Specificaties 23,8" @ 2560x1440 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Dell S2417DG Zwart Review

carbonspeed 2 januari 2017, laatste update op 19 juni 2017, 1.219 views

Dell S2417DG Zwart (Product gekocht)

Een relatief duur product met de focus op kwaliteit. Dat is de Dell s2417dg als je het mij vraagt. Specifiek voor gamers met goede ogen.

Pluspunten

• 165/144 hz
  • Voorkant mooie, dunne randen
  • Interface slick & clean

Minpunten

• Duur (misschien niet in vergelijking met de specs, maar 500 euro voor een beeldscherm is niet niks)
  • Achterkant is lelijk

Waarom de Dell S2417DG

In 2015 ging ik al over op een 144hz scherm. Dit is mij toen zo bevallen dat ik niet meer terug kon. Ik ben toen gegaan voor een Iiyama ProLite GB2488HSU-B1 en hier was ik zeer tevreden mee. Echter leek het mij leuk om eens op een hogere resolutie te gaan gamen en dus kocht ik deze dell.

Best lang heb ik gezocht naar een model dat zowel snel als een mooie resolutie had. Mijn shortlist bestond uiteindelijk uit twee modellen één van Asus en deze Dell. Beide merken zijn voor mij altijd goed bevallen, maar het scherm van Dell zag er net iets mooier uit. Ik ben erg weg van spullen die een business look & feel hebben. Maar zware prestaties kunnen leveren.
Lang verhaal kort, dit scherm is echt hartstikke duur. Voor 500 euro kan je veel leuke dingen doen. Ik heb een hele 4k tv gekocht voor hetzelfde geld. Als ik de twee naast elkaar zet dan moet je toch wel lachen. Maar goed voor deze prijs krijg je dan ook wel de ultieme game ervaring.
Wat zit er in de doos?
Veel meer dan alleen het scherm zit er niet in. Een Displaykabel, een kabel voor de usb hub, powerkabel, een driver en wat boekjes. Elk beeldscherm dat meer dan 60hz wil tonen moet gebruik maken van een DVI-e, Displaykabel of een speciale versie van HDMI. Een normale HDMI-kabel kan namelijk geen 144hz tonen. Het limiet zit op de 60hz. Je krijgt dan ook geen HDMI kabel bij dit product. Dit zou vergelijkbaar zijn met het gebruik van consumentenbenzine in een F1 wagen.
Uiterlijk / Bouwkwaliteit / 4 x usb 3
De monitor ziet er werkelijk schitterend uit. Een korte rand zowel aan de zijkant als bovenkant is zeer mooi afgewerkt. Ook de stand is prachtig en draait werkelijk alle kanten op. Een custom stand is niet nodig. Ook komt de monitor met 4 usb aansluitingen. Twee aan de achterkant en twee aan de zijkant. Die aan de zijkant van het scherm vind ik niet erg praktisch afgewerkt. Je hebt een schitterend scherm en dan wil je geen losse draaitjes. Je kan de usb aansluiting aan de zijkant dus prima gebruiken voor een usb stick, maar persoonlijk zou ik er niet iets langdurig inpluggen. De knoppen aan de onderkant zijn behoorlijk goed weggewerkt en het instellen van de monitor is een beetje wennen.
Problemen met 144hz / G-sync / 144hz
Oke, tot nu toe niets dan lof voor de monitor. Maar ik heb ook problemen gehad met de monitor. 1440p is namelijk niet compatibel met een 7 serie Nvidia kaart. Altans dat denk ik op basis van wat research. Het is namelijk onmogelijk om de optie 144hz te kiezen, de keuze blijft op 120hz hangen. Ik heb de monitor nog op 1080p gezet maar ook dan geen 144hz. (het probleem is dus niet dat ik de 144 frames niet haal met deze kaart. Ik kan 144hz niet aanklikken. Met 760 haal ik de 144 frames waarschijnlijk ook niet) Ik heb even geprobeerd contact op te nemen met zowel Nvidia als dell, maar dit was niet eenvoudig. Dit is wat ik onder andere tegen kwam op wat forums:

Unable to get 144hz with Dell S2716DG using GTX 760, Need help.

my digging says the GFTX 760 pixel clock maxes out at 540mhz, and that resolution needs 586mhz pixel clock. Nvidia doesn't seem to list the pixel clock of their cards, too niche of a spec I guess, so I can't confirm this from a manufacture's source.

