Specificaties Actioncam, max 1920x1080 @ 60fps, wifi - Bekijk alle specificaties

GoPro HERO+ LCD (NL) Grijs Review

erwin.heukels 1 januari 2017, laatste update op 22 januari 2017, 426 views

GoPro HERO+ LCD (NL) Grijs

Voor 129,- kon ik hem niet laten liggen. Al ruim jaartje lopen twijfelen tussen een 'echte' of een chinese actioncam en de knoop nu maar doorgehakt toen deze GoPro met LCD en Wifi ineens betaalbaar werd. Eerste ervaring zijn goed, met wel wat kleine eigenaardigheden

Pluspunten

• Betaalbare instapversie
  • LCD scherm op achterzijde
  • Wifi voor verbinding met je smartphone of wifi remote

Minpunten

• Geen losse behuizing dus de lenskap goed tegen krassen beschermen is vereist
  • Accu is ingebouwd dus geen extra accu's voor onderweg even wisselen mogelijk

Beeldweergave Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 3
Features Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 4
De camera is direct uit de verpakking al te gebruiken, maar wel zaak om eerst nog wat extra accesoires aan te schaffen dus via marktplaats al een stuurhouder voor de MTB aangeschaft en gebruikt en nog wat extra's uit China om in het zwembad of de zee een goede grip / floater te hebben en nog een extra stuur mount voor op de motorfiets. Ook voor nog geen 2,50 een lenskapje besteld aangezien in dit model de camera niet uit zijn waterdichte behuizing valt te halen. Enkel het achterklepje is te vervangen door een ander exemplaar. Dus als er een kras op het glas van de lens komt is het niet op te lossen met een andere behuizing. Vreemd dat GoPro hier zelf niet zo'n eenvoudig dopje bijlevert.

Filmen en foto's maken gaat op zich prima. Beeldkwaliteit is met FullHD weliswaar geen 4K maar ach, ik heb ook geen 4K TV en mijn i5 laptop met 16Gb geheugen heeft het zo al zwaar genoeg om wat beeldmateriaal te edit-en ;-)

Wel paar kleine eigenaardigheden:
1. Verbinden via de laptop gaf eerst wat problemen. Ik had een willekeurige micro-USB kabel van de kids gepakt maar kreeg geen verbinding. Google bracht me naar een blog die me uitlegde om toch echt de door GoPro zelf meegeleverde kabel uit de doos te verbinden aangezien de meeste oplaadkabels niet zijn uitgerust voor data transfer. Toen liep de verbinding in 1x soepel.
2. De firmware update wilde ik via de laptop doen ipv de Capture iOS App aangezien de update via de app alles binnenhaalt over 4G ipv ons wifi netwerk thuis. Helaas kreeg ik via de laptop Quick app halverwege de update een foutmelding 'update failed'. Meermaals geprobeerd en uiteindelijk na wederom een google search via de GoPro support pagina een manual update instructie gevolgd en toen liep de update via de micro-SD kaart wel soepel
3. Heb al een paar keer een 'No SD' foutmelding gehad op de camera zelf bij het inschakelen. Kaartje er dan in een uitklikken helpt soms, maar niet altijd. Een volledige reboot door echt volledig uit en weer aan te zetten helpt dan wel, maar je bent dan dus wel weer een kostbaar minuutje aan het prutsen. Daar heb je geen zin in als er net iets gebeurt wat je vast wilt leggen met de camera. Wellicht heeft het nog iets te maken met de update-bestanden die nog op de SD-kaart staan. Zal het eens proberen om die eraf te knikkeren en wederom opnieuw te formateren. Is overigens een spiksplinternieuw 32Gb Sandisk Ultra Class-10 kaartje dus neem aan dat het niet aan de kwaliteit van het kaartje ligt.
4. downloaden van de filmpjes via Wifi verbinding met mijn iPhone 6 via de Capture iOS App gaat tergend langzaam (paar minuten filmmateriaal lukte met niet in een half uur, dus heb de camera en iPhone toen maar een nachtje allbei aan de lader gehangen en hun overdracht laten doen. Toch maar weer de laptop erbij gepakt en gaat dan relatief vlot.
5. de gratis Studio App voor op je laptop om de films / foto's te bewerken werkt prima intuitief. Heb er al een leuk stukje film van een uurtje in het bos raggen op de MTB van aan elkaar geklikt. Ook hier valt me echter wel op dat de software niet vlekkeloos werkt op mijn W10 HP EliteBook. Loopt regelmatig vast midden in je project en na het uiteindelijk prima converteren naar een video-file eindigt het programma consequent in een vastloper. Maar ach... ook hier geldt dat ik een gegeven paard (= gratis software) maar niet te veel in de bek kijk en blij ben met het resultaat.Enige wat ik nog niet uitgevonden heb is hoe je van een foto het fish-eye effect van de breedbeeld lens kan aanpassen. Bij de filmpjes is dit een conversion-setting maar van foto's maakt de studio geen 'conersion' mogelijk. Krijg hier via Google al flink wat suggesties om dat met Adobe PhotoShop of Adobe Lightroom te doen, maar heb eigenlijk geen zin om enkel daarvoor een duur Adobe Creative Cload abonnement aan te schaffen.

