Specificaties 2.1-set met subwoofer - Bekijk alle specificaties

Harman Kardon Aura Zwart Review

Skyrunner 27 december 2016, 223 views

Harman Kardon Aura Zwart

Goed geluid, fraai ontwerp, maar die #@! firmware

Pluspunten

• Geluid
  • Design

Minpunten

• Bediening
  • Connectivity

Geluidskwaliteit Score: 4
Inmiddels heb ik de Harman Kardon Aura goed 1,5 jaar in bezit.

En wat een geluid uit zo'n kleine speaker! Ok, kamervullend is naar mijn mening wat ver te zoeken, zeker als je op zoek bent naar een stereobeeld, maar het geluid is vol en helder en wat een bas uit die kleine subwoofer!

En dan is er het ontwerp. Allereerste keer dat ik de speaker zag, mijn kaak weer had gevonden na het zien van het prijskaartje, ging ik op zoek naar de satellieten als ex Soundsticks eigenaar. Blijkt allemaal in dezelfde behuizing te zitten. Schakel je hem 's nachts in zie je de lichtblauwe LED ring oplichten (welke tevens de status indicator is) welke dan ook nog eens een zachte gloed door bepaalde punten van de doorzichtige dome schijnt: schitterend! Dim je het volume, zie je de lichtgloed ook dimmen.

De (touch) bediening zit verwerkt in het zwarte gedeelte, net onder de doorzichtige dome. En daar begint de ellende. De knoppen blijken slecht te reageren op aanraken, je moet telkens iets boven de knop aanraken, maar omdat jouw vinger daar ligt zie je de knop niet meer. Ergonomische misser! Ik weet bijvoorbeeld nooit of ik de speaker uitgeschakeld heb totdat deze daadwerkelijk uit gaat en meer dan eens trek ik simpelweg de voeding eruit. Volume controle werkt wťl goed, maar is nutteloos: ik bedien het volume altijd vanaf mijn device.

Dan is er de firmware en daar begint de ellende echt goed. Om op de webpagina van de speaker te komen moet je deze in ad-hoc modus zetten, waardoor deze tijdelijk een eigen Wifi creŽert, waarvoor je dus wel even je eigen IP adres moet aanpassen, want DHCP is er niet bij (met mijn firmware). Irritant, maar niet onoverkomelijk. Ben je eenmaal op de webpagina kun je instellingen maken welke voornamelijk slaan op netwerk instellingen. Nogal basic, maar het werkt.

Even herstarten en dan is alles in orde, denk je. Ik heb al meerdere malen moeten meemaken dat de speaker niet wil verbinden met mijn wifi en waarom is me niet duidelijk. Ook is het niet ongebruikelijk dat de speaker simpelweg halverwege uit het netwerk valt. Wederom reden onduidelijk. Ik heb alles geprobeerd, van onbeveiligd werken tot en met static IP, het probleem blijft. Ik zeg er wel gelijk bij dat mijn bevindingen zijn gebaseerd op Wifi alleen ; ik gebruik de speaker nooit via Bluetooth.

Tot slot is er de firmware update optie. Je zou zeggen dat bovenstaande door HK opgelost zou kunnen worden, zij het dat het onmogelijk is updates te vinden en deze met succes de speaker in te fluiten. USB, of middels de (iOS) app, het werkt gewoon niet. Misschien mis ik iets?

Tot slot pt. 2: met een opening voor de subwoofer aan de bovenkant kan onderhoud lastig zijn ; er slaat stof neer in de speaker, soms insecten, en dat kan lastig te verwijderen zijn.

Kortom, dit is een fantastisch product, als je een "audiofiel"/gadget-freak bent, maar een nachtmerrie als gebruiker wanneer de problemen beginnen. En tja, dat prijskaartje ...

Heb jij ook een Harman Kardon Aura Zwart?