Apple MacBook Pro 2016 13,3" Spacegrijs Review

victorwees1 1 januari 2017, laatste update op 24 januari 2017, 800 views

Apple MacBook Pro 2016 13,3" Spacegrijs

Een prima notebook die gemakkelijk mee te nemen is. Voor de net wat meer eisende gebruiker waarvoor de Air te zwak is is dit een goede keuze. Wil je net wat meer dan de Air maar niet om de prestaties, dan is dit ook ene prima keus

Pluspunten

• Super mooi design
  • Bouwkwaliteit is extreem hoog
  • Beste scherm wat ik ooit heb gehad
  • Enorm trackpad
  • Toetsenbord voldoet ondanks verwachtingen prima
  • Maximale schermhelderheid top, en reflectie minimaal
  • Space Grey als optie is leuk, ziet er strak en zakelijk uit
  • Speakers enorm goed voor een laptop

Minpunten

• Na een grove ¤1650 nog steeds dongles nodig
  • Batterijduur haalt de 10 nét of niet
  • SD kaart slot kan/past erin, maar Apple weigert
  • 2 USB C poorten allebei aan dezelfde kant

Deze Macbook voldoet aan mijn verwachtingen, maar is niet heel speciaal. Uiteraard een extreem mooi ding om aan te zien, en de verbeteringen qua design ten opzichte van het 2012-2015 model is dit gewoon erg groot en pakt positief uit.

Het scherm is absoluut het beste scherm wat ik ooit heb gehad. Extreem scherp en de maximale helderheid is erg hoog, ook buiten in de zon is het scherm goed af te lezen. Ondanks de glanzende afwerking van het scherm heeft Apple goed geprobeerd om de reflectie zo minimaal mogelijk te houden.

Het toestenbord is even wennen, maar ik vind het heel fijn. Als je lange stukken typt misschien niet heel geschikt, omdat er niet veel travel in de toetsen zit. In vergelijking tot de 12'' Macbook is de travel wel verbeterd en typt dit een stuk aangenamer. Je kunt op dit toetsenbord door de lage travel wel heel snel typen en dat is ook wel weer fijn. Wanneer je typt maakt het toetsenbord wel veel geluid. Twijfel je nog of weet je niet hoe dit toetsenbord typt, is het zeker aan te raden om dit te testen in een winkel voordat je deze Macbook aanschaft. Vond je het toetsenbord van de 12'' Macbook wel fijn, dan vindt je deze sowieso ook heerlijk om op te typen. Door middel van de achtergrondverlichting onder het toetsenbord kun onder welke opstandigheden dan ook altijd je toetsen zien. Er 'lekt' ook veel minder licht tussen de toetsen door dan bij andere Mac toetsenborden met achtergrondverlichting.

Het super grote force-touch trackpad werkt prima. Je hebt altijd genoeg ruimte voor elke gesture die je uitvoert en de klikgevoeligheid is zelf in te stellen. De force-touch technologie is erg handig.

De speakers zijn uitermate goed. Extreem goed zelfs, voor een laptop.

Het laatste puntje: de batterijduur. Is even een dingetje. Er is nogal wat gedoe over geweest en veel over geschreven door internationale media. Apple had 10 uur opgegeven maar dat zou hij nooit halen.

Zit een kern van waarheid in. Ik merk zelf ook dat ik vaak de 10 uur nét, of niet haal. En soms ga ik er ver overheen. Ik heb het idee dat wanneer je 1 ding doet, dus film kijken, of typen in Pages, of browsen, dat hij het dan het langst volhoud. Wanneer je steeds switcht van programma en steeds wat anders doet, dan red hij de 10u niet. Opladen doet hij trouwens wel heel snel: binnen 2 uur is hij (bijna) vol. Van x naar 80 gaat heel snel.

Daarnaast zou (vind ik) het veel fijner zijn als de 2 USB C poorten aan 2 verschillende kanten zouden zitten omdat het dan niet uitmaakt aan welke kant je oplaad.

Wanneer je erg twijfelt over het kopen van deze Macbook, ga even in de winkel langs en bekijk hem daar uitgebreid.

Ik ben er tevreden over.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2016 13,3" Spacegrijs?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reactiefilter:-1303+10+20+30Ongemodereerd3
Hoi!

Allereerst toffe review!

Stomme vraag: Doe je er wel eens mee gamen, niet de laatste titels maar bijv Diablo 3 ofzo? If so, gaat dat een beetje?
Hi. Thanks! Nee niet echt eigenlijk. Gebruik hem niet voor zware programma's. Heb CSR Racing (grafisch zwaar game programma) wel eens gedraaid, en dat liep heel soepel. Fans gaan wel hard tekeer, maar dat lijkt mij vanzelfsprekend.
Voor de rest, wanneer je deze Mac wilt gebruiken om gewoon wat gebruikelijke dingen te doen, surfen, tekstverwerken, muziek/video streamen, dan is deze uitermate geschikt. Door de eventuele turboboost is 'ie denk ik ook wel prima voor de niet al te zware games. CSR racing draait 'ie dus soepel.

Daarnaast moet ik ook aangeven dat de batterijduur echt is veranderd na de 10.3 update. De opgegeven 10u red ik wel nu.

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8