Specificaties (HT)PC barebone met Intel Core i5-7200U - Bekijk alle specificaties

ASRock BEEBOX-S 7200U Review

unfold 24 december 2016, 1.309 views

ASRock BEEBOX-S 7200U

Het is een erg fijn apparaatje, ik ben er tot nu toe erg blij mee. Maar zo'n kleine behuizing en zo'n goeie prijs betekenen natuurlijk ook dat er compromissen gesloten zijn waar je wel van op de hoogte moet zijn.

Pluspunten

• Klein
  • Goedkoop
  • Moderne standaarden
  • Relatief energie zuinig
  • Kan 3 monitoren aansturen
  • USB-C
  • Ruimte voor een 2,5" HDD

Minpunten

• Slechts 2 USB poorten achterop
  • Ondersteunt geen 2400mhz geheugen
  • Zou thermisch slimmer kunnen (plastic, airflow)
  • Fan spint meteen op als je iets zwaarders doet

Na heel mijn leven grote computers in elkaar gezet te hebben, is het ongelofelijk tof om te zien hoe klein en robuust de hedendaagse computers geworden zijn.

Ik had voor een klein bedrijfje een nieuwe kantoor PC nodig die toekomst-proof was. Om een aantal redenen leek de Beebox-S 7200u me een goeie optie:
  • Klein. Dit scheelt een boel ruimte onder het bureau. Sterker nog, ik wil deze achterop een monitor monteren. Daarmee heb je de voordelen van een All-in-one, zonder de nadelen van die integratie (als de monitor stuk gaat baal je).
  • Zuinig. Het ding gebruikt veel minder energie dan de oude desktop.
  • Stil en robuust. Als je alleen solid-state onderdelen installeert (er kan ook een 2,5" HDD in) dat zitten er op de ventilator na geen bewegende onderdelen in. Daardoor kan het ding goed tegen een stootje, en is het bij eenvoudig kantoorgebruik eigenlijk altijd geluidsloos.
  • Futureproof. De vorige computer ging 8 jaar mee als eenvoudige kantoor PC. Deze zou ook minimaal 5 jaar mee moeten kunnen. Dit betekende 16gb ram en een 500gb ssd. Ook USB-C stond hoog op de verlanglijst.
Alternatieven
Mijn eerste gedachte was om een commercieel kant-en-klaar product te kopen vanwege de garantie e.d. Zo heb ik ook naar de Lenovo Thinkcenter Tiny m700 en 900 gekeken, en ook de HP Slice. Maar de features die ik nodig had bestonden niet in de combinatie die ik zocht, of waren dan exorbitant duur. Door het zelf te 'bouwen' had ik eigenlijk op alle fronten een betere en toekomstbestendigere PC. Ik vond geen Brix en NUCjes die USB-C hadden.
Bouwkwaliteit en design
Bouw
De bouwkwaliteit is prima: er zit weinig flex in de poorten. Een stevige metalen adapter op 'm op een VESA beugel vast te maken.

De bijgeleverde afstandsbediening zou ik vervangen. Die is bijna te klein, dun en licht. En de drukknopjes zijn dan weer behoorlijk stijf.

Design
Het is een erg plastic apparaat met een soort Samsonite vibe. Aan de binnenkant zit wel een aluminium kooi. Het had fijn geweest als er ook een aluminium behuizing omheen had gezeten, al was het maar het deksel, zodat warmte makkelijker weg zou vloeien. Ik moet een beetje denken aan de Sharkoon USB behuizing die toch ook goedkoop en simpel is, maar er wel strak uitziet.

USB
Er zitten 2 klassieke USB poorten achterop. Voorop zit een klassieke en een USB-C variant. Die kan bijvoorbeeld het snel opladen van aangesloten smartphones mogelijk maken.
Plug je de muis en keyboard achterin, dan heb je daar verder geen USB poorten meer voor bijvoorbeeld de printer, USB geluidskaart, UPS of wat dan ook. Je hebt dan nog een USB hubje nodig eigenlijk, tenzij je de poorten aan de voorkant wilt opofferen. Maar die hou ik liever vrij voor USB-sticks en dergelijke.

