Specificaties 550W, semi-modulair - Bekijk alle specificaties

Antec Neopower 550 Review

APClll 10 november 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.220 views

Antec Neopower 550

Pluspunten

• Modulair: kabels die je niet nodig hebt zitten niet in de weg
  • voeding is stiller dan m'n andere fans

Minpunten

• 4-pins Molex-stekkers "wiebelen" tijdens aansluiten. Veel gepruts dus.

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Deze review is geschreven nadat ik de voeding een jaar in gebruik heb.

Aangezien ik mijn vorige voeding ervan verdacht mijn moederbord te hebben opgeblazen, heb ik een nieuwe voeding aangeschaft. Dit keer wél een A-merk.

Na wat wikken en wegen is de keuze gevallen op de Antec Neo-power 550. Belangrijkste overweging daarvoor was de prijs, in combinatie met de modulaire uitvoering én een stille ventilator. Ondaks dat er een 80mm fan in zit, zou die toch stil moeten zijn. De reviews gaven aan dat 'ie toch echt stil was, dus toch maar gekocht.

Verpakking
De doos is compleet ingeseald in folie, dus goed beschermd tegen luchtvochtigheid tijdens transport en opslag. Verder een afbeelding van de voeding, waarop te zien is dat de 24-pins kabel niet modulair is uitgevoerd. De overige aansluitingen zijn wel modulair.

Uiteraard staan ook de specificaties op de doos vermeld:
+3.3v (24A) +5v (20A)max 140Watt samen
+12v1 (18A) +12v2 (18A) +12v3(18A)max 504Watt samen
-12v (0.8A) max 9.6Watt
+5vsb (2.5A)max 12.5Watt

Inhoud
Als we de doos openmaken, zien we de meeste dingen al zitten. Wat opvalt is dat ook de voeding zelf weer in plastic is verpakt. Verder is er beschermend "eierdoos" karton aangebracht om de schade van ruw transport te beperken.

Na het uitpakken zien we de volgende zaken tevoorschijn komen:
- voeding, ingepakt in karton en folie
- gebruiksaanwijzing (Eng/Fra/Dui/Ita/Spa/Chinees)
- zakje met modulaire kabels
- netvoeding kabel
- zakje met 4 bevestigingsschroeven
- garantie kaart

Laten we de modularie kabels even beter bekijken:
Van links naar rechts:
2x molex-kabel 77cm met elk 3 stekkers
2x Sata-kabel 78cm met elk 2 stekkers
2x Pci-E kabel 60cm met elk 1 stekker
Helemaal onderaan zien we een Y-kabel (14cm) met 1x female molex en 2x floppy-drive connector.

De voeding heeft vijf modulaire pluggen, dus je zult één van de meegeleverde kabels niet kunnen gebruiken.

Aan de voeding zelf zitten de volgende kabels (vast, dus niet modulair):
20+4-pin moderbord stekker (blokje van 4 is afneembaar)
8-pin +12V CPU stekker
4-pin +12V CPU stekker

Aansluiten
Het aansluiten zou geen problemen mogen geven. De stekkers passen immers maar op één manier. Echter, ik ondervond één nadeel van deze voeding.

De metalen pennetjes van de molex-connectors zitten nogal ruim in de plastic behuizing. Hierdoor kantelen de pennetjes een klein stukje tijdens het opduwen van een stekker. Resultaat: de stekker wil niet goed op z'n plek.

Dit probleem doet zich vooral voor bij het Y-kabeltje naar de floppydrives, omdat hier aan beide kanten "losse" pennen zitten. Ik heb dat opgelost door van wat oude kabels met goede stekkers een verbindingsstukje te maken.
Bij het aansluiten van bijvoorbeeld DVD-drives speelt het probleem niet, omdat de pennen van de DVD drive goed gefixeerd zijn.

Wat ik ook nog onder aansluiten wil benoemen, is dat er géén aparte PWM-draad voor de ventilator is. Het toerental van de voedings-fan uitlezen / aanpassen via de header op het moederbord is dus niet mogelijk

Oordeel
Na een jaar van gebruik ben ik nog steeds zeer tevreden over de voeding.