Kortom ik was al van plan een 1070 te kopen en deze moet er dus ook komen om de 144hz te halen. Op mijn oude 1080p monitor was dit geen enkel probleem, maar mijn 760 kan dus enkel op 120 hz worden gezet. Helaas :(

Omdat ik dus enkel op 120hz heb kunnen gamen, heb ik nog geen uitgesproken mening over de prestaties ghosting / G-sync etc.
Kleurweergave + Windows 10
Natuurlijk koop je deze monitor voor de game prestaties en niet voor de kleurweergave. Maar om eerlijk te zijn is deze best goed. Ik heb geen metingen gedaan maar ik ben erg tevreden. Zeker in combinatie met de resolutie is het een mooie weergave.

Dan is er nog Windows 10. Je zou geen problemen verwachten, maar deze waren er wel. Zoals zoveel mensen gebruik ik twee monitoren. Ik had geen geld voor twee van deze kanjers dus gebruik ik een 1440p en een 1080p variant naast elkaar. Op een 1440p scherm is het moeilijk werken zonder dat je de scaling veranderd. De icoontjes op het scherm worden namelijk wel erg klein op een 1440p scherm zonder scaling. Ik heb prima ogen, maar op een 24 inch scherm en als je ver van het scherm af zit is dit gewoon niet te doen. Het oppervlak versus de resolutie is te klein en bevat teveel detail.

Goed ik zet mijn scaling op 125% en zie hieronder het resultaat:

Windows 10 wil namelijk alle programma 125% groter maken. Waardoor veel programma's er niet uit zien. Blurry tekst is het resultaat.

Oplossing:
Zet beide monitoren op 125% scaling. Ook al heb je die scaling niet nodig op je tweede monitor. Zet vervolgens handmatig scaling uit voor programma's die problemen geven. That's right, HANDMATIG scaling uitzetten voor elk programma. Een andere oplossing heb ik nog niet kunnen vinden. Je kan natuurlijk ook 3rd party software gebruiken.
Heb je 500 euro over voor geweldige game prestaties, dan is deze monitor iets voor je. Beschik je over een relatief oude videokaart, overweeg dan een 144hz monitor op een 1080p resolutie. Zeker op een kleiner scherm (kleiner dan 24inch) is de meerwaarde nihil en bespaart het je zo'n 200,- euro.

Intel Core i5-6600K
MSI GeForce GTX 760
Asus Z170 PRO GAMING Z170
CooMas Silencio 652S

Edit 19-6:
Ook gebruikt in combinaite met Palit GeForce GTX 1070 GameRock

Heb jij ook een Dell S2417DG Zwart?

Hallo,

Bedankt voor de review, ik heb deze een tijdje terug (onder andere) gelezen en uiteindelijk deze monitor ook daadwerkelijk gekocht.
Je zegt dat je met de display scaling blurry text krijgt in Windows 10.
Het blijkt dat in Windows 10 dit systeem veranderd is, en dat in voorgaande versies dit wel scherp bleef.
Als je op "windows 10 dpi fix" googled, dan is de eerste link van een programmaatje dat je kan downloaden die dit systeem terug zet op dezelfde methodiek als bij Windows 8.1, dit lost het probleem compleet op, en zijn de vergrootte vensters allemaal scherp.

Hopelijk heb je hieraan iets, en anders misschien iemand die deze reactie leest. ;)
Bedankt voor de reactie :) Ik zal eens kijken of dit goed werkt.