Beeldscherm
Er zitten meer videopoorten van USB poorten achterop! Er kunnen verder via 2 full size HDMI en 1 full size Displayport aansluiting 3 schermen worden aangesloten. Gekkigheid.

In mijn geval ga ik op zoek naar een beeldscherm met ingebouwde USB hub en VESA mounting point. Om achterop de monitor ruimte te hebben voor een mini-pc lijkt het alsof je voor een niet in hoogte vetstelbare monitor zal moeten kiezen waarbij de voet onderaan de monitor vast zit en zo ruimte maakt voor de pc. Mijn advies is: kijk eens naar de Silverstone vesa-extender, daarmee los je dit probleem op.

Audio
Het laatste om te benoemen is dat er geen losse audio uitgang op de achterkant zit. Alleen aan de voorkant.

Na de installatie ging het dichtschroeven van de Beebox om onbekende reden niet zo soepel. Hij wil niet meer zo ver dicht, waardoor er nu een klein spleetje zit tussen de cover en het kastje. Daar moet ik nog even naar kijken.
Hardware installatie
Er is vrij weinig dat je kan installeren, dus we zijn snel klaar.

Geheugen
Het geheugen klikte netjes op zijn plaats en was gemakkelijk te installeren. Ik heb 2400mhz geheugen gekocht omdat dat 1 euro duurder was, en ik ergens hoopte dat daar dan misschien nog ondersteuning voor zou kunnen komen. Dual channel wordt ondersteund.

SSD
De SSD ging iets minder soepel. Er zit een heldere uitvouwbare handleiding bij, maar ik had toch even niet goed gekeken: Na het inklikken van de SSD leek op het eerste gezicht geen plek te zijn voor het schroefje waarmee je 'm kan vastzetten. Maar daar is dus een slimme oplossing voor: er zit een klein plastic verlengstukje bij dat een extra schroefgaatje maakt door het 60mm schroefgat opzij en omhoog te verlengen (tot net boven het metaal van de USB poort blokjes).

LET OP
Om het verlengstukje in te bouwen moet je de bestaande 60mm schroef-houder eerst los schroeven, zodat het verlengstukje in plaats daarvan kan worden vastgezet. Het losdraaien lukte niet met de hand, dus zat ik uiteindelijk met een grote verstelbare moersteutel tussen de zeer fijne electronica. Dat ging maar net goed. Het is jammer dat Asrock hier niet een klein plastic steeksleuteltje voor heeft meegeleverd.

HDD
Het is erg fijn dat ik later nog een 2,5" HDD/SSD in zou kunnen bouwen. Maar ook daarvoor heb je een speciale adapter nodig, die is bijgevoegd. Die moet je al die jaren dus wel ergens bewaren.

Software installatie en gebruik
Na het inpluggen zie je geen indicatie dat het apparaat ook echt stroom heeft. Pas als je de powerknop (in het deksel) indrukt gaat die knop blauw gloeien.

Tijdens het installeren van windows spring de fan al snel aan, en dan ook op een manier die erg opviel. Hij spinde snel op zeg maar, niet heel subtiel.

Verder heb ik de fan eigenlijk nog zelden niet gehoord. Misschien dat dat in de zomer anders wordt (het is hier binnen nu 18 graden).

Gebruik
Ik ben nu tot nu toe heel erg blij mee. Alles werkt prima en lekker snel. Het is voor nu overkill als office PC, maar dat dacht ik de vorige keer ook.

Wat kan ik hier nog meer zeggen. Vrij weinig. Ik raad de Beebox-S7200u van harte aan.

Heb jij ook een ASRock BEEBOX-S 7200U?