WD ShareSpace 4TB Review

Xerpan 25 november 2009, laatste update op 7 februari 2010, 4.382 views

WD ShareSpace 4TB

Pluspunten

• Stevige behuizing met neutrale uitstraling
  • Prima prijs/kwaliteit verhouding. Veel opslag voor een redelijke prijs.

Minpunten

• De Gigabit capaciteit wordt onvoldoende benut.
  • Support is bedroevend, zo niet afwezig.

Features Score: 3
Waarom de WD Sharespace 4TB
Door het downloaden van muziek-albums en TV-series, heb ik in de loop der jaren een behoorlijk in de weg staande CD en DVD collectie opgebouwd. Die neemt inmiddels zoveel ruimte in beslag dat ik naar een andere oplossing ben gaan zoeken.
Eisen: grote opslagcapaciteit. en centrale opslag die door meerdere gebruikers in huis is te benaderen.
Optie 1: je stopt wee 1 TB schijven in je computer en maakt die in het netwerk beschikbaar voor anderen. Dit is niet echt prettig, omdat dan altijd die computer moet aanstaan.
Optie 2: je bouwt een kleine server van wat oude onderdelen. Ik heb zat onderdelen om dit te doen, maar vond het toch teveel werk. Bovendien zou ik toch schijven moeten kopen en wat onderdelen die de server stil zouden maken. Een kleine berekening liet me inzien dat iets kant en klaar niet veel duurder zou uitvallen
Optie 3: een volwaardige NAS. Prijzig. Vooral door de vele opties die ik toch niet ga gebruiken. En aangezien er geen andere netwerkactiviteiten plaats gaan vinden dan die voor de media, leek mij een NAS nogal overkill.
Optie 4: een externe harde schijf. Een 2 TB WD MyBook had gekunt, maar die heeft geen RAID functie. Het idee van alles kwijt te raken bij een storing aan een van de schijven, stond me niet aan. De WD Sharespace 4TB leek me een betere keuze. Veel opslag, RAID 5, zodat de collectie ook nog enigszins veilig is, en op het moment behoorlijk in prijs gedaald tot 450 euro. De Gigabit netwerk mogelijkheden spraken me ook wel aan.

Features
Het apparaat maakt een degelijke indruk. De features op de behuizing:
2 USB poorten aan de achterzijde voor nog meer schijven.
1 Gigabit netwerkpoort.
1 USB poort aan de voorzijde om van een externe HD een backup te kunnen maken. Dit zou met 1 druk op een knop moeten werken.
De software mogelijkheden heb ik nog niet uitgeprobeerd. Dit zal op korte termijn ook niet gaan gebeuren, dus iemand anders moet daar maar een oordeel over geven

Prestaties
Het aankoppelen was zo gebeurd. Toegang krijgen via het netwerk was niet zo makkelijk als de handleiding beloofde. Bij WD gaat men er blijkbaar van uit dat iedereen zijn IP adressen automatisch laat toewijzen. Dat doe ik thuis dus niet, met het gevolg dat de meegeleverde installatiesoftware zich geen raad wist. Na het handmatig instellen van een IP adres van de WD en het instellen van de router, werkte het wel en is het inderdaad erg gebruiksvriendelijk.

De Gigabit mogelijkheid van de netwerkpoort blijkt overdreven te zijn. Het had ook een 100 Mbit mogen zijn, omdat het apparaat gewoonweg niet in staat is om de aangeboden, danwel gevraagde gegevens sneller te verwerken. De netwerkkaarten in mijn computers en mijn switch zijn allemaal van het Gigabit type. Alleen mijn modem/router is 100 Mbps. In eerste instantie had ik de WD via de router in het netwerk gehangen en dacht ik dat het daarom traag was. Toen ik de WD in het Gigabit netwerk (na de router, via de switch) aansloot bleek hij toch echt niet sneller te willen. Zou het dan aan de output van de computers liggen? Of maakt de WD gebruik van meerder kanalen die afgeknepen worden om zo elk kanaal een voldoende doorvoer te geven? WD geeft namelijk op dat er maximaal 8 streams tegelijk kunnen worden bediend. Op allebei de vragen is het antwoord "nee". Tot die conclusie ben ik gekomen, doordat ik eerst 1 computer gegevens liet sturen. Die kwam tot maximaal 9% van de Gigabit capaciteit. Terwijl die bezig was, liet ik een tweede computer ook data sturen. De uitvoer van de eerste ging daardoor naar beneden. 1+2 samen gaf nog steeds slechts 9% aan. Na de WD te hebben aangesloten op een computer met een 100 Mbps poort haalde ik maximaal 65%. Gigabit is dus wel sneller, maar dit apparaat haalt bij lange na niet de snelheden die belooft worden. Het verplaatsen van 32 GB van 2 SATA drives in RAID 0 naar de WD kost maar liefst 100 minuten.
Voor het streamen van muziek of video naar 1 locatie is het in ieder geval wel voldoende. Naar meerdere locaties heb ik nog niet geprobeerd.