[Reactie gewijzigd door carbonspeed op 15 februari 2017 14:12]

Geen probleem, bij mij werkt het prima! :)
Heb de monitor al een maand maar na het lezen van deze review snap ik waarom G-Sync aanvoelde als 120hertz, tijd om mijn GPU te upgraden dan maar :D
Ik heb deze monitor vandaag ook binnen gekregen. Misschien ga ik nog een review schrijven, maar wie hier rond kijkt en wellicht 'bang' is voor TN... dat was ik ook, maar ik had eigenlijk geen ervaring met hedendaagse TN panelen van een hoge kwaliteit. Ik kom af van een oud (12 jaar) VA paneel (Dell 2405 FPW) en dit scherm is véél mooier als je het mij vraagt. Kijkhoeken heb ik geen enkel probleem mee. Het is wel zichtbaar (het wit op deze pagina gaat aan de onderkant een beetje richting blauw en bovenaan een beetje richting rood) maar in de praktijk zie ik dat eigenlijk niet echt, vooral als je niet met grote egale vlakken werkt. Als kleurechtheid belangrijk is (omdat je bv foto's bewerkt of zo) dan moet je het niet doen, maar als gamen en browsen je belangrijkste bezigheden zijn dan zou ik zeggen, probeer het eens. Bestel bij een webshop met goede service, als het dan echt niet bevalt kun je hem altijd terugsturen.

Ik heb verder trouwens ook max 120 Hz (GTX770), maar het is al een enorme verademing ten opzichte van 60 Hz. Mijn muis bewegen voelt al heerlijk buttery smooth in Windows. :P Verder merk ik nu door dit scherm wat voor een enorme input lag mijn oude scherm eigenlijk had. In foto testen zie ik dat deze zo'n 40 a 50 ms sneller is!! De combinatie van meer frames en lagere input lag heeft ook in bv Overwatch gelijk wel effect, ik merk dat ik beduidend makkelijker dingen raak.
Helemaal met je eens, de kijkhoeken zijn goed en ook de kwaliteit van het beeld is uitstekend. In mijn review ben ik weinig ingegaan op kijkhoeken en de beeldkwaliteit, wellicht omdat hier niets op valt af te dingen. Wellicht dat ik dit nog opneem, bedankt :)

Wat betreft je gt770, zou ik toch echt overstappen. Het verschil tussen 120hz en 144hz is weliswaar niet substantieel, maar je wilt het beste uit je monitor halen ;)
Ja die staat wel op de lijst om te vervangen, maar ik moet zeggen dat het me bij overwatch tot nu toe erg mee valt. Ik haal op qhd gewoon zo'n 100 tot 120 FPS. De settings staan niet op het hoogst maar daar hang ik ook niet zo aan. Heb ook fsaa uitgezet, ook niet echt nodig op zo'n scherp scherm.

Misschien wacht ik dus nog wel even op volta, ik zie dat er geruchten zijn dat die misschien al in Q3 gaat komen, ongetwijfeld om te concurreren met de komende vega van AMD.
Ik loop nou wel tegen een probleempje aan, de personalize options blijven niet staan als ik de monitor uit zet :S
Heb jij dat ook?
De speakers krijg ik sowieso niet aan de praat, ik vraag me zelfs af of er wel speakers in zitten... geluid doet het alleen via de koptelefoon uitgang (dus ik heb wel de juiste output geselecteerd op de PC). Maar dat boeit me eigenlijk ook niet zo, ik wil toch geen monitor speakers gebruiken... maar dan hoef ik ook geen aparte button voor volume, die wil ik dan graag op input want ik schakel momenteel regelmatig tussen HDMI en displayport (Xbox en PC). Maar zoals in de video te zien, zodra ik de monitor uit en aan zet staat de personalize optie weer terug op Volume :S

edit: Whut... nou doe ik het nog een keer, en nou onthoudt hij het wel! Had het echt meerdere keren gereproduceerd al voor ik die video maakte... Nou ja, eens aankijken, als hij nu hier op blijft staan is het goed :P

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 18 juni 2017 08:57]

Gelukkig, mogelijk even de adapter van de USB hup erin en eruit :)
Vraagje:
Kan ik de monitor speakers uitzetten en mijn eigen speakers 2.1 op mijn pc aansluiten?
Zonder problemen ;)

Ik ben op zoek naar een gaming monitor met g-sync. Naast gamen/browsen, kijk ik ook veel films en uitzending gemist vanaf mijn stoel naar het monitor. Hoe bevalt het kijken van films op het monitor?
Zonder problemen ;)

Ja, ik gebruik de speakers van de monitor nooit.

