Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS216play Review

Maarten @klet.st 27 december 2016, 818 views

Synology DiskStation DS216play

Vervanger voor de laatste PC server. Na een beetje onderzoek is het een DS216 play geworden. Op de server draaide alleen nog Plex en KPN backup. Die laatste draait niet op een NAS, maar met Amazon Unlimited Storage (55$ per jaar) en Hyper Backup op Synology een goed alternatief

Pluspunten

• Gebruikersvriendelijkheid DSM
  • Compact (vergeleken met PC)

Minpunten

• DS216play mist esata en weinig USB poorten

Ik had me voorgenomen om op een NAS over te gaan zodra de laatste PC die altijd aan stond sneuvelde. Nadat deze machine in het verleden mediacenter was geweest (2x DVB-C tunerkaart, Windows Media Center), VMWare server, Fileserver, VPN serveren Downloadserver draaide er eigenlijk alleen nog Plex en een backup programma (KPN backup, onbeperkt backup voor iets van 7 euro per maand) op.

Nog even getwijfeld of ik niet een Synology wilde die ook VMWare kon draaien zoals de ds7016+ii (uitbreidbaar tot 8GB geheugen), maar toch maar eenvoudig begonnen met een ds216play. Ik weet dat de Plex server niet met de transcoding hardware om kan gaan, maar zo veel video kijken we niet meer en het hoeft niet persť via Plex natuurlijk. de DS Play client draait ook op de (Samsung) TV's in huis.

Deze Synology is de eerste NAS en hij bevalt prima. De tijd dat ik Linux/OpenBSD/Windows draaide en zin en tijd had om uren met tarballen, packages etc te pielen is voorbij. Dus dan is de userinterface (DSM) een verademing. Je kunt er geen koffie mee zetten, maar voor de eenvoudige zaken die je van een NAS en thuisservertje verwacht volstaat het prima en ziet het er gelikt uit.

Inmiddels draait er weer een backup (Hyper Backup met een Amazon Unlmited storage pakket), Plex, Surveillance Station, Video Station, VPN server, Download station en natuurlijk de nodige bestanden (een paar honder GB aan foto's etcetera). Twee camera's streamen 24/7 hun beelden naar de NAS op FullHD.

Via Plex spelen de meeste films wel, enkele keer krijg ik een waarschuwing dat de CPU te traag is. Maar de eerste backup is nog steeds aan het uploaden en alle video's en 100.000 foto's moeten nog geindexeerd worden. Kortom, de NAS is nog wel ff zoet in de achtergrond.. Maar voldoet prima en dat geduld kan ik wel opbrengen.

Kortom, een aanrader voor iemand die niet het uiterste vergt van een NAS maar wel een NAS zoekt met extra mogelijkheden (mediaserver, downloaden, VPN server, CCTV recorder).

Heb jij ook een Synology DiskStation DS216play?