Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Microsoft Lumia 950 XL Zwart Review

Penetrator1976 1 januari 2017, laatste update op 8 januari 2017, 429 views

Microsoft Lumia 950 XL Zwart

Sinds een paar dagen in bezit van de Lumia 950xl. Voorheen vooral Android gewend op mijn mobiele telefoons. Ik vind het een prettig toestel met idem besturingssysteem. Uitstekend scherm en camera!

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Leuke features
  • uitstekende camera
  • verwisselbare accu
  • usb c
  • uitbreidbaar geheugen
  • iris scanner
  • windows 10 verrassend prettig om mee te werken+continuŁm werkt goed

Minpunten

• accuduur kan beter
  • onderschat/ondergewaardeerd besturingssysteem
  • voor mij niet echt een minpunt, maar iets meer apps kan geen kwaad
  • nog maar weinig third party ondersteuning voor continuŁm. Ziggo app werkt hier wel mee!!

Wat mij opvalt bij Windows 10 mobile is dat het eigenlijk wel vrij simpel en intuÔtief werkt. Voor mij persoonlijk zelfs nog prettiger dan Android en ios. Op de 950xl draait het vlot en soepel.

De bouw kwaliteit vind ik voldoende. Ik vind het persoonlijk een grote plus dat er geen glas voor de achterkant is gebruikt. Glas voelt misschien wel degelijk aan maar bij een val kan er dan ook weinig breken, ook blijft de behuizing van de Lumia vingerafdruk en vlek vrij 🙂 de bouwkwaliteit van apple, samsung, en sony etc voelt in het high end segment misschien wat hoger, het prijskaartje iig ook!

De verwisselbare accu, die net een dagje mee gaat, vind ik persoonlijk ook een prettige optie. Uitbreidbaarheid van de opslag middels micro sd is ook aanwezig.

Dan het scherm, in een woord: Prachtig! Uitstekende zwart waardes en mooie vrij realistische kleur weergave. Het scherm reageert goed op touch input en heeft een redelijke kijkhoek
Wat ik persoonlijk leuke features vind is de blink feature, hier kun je bepaalde info laten zien op je lockscreen (blinck wordt direct zichtbaar als je de foon uit je zak haalt of beweegt.) Ook kun je tussen bepaalde tijden de kleur van de text laten wijzigen. Zo wordt hij bij mij tussen 23:00 en 06:00 rood ipv "standaard" wit.

Wat ook verbazend goed werkt is de iris scanner, zelfs in het pikke donker wordt je herkend. Deze werkt bij echt super snel.

De camera kan zich meten met alle high end toestellen qua prestaties. Hij werkt vlot en start snel op. De extra features zoals scenes etc. zijn niet zo rijk als bij Android of IOS. Maar al het functionele is aanwezig. Zo kun je wel heel eenvoudig dmv ringen expert functies bedienen zoals sluitertijd, belichting en iso waardes en nog wat meer. Ook ontbreekt HDR niet. Wel leuk om achteraf met de belichting te kunnen"spelen".

Het app aanbod vind ik voor mijn gebruik voldoende. Alles wat ik nodig heb daar is een app voor. Zoals WhatsApp, netflix, ziggo, flits apps, weer apps, foto editing apps etc.

Van mij mag dit platform echt wel meer voet aan wal krijgen want het doet zijn werk goed. Ik ben er qua telefoon en besturingssysteem tot nu toe dik over tevreden.

Aanvulling op review:

Laatst continuŁm getest en dat werkte vlot en soepel. Ik heb dit getest op een 1080p scherm. Helaas ondersteunen niet alle third party apps dit, maar ziggo tv toevallig wel. En dat werkte goed. Ik heb een best pittig excel bestand getest terwijl ik op het telefoon scherm andere apps opstarten en bediende en alles bleef soepel draaien. Ook word met een paar grote afbeeldingen er in geplakt werkte goed. Eigenlijk draaien alle office toepassing die beschikbaar zijn wel goed.

ContinuŁm heeft wel serieus potentie om van je telefoon een hele lichte desktop te maken voor office en web browsen, ook een film kijken is prima te doen. Zelfs licht foto editen zou best ok kunnen werken.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 XL Zwart?

Mijn ervaring met de irisscanner op dit toestel is dat het nauwelijks tot niet werkt bij brildragers (ikke dus :+ ), kun jij daar ook iets over zeggen?
Windows Hello is samen met de 1607 (AU) behoorlijk verbeterd. En nog meer met de recente FastRing builds.
Bij de release van dit toestel was het inderdaad niet geweldig, nee.

Overigens is het wel zo dat naarmate je vaker gebruik maakt van Hello, de betrouwbaarheid van de detectie ook toeneemt (zie ook de 'training' optie bij Hello).
Mijn 950 heeft via Intune device management via het werk een set security policies gekregen waar ik zonder Hello absoluut niet gebruik van zou maken - bij elke lock & unlock van scherm moet er namelijk een pw/pin worden ingevoerd - en dan is de Irisscan heerlijk betrouwbaar en snel, vergelijkbaar met de fingerprint op iPhone.

[Reactie gewijzigd door alt-92 op 2 januari 2017 10:39]

Nee daar heb ik geen ervaring mee daar ik geen bril draag :-) ik kan het wel eens testen. Tot nu toe werkt het bij mij feilloos en snel. Kan me er wel iets bij voorstellen dat het met een bril op niet of minder goed werkt :-( zou eigenlijk niet moeten kunnen.. :-)
Ik hoor graag je bevindingen (bril lenen van een brildragend iemand uit jouw omgeving?), het zou inderdaad niet mogen alhoewel ik me het wel kan voorstellen waarom het zo slecht werkt. Maar het is mogelijk dat het aan het toestel lag die ik in handen had.
Ik draag een bril en met mijn Lumia 950 werkt de scanner echt goed.
De telefoon recht voor je houden en heel langzaam kantelen zodat de scanner van hoog naar laag en weer terug gaat. Ik heb zelf ook het idee dat het sterk verbeterd is in een jaar want ik kocht mijn Lumia 950 5 jan.2016.
Volgens wat ik gelezen heb is er idd veel geupdate sinds relaese. Ik heb trouwens nog met bril getest en dat werkt ook best goed. Heb wel nog een aantal keer herkenning verbeteren gedaan.