Van de USB poorten maak ik zelf geen gebruik. UIt enkele test verslagen heb ik begrepen dat de backup functie zodanig traag werkt, dat je die niet snel nogmaals zal gebruiken. Tenzij je de tijd hebt natuurlijk.
Wie hier ervaring mee heeft ...

Qua snelheid heeft dit apparaat zijn beperkingen. Gezien de prijs, was dat eigenlijk ook wel een beetje te verwachten. Een beetje NAS is immers minstens twee maal zo duur. Maar de belofte die door WD wordt gedaan, wordt voor nog geen kwart waar gemaakt. WD belooft snelheden boven die van USB2 (450 Mbps ?).

De geluidsproductie is aanvaardbaar. Er zit een fan in, die je hoort werken als er verder niets aan staat. Zodra mijn computer aan gaat, hoor je de WD niet meer. Ik vraag mij af of die fan niet overbodig is. De kast wordt aan de buitenkant nergens warm en er komt ook geen warme lucht uit de ventilatieopeningen. Misschien had WD hier iets intelligenters op moeten verzinnen. Scheelt ook weer stroom.

Na twee weken in gebruik te zijn, heb ik nog geen problemen gehad.
De support van WD is wel een probleem. Ik heb een vraag gesteld over de gebrekkige snelheid en moet nog antwoord krijgen. Zelfs een bevestiging op de vraag is niet gekomen. De site van WD heeft ook geen forum waar je met vragen terecht kunt. De algemene indruk is dat WD nog niet een echt goed functionerende customer service heeft. Ze zijn nog erg gericht op de retailers. Hopelijk gaat dat snel veranderen. Want dat lijkt me wel nodig, nu ze met hun externe schijven veel zichtbaarder zijn geworden voor de eindgebruikers.

Conclusies
Prijs/kwaliteit verhouding vind ik prima. Veel opslag voor een relatief lage prijs.
De snelheid valt tegen als je het vergelijkt met wat er wordt beloofd. Maar is voldoende om media te streamen. Voor het verplaatsen van grote hoeveelheden data, moet je wel geduld hebben, of er een nachtje over slapen.

Aanvulling 25-nov-2009
De ventilator heb ik inmiddels vervangen voor een exemplaar van Be-Quiet, want de originele gaf een licht tikkend geluid af. Niet erg luid, maar wel hoorbaar. En dat wordt toch irritant als je er de hele dag naast zit.
De doorvoersnelheid: vandaag nog even getest. Het schrijven van 2 GB aan bestanden, terwijl ik andere zaken aan het doen was (op maximale snelheid downloaden en bewerken van muziekbestanden), geeft een belasting van 6% van de lijn aan. Dat geeft 6% van 1000 Mb/s = 60Mb/s = 7,5 MB/s. Als je verder niets doet, kan er 9% ofwel 11,25 MB/s worden gehaald. Kopiëren van de WD naar mijn computer gaat met 15% = 18,75 MB/s.

De WD met vier schijven wordt standaard geleverd met de 4 schijven in een RAID5 opstelling. Dat houdt in dat 3 schijven worden gebruikt voor opslag en de vierde voor het schrijven van de parity, waarmee een beschadigde schijf weer opnieuw kan worden opgebouwd. Een schijf die kapot gaat kan worden verwisseld, waarna de WD die schijf zelf weer opbouwt aan de hand van de gegevens op de overgebleven 3 schijven. Gaan er twee schijven tegelijk kapot, dan heb je vette pech.
Je hebt wel de mogelijkheid om een andere RAID te kiezen. Wel doen voordat je er data opzet natuurlijk.
De WD ondersteund RAID0 (stripe), RAID1 (mirror), JBOD (spanned) en RAID5 (stripe+parity)

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij wordt er een LINUX bestandssysteem gebruikt.
Externe schijven die via USB worden aangesloten mogen FAT16, FAT32 of NTFS hebben.

