Popcorn Hour C-200 Review

ReneR1 7 februari 2010, laatste update op 7 februari 2010, 4.174 views

Popcorn Hour C-200

Pluspunten

• High-end feel en uitstraling, de kwaliteit van kast en aansluitingen zijn perfect. Erg goede beeld en geluidskwaliteit. Helaas is mijn 2e en 3e C-200 minder qua afwerking, de coax uit steekt scheef uit de kast en de ronde functieknop aan de voorkant zit licht gedraaid in de kast.

Minpunten

• Netwerksnelheid valt tegen voor 1 Gbps, in de praktijk haal je hooguit 11 MB/sec. Waardeloze RF A/B, steeds 2x drukken voordat er wat gebeurd. FLAC niet af te spelen. Geen audio bij YouTube filmpjes. Niet geheel stabiel. Netwerkverbinding valt af en toe weg. Lelijk en slecht afleesbaar display, in de unit is contrast wel in te stellen. Update 1: na drie maanden ONBRUIKBAAR geraakt na officiële firmware upgrade! Update 2: tweede C-200 had een mankement met de ethernet chip waardoor geen IP-adres kon worden verkregen. Update 3: derde C-200 werkt eindelijk perfect, mede vanwege vier FW upgrades...

Geluidskwaliteit Score: 5
*** UPDATE 07/02/2010: Mijn derde C-200 (12.000 units nieuwer dan mijn 2e C-200) is nu eindelijk zoals het apparaat een half jaar geleden tijdens de introductie had moeten zijn... :) .

Hij is nu erg stabiel, heb hem na uren spelen met functies niet kunnen laten crashen. Hij speelt na de laatste FW update (18/1/2010) ALLES af wat ik hem voor de kiezen zet. Kan niet anders zeggen, nu is hij echt goed.

Er blijft echter altijd wat over, zo zit de coax uitgang scheef (alsof er iemand achter het snoer is blijven haken, mijn 2e speler had dat ook) en de ronde functieknop aan de voorkant is wat verdraaid waardoor de pijltjes niet precies up/dn zitten (had mijn vorige speler ook). De netwerksnelheid is nog steeds verre van 1 Gbps, je kunt niet alles hebben. Vanwege de snellere A/B en betere FW, de beoordeling naar boven aangepast!

Nog een ding, bij een eerdere FW upgrade was YouTube al vervangen door een light versie, nu zie ik helemaal geen YouTube meer staan!?

*** UPDATE 17/01/2010 *** Mijn tweede C-200 (15.000 units nieuwer dan mijn 1e C-200) blijkt ook stuk, een ethernet chip probleem waardoor hij geen IP-adres ontvangt. De FW upgrade van 8/1 is een verbetering, de ondertiteling is eindelijk fatsoenlijk gesynchroniseerd, Blu-ray bestanden zijn nu inclusief menu af te spelen en nu wordt ook het geluid perfect afgespeeld.

Vanaf deze serie is plotseling de A/B snelheid drastisch verbetert, je kunt gerust stellen dat de RF A/B nu net zo snel is als een IR A/B. Toch gebruik ik dezelfde A/B, het ligt dus aan het moederbord.

*** UPDATE 10/01/2010 *** Na de firmware upgrade (19/11) lukt het eindelijk om FLAC bestanden af te spelen, de netwerksnelheid is iets verhoogd en de layout van de menu's is verbeterd en mooier.

Er staat nu een nieuwe firmware online, heb deze geïnstalleerd en nu is mijn C-200 dood (ERR022). Beide opties van de recovery firmware werken niet, het schijnt volgens het forum te liggen aan de flash chip. Mooi waardeloos, een van de duurste NMT's en nu al stuk. Voor een hobby mediaspeler (onbruikbaar voor een leek) is het essentieel dat je vaker dan 2x een firmware versie kunt upgraden. Voor een normale gebruiker die een NMT wil die je aansluit en waarbij alles gelijk werkt, geen aanrader!!! (Heb de bouwkwaliteit met een punt afgewaardeerd).

*** Review 17/10/2009 *** Heb de C-200 sinds 17/10 in gebruik, aangeschaft bij de goedkoopste uit de Pricewatch lijst (349 euro en verzendkosten=gratis). Bij deze zaak is de C-200 niet verzegeld en wordt op de site vermeld dat de garantie van 2 jaar gewoon geldig blijft als je zelf iets inbouwd.

Hierbij mijn gebruikservaringen met de C-200:

Als eerste, ik wist niets van een 1e firmware upgrade via USB. Ik heb via internet een nieuwe firmware opgehaald omdat ik had gelezen dat de laatste firmware letterlijk 100+ bugs zou oplossen. De update ging probleemloos dus het hoeft niet via een USB stick!

