Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Apple Airpods (Wit) Review

Shaidar 23 december 2016, laatste update op 23 december 2016, 17.521 views

Apple Airpods (Wit)

Als je knee-deep in het Apple ecosysteem zit, dan zijn dit de earbuds die je wilt. Pairing via iCloud en de auto-pauze functionaliteit zijn ongezien en maken van deze Airpods één van de beste Apple producten. Geluidskwaliteit is zondermeer goed - al zal de audiofiel hier anders over denken.

Pluspunten

• Afwerking zoals je van Apple gewend bent
  • Auto-pauze door in-ear detectie ongeëvenaard
  • Eindelijk bevrijd van de draad!
  • W1 chip maakt BT pairen easy-peasy
  • W1 chip ism iCloud en je kan ze op al je apparaten gebuiken

Minpunten

• Kleur (mat zwarte #prettyplease)
  • Prijs (alhoewel dit gewoon dé prijs is voor BT earpods)
  • Samenleving (de mensen op straat) zijn er duidelijk nog niet klaar voor

Apple Earpods

We kennen al jaren "plug and play" en we hebben er allemaal al goed mee gelachen of grijze haren van gekregen, maar deze Airpods zijn van een ander kaliber. Ik had het moeten timen, het duurde niet langer dan 2 seconden, waarbij het grootste deel van die tijd dan nog naar "het in uw oor steken" ging.
  • iPhone unlocken & Case van de Airpods opendoen
  • Komt een controlepaneel op iOS met een knop om te verbinden
  • Steek ze in je oor, je hoort het bevestigingsgeluid en kan meteen beginnen luisteren
Dan wou ik muziek op macOS luisteren ipv op m'n iPhone:
  • klik op het geluidsicoontje in de menubar
  • Kies de airpods
  • Je hoort hetzelfde bevestigingsgeluidje et voila!
Na deze Airpods 2 dagen intensief gebruik te hebben, kan ik alleen maar zeggen dat m'n oorspronkelijk gevoel "dit is geweldig" blijft hangen.
Batterijduur
Als ze volledig opgeladen zijn gaan ze vijf uur mee op 1 lading. Ik gebruik ze op m'n werk voornamelijk op macOS voor muziek via iTunes en gesprekken via Skype For Business op macOS. Tijdens pauzes gaan ze in de case en als ik terugkom dan zitten ze terug ofwel aan 100% of een heel hoog percentage. Ze laden ook supersnel op, na een kwartiertje in de case te zitten kan je er weer een paar uur tegenaan.
Geen kabel
Dat ik niet meer vastzit aan een kabel aan m'n macbook, of aan een kabel aan m'n iPhone is verschrikkelijk handig. Handiger dan ik zelf had durven denken. Zo staat m'n vuilbak wat verder van m'n bureau af, en als ik er iets in wil gooien moest ik vroeger een beetje uit m'n stoel leunen en dan spande de kabel van de Earpods. Dat is dus voorbij, ik kan in m'n bureau staan en gaan waar ik wil. In het lokaal naast m'n bureau is de refter, en ik kan daar gerust drinken gaan halen en de muziek blijft verderspelen zonder kwaliteitsverlies of storingen. In het totaal zal het iets van een 15 meter zijn met een dikke muur tussen, en geen line of sight.
Bij andere in-ear pods heb je ook last van de kabel, bijvoorbeeld bij het wandelen, als de kabel beweegt dan hoor je dat. Zonder kabel dus niet, en dat is een zeer leuke ervaring.
In-ear detectie - pauzeren
Dit is ook een game-changer, had ik niet verwacht! Als er iemand binnenkomt om iets te vragen, dan haal ik 1 oortje uit m'n oor, en dan weet die persoon ook direct dat ik aan het luisteren ben. Alle geluid pauzeert dan, en als ik het de Airpod terug in m'n oor steek gaat het gewoon verder waar het stopte. (DUH wat is pauzeren anders). Maar dit is voor ALLES wat er aan het afspelen is op macOS. Een youtube filmpje of een film via MplayerX. Wil je dan toch nog verderluisteren met 1 oor, dan duw je op play, of dubbel-tapt op het oortje dat nog in je oor zit. Dit gebruik ik meer dan ik gedacht had.