• Zyxel Gigabit Switch
  • Realtec Gigabit onboard netwerkkaarten
  • Windows XP

Heb jij ook een WD ShareSpace 4TB?

Nette review.
Plaatjes pl0x :D
Ja, leuke review. Ik mis eigenlijk wel één belangrijk cijfer. Als je nog de echte doorvoersnelheid zou geven, zou men wat meer aan je review hebben :) Dus de hoeveelheid mB/s die je haalt bij het uploaden en downloaden van de NAS.

En de gebrekkige doorvoersnelheid is iets waar de meeste consumenten NASsen inderdaad over struikelen. Wel met gigabit uitrusten, maar je hebt er niks aan. Het zal wel leuke marketing zijn denk ik.
Vraag:

Wordt er gebruik gemaakt van ntfs of van één of ander wazig systeem?

En als je mirror stuk gaat kun je dan gewoon de kapotte schijf eruit halen en een nieuwe erin stoppen en alles werkt gewoon weer naar behoren?

(Ik heb een sc101t van netgear, en dat is een drama.................)
Ja kan de disks gewoon NTFS formatteren.

Echter voor NTFS rechten: indien je geen domein hebt (wat meestal het geval is thuis) kun je alleen rechten geven aan gebruikers die je op de NAS aanmaakt.

Deze accounts moet je dan vervolgens gebruiken bij het maken van je drive mappings. Anders heeft het instellen nog geen zin. (Hij zal dus niet kijken naar de gebruiekrs accounts op je lokale pc. Maar zijn er bijv. 3 huisgenoten die gebruik maken van de NAS, kun je voor elk een account aanmaken op de NAS. Afhankelijk van of deze gebruikers ook allemaal een eigen account hebben op je pc, of zelfs allemaal een eigen pc, kun je vaste drive mappings aanmaken met deze individuele accounts. Heeft je PC maar 1 account en deze pc wordt gedeeld, kun je een vaste mapping aanmaken zonder een vast wachtwoord op te geven. Elke x dat je vervolgens van de mapping gebruik wil maken zal hij dan om een wachtwoord vragen. En deze tijdelijk onthouden totdat je uitlogd of opnieuw opstart).
Onder Vista klopt dat (helaas) Onder Windows 7 kun je de accountinformatie wel laten onthouden door je PC bij het aanmaken van de drivemapping
Mooie review! Kan er een hoop informatie uithalen! :*)
De doorvoer waardes die ik in eerste instantie had opgegeven waren al met de laatste firmware en met Jumboframe ingeschakeld. Misschien dat iets in mijn computer maakt dat ik de snelheden van 4Lph4Num3r1c niet haal.
Tot op heden geen klachten over het apparaat.
Er is inmiddels een Dune 3 Base op aangesloten en die wordt prima voorzien van data. Ook als er tegelijkertijd bewerkingen met de computer worden gedaan.
Inderdaad goede review soms zit ik er ook aan te denken een nas te kopen omdat mijn externe hardeschijven en mijn gewone hardeschijf in mijn pc eigenlijk altijd vol staan. Dan moet je weer gaan zoeken wat zal ik eens wissen. Erg vervelend allemaal, maar ik weet wel door deze review dat het deze niet gaat worden.
ik wilde hier graag aan toevoegen, dat de schrijfsnelheid zo'n 35% op te hogen is en de leessnelheid nog veel meer. Hiervoor moet je 2 dingen aanpassen:

Zorgen dat je de nieuwste firmware installeert. (op het moment van schrijven is dat 2.1.92 with MioNet 2.3.9.9) Dit kun je doen vanuit de interface van de ShareSpace (Advanced - > update).

Daarnaast de MTU size aanpassen zodat je gebruik kunt maken van JumboFrame (Je moet wel hetzelfde ook op je PC en evt je switch down) doorgaans is dat een MTU van 9004. Op de NAS doe je dat bij Advanced -> Network -> LAN.

Hierna haal je snelheden van: 12,7 MB/sec van PC naar NAS en 30,6 MB/sec van NAS naar PC. (Dit zijngemiddelde snelheden gemeten met RAID5 op de NAS en Gigabit full duplex netwerk met 67GB aan data met 1 PC. Wellicht dat meerdere streams tezamen een nog hogere overdracht weten te realiseren).

Edit: Kleine toevoeging, als ik meerdere kopieeracties tegelijkertijd laat gaan, neemt de totale snelheid toe. Met 3 streams zit ik op 15,2MB/sec

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 3 december 2009 21:50]