Specificaties Rad. RX 480 (1,12GHz), 8GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire Radeon RX 480 8GD5 Review

Oberst 30 december 2016, 200 views

Sapphire Radeon RX 480 8GD5

Redelijke GPU voor een redelijk prijs, custom koeler en 8GB versie aangeraden.

Pluspunten

• Goede 1440p prestaties
  • Gebruikt relatief weinig stroom
  • Koeler voelt stevig aan
  • Driver werkt foutloos

Minpunten

• Wordt snel warm
  • Maakt veel lawaai

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb deze kaart gekocht voor 270 euro 1 uur na launch, destijds waren er nog geen custom koelers of custom PCBs verkrijgbaar.
AMD heeft mij zeker overtuigt met deze kaart, uitstekende prestaties bij 1440p. Ik draai meeste games op high/ultra met 70fps (dit in combinatie met een i5-4670k@4.5GHz). De 8GB variant is zeker aan te raden, want veel spellen zullen meer dan 4GB gebruiken.
Verder heb ik ook nooit problemen gehad met de drivers.
De PCB is zelf vrij klein, waardoor hij zeer geschikt is voor een ITX custom loop (of een ghetto koeler als dat je ding is).

En dan nu de minpunten.
Deze kaart wordt warm, erg warm, 80 graden is de norm tijdens welk spel dan ook.
Hij maakt ook nog eens veel lawaai, de koeler is niet de beste (te verwachten bij een reference) en de fan gaat dus al gauw sneller draaien. 55% is ongeveer de sweet spot voor geluid/koeling, maar ik betwijfel of dit genoeg is om de kaart koel te houden op een warme dag. Een custom fan-curve is zeker de beste optie
Overclocken kan je ook vergeten, tenzij je je raam wil openzetten als het buiten 5 graden is, dan krijg je namelijk wel ongeveer 100MHz extra.

Geen back-plate kan je ook als een minpunt zien, maar je weet van tevoren dat deze kaart er geen heeft.

Heb jij ook een Sapphire Radeon RX 480 8GD5?

Hallo,

Ik heb de Sapphire Nitro RX 480 OC (core: 1342, mem: 2000) en die komt niet boven de 75 graden uit de fan draait bij mij op +-27%. (temperatuur in de kamer is 24 graden)
En ik heb hem daarbij ook nog is overclockt op: Core 1390, mem: 2150, met 150% power zonder de voltage hoger te zetten en automatische fan regeling. Hij kan op core 1430 maar dan moet ik het voltage op +100mv zetten en dan is hij stabiel. Maar dan moet ik wel de fan aanpassen.

[Reactie gewijzigd door Lindatje030 op 12 februari 2017 00:35]