[EDIT]Heb een freeware Image undistorter gevonden die exact doet wat ik wil. Hij verwerkt in 1x alle foto's in een directory en maakt er een undistorted kopie van met de originele filename met een extra _u suffix of slaat ze in een 'undistorted' subdirectory op. Helaas geen 'preset' voor de GoPro camera, maar wel een 'finetune' optie waarmee je het resultaat aardig naar je hand kunt zetten.
Eigenlijk geen idee of het echt een veilig stukje software is aangezien het van een .ru domein afkomt, maar heb de gok maar genomen en ben best happy met de functionaliteit. Hierbij op je eigen risico de hyperlink voor download van de GML Image undistorter.

En kleine voorbeeldje van een filmpje geschoten op mijn Harley met een mount gemonteerd op de linkervoorvorkpoot. Het edit-en van het filmmateriaal gedaan met de GoPro Quick & Studio App's:

En hierbij een paar kleine voorbeeldjes van een binnenfoto en op een mistige ochtend in Gent.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CnEXe3mbS5B21l.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CnHNK1xj7hYwkY.jpeg
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CnEXe2vLjQI51v.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CnHNK3qfvREI8K.jpeg
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CnEXe2gaSWJNE6.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CnHNKjbFDkpz5b.jpeg
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CnHQk313cVw7Md.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CnHQkZ8GUYcj6a.jpeg
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CnHQk2KC2eZqLp.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CnHQk3n6N60MrL.jpeg

Heb jij ook een GoPro HERO+ LCD (NL) Grijs?

Beste Erwin,
dank voor de review! Ik overweeg deze camera ook. Hij is ondertussen wel een stukje duurder geworden (169 bij MM), maar hoop dat de meerprijs t.o.v. een chinese actioncam ook een kwaliteitsverschil betekend (het is toch een GoPro). Vooral dan voor de bediening en app.

Hierbij nog enkele vragen:
Je foto's lijken redelijk donker, zeker deze binnen. komt dit door de camera of was het toen zo donker aan de Graslei?
Is er al een verbetering in de wifi verbinding tussen camera en telefoon?

groeten uit Gent,
P.
Hi P. Op 29 december was het inderdaad niet echt zonnig in Gent en de binnen foto in het knusse H&H boutique hotel was ook wat meer in schemerverlichting. Filmpjes die ik later eens met de kids in het lokale binnenzwembad gemaakt heb zijn overigens afdoende helder om alle gezichtsuitdrukkingen zowel boven als onder water goed te zien.

Je raakt overigens ook direct het nadeel van een actioncamera. Waar je met een smarthphone de helderheid eenvoudig regelt door het focuspunt op een licht of juist voorwerp scherp te stellen met een eenvoudige vingerdruk doe je dat met een actioncamera niet en druk je enkel op de 'maak nu een foto'-knop. Denk dat dat los staat van welk merk actioncam dan ook.

Ander pluspunt is overigens ook dat er in China talloze cheap accesoires te krijgen zijn en weet niet hoe dat met andere merken zit qua bevestigingspunt.

De 129,- prijsstunt aanbieding was overigens ook direct 1e dag al uitverkocht dus weet niet of zoiets nog eens terugkomt. Als je minder haast hebt dan is dat het wachten wellicht waard.