Specificaties Rad. HD5850 (725MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R5850-PM2D1G Review

Bucky- 11 november 2009, laatste update op 11 november 2009, 1.859 views

MSI R5850-PM2D1G

Pluspunten

• Prestaties
  • Directx11
  • Energieverbruik
  • Dirt2 bij MSI

Minpunten

• Geluidsproductie load
  • verkrijgbaarheid

Drivers en compatibiliteit Score: 5
MSI R5850-PM2D1G

Voor mijn nieuwe pc was ik opzoek naar een gepaste videokaart. Dus heb ik maar ineens voor de nieuwste generatie kaarten van AMD gekozen. De MSI Radeon 5850! De HD5000 reeks is de 2de generatie 40nm GPUs met DirectX11 en OpenCL support. Ik ben sinds 7 november trotse bezitter van de MSI5850. Hiervoor had ik een Radeon x1950pro wat een enorme verbetering is qua prestaties.

De features

- MSI 5850
- Dirt2 Licentie!
- Crossfire bridge
- DVI naar VGA adapter
- CD met drivers en software
- Installatiegids
- 2 Voedingskabels
- DVI naar HDMI adapter (volgens de website van MSI zou deze in de doos moeten zitten maar deze heb ik niet gezien.)

Video uitgangen
DisplayPort x 1
Dual-link DVI x 2
VGA (via DVI to D-Sub adaptor) x 2
HDMI x 1

Bouwkwalitiet
Volgens MSI zelf is dit althans toch een degelijke kaart. Ze maken gebruik van zogenaamde “solid state capacitors” en “solid state chokes”. Waardoor de kaart een langere leeftijdstermijn zal hebben.
10 years ultra long lifetime! WOW! Of dit ook het geval is zullen we pas over 10 jaar zien. Na 10 jaar zal deze kaart toch hopeloos verouderd zijn.

Prestaties
Dit is natuurlijk het belangrijkste aspect als je een nieuwe kaart koopt om games mee te spelen.
De prestaties zijn dan ook gewoon super. Zeker t.o.v. mijn oude x1950pro. Veel recente games heb ik nog niet maar GT4 draait in ieder geval subliem op 1920x1200 met alles op high. Operation flashpoint dragon rising draait ook super.

Benchmarks
Deze twee benchmarks zijn gemaakt zonder enige vorm van overclocking:
GTA4:
Graphics Settings:
Video Mode: 1920 x 1200 (60 Hz)
Texture Quality: High

Maximum FPS: 288

3DMark 2006
Resolution: 1280 x 1024

Overclocking
Bij deze MSI kaart zit ook overclock software genaamd “MSI Afterburner”. Hiermee kan je zelf je kaart overclocken. Deze software heb ik dan ook uitgeprobeerd en mijn kaart lichtjes overclockt van 1000Mhz Memory clock naar 1100Mhz & de core clock van 725 naar 765. Hierna heb ik 3D Mark 2006 gedraaid. Ik kwam net tot aan deze score met zo’n 19100 punten waarna mijn pc volledig vast liep. Ik denk niet dat dit een goede kaart is om te overclocken. Bij mij zijn de eerste tests toch al niet positief verlopen. Maar is dan ook niet nodig aangezien deze kaart op dit moment meer dan voldoende presteert.

Energieverbruik & geluidsproductie
Het energieverbruik zelf heb ik zelf niet kunnen meten maar volgens de specificaties zou het energieverbruik van 27 W tot 151W gaan. Wat al in een stuk lager energieverbruik resulteert dan bijvoorbeeld de 4890. Over de geluidsproductie in idle mode ben ik tevreden. De kaart is nog net hoorbaar. Echter bij load kan je de kaart wel duidelijk horen. Als je de fan speed manueel aanpast met Afterburner naar het maximum is de kaart zeker zo luid als een stofzuiger . Als de fan op auto staat gaat hij nooit tot het maximum gaan. Al bij al ben ik tevreden over ge geluidsproductie.

Beeldkwaliteit
Deze is gewoon perfect. Hierover heb ik dan ook geen opmerkingen. Welke VGA kaart van tegenwoordig levert geen mooi beeld op? Ikzelf heb mijn Dell2408WFP aangesloten met Displayport. Ik zie hiermee geen verschil met DVI.

Verkrijgbaarheid
Ik lees her en der dat de HD5000 reeks slecht verkrijgbaar is. Als ik me niet vergis was dit ook al met de introductie van de 4770 reeks. De productie van 40nm GPUs lijkt toch niet helemaal soepel te verlopen bij AMD. Ik heb de kaart gewoon bij een lokale pc handelaar hier in BelgiŽ op de kop kunnen tikken. Ik had het geluk dat deze kaart nog gewoon in stock was.

Ik ben zeer tevreden over mij aankoop & de prestaties van deze kaart.
Geluidsproductie bij load zou beter mogen.

Heb jij ook een MSI R5850-PM2D1G?

Zeer nette en duidelijk review! Ook leuk dat je even GTA4 stats erbij hebt gezet. Misschien leuk om dat ook even bij OFDR te doen? :)

Offtopic; ik zie dat je een Intel Xeon W3520 gebruikt. Game je hier ook mee? Daar zijn ze namelijk toch niet echt voor gemaakt?
Dat is gewoon een i7 920 met een ander naamkaartje er op. Dus boeit niet zo.
Ok thx, was ik niet van op de hoogte :9
Operation Flashpoint Dragon Rising benchmark is toegevoegd.

off topic:
Xeon W3520 is idd net dezelfde CPU dan de i7 920. Enige echte verschil is dat W3520 ECC geheugen ondersteund.
Damn, dat zijn mooie resultaten :*)

off: ik zat al ff te kijken maar zag idd niet echt de verschillen :9
"Hiervoor had ik een Radeon x1950pro wat een enorme verbetering is qua prestaties."

Beetje rare zin zo, al snap ik hem wel :P

3sterren maar gaat richting 4 met nog een beetje uitbreiding :)

[Reactie gewijzigd door Powrskin op 11 november 2009 20:15]

Heb je voltages verhoogd met je overkloks?
Past hier een Scythe Musashi cooler op?
Die adapter die op de foto staat, is dat een DVI naar D-Sub adapter of van DVI naar HDMI? Hij lijkt namelijk op de laatste, maar volgens jouw tekst zou het de eerste zijn.

[Reactie gewijzigd door dinkelover op 11 november 2009 22:00]

Het is een DVI naar D-Sub adapter.
Voltages kun blijkbaar niet aanpassen met de MSI afterburner software.
Ik zie hier net dat er Dirt2 wordt bijgegeven, mooi, kan niet wachten tot de mijne in stock is :)