Ondanks de 80mm fan is de voeding zeer stil, in ieder geval stiller dan andere ventilatoren in mijn syteem. Bij langere tijd 100% CPU-kracht is de voeding stiller dan m'n Arctic Cooling Freezer 7 Pro.
Na een volle dag van 100% CPU belasting is de voeding niet warmer dan "handwarm". Op de ietwat gebrekkige molex-stekkers na is het een ideale voeding.

• Intel Core 2 Quad Q9550
  • Club 3d GeForce 7800 GT
  • Maxtor 200GB sata
  • Seagate 80 GB sata
  • IDE harddisk swap-rack
  • DVD brander
  • DVD speler

Heb jij ook een Antec Neopower 550?

Je zegt dat de 80mm fan stiller is dan de andere fans in je systeem. Zijn dat stock fans of stillere third party exemplaren? Ik probeer nl. een niet al te dure, stille voeding te vinden.

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 10 november 2009 21:49]

Mijn Arctic Freezer CPU koeler is voor m'n gevoel luidruchtiger dan de voeding. Als ik met een tootlje de fansnelheden terugschroef, wordt het merkbaar stiller. Dit terwijl de voedingsventilator niet aangestuurd wordt door dat progje.

Bij weinig cpu-kracht is het allemaal zeer stil.

EDIT:
De informatie over cpu-koeler en regelbaarheid van voedingsfan toegevoegd aan review :)

[Reactie gewijzigd door APClll op 10 november 2009 23:26]

Van de losse molexen heb ik geen last (ik gebruik er twee voor 120mm case fans). Waar ik wel last van had is dat de modulaire snoeren erg vast kunnen zitten in de behuizing van de voeding. Als ik ze nu los wil halen pak ik altijd van te voren al een combi-tang om beter te kunnen wrikken. Er zit een soort haakje op de stekkers maar dan nog blijft het bij mij vaak moervast zitten.

Dus een tip: Denk er goed over na welke modulaire snoeren je wilt gebruiken want je krijgt ze er misschien niet meer goed uit!

Verder ben ik het met je eens dat het een zeer stille voeding is. Alleen onder load is hij hoorbaar maar niet meer als mijn boxed 95 Watt Phenom CPU koeler. Misschien als je componenten te veel stroom trekken dat je hem wel gaat horen.
Ik sluit me aan bij je tip.

Ik heb de NeoPower 500. Van de 3 aangsloten modulaire snoeren kreeg ik er 1 bijna niet meer uit. Na veel voorzichtig proberen wilde hij pas los toen ik er eens goed krachtig aan sjorde :( . Eerst dacht ik dat het haakje aan de stekker bleef "haken" achter de aansluiting op de voeding. Maar omdat het haakje omhoog getild wordt als je de stekker vastpakt (hefboom effect) kon dat het niet zijn. Blijkbaar zat hij gewoon muurvast. De overige 2 gingen wel makkelijk los.

Verder is het een zeer stille voeding. Idle hoor je hem niet. Onder load (1 uur gamen) hoor ik hem wel boven de andere ventilators uit, echter zijn mijn andere fans zo stil (2x sctythe slipstream M @5v, Noctua NH-U12P heatsink met 1x Scythe Gentle Typhoon @1450 rpm, HD zit in een Silentmaxx HD SIlencer) dat het ik het nog steeds als "stil" ervaar.

[Reactie gewijzigd door Molecom op 11 november 2009 11:54]

Uitgebreide review, alleen jammer dat de voeding niet meer verkrijgbaar is.:(
Inderdaad, extra jammer omdat de andere voedingen van Antec in deze prijsklasse (de EarthWatts) minder stil zijn volgens reviews.

Er is echter een heel goed alternatief wat betreft prijs, kwaliteit en geluidsproductie: de Cooler Master Silent Pro M500, kost rond de 70 euro.

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 11 november 2009 14:39]

Ik ben zelf tevreden over de Nexus Value 430 van rond de €50. Wel wat lichter maar superstil ook als je hem wat zwaarder belast.