Perfect, de monitor is hier uitermate geschikt voor. Wellicht is de 27 inch beter voor tv kijken.

[Reactie gewijzigd door carbonspeed op 19 juni 2017 11:24]

Hey carbonspeed,

Ten eerste: bedankt voor je review! Dit geeft me wat meer inzicht in de mogelijkheid om drie ribben uit mijn lijf te betalen voor dit scherm.

De huidige prijs is nu 399 euro, wat voor de specs wel een goede deal is denk ik. Ik vraag me alleen af of de 1440p op 24'' wel echt toegevoegde waarde heeft. (Wordt het beeld hier echt veel scherper van?)
Aan de andere kant denk ik wel dat het fijn is om sommige games op een hogere resolutie te kunnen spelen ipv maximale FPS.
Mijn keuze voor dit scherm is eigenlijk omdat het de goedkoopste in de prijsklasse is met deze specs; 1440p 144Hz én G-sync is niet niks.

Op het moment heb ik een GTX1070 Gigabyte G1 Gaming en vraag me toch af of dit scherm niet net iets te hoog gegrepen is voor deze kaart (ik hoef uiteraard niet 1440p én 144Hz de hele tijd te kunnen runnen).

Als laatste vraag ik me af of het niet verstandig is om de nieuwe aankondiging van de AMD RX Vega kaarten af te wachten voordat ik mijn keuze maak voor G-sync. Ik ben van plan om in mn nieuwe build een R5 1600 te plaatsen en dacht dat het misschien slim is om dan geheel over te stappen op AMD.

Sorry voor het lange bericht, maar ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk dingen zelf uit te zoeken van tevoren.
144hz is voor mensen met goede ogen, in vergelijking tot 60hz een enorm verschil dus ja 144hz is altijd beter. 1440p op een 24 inch scherm geeft extreem veel detail, wellicht dat ik bij nader inzien liever voor het 27 inch model was gegaan.

Nee, ik denk dat deze kaart prima is voor de meeste games. Echter zou je uiteindelijk wel moeten upgraden om in de buurt van de 144 frames te blijven.

Upgraden is nooit verkeerd, echter zou ik eerst even je GTX1070 in combinatie met je huidige processor uitproberen voordat je direct gaat upgraden.

Tevens geef je aan dat het een rib uit je lijf is, in dat geval is mijn advies: Ga voor een lagere resolutie, dit scheelt enorm in prijs en qua game performance lever je wat mij betreft weinig in.
Hoi, ik had en vraag over de kijkhoeken van dit scherm,

Ik kijk heel vaak films vanuit mijn 'bureaustoel'. Deze stoel zit een stuk lager dan het beeldscherm. Als ik nu een film kijk. Dan zijn de kijkhoeken niet al te best. Ik kan soms delen van de film niet zien, alsof het lijkt er een zon in mijn beeldscherm staat te schijnen. Als ik er recht voor ga staan, dan heb ik er geen last van.
Mijn beeldscherm kan ik niet kantelen. Mijn vraag aan jullie is.

Denken jullie als ik het beeldscherm kantel, dat ik vanuit mijn stoel, zonder problemen naar films kunnen kijken?

Ik speel vooral first-person shooter. Is het een goede keuze voor fps? Ik weet nig niet of het een IPS of TN panel word. Ik doe verder niets met grafisch bewerken.
Ik denk het wel, tot dusver geen enkel probleem gehad met de kijkhoeken. Daarnaast draait de poot van het scherm alle kanten op die je maar wil. Kan het nu even niet testen want ik zit op mijn werk, als ik je niet vergeet kom ik erop terug :P
Ik denk het wel, tot dusver geen enkel probleem gehad met de kijkhoeken. Daarnaast draait de poot van het scherm alle kanten op die je maar wil. Kan het nu even niet testen want ik zit op mijn werk, als ik je niet vergeet kom ik erop terug :)