Specificaties 5,25" formaat met lcd-scherm - Bekijk alle specificaties

Asus Republic Of Gamers Front Base Review

Hans886 24 december 2016, laatste update op 24 december 2016, 265 views

Asus Republic Of Gamers Front Base

Een zeer groot helder display waar je de tijd, de processorfrequentie, de toerentallen van maximaal 5 fans en de processor- en moederbordtemperatuur op kan aflezen. Het heeft enkele kleine tekortkomingen, maar daar valt best mee te leven.

Pluspunten

• Groot, helder scherm
  • USB-oplader
  • HD-audio jacks
  • Handige knopjes
  • OC-profielen

Minpunten

• Te kort
  • AM/PM vs 24Hr

Features Score: 3
Kwaliteit Score: 4

Intro

Ik was op zoek naar een manier om mijn processortemperatuur in de gaten te houden tijdens het gamen, zonder naar de BIOS te moeten gaan, natuurlijk. Ik vond op de site van het moederbord (ASUS Z170 Pro Gaming) een advertentie voor deze front base, en ik besloot, na even de alternatieven bekeken te hebben, om hem te kopen.
Specificaties
Volgens mij is dit product identiek aan de Asus ROG Front Base Dual Bay Gaming Panel.
Er zitten drie drukknopjes en een draaiknop op. De drukknopjes dienen om het schermpje aan en uit te zetten, om terug naar het bureaublad te gaan (boss button) en om een overclockprofiel te activeren. De draaiknop dient om verschillende functies van het front panel te selecteren. Je kan de draaiknop ook indrukken.
Er zit een USB-poort in, en twee audio-aansluitingen.

Installatie

Ik heb de front base in twee verschillende cases ge´nstalleerd, omdat ik voor Kerst een nieuwe case (Cooler Master CM 690 III Window) gekregen heb. De bijgeleverde instructies zijn zeer duidelijk. Je schuift de front base in twee vrije slots, en je sluit de bijgeleverde kabels aan.
In mijn nieuwste case stelt zich een probleem. Je hebt vier schroefjes gekregen om de front base vast te zetten, maar omdat de front base zo kort is, en hij 5 cm moet uitsteken om plaats te laten voor de fan die achter het voorste paneel verborgen is, kan je maar twee schroefjes vast draaien. Hierdoor kan de front base scharnieren, en zit hij niet volledig vast in de case.
Kabels
Er zijn twee kabels bijgeleverd. Een kabel is de dedicated kabel om de front base te verbinden met een ondersteund moederbord, en de andere kabel is een kabel om de HD-audio van het moederbord naar de twee uitgangen te leiden.
Je moet een SATA-voedingskabel aansluiten als je de USB-oplaadfunctie wilt gebruiken. Als deze kabel is aangesloten, blijft het scherm van de front base aan staan, ook al staat de PC uit. Om dit te verhelpen, kan je enerzijds op het aan-uit knopje drukken als je je PC uitzet, of je kan in de BIOS de ErP enablen. Hierdoor verbruikt de PC minder stroom, maar kan je de USB-oplaadfunctie natuurlijk niet meer gebruiken.

Gebruik

Na de installatie moest ik geen drivers installeren. Het werkte perfect vanuit de doos.
Ik zal nu alle functies en knopjes overlopen.
Klok
De klok staat standaard in AM/PM modus. De weergegeven tijd is de systeemtijd, die je in de BIOS moet aanpassen. Als deze tijd niet juist staat, staat de verkeerde tijd op de front base, nogal logisch. Om de klok in 24-Hr modus te zetten, moet je de PC afzetten, en op het linkse knopje drukken. Dit is natuurlijk op voorwaarde dat je de SATA-voedingskabel hebt aangesloten, want anders valt de front base uit.
Als je ErP hebt aangezet, valt de front base eveneens uit, kan je niet opladen, en reset de 24Hr-instelling zich. Dit is wel een probleem voor mij.
Processorfrequentie
Je ziet de processorfrequentie die in de BIOS is ingesteld als target. No more, no less.
Fan RPM
Je ziet het toerental van de geselecteerde fan. Je kan met de draaiknop een andere fan selecteren, en het toerental aanpassen. Je kan processorfans 1 en 2 aanschouwen, en casefans 1 tot 3.
Temperatuur
Je ziet de processortemperatuur, en met de draaiknop schakel je over naar de moederbordtemperatuur.
HD Audio
Wel. Deze heb ik niet aangesloten, omdat mijn case ook al HD-audio-uitgangen heeft. Ik heb deze dus niet uitgebreid getest, omdat de enige slot op mijn moederbord al bezet was door de HD-audio van de case. Misschien moet ik dit in de toekomst eens veranderen, want schijnbaar is er ook een equalizer ingebouwd.
USB charger
Dankzij deze poort kan je je USB-apparaten opladen, op voorwaarde dat de SATA-voedingskabel is aangesloten. In dat geval blijft de front base wel aan staan als de PC uitgezet wordt.
Prono knop
Als je op deze knop drukt, worden alle vensters en games geminimaliseerd, wordt het volume op nul gezet en ga je terug naar het bureaublad. Denk ik. Want dit werkt niet op Linux!
Overclock knop
Als je op deze knop drukt, kan je verschillende OC-profielen selecteren. Als je die ingesteld krijgt in je BIOS, natuurlijk. Mij lukt het in ieder geval niet, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij.
Aan/uit knop
Een druk op het knopje schakelt het scherm uit. Een tweede druk op het knopje schakelt het scherm aan. Simpel.
Draaiknop
Deze draai-drukknop zorgt ervoor dat je de verschillende fans en temperaturen kan zien en aanpassen. Je zou ook het volume van de HD-audio moeten kunnen aanpassen, maar dat is niet getest.

Een zeer fijn schermpje om je computer mee in de gaten te houden. Erg veel functionaliteiten voor maar 50Ą. Een paar kleine puntjes zorgen voor wat dilemma's, wat het plezier natuurlijk tempert.
-De klok blijft in AM/PM staan of het scherm blijft aan staan
-Hij zit niet volledig vast, en scharniert omdat er maar 2 schroefjes ingedraaid kunnen worden
-De bediening is niet intu´tief, en sommige knopjes doen niet wat ze zouden moeten doen.
Het is een prima product, en voor de enkele kleine details moet je het niet laten.

Heb jij ook een Asus Republic Of Gamers Front Base?