Pioneer Kuro KRP-500M Zwart Review

Kruiwagen 11 november 2009, laatste update op 11 november 2009, 3.984 views

Pioneer Kuro KRP-500M Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit ! (zwartwaarde/contrast/motion)
  • Vormgeving
  • Degelijkheid
  • Bediengemak

Minpunten

• Toch wel forse prijs (hier in NL)
  • uit productie genomen
  • Stroomverbruik (=385W)

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Mijn keuze:
Na het lange twijfelen toch een Pioneer kuro gekocht!

Ik was al heel lang op zoek naar een goede TV die mijn oude 17" 4:3 LCD tv'tje van marquant kon vervangen.
Ik was al altijd genoodzaakt blu rays op mijn pc te kijken, die overigens ook maar een 19" 5:4 schermpje heeft.
Een groter monitor kopen had ik geen zin in, aangezien ik overgestapt ben op digitale TV, dus dat maakte de drang een nieuwe tv te kopen nog groter.

Na wat rond gekeken te hebben in winkels was ik eigenlijk ervan overtuigd een samsung LED tv te kopen. Totdat ik op internet de revieuws zag van plasma tv's.
Hier ben ik meteen op verder gaan kijken en kwam eigenlijk zo op een panasonic 42V10. Echter zag ik overal terugkomen dat de pioneer krp-500 toch net wat beter is. Hier ben ik meteen achteraan gegaan en zodoende tot de conclusie gekomen dat dit de beste TV is die je op dit moment kunt kopen.
Jammer genoeg worden ze niet meer gemaakt, dus er eentje vinden was ook een hele klus. Hier in Nederland zijn de prijzen nog best hoog, en ze blijven maar stijgen. Op ebay in de VS vond ik echter een exemplaar van ongeveer ¤900 ( $1400). Na wat navraag over verzendkosten etc. heb ik toch de stap gezet! Nog geen 5 dagen later was hij hier thuis! Ik moest nog ¤275 importheffingen en BTW betalen, maar alles bij elkaar was ik vele male goedkoper uit als hier in NL.

De monitor zelf:

Het grote moment was aangebroken, het was een hele grote doos uiteraard, ongeveer formaat tafelblad.
De tv zat in het piepschuim en zoals ik hoopte: helemaal intact. Het paneel is helemaal egaal en de randen mooi glimmend. Bedenk dat dit een monitor is en geen TV! (ik zal hem in de rest van de review wel TV noemen om verwarring te voorkomen). Hij komt dus zonder speakers, steun en tuner. Een steun kreeg ik bij die winkel er wel gratis bij, dus die heb ik meteen eronder gezet. De steun voelt heel degelijk en solide aan. De steun is gemaakt van metaal en heeft aan de achterkant 2 pootjes zodat de tv niet naar achteren kan kiepen. Het geheel voelt heel degelijk aan en ziet er prachtig uit.
Let wel op vingervlekken want de glanzende lijst om de tv is hier heel gevoelig voor. Minpuntje is ook dat de lijst bovenlangs een klein beetje los zat, hier zat een klein beetje speling op. Dit was alleen merkbaar met tillen en het verplaatsen van de TV. Ik denk dat de tv en steun bij elkaar zo rond de 40KG wegen.
Verder zit er een hele mooie afstandbediening bij die ook erg stevig en groot aanvoelt. Het bovenste laagje is voorzien van geborsteld alluminium. Verder in de doos waren een grote zwarte handleiding, een poetsdoekje, kabels en het garantiebewijs.

De beeldkwaliteit:

Fenomenaal! Dit is in een woord hoe ik deze tv vind. Ik had nog geen speakers aangesloten maar het beeld was wel al zeer fraai, met al het licht in de kamer uitgeschakeld, is zwart echt zwart! geweldig contrast! zeer mooie kleurweergave en goede reactiesnelheid. Bij het aanzetten van het paneel hoor je een lichte 'buzz'. Dit heeft met de plasma techniek zelf te maken en is bij normaal tv gebruik onhoorbaar, stoort het je nog, dan zitten er 2 energy save modes op, die het buzzen lichtelijk onderdrukken.
Verder zit er een heel uitgebreid menu op met allerhande instelmogelijkheden. Bij RTL Z had ik last van judder bij de bewegende balken. Maar er zit een optie in het menu, waarmee je dit kunt verhelpen. Je kunt namelijk de TV in 'drive mode' 2 zetten, dit verhelpt judder bij horizontale balken.
Verder toch nog wat last van judder bij langzame camerabewegingen. Dit komt voornamelijk door de 3:2 pulldown. Mijn bron was namelijk 1080p60, en dan werkt de pure cinema modus, die ook judder moet voorkomen, niet. Ik heb hem nog niet getest op 1080p24. De tv kan dit signaal aan, en hiermee zou je dus de pulldown kunnen omzeilen, en zo dus ook de judder.
Snelle beelden gaan voor de rest zeer vloeiend, geen last van sporen of hakkerige beelden. De zwartwaardes en schaduwdetails zijn uitstekend.

to be continued...

• Humax IRHD-5000C
  • Pioneer KRP-S03
  • Pioneer KRP-TS02
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Pioneer Kuro KRP-500M Zwart?

Gefeliciteerd met de aanschaf van dit prachtige scherm. Overweeg hem zelf ook.

Ook ik zag hem goedkoop aangeboden in de VS, maar twijfelde over PAL/NTSC (is dit nog relevant?) en 110V/230V. Zou je daar iets over kunnen zeggen?

Verder nog een vraag over de Ethernetaansluiting. Heb je daar wat aan? Kun je films streamen of foto's vanaf een netwerkschijf bekijken? Of is het enkel voor firmwareupdates?

Hartelijk dank voor je reactie en veel kijkplezier. Je hebt zo'n beetje het beste van het beste op TV gebied in huis staan, en dat voor een heeeel scherp prijsje!
Pal/NTSC is niet van belang, omdat er toch geen tuner inzit. Ik heb zelf digitale tv, en zo een decoder op mijn tv aangesloten. Daarbij, volgens mij zou hij ook een pal signaal moeten accepteren. Het voltage is 110V, dus ik heb een omvormer via internet besteld, zijn vanaf €40 al te krijgen.

De Ethernet functie kun je helaas niets mee, je kunt dingen uitlezen en je kunt hem remote bedienen, verder heb ik er nog niet echt naar gekeken, maar het lijkt me niet echt interessant. Je hebt hem wel overigens nodig om het aantal uren te zien dat de tv aanstond.
Heb je al ervaring of die omvormer werkt? Ik woon in de US en verhuis in een paar maanden naar Spanje en twijfel of ik m'n Kuro en Samsung LCD meeneem aangezien buiten het voltage, de lichtnetfrequentie hier 60 ipv 50Hz is.
Ja, die omvormer werkt gewoon, volgens mij was dat ook wel duidelijk, ik heb hem al dik 2 weken in gebruik :P en er is geen andere manier om een amerikaanse tv aan de praat te krijgen hier in europa. De frequentie maakt niet zoveel uit. De meeste tv's tegenwoordig hebben een geschakelde voeding, die converteren zelf de frequentie naar 50 of 60 Hz.
900 voor dat scherm is niet fors dat is een geweldige prijs! Alleen bij de negatieve eigenschappen had je best het stroomverbruik mogen vermelden want die is zo rond 385W wel fors!

Hopenlijk brengt Panasonic volgend jaar een gelijkwaardig scherm uit aangezien ze al een tijdje in het bezit zijn van de Pioneer KURO patenten :) Vanaf dat moment sla ik mijn slag.
klopt, zal ik er even bijvermelden idd! de prijs waarvoor ik hem heb gekocht is idd niet fors, maar als je de gemiddelde prijs bekijkt kom je op zo'n €2300 minimaal.

Ja, ik ben ook erg benieuwd naar de nieuwe panasonic modellen, ben benieuwd wat het gaat worden
Hoogst onwaarschijnlijk dat je die 385W ook daadwerkelijk verbruikt aangezien dat het maximale verbruik is wat de fabrikant verplicht is te melden. Ik vermoed, dat je bij gemiddelde contrast, brightness en dergelijke, ergens tussen de 140 en 200W verbruikt.
Wat foto's zouden niet misstaan... :).

Verder wordt er vaak iets gezegd over zgn. judder in het beeld bij snelle bewegingen. Hoe zie jij dit?
judder bij snelle bewegingen heb ik geen last van. Alleen soms bij camera bewegingen.
Maar dit ligt volgens mij aan de bron. Als je een film op 1080p24 zou afspelen heb je er als het goed is geen last van
Mooie review,
Ik ben blij dat je de stap hebt durven zetten om een Kuro in de USA aan te kopen. Dit opent waarschijnlijk wel mogelijkheden voor andere mensen die nog een Kuro proberen te bemachtigen.

Ik heb helaas nog maar bar weinig tijd gehad om mijn black beauty te testen, maar ik heb het beloofd in het Kuro-topic, dus één der dagen komt mijn review er ook door.
De zgn. judder bij normale tv uitzendingen moet je maar eens aandachtig bekijken op het moment dat er een tekst over het beeld gescrolled wordt (van die "Zondag bij SBS4!.....") dat soort zaken kan bij een judderend scherm vervelend zijn.

ik wist dit voor ik mijn PDP-508XD liet komen en kan mij er niet zo aan storen. Ik blijf het overigens heerlijk vinden om een monitor te hebben gekozen boven een TV... ik mis bijvoorbeeld nog altijd de standaard ontbrekende speakers niet (daar draagt mij SC LX71 wel een oplossing voor aan :9 )

congrats met je aanschaf en welkom bij de club
De TV was $1399, de verzendkosten waren $685, dus een totaal van $2084 (=€1383). De invoerheffing+BTW gebeurde over $900 wat ik op de doos heb laten zetten. Dit was een bedrag van ongeveer € 275.
€ 275+1383= € 1658.
Dit was de pure prijs van de TV + verzending + gratis steun.
Hier heb ik zelf nog speakers plus omvormer en decoder bij gekocht.

De prijzen van de laatste tijd heb ik niet echt in de gaten gehouden, ik weet alleen dat hij hier in Nederland bijna nergens meer te krijgen is
Oke, duidelijk...
Zag trouwens ook je verschillende reactie's op Tweakers...
Heb vandaag maar de knoop doorgehakt en een 5090H gekocht voor 2300 Euro.
De prijs was inmiddels alweer verhoogd bij plasmadiscount, maar kreeg heb nog voor de oude prijs van vorige week.

Niet dat ik daarmee een gat in de lucht spring, want 2 maanden geleden kon je hem nog voor onder de 2000 euro krijgen.
Het is duidelijk dat je voor de laatste echt de hoofdprijs moet betalen.
Heb nu voor 168euro wel 5 jaar volledige garantie, rechtstreeks via de officiele Pioneer technische dienst.

Ze krijgen trouwens over 1 a 2 weken nog een aantal 500A binnen, maar die prijzen liggen mij echt te hoog. (zullen ruim 3100 euro gaan kosten volgens mij), dus voor diegene die nog een 500A zoeken.....
Mooie review, Kun je mij een berichtje sturen over de ebay winkel waar je deze hebt gekocht?

Thanks!
Heren,

Ik ben al een tijdje op zoek en aan de mail met diverse webwinkels uit Amerika die de Pioneer verkopen, maar ben er nog niet in geslaagd een winkel te vinden die ook daadwerkelijk zo'n breekbaar item naar Nederland wil versturen.
De prijzen worden met de week hoger, de $1400 van Kruiwagen is nu echt een droomprijs...
Twee weken geleden vond ik ze nog voor $1480 - $1499, maar momenteel hebben ook hun (Camerakings.com en digitalmegastore.com) de prijzen verder opgeschoefd naar $1729 en $1779.
Camerakings wil deze breekbare plasma niet opsturen naar en datzelfde geldt voor dbuys.com die hem voor $1749 aanbieden.

Heeft iemand een website gevonden die hem voor een aantrekkelijke prijs aanbied, maar hem dan ook daadwerkelijk wil opsturen naar Nederland?
Ook is het betalen een probleem bij vele. De meeste accepteren alleen een US geregistreerde credit card en accepteren ook geen Europeese PayPal.

Hoor graag of jullie al een mooi adres hebben gevonde... voordat ze ECHT op zijn... en nu is het echt OP=OP voor deze ultime plasma :-(

Wie weet als er meerdere zijn kunnen we de transportkosten delen, als er meerdere in 1 vracht gaan zijn de kosten aanzienlijk lager per plasma...
Ik heb hem toen gekocht bij Quickclicksales op ebay. Dit was toen ook de enige die ook naar Nederland wilde versturen. Ik heb toen ook naar elke winkel gemaild of dit mogelijk was, maar ze weigerden allemaal. Ik zou zeggen kijk of je deze winkel nog kunt vinden op ebay. Anders mail even naar: nyc_sales@hotmail.com Misschien hebben ze er nog eentje