De RF A/B is dramatisch traag, daar word je niet vrolijk van! Probeer maar eens een inlognaam/wachtwoord (ok, is éénmalig) in te voeren. De RF A/B is zó traag dat je steeds denkt, heb ik wel goed gedrukt? Dan druk je nogmaals wat langer en schiet je een regel te ver etc. Bespottelijk dat ze de 12 euro IR A/B module niet standaard inbouwen, de prijs van de C-200 is toch al behoorlijk hoog.

De HDD/Blu-Ray bay aan de voorkant is geweldig, letterlijk in één seconde sluit je een HDD aan en zit hij erin, schuif/klik/klaar. Ik heb gekozen voor de WD 2 TB A/V schijf, deze is lekker stil. De C-200 blijft zo goed als koud, er is dus geen koeling noodzakelijk en daarmee is hij slechts binnen 10 cm hoorbaar (de HDD dus), perfect.

Wel vreemd dat de HDD altijd draait, misschien handig als je steeds aan het downloaden bent of hem als server gebruikt maar dat doe ik vrijwel nooit. Na wat zoeken kwam ik erachter dat de on/off knop wit (aan), oranje (standby waarbij de HDD draait) of rood (uit) kan aangeven. Wil je de mediaplayer dus echt uitzetten dan klik je de switch op de achterkant even uit en weer aan, de on/off knop aan de voorkant blijft dan rood ten teken dat de C-200 geheel is uitgeschakeld. Wil je de C-200 dan inschakelen dan is even op de on/off knop drukken voldoende.

Een enorm nadeel vind ik de trage netwerkaansluiting, in het menu kun je kiezen voor 10/100 en auto. Ongeacht de instelling haal ik via mijn laptop (met gigabit aansluiting) rechtstreeks op de C-200 aangesloten, maximaal 10 MB/sec, dat is dus net 100 Mbps. Helaas is het niet mogelijk een trucje uit te halen, de HDD is immers in een seconde te verwijderen. Ik wilde hem even op mijn pc aansluiten om 1,5 TB content over te pompen. Helaas, de schijf wordt automatisch door de C-200 van Linux voorzien, 95% van de mensheid zal dus gewoon via het netwerk of WiFi (moet je dan wel eerst aanschaffen, zit er niet in) moeten overtanken. Vanwege de lage snelheid zal een gemiddelde BD in een uur worden overgetankt, dat wordt dus dagen wachten...

Laat ik afsluiten met iets positiefs, de C-200 is klasse afgewerkt, ziet er echt high-end uit en voelt ook zo (zwaar, elke aansluiting verguld, geheel metalen kast, 19 inch breed, geborsteld alu voorkant). Helaas valt het display met belachelijk lage resolutie en slechte verlichting (wel in 3 standen in te stellen) dan weer tegen. De A/B is glanzend zwart en elk knopje is verlicht, ziet er mooi uit maar is in no-time één vingervlek (mede vanwege het frustrerende 2x drukken op elk knopje).

Het is me enkele keren gelukt hem te laten vastlopen, geheel stabiel is hij dus niet. Overigens kunnen FLAC bestanden niet, zoals op de verpakking wordt aangegeven, worden afgespeeld. Mogelijk wordt dit bij de volgende firmware opgelost.

Al met al mixed feelings v.w.b. de C-200. Er mag best een fatsoenlijke gebruiksaanwijzing bij, het bijgeleverde foldertje is voor een leek onbegrijpelijk, één en al afkortingen. Echt een apparaat voor een netwerk hobbyist als je het mij vraagt. Gelukkig is er een actieve Popcorn community, ik zal eens vragen waarom ik geen gigabit netwerk snelheid kan bereiken, dat is nu net waarmee de Popcorn zich qua specifikaties onderscheidt t.o.v. de rest (en dat werkt dan niet) .

Heb jij ook een Popcorn Hour C-200?

Reviews door de redactie

Neem aan dat jij de antenne achter op de popcorn hour wel bevestigt hebt voor de afstandsbediening? Heb hem zelf ook, maar in je probleem met de afstands bediening kan ik me niet vinden. Ding werkt uitstekend, 1X klikken en hij reageert ook echt direct. Minstends net zo snel als een normale afstands bediening. En zelfs als er 3 muren tussen zitten :)

Verder netwerk snelheid inderdaad nog wat aan de langzame kant, bekent probleem, kijk op het forum van popcornhour, wordt nog wel op gelost. Stabiel is die echter wel bij mij. Flac zou nu ondersteund moeten zijn ;)

Verder dat Youtube probleem met je geluid, dat probleem had ik ook niet. Echter Youtube heeft blokkeert de popcornhour tegenwoordig. Stond hier ook als nieuwsbericht op de site. Ze willen alleen partners die bij hun tekenen, en Syabas en Google zaten niet op 1 lijn, jammer maar helaas. Maar om te zeggen dat ik het nu echt mis? neej, absoluut niet.