Case
De case is eigelijk ook wel best ongelooflijk. Eigelijk is het deksel van de case de aan/uit knop. Als de Airpods in de case zitten en je doet de case open, dan schuift er een controle paneel op je iPhone naar boven, met het batterijniveau van de Airpods en de case. Het ontwerp van de case zelf is ook zeer doordacht. Door magneetjes blijven de Airpods op hun plaats zitten, maar niet té stevig zodat je ze er gemakkelijk uit kunt nemen. Het deksel van de case heeft ook een vertrouwde “apple” sluit/open zwaartepunt. Echt goed over nagedacht, details die je bij andere fabrikanten niet vindt. De case zelf heeft ook een “knop”, om ze te kunnen verbinden met niet-Apple apparatuur. Dat heb ik nog niet getest.
Zitten stevig vast
Na deze 2 dagen zijn ze zoals verwacht geen enkele keer uit m’n oren gevallen. Dat deden de Earpods ook al niet. Door het iets hogere gewicht en iets langere “staaf” heb ik het gevoel dat ze steviger in m’n oren zitten. Ben er ’s middags ook al eens een broodje mee gaan halen, en de vrijheid van “zonder kabel” is zo geweldig - vooral als je je sjaal wil aan of uitdoen. Dit lijkt ook maar een detail te zijn, maar eigelijk verandert dat best wel veel, dat gaat ver hoor, niet meer moeten nadenken over die kabel: “eerst oortjes uitdoen, vasthouden of in je zak steken met de kabel die hangt te bengelen, sjaal aandoen, oortjes terug insteken”… Dat zijn details waar je niet eens van doorhebt hoe vervelend die zijn.
Switchen tussen macOS en iOS
Naad-loos. Hier keek ik ook het meeste naar uit, hoe dat dit allemaal samen zou werken. Als ze verbonden zijn met iOS switch je ze met 2 klikken van de muis /trackpad naar macOS (geluidsicoontje in de menubar, geluids-output kiezen - hier staat ook het batterijniveau van de Airpods). En omgekeerd zit het ofwel in je Airplay menu, ofwel in de muziek app op iPhone. Gaat ook lekker snel, ik denk dat dit de kracht is van de W1 chip. Weeral iets waar andere fabrikanten met open mond naar kunnen kijken, en voor mij persoonlijk één van de grootste redenen waarom Apple zo'n goed eco-systeem heeft.
Geluidskwaliteit en Volume
Dit is heel persoonlijk, dus ga er niet teveel aandacht aan besteden.
Ze gaan luid. En ze klinken goed. Ik ben geen audiofiel, en heb uiteraard wel door dat het allemaal beter kan, maar met zo’n kleine krengen kan je nu gewoon niet top-notch geluid hebben. Maar ze klinken zeer goed, ik heb niet het gevoel dat ik veel geluidsdetails mis van m’n electronisch geboenk (goeie bas!) of van m’n alternatieve muzieklijst.
… supertevreden van. Zal lang niet voor iedereen zijn, maar als je naar muziek luistert zoals ik het doe, en je zit in het Apple ecosysteem is er eigelijk geen reden om ze niet te kopen.

Oh, als laatste: hallo 3,5” jack, hoe gaat het nog? :)

Heb jij ook een Apple Airpods (Wit)?

Meer advertenties

Wat doen de earbuds bijvoorbeeld als je een foto gaat maken? Blijft de muziek dan gewoon spelen? Hoor je iOS geluiden ook (als je bijvoorbeeld aan het typen bent?

Excuus als deze vragen wellicht simpel zijn maar kon niet snel een antwoord vinden en het is toch een aankoop van bijna 200 euro (als ze weer beschikbaar zijn).
Okay, even getest, muziek speelt dus via de iOS music app op m'n iPhone 7, geluid door de Airpods.

De muziek blijft verderspelen als je een foto of een live-foto neemt met de iOS camera app.
Switch je in de camera app naar video, dan pauzeert de muziek.

Een iMessage notificatie hoor ik niet door de Airpods, keyboard geluid ook niet.
Wel kan ik door te double tappen een inkomend gesprek opnemen, en ook beëindigen (dan speelt de muziek daarna verder)
Heb je toevallig je toestel op "stil" staan?

Ik hoor namelijk zowel keyboard click als Notificatie geluiden wel gewoon als ik de switch omzet naar normaal.
En nog mooier zit je in het vliegtuig dan kun je earpods niet gebruiken - immers de meeste maatschappijen (bijna alle) vragen om je toestel in flight mode te zetten. Voor mensen die regelmatig vliegen is dit dus geen optie.

Hallo 3,5 jack ... Apple en haar onzinnige 'use cases' met de Macbook Dongle als hoogtepunt.

[Reactie gewijzigd door R3M1 op 24 december 2016 12:15]

"Macbook dongle"... dan heb je het toch echt niet begrepen & zit je vast in een denkpatroon van de afgelopen jaren.

De fysieke USB-C aansluiting (met een controller naar keuze erachter, USB3.x, USB2 of Thunderbolt) is veelzijdig, hier kan je alles op aansluiten. Waar je vroeger per soort apparaat een soort aansluiting had, gaan we dus nu naar 1 aansluiting voor alle apparaten. Extra voordeel dan nog 1 aansluiting voor meerdere functionaliteit, video + data-overdracht + opladen door 1 aansluiting & 1 kabel.

Momenteel is het 1 aansluiting voor 1 apparaat, eentje om te laden, eentje voor je scherm. Straks wordt dat 1 kabel. Hoe kan je hier nu tegen zijn?

Als je zegt "dongle", dan is dat omdat je huidig apparaat dus nog geen USB-C kabel heeft. Over welk soort apparaat praten we hier? Is dat een USB stick van enkele tientallen euro's? Is dat een specifiek apparaat met een losse USB-A naar USB-B kabel? Besef je wel dat je dan dat specifiek apparaat kan aansluiten op een USB-C poort op de macbook door gewoon een USB-A naar USB-C KABEL van enkele euro's te kopen? Over wat ben je eigelijk bezig?

Besef je ook wel dat je op dit moment met een hoop specifieke aansluitingen (stekker, kabel) zit waarvan je zo gewend bent dat je niet eens meer daar voorbij kunt kijken? We gaan naar een situatie waarje eendert welk apparaat op eendert welke poort van je computer kan aansluiten! Hoe kan je hier nu tegen zijn, hoe kan je nu de oude situatie verkiezen tegenover de toekomstige situatie?

En wat zou dan volgens jou de beste manier zijn om zo snel mogelijk die nieuwe situatie te bereiken? Nog laptops uitbrengen met al die verschillende aansluitingen, of enkele grote fabrikanten die op de USB-C-aansluitings-kar springen en zo de rest van de markt dwingen om te volgen?

Volgens mij heb je hier nog niet goed over nagedacht. En als je dat dan toch denkt, dan hoor ik graag je argumenten.
In vliegtuigmodus werken wifi en bluetooth gewoon hoor... Als je de modus activeert schakelen ze uit, maar gewoon op t wifi of bluetoith icoontje tikken en ze gaan weer aan; enkel je mobiele netwerk blijft dan uit.
de Macbook Dongle
Hoe lang denk je dat dit nog een issue is?
Ik denk dat het eerder andersom gaat zijn: Apple heeft de keuze gemaakt om in een keer alle poorten USB-C te maken. Deze kun je naar andere poorten omzetten als je dat wil.
Binnenkort zijn de mensen met een laptop die een mix heeft aan het klagen dat ze een adapter nodig hebben om hun USB-C devices aan te sluiten op de USB-A poorten van hun laptop...
Apple doet vaker dit soort keuzes. Toen USB 3 kwam had je PCs met USB 3 en USB 2 poorten. Moest je als gebruiker opletten wat je waar op aansloot. Apple monteerde gewoon geen USB 2 poorten, probleem opgelost. Daarvoor had je hetzelfde met USB 2 en USB 1.1...
Uh ik weet niet hoor maar maatschappijen vragen alleen om tijdens de start en landen je toestel in flight mode te zetten. En een aantal maatschappijen doen daar zelfs niet eens meer aan.
Ik heb tijdens mijn laatste vlucht gewoon mijn bluetooth oortjes mogen gebruiken hoor.
Je zit vast in het verleden, sta is open voor nieuwe dingen.

Daarnaast maken meer merken bluetooth oortjes (al jaren), raar dat je dan alleen Apple aanspreekt.
de meeste maatschappijen vragen dit niet eens meer, of alleen tijdens opstijgen en landen.
Ik zit ook knee-deep in het Apple ecosysteem, maar ik vind de AirPods echt weinig meerwaarde bieden.

Ten eerste de algemene argumenten om er niet voor te kiezen....

Geluid via bluetooth is voor mij eigenlijk geen optie i.v.m. de geluidskwaliteit, maar dat is een andere discussie. Ik gebruik altijd een portable amp. Daarbij heb ik nooit last van een draad, zelfs niet bij het hardlopen. Draadloze doppen zijn voor mij dus geen stap vooruit, hoe graag de markt ons ook wil doen geloven dat het een grote vooruitgang is. Beetje een probleem bedenken dat er eigenlijk niet is....

Ik gebruik mijn in-ears voornamelijk bij actieve gelegenheden (woon-werkverkeer per fiets, sporten e.d.). Daar zijn de AirPods totaal niet geschikt voor, omdat ze niet stevig in je oor zitten. Dat deden de normale EarPods al niet, deze zijn in dat opzicht nog onhandiger i.v.m. het gewicht dat aan je oor hangt. Reviews laten zien dat een beetje draaien met je hoofd al voldoende is om ze uit te laten vallen.

Het steekt ook dat de drivers hetzelfde zijn als doppen met draad. Je betaalt dus ¤125+ alleen voor de techniek, terwijl de audiokwaliteit gelijk blijft of zelfs minder wordt dankzij de streaming. En de Apple doppen stonden al niet bekend om hun goede geluidskwaliteit (understatement).

Daarbij is dit geen echt vernieuwend product natuurlijk. Er zijn al enkele standalone bluetooth in-ears op de markt die minder kosten, vaak kleiner zijn en beter in je oor zitten. De techniek is er al om ze kleiner te maken en beter te laten klinken, maar Apple is de laatste jaren helaas minder vooruitstrevend geworden.

Ik kan me wel voorstellen dat ze handig zijn op kantoor. Maar dan alleen als je het teveel moeite vindt om ze uit te doen als je naar de wc gaat o.i.d. Nee sorry, ik ben niet enthousiast over die dingen :P

[Reactie gewijzigd door Mooooody op 24 december 2016 11:42]

Veel reviewers melden dat de AirPods een betere geluidskwaliteit hebben dan de EarPods.

De draad van de EarPods zit me eigenlijk voortdurend in de weg. Als ik achter mijn bureau zit is de draad te kort, hangt hij of mijn toetsenbord en beperkt hij mijn bewegingsvrijheid. Onderweg is het altijd gedoe. Het concept van de AirPods lijkt zeer goed doordacht: de eenvoudige pairing, makkelijk kunnen switchen tussen devices en het bijladen via de case. Ik kan niet wachten tot ik er zelf mee aan de slag kan.
Ik heb gelezen dat de drivers gelijk zijn. Daarbij is "beter" natuurlijk niet echt een indicatie, zeker niet als je altijd EarPods gebruikt heb (die niet al best zijn voor gebalanceerde audioweergave).

