavond nog even een stukje filmen met actie erin (tennis actie wel te verstaan).
Probleem met de camera. Als ik wil filmen dan slaat hij vast. Foto's maken kan wel zonder problemen.
Ook bij een herstart kan ik niet filmen. Slaat weer vast, hopelijk software issue.
Heb nu zelf al een drietal weken een Vernee Apollo en vind het de beste GSM die ik ooit gekocht heb en al zeker in deze prijsklasse 235 en 85,65 import en douanekosten.
Met mijn toestel geen storende problemen bij het filmen of het trekken van foto's.
Bij het instellen van de fingerprint herkenning waren er problemen maar heb het dan een 2de keer gedaan en nu start hij binnen de seconde op en herkend bijna elke keer van de eerste keer mijn vingerafdruk (niet helemaal foutloos maar aanvaardbaar).
De stock Android is ook zalig, geen overbodige rommel of Chinese soft waar je niets mee kan, enkel idd GoVR player die ik nog niet getest heb.
Hoop wel zo snel mogelijk Android 7 te krijgen.
Al bij al als je het toestel nog kan vinden een toppertje in zijn klasse.
er is gelukkig nu al een custom rom voor deze telefoon te vinden die ons naar android 7.1.2 brengt.; helaas nog geen stockrom voor de apollo.. naar mijn gevoel ween beetje jammer nu we ik deze telefoon al een tijd in bezit heb.
Voor de customrom: