Xiaomi Mi Mouse Zilver Review

xvanwaart 23 december 2016, 685 views

Xiaomi Mi Mouse Zilver

Solide muis met goede verbindingsmogelijkheden voor een lage prijs. Moeilijk verkrijgbaar en weinig extra's

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Bluetooth/2,4 Ghz
  • Erg goedkoop

Minpunten

• Vooralsnog alleen in China te koop
  • Chinese handleiding
  • Erg basic

Proloog

Beste allen, hier mijn eerste review, niet omdat ik veel tijd over heb of omdat ik graag wil dat mensen mijn geouwehoer aan horen maar omdat ik zelf gezocht heb naar een review van deze muis en niets heb kunnen vinden dus wilde ik dit toch graag even delen daar dit een leuk product is.
Ik bestel zeer vaak dingen online in China, gewoon omdat het leuk is en je soms mooie producten tussen al het prul krijgt. De producten van Xiaomi (ook wel onder de merken "Mi", "Yi", "iHealth") zijn meestal net iets duurder maar staan wel garant voor meer kwaliteit dan de hele goedkope spullen die ook wel aangeboden worden.

Meestal koop ik spullen op Dealextreme, Gearbest of Banggood maar deze keer zat ik op Geekbuying te kijken en viel mijn oog op de Xiaomi MiMouse (of Mi portable mouse, er gaan wat namen rond). Daar mijn Logitech G900 geweldig is maar niet geweldig portable en niet goed samen werkt met android telefoons leek het me leuk om te bestellen. Ook om eens te kijken hoe de levering van deze website is.
Levering
Ten tijde van bestellen was het nog een pre-order en werd er aangegeven dat het zo'n 25 werkdagen zou duren. Mijn verbazing was dan ook groot toen de muis nog geen 3 weken later al in de brievenbus lag.
Klein pakketje netjes in bubbeltjes plastic. Ik heb geen additionele inklaringskosten of iets dergelijks hoeven betalen, mede omdat ik de muis voor +/-17 Euro heb gekocht!
Wat krijg je?
Vrij weinig... een bon (voor de administratie) en een heel klein doosje met Chinese lettertjes achterop.
In het doosje zit de muis (goh) een beetje karton en een gebruikershandleiding, wederom in het chinees.
Zoals misschien te zien is op het laatste plaatje is het een bijzonder stevig doosje! Handig voor het soms wat ruwe transport vanuit China. Ik ben zelf niet licht maar kan werkelijk op het doosje gaan staan zonder dat het vervormd dus het transport komt wel goed.
De muis is zoals al bij de omschrijving staat niet een pure Bluetooth 4.0 muis maar heeft tevens de mogelijk voor een 2,4 Ghz verbinding. Het USB ontvangertje zit net als de 2 mee geleverde batterijen onder het klepje verborgen. Initieel zit er om de plek waar de laser zit ook nog een sticker met informatie maar daar deze in het chinees is heb ik die na een aantal seconden maar verwijderd. Verder vinden we onderop de knop om te verbinden via bluetooth en een aan-uit schakelaar.
Gebruik
Ook niet geheel onbelangrijk, hoe bevalt de muis tijdens het gebruik? Nou daar kan ik relatief kort over zijn. Het is een muis, werkt naar mijn idee erg nauwkeurig (ben anesthesioloog en geen technicus dus allemaal metingen kan en ga ik niet verrichten). Wat me opvalt in vergelijking met mijn Logitech G900 (volgens mij een high-end muis... in ieder geval een high-end prijs) Is dat de muis voor mijn handen wel erg compact is. Fijn bij transport maar om er nou intensieve games mee te spelen dat weet ik niet. Daarnaast gaat het scrollwiel niet in stappen maar is doorlopend wat naar mijn idee minder gevoel geeft.
Door de bluetooth verbinding is het heel makkelijk om de muis te verbinden met een mobiele telefoon zoals hier op dit filmpje met mijn Galaxy S6 te zien is... mocht je om bepaalde redenen heel veel met een telefoon moeten doen dan kan dit best handig zijn.
Al met al een leuke en naar mijn gevoel zeer degelijke muis met als leuke feature een dubbele verbindingsmogelijkheid en een wel hele schappelijke prijs. Zitten voor die 17,- zelfs al 2 batterijen in.
Nadeel voor mij is het gebrek in gevoel van het scrollwiel en het feit dat de muis iets te klein is voor intense muis klussen...

Heb jij ook een Xiaomi Mi Mouse Zilver?

+2 voor de review! Maar wat een gedrocht van een muis qua ergonomie 8)7 Volgens mij heeft Apple ook zo'n fijne ergnomische platte magic muis. Als je RSI (of af en toe) last van je hand/vingers of pols wilt hebben moet men vooral zo'n muis gebruiken denk ik.

Is een muis overigens wel ergonomisch, kan deze alsnog (op den duur) RSI bij iemand veroorzaken doordat deze te groot of te klein is, niet 'juist' wordt gebruikt / vastgehouden. Bij serieus werk, gamen, relatief veel uur in gebruik wel belangrijk om rekening mee te houden. Natuurijk niet voor dat ene uurtje op de laptop 's avonds.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 24 december 2016 23:52]

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het zit met de hoogte. Ik zou graag zo'n Touch Mouse van Apple willen maar met mijn grote handen is dat echt geen doen.
De standaard (bedrade) HP/Dell muizen bij zakelijke desktops blijven mijn favoriet. Maar die vind je nergens draadloos via Bluetooth :(
Ik ben wel benieuwd hoe deze zich verhoudt tot bovengenoemde muizen.

En hoe is het met de snelheid van verbinden? De Bluetooth Microsoft muis die ik heb doet er 1-1,5 seconden over, best lang.