Specificaties 16" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Pro61SL-6X040C Review

JordyOnrust 10 november 2009, 454 views

Asus Pro61SL-6X040C

Pluspunten

• Mooi design
  • Mooi en duidelijk scherm
  • HDMI

Minpunten

• Korte voedingskabel: 230 V <-> adapter
  • Accu duur
  • Software voor wisselen energie schema doet niet goed zijn werk

Reden van aanschaf
Sinds een aantal maanden heb ik deze laptop. Ik heb deze laptop aangeschaft uit pure noodzaak, gezien mijn vorige laptop ( Acer ) van een op andere dag niet meer wou booten. Ben zelf Informatica student dus zonder laptop wordt het gewoon lastig. Dus ik naar de winkel, wat op internet gekeken, en uiteindelijk bij een computer winkel bij mij in de buurt, waar ik voor mijn werk ook geregeld zaken mee doe, deze laptop gekocht. Ze hadden deze nog op voorraad en ze konden mij er wel een leuk prijsje voor maken.

De eerste indruk
Bij het uitpakken van de laptop zaten er allerlei dingen bij. Onder andere stickers die je op je touchpad kunt plakken zodat je deze kunt gebruiken als calculator. Je kunt via een knopje overschakelen en dan is je touchpad niet meer te gebruiken als muis maar als calculator. Zelf gebruik ik dit niet, maar goed het zit er éénmaal bij. Wat mij verder opviel is dat de netvoedingskabel erg kort is, lees 75 cm. Zelf had ik nog een kabel liggen dus dat heb ik als eerste vervangen.

Het installeren ging lekker vlot, zo vlot als je van Vista kan verwachten natuurlijk. Nadat het systeem is opgestart draait naar mijn idee alles gewoon super lekker. Zodra alles gewoon is geladen en het systeem is helemaal klaar met alles op te starten, draait het systeem goed.

Persoonlijk vind ik het design erg mooi. Grijs met zwart en mooi glimmend, vind het een stuk mooier dan mijn vorige laptop. Bij mijn vorige laptop sleet het lak laagje er super snel af, maar daar heb ik bij deze laptop totaal geen last van.

Het toetsenbord werkt erg lekker, de aanslag is niet te hard, niet te zacht. Verder vind ik het scherm erg duidelijk en mooi van kleur. Leuke extraatjes zijn een webcam en HMDI aansluiting. Verder heeft de laptop nog een VGA uitgang.

Op langere termijn
Op langere termijn blijft de laptop het goed doen. Ik heb hem nu 6 maanden en het bevalt mij prima. De accu is een heel klein min puntje, maar goed wat verwacht je ook van een laptop in deze prijsklasse. Na ongeveer 1,5 uur moet ik hem wel weer opladen, en dat is dan wel het maximum.

Verder levert Asus er software bij om het energie schema aan te passen, zodat je een aantal extra energie schema's kunt toevoegen aan de standaard windows schema's. Via een sneltoets kun je dan schakelen tussen deze schema's alleen op sommige momenten schakelt het software de energie schema's niet helemaal goed. Zo af en toe worden bureaublad pictogrammen niet terug gezet ( er is een optie om deze uit te zetten met bijvoorbeeld een presentatie ) of wordt het bureaublad achtergrond niet goed aangepast. Gelukkig kun je dit handmatig wel weer veranderen, maar het blijft soms vervelend.

Tot slot
Het is geen mega super de luxe laptop maar de prijs is hij zeker waard. Heb twee jaar met een Acer gewerkt, en dat waren twee lange jaren met veel ellende en heb deze laptop nu een half jaar en tot nu toe nog geen problemen gehad. Er zullen inmiddels wel weer nieuwere versies zijn gekomen, maar laptops in deze series van Asus kan ik prima aanbevelen.

Heb jij ook een Asus Pro61SL-6X040C?