Tevens: je kunt hem nu gewoon terug sturen en laten fixen? Je hebt nog garantie als t goed is.
Then again, ook geen problemen gehad met updaten, 2X gedaan nu, vanaaf nieuwste versie van deze maand der ff op knallen :) Echter, deed ik dit wel met usb stick, misschien zit hier t probleem?

[Reactie gewijzigd door GoldenBatt op 10 januari 2010 13:33]

Als je het toch wat sneller wil, dan weet ik nog wat alternatieven:
- gebruik een extfs driver voor Windows
- gebruik een cross-cable tussen pc en popcorn
- gebruik een ubuntu-live cd/dvd

Ik zou zelf persoonlijk de voorkeur geven aan de live-cd.

[Reactie gewijzigd door Killemov op 10 januari 2010 14:07]

Ik heb de nieuwste firmware er zonder problemen opgezet. Bij deze firmware zou nu ook een NTFS read/write driver in de kernel moeten zitten, dus NTFS schijven swappen met data moet nu kunnen. Een boel verbeteringen en uiteraard ook weer nieuwe bugs. Nu wel geluid bij de BD-iso's en folders, maar MP3 werkt niet meer. Tevens wat random pauzes tijdens afspelen van DVD-folders. BD-folders lopen nog steeds niet soepeltjes.
Jammer dat ze bij nieuwe FW vaak 100+ bugs oplossen maar net zo gemakkelijk weer tientallen bugs introduceren :-(.

Goldenbatt, uiteraard heb ik de antenne gemonteerd. Voor de grap eens geprobeerd, je kunt dwars door muren met je A/B de Popcorn besturen. Maar ja, het hele forum staat vol met gebruikers die meerdere keren per functie moeten drukken voordat er eindelijk wat gebeurd. Een bekend euvel bij RF A/B's, uitermate irritant want als je een knopje wat te lang indrukt, scolt hij te ver door en je moet weer terug, waardeloos.

Heb de webwinkel gecontact over garantie, geen enkel probleem, krijg gewoon een nieuwe. Feit blijft wel dat je de zooi weer mag inpakken en porto kosten moet betalen.
Negatieve eigenschappen:

Netwerksnelheid valt tegen voor 1 Gbps, in de praktijk haal je hooguit 11 MB/sec. Waardeloze RF A/B, steeds 2x drukken voordat er wat gebeurd. FLAC niet af te spelen. Geen audio bij YouTube filmpjes. Niet geheel stabiel. Netwerkverbinding valt af en toe weg. Lelijk en slecht afleesbaar display, in de unit is contrast wel in te stellen. Update: na drie maanden ONBRUIKBAAR geraakt na officiële firmware upgrade!

:?

Ik ga een stuk sneller over mijn lan. probeer eens crosscable, kun je (trage) netwerk uitsluiten
met de RF AB geen problemen hier.
Youtube werkt hier prima
Netwerk geen problemen mee.
Display is smaak, maar schijn je te kunnen afstellen (doe ik niet want mij bevalt hij wel)
Onbruikbaar na FW?

kortom genoeg om te testen voor jou, anders garantiegevalletje lijkt mij

En je kiest er zelf voor om toen de goedkoopste te nemen en nu moet je dus niet jammeren over portokosten. daarom heb ik hem gewoon gehaald in een winkel waar ik binnen 25 minuten ben met de auto :*)
Crosscable moet ik nog eens proberen.

De RF A/B werkt vanaf mijn 2e C-200 ook perfect, men heeft iets verandert op het MB waardoor dezelfde A/B nu plotseling net zo snel is als een IR A/B!

Ik jammer niet over de verzendkosten, die waren namelijk NUL bij HD Supplies.nl. Nu heb ik tot twee keer toe een apparaat moeten inzenden, dat heeft opgeteld 13,50 gekost dus dat valt reuze mee. Elke keer was de C-200 binnen een week terug, uitstekende service dus. Het is gewoon de brakke hardware van Syabas zelf. Maar goed, het 3e apparaat werkt nu wel perfect dus zolang dat blijft hoor je mij niet klagen!