Netgear Orbi Router AC3000 Review

Rimboeloper 23 december 2016, laatste update op 24 december 2016, 1.497 views

Netgear Orbi Router AC3000

De enige oplossing als je op een eenvoudige manier een groot Wi-Fi-bereik wilt hebben. De snelheid en de dekking van het Wi-Fi-signaal bij de satelliet blijft nagenoeg gelijk met de snelheid van je hoofdnetwerk omdat de communicatie tussen het basisstation en de satelliet via een afgescheiden derde 5GHz-band gaat.

Pluspunten

• De oplossing om je Wi-Fi-bereik uit te breiden
  • 802.11 a,b,g,n en ac (2 antennes per frequentieband)
  • Tripleband router waar de derde band gereserveerd is voor communicatie tussen basisstation en satelliet(en)

Minpunten

• Geen mesh- maar een stersysteem
  • Lastig aan te sluiten op bestaand Wi-Fi-netwerk met Apple router(s)
  • (Te) dure oplossing voor een groter Wi-Fi-bereik

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Wi-Fi-netwerk uitbreiden met behoud van snelheid
Deze Orbi-routerset van Netgeer is de ideale oplossing om je Wi-Fi-bereik in je huis uit te breiden. Daarbij heeft Netgear eindelijk een echte oplossing geboden die niet ten kosten gaat van de snelheid van je netwerk. Gaat je signaalsnelheid bij iedere extender met de helft omlaag, bij de plaatsing van een Orbi-satteliet is dat niet het geval omdat de communicatie tussen het basisstation en de satelliet via een afgescheiden 5GHz-band gaat. Deze router ondersteund maximaal vier satellieten maar wordt standaard geleverd met 1 satelliet. Over het algemeen is de basisset met 1 satelliet meer dan voldoende omdat je hiermee al een heel groot bereik hebt. Alleen bij grote huizen heeft het zin om een tweede satelliet te plaatsen. Wel moet je dan rekening houden met het feit dat je het basisstation dan op een centrale plek in je huis plaatst omdat het geen mesh- maar een stersysteem betreft. Dat betekend dat de satellieten onderling niet met elkaar kunnen communiceren waardoor de communicatie altijd via de Orbi-router gaat.

Het orbi-basisstation moet centraal in je huis opgesteld staan omdat het een geen mesh- maar een stersysteem betreft. Hierdoor kun je in de toekomst makkelijker je Wi-Fi-netwerk uitbreiden met een tweede, derde of zelfs een vierde satelliet!

Extreem groot Wi-Fi-bereik
Omdat de communicatie tussen de satelliet en het basisstation via een apart kanaal gaat mogen ze best wel ver uit elkaar geplaatst worden. Zo is bij mij thuis de afstand tussen het basisstation en de router ruim 10 meter (!) met daartussen verscheidene dikke betonnen muren. Ondanks die afstand heb ik nog steeds een optimaal Wi-Fi-bereik en geeft de satelliet d.m.v. een blauw lichtsignaal aan dat er nog steeds een optimale communicatie met het basisstation plaats vind! De Wi-Fi-snelheid bij de satelliet ligt op 90 a 95% t.o.v. de signaalsnelheid bij het basisstation. Alleen als ik de afstand nog groter maak en het basisstation op de zolder neer zet en daardoor de afstand met de satelliet oploopt naar een kleine 15 meter, begint de satelliet te haperen en geeft dat weer d.m.v. een oranje lichtsignaal. Desondanks ligt de signaalsnelheid bij de satelliet toch nog op een goede 50%. Het rode lichtsignaal, een teken dat de afstand tussen de satelliet en het basisstation te groot is, heb ik in het huis waar ik woon niet kunnen bewerkstelligen omdat daarvoor mijn woonruimte te klein is.

De satelliet heb ik achter de TV in de woonkamer geplaatst en ondanks de relatief grote afstand van zo'n 10 meter met het basisstation gaat dat nagenoeg niet ten koste van de signaalsnelheid.

Bij mij thuis staat de satelliet in de woonkamer en het basisstation is opgehangen op een centrale plaats, vlak onder het plafond op de eerste etage. Doordat er nagenoeg geen comunicatieverlies optreed en de satelliet (evenals het basisstation) voorzien is van drie ethernetpoorten, kon ik het basisstation voorzien van apparaten waarbij het handig is als ze bedraad in het netwerk functioneren. Zo heb ik de Apple-TV (van de vierde generatie) bedraad aangesloten op de Orbi-satelliet die achter de televisie in de woonkamer staat. Hierdoor functioneerd dat apparaat op de zelfde manier alsof het op de hoofdrouter aangesloten is! Eventuele gasten kunnen op die manier heel makkelijk een iTunes-filmpje kijken of een spelletje spelen. En dat zonder het doortrekken van lange ethernetkabels en allerlei rare hapingen in het signaal! Omdat je niet met extenders of reporters werkt, blijft de snelheid van je Wi-Fi-netwerk behouden. Bij iedere extender die je gebruikt lever je de helft in op je snelheid. Het Orbi-systeem van Netgear stapt daarvan af door een tripleband router te introduceren die via een apart kanaal met zijn satellieten communiceert. Hierdoor hoeven de satellieten niet meer te switchen tussen een ontvangst en een zendmodus waardoor een signaalvertraging nagenoeg niet meer optreedt.

De satellieten zijn zo prachtig vormgegeven dat ze in je woonkamer nagenoeg niet meer opvallen als je hem achter de televisie plaatst.

Tweaken van Wi-Fi-netwerk
Het installeren van het Orbi-routersysteem is niet zo eenvoudig als uitbreiding op je bestaande Wi-Fi-netwerk als die gecreŽerd wordt door routers van Apple. Zo is de router alleen te benaderen als je je Apple routers in de brugmodes zet. Als je dat niet weet, zoek je je suf en lukt het niet om in de Orbi-router te komen om van daaruit je netwerk te tweaken. Gelukkig viel mijn Mac Pro nog net een paar maandjes in de Applecare zodat ik gratis de Apple-helpdesk kon raadplegen. Na meer dan een uur aan de telefoon gehangen te hebben, kwamen ze met het idee om via het Airport-configuratieprogramma mijn Airport Express en mijn Airport Timecapsule in de brugmodes te zetten. Na deze configuratiestappen kon ik wel via het IP-adres van de Orbi-router in het basissysteem van Netgear komen. Hierdoor was ik in staat om het Orbi-basisstation in de router-modus te zetten waarbij mijn bestaande Wi-Fi-netwerk van Apple nu als satellietnetwerk functioneert. Het Wi-Fi-netwerk loopt als gevolg van deze actie nu van mijn werkkamer naadloos over in het Orbi-netwerk dat zich in de rest van het huis bevind. Tevens is het mij gelukt om een gast-netwerk op te zetten waardoor in het hele huis slechts twee SSID-netwerknamen actief zijn!

Het Wi-Fi-netwerk van Apple in mijn werkkamer loopt naadloos over in het Wi-Fi-netwerk in de rest van de woning dat in de lucht gehouden wordt door het Orbi-systeem van Netgear.

Als je naar een oplossing zoekt om je netwerk uit te breiden zonder dat je lange ethernetkabels door je hele huis hoeft te trekken, ben je bij Netgeer aan het juiste adres. In het verleden heb ik veel met extenders gewerkt, maar daar was ik niet te vreden over omdat dat ten koste ging van de snelheid van het draadloze netwerk. Met dit peperdure routersysteem van Netgeer is dat opgelost en heb je nagenoeg in je hele huis een razendsnel Wi-Fi-netwerk. Wel vind ik dat Netgear te veel vraagt voor deze basisset dat bestaat uit een basisstation en ťťn satelliet. Voor een slordige 450 euro, de prijs van de Orbi-set, kun je maarliefst drie ultra snelle AC-routers kopen. De relatief makkelijke setup en doordat het Orbi-systeem met slechts 1 SSID werkt voor beide frequentiebanden, heeft mij over de streep getrokken. Als je eenmaal de financiŽle aderlating doorstaan hebt, heb je wel wat! Namelijk een perfect Wi-Fi-netwerk met een groot bereik en nagenoeg in je hele huis een snel draadloos netwerk!

Een W-Fi-netwerk opzetten via het routermenu van het Orbi-systeem van het merk Netgear is eenvoudig als je weet wat je moet doen. Als je eenmaal in het menu bent wijzigt alles eigenlijk vanzelf. Als je met meerdere routers (eventueel van andere merken) werkt moet je die wel in een brugmodus en het Orbi-basisstation in de routermodus zetten, anders kun je niet in het routermenu komen om je netwerk te tweaken.

Heb jij ook een Netgear Orbi Router AC3000?

Ik heb ook deze set sinds 30-12-2016 en ik ben zeer tevreden tot nu toe.
Waar ik eerst amper wifi had van max 7 Mbit nu gewoon dik 200 Mbit.
Basis station in de huiskamer waar het Horizon modem staat en de satelliet boven op de eerste verdieping.
De router vervangt een Asus N66U Darknight
Alleen had deze een Firewall ingebouwd en ik weet niet precies nog wat de status van de beveiliging in deze Orbi is !

[Reactie gewijzigd door oldsmelly op 30 december 2016 07:40]

Waarom heb je nog je Apple routers? Is dat niet dubbelop?
Ik gebruik nog steeds de Applerouters vanwege hun functionaliteiten. Zo gebruik ik de AirPort Express om de boxen van mijn stereoinstallatie op mijn netwerk aan te sluiten. De AirPort Time Capsule van 3TB vanwege de prachtige backupfuncties via TimeMachine. Uiteraard heb ik die twee routers wel in de brug- en de Netgear-Orbi in de routemodus staan. Anders functioneert het geheel niet en kun je de Orbi niet tweaken. ;)
Werkt de Netgear Orbi ook goed met de (onvermijdelijke...) Experiabox van KPN/Telfort? Ik zeg onvermijdelijk omdat zij geen losse modems leveren en ook vereist is voor Interactieve TV. Ben benieuwd of iemand ervaring heeft, want bridge mode leverde met mijn Apple Time Capsule problemen op.