Specificaties 5.1-set met subwoofer en 6x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Onkyo HT-S3705 Review

Tenebro 1 januari 2017, laatste update op 4 januari 2017, 356 views

Onkyo HT-S3705

Erg fijn geluid om naar te luisteren en veel aansluitmogelijkheden. De speakerkabels zijn relatief kort (3m voor de front-speakers), niet ideaal met de versterker in een hoek van de kamer. Sleep-functionaliteit (ga na 60/50/40/30/20/10 minuten uit) is aanwezig, maar zonder knop op de afstandsbediening. Leve telefoons met een IR-led!

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Veel digitale + analoge audio-aansluitingen
  • Vrij lange FM-antenne
  • Ondersteuning voor HDMI CEC

Minpunten

• Bediening via afstandsbediening is soms complex en niet intu´tief
  • Korte speakerkabels

Geluidskwaliteit Score: 5
Erg fijn geluid om naar te luisteren. Ik heb de set nu enkele dagen in huis en het betekent ook een leuk projectje als tweaker: ik ga er een raspberry pi voor CD-speler en spotify server. Geluidskwaliteit van de pi via HDMI is in ieder geval dikke prima en het blijft mogelijk om via de versterker een beeldscherm aan de pi te hangen (wel even zoeken in het setup menu om HDMI Through aan te zetten). Toslink-verbinding naar mijn PC voor geluid werkt ook ideaal.

De speakerkabels zijn relatief kort (3 meter voor de front-speakers), niet ideaal dus als je de versterker in een hoek van de kamer wil plaatsen. Er zijn meer dan genoeg pads om onder de speakers te plakken. Helaas is de onderkant van de center-speaker bol en blijft die nog een beetje schommelen. Ik zal de pads wel iets verkeerd hebben geplakt, de tekening in de handleiding was hierover niet heel duidelijk.

Sleep-functionaliteit (ga na 60/50/40/30/20/10 minuten uit) is aanwezig, maar er is geen knop voor aanwezig op het apparaat of op de afstandsbediening. via de afstandsbediening moet je een menu doorbladeren voor deze functionaliteit die ik dagelijks gebruik. Leve telefoons met een IR-led, want een afstandsbediening-app heeft er wel een direct knopje voor!

Via het setup-menu is het ook mogelijk HDMI CEC (Consumer Electronics Control) aan te zetten, zodat de versterker gecontroleerd kan worden door/via andere apparaten en vice versa. Het was wel even zoeken op het internet hoe ik de bijgeleverde afstandsbediening moet programmeren zodat er ook signalen naar andere apparaten gestuurd kunnen worden (code 32910 is de juiste zoekterm ;) )

Inmiddels heb ik Mopidy als muziek-server op de pi werkend gekregen inclusief CD-plugin. Vooral die plugin kostte wat moeite, maar het werkt. :) Ik heb wel wat verbeteringen die ik wil doorvoeren aan die plugin, dus gelukkig is het open-source.

Ik zal de review nog gaan updaten als alles met de pi goed werkt :-)

Heb jij ook een Onkyo HT-S3705?

Werkt de PI ondertussen al?
Ik overweeg ook deze set aan te schaffen, zelf heb ik altijd een raspberry pi gehad maar het geluid was altijd vreselijk.
Maar als de PI via HDMI het geluid naar de versterker doorstuurt wordt alles een stuk beter :P
De Pi werkt, nu alleen nog software maken/zoeken om CD-speler + Spotify makkelijk te bedienen. Het liefst zonder beeldscherm. Ik gebruik nu Mopidy voor spotify, maar dat kan geen CD's afspelen. MPlayer werkt ook niet ideaal met CD's. Geluidskwaliteit is in ieder geval dikke prima via HDMI.

HDMI CEC (controlesignalen via HDMI) werkt ook: ik heb nu een bash-scriptje om signalen van de afstandsbediening door te sturen naar MPlayer om CD's te spelen/pauzeren etc. Dat werkt als een zonnetje, op MPlayer na: bij sommige CD's kan de software niet naar de volgende track doorspoelen.
Een ander scriptje stelt mij in staat om power/volume/FM-zenderkeuze op de versterker te bedienen met het toetsenbord dat aan de Pi hangt. Controle van mopidy op basis van binnenkomende CEC-signalen moet ik nog naar kijken (evenals muziek afspelen van youtube, internetradio via m3u-bestanden). Er is nog wel genoeg om te tweaken met de pi :-)

Het blijkt helaas niet mogelijk om tekst te sturen naar de receiver om op het Display weer te geven (iets als met RDS bij FM-zenders), dus ik heb vandaag in China nog even $2 uitgegeven voor een klein LCD-display voor de pi.