Concept is inderdaad prima, maar niet revolutionair toch? Toegegeven, Apple zorgt altijd wel dat het netjes werkt in het eco-systeem en accessoires zijn prima. Maar het zijn gewoon bluetooth doppen....die zijn al jaren te koop voor onder de $10. (bijv. ZY-S8 Mini). Ze hadden iets meer aandacht kunnen besteden aan comfort wellicht (opzetstukjes e.d.), daar hadden ze immers ruimschoots de tijd voor :) In dat geval zouden mensen die ze on-the-go zouden willen gebruiken er ook iets aan hebben.

Dingen van $180 die uit je oor vallen als je met je hoofd schud, is toch een design-fout? Toen er nog een draadje aan zat bleven ze aan het draadje bungelen, maar in dit geval vallen ze op de grond of in een put als je pech hebt. Gewoon achter je bureau bijven zitten en niet teveel "nee" schudden is het advies :P

[Reactie gewijzigd door Mooooody op 24 december 2016 12:03]

Heb jij een lintje voor mij waar dat naar voren komt? De reviews die ik heb gelezen en gezien hebben het daar niet over. Mijn eigen review geeft ook wat meer in depth info over de pasvorm en hoe ze zitten.
Er zijn allang draadloze koptelefoons. Eerder raar dat je dan achter je toetsenbord nog met bedrade oortjes loopt te pielen. En er zijn notabene inklapbare draadloze koptelefoons. Die autopairen als je ze openklapt. En met wel een degelijke accuduur.
En met wel top geluid. Voor onderweg zijn de accuduur en losse dopjes weer 2 nadelen die je met bedrade dopjes niet hebt. En dan de prijs.
Lijkt mij eerder als iets zoeken om weer wat te verdienen aan hun fans. Net als met de losse adapters voor hun laptops.
Ik hoop dat het wachten voor je waard wordt. Ik kan het niet zien.

[Reactie gewijzigd door 614 op 25 december 2016 04:02]

Twintig jaar geleden had je inderdaad al lompe draadloze koptelefoons. Er zijn ook al een tijdje draadloze oortjes waarbij de beide oortjes echter met een draad zijn verbonden, wat het draagcomfort verminderd. De AirPods zijn de eerste set die je volledig bevrijd van een draad of beugel over je hoofd.

Ik betijfel of er een set is die je zo makkelijk van output (bijv. Mac of iPhone) laat switch als de AirPods. Voor mensen die zowel met smartphone én laptop onderweg of aan het werk zijn is dat essentieel om draadeloze oortje makkelijk op elk gewenst device te kunnen gebruiken. Dankzij de case waarmee je tussentijds kunt laden is de autonomie ook genoeg voor een dag.

Je kunt de innovatie wel weer bagatelliseren maar dit is wel wat de gebruikservaring van oordoppen bijna compromisloos beter maakt. Als je de case op je bureau zet is het laden ook geen issue meer, je moet ze toch ergens wegleggen als je ze niet gebruikt (en dat zal niet continue de hele (werk)dag zijn).
die ben ik nog niet tegengekomen om eerlijk te zijn.

Linus gaf bijvoorbeeld aan dat ze beter blijven zitten dan de EarPods met draad. ook als je je hoofd beweegt.

Het zit em er heel erg in dat sommige mensen niet de juiste oorschelp hebben om deze doppen goed te kunnen dragen. Net als dat in ears niet voor iedereen hetzelfde zijn. Zo heb ik een kleine gehoorgang en zijn de meeste in-ears niet geschikt, maar blijven de EarPods wel heel erg goed zitten en heb ik er alleen problemen mee dankzij de draad. En dan is het ineens wel weer heel handig als er geen draad aan zit. Het extra gewicht valt heel erg mee, Je rekent het "gewicht" van de kabel namelijk niet mee.
En dat is dan dus weer totaal niet waar als je Accuduur ook meeneemt in de vergelijking. En het feit dat het niet 2 losse doppen zijn.
Wat een ongelooflijke kletskoek, van iemand die kennelijk alleen afgaat op andere kletskoek op het web. En iemand die te pas en te onpas het woord vernieuwend misbruikt. In de eerste plaats omdat de W1-chip van Apple via bluetooth allerlei fratsen uithaalt die, bijvoorbeeld wat betreft de kwaliteit van het geluid en het bereik van het signaal, ongekend zijn, zoals ook door fameuze Applecritici wordt erkend. En dan dat rare verhaal over uit je oren vallende airpods. Vrijwel alle mensen die ermee rond hebben gelopen en gesprongen, zeggen dat die dingen eigenlijk altijd goed blijven zitten. Ik heb dat zelf ook ondervonden toen ik er in een Apple Store in Parijs van alles mee heb uitgehaald. En dat terwijl earpods (die, hoewel ze iets kleiner zijn, behoorlijk op airpods lijken) bij mij niet lekker zitten. Het zou fijn zijn als Tweakers verschoond bleef van al die nawauwelaars.
Je kiest voor in-ear-audio als je niet geen amplifiers kan gebruiken... Ik heb ook liefst 200 Watt boxen, maar op het werk met meerdere collega's op eenzelfde plaats gaat dat niet. Daarnaast is (gaan hardlopen met) een luidspreker in het openbaar heel asociaal.

Ik had 15 jaar geleden een draadloze Sennheiser via RF, een joekel van een ding. Leuk voor thuis, not done op kantoor. Je hebt ook draadloze inears "met een draad" achter je hoofd. Draadloos noemt het dan.

Mensen die hiervoor een oplossing zoeken, komen dan uit bij de airpods. Als iemand het beter kan doen, graag, dan koop ik die :)
Heb ze ook besteld, levering is pas in februari...

Dit is weer de echte innovatie waar Apple zo bekend om staat. Ik zie alleen maar positieve reviews, dit wordt een grote hit voor Apple vergelijkbaar met iPod denk ik.

Over een paar jaar weten we niet beter, en gaat de audio jack de weg van de floppy disk en com poort. We zullen de ophef hierover uit 2016 nauwelijks meer begrijpen.
Dat heb ik dus liever niet, die Bluetooth earphones en headphones zijn natuurlijk super handig voor onderweg maar thuis achter mijn pc of tablet gebruik ik toch liever een bedrade variant ivm het niet te hoeven opladen :)
Ik heb altijd draadbreukje met die dingen. Wel heb ik een HD-650 maar daar zit dan een HD-AMP tussen. Aan die HD-650 zit een echte kabel en een echte audioplug, en niet die breekbare zooi die aan de bedrade variant van doppen zit.
De meeste mensen die een beetje muziek luisteren gebruiken echter ook geen conventionele doppen. Meestal gebruik ik redelijk gangbare over-ear headphones met een 3.5mm connector, be it met adapter voor een eventuele amp, ik vind t zelf toch wel erg handig dat tegenwoordig alle apparaten een 3.5mm aansluiting hebben (een paar uitzonderingen daargelaten (Apple ;( ..)) . Dat Apple telkens eigen standaarden mainstream wilt maken is gewoon klote voor de gemiddelde consument en onnodig. Weinig mensen zitten op draadloze earphones te wachten maar omdat er immers Apple op staat wordt het wel weer gekocht en beland het na een paar keer gebruiken ergens in een nachtkastje.
Ik verwacht dat ik de Airpods altijd bij me heb, op mijn werk voor muziek maar ook voor conferencecalls e.d. Airpods schijnen ook met Android te werken, al moet je met zon uitspraak oppassen omdat de eene Android niet de andere is (versieproblemen, OEM bugs).
Wel eens van de standaard Bluetooth gehoord? Eigenlijk alle merken implementeren gewoon de standaard, alleen Apple heeft nog wel eens de neiging die standaard enigszins aan te passen voor vendor lock in toepassingen.

En, als we toch bezig zijn; ik heb nog nooit zo'n slechte Bluetooth implementatie meegemaakt als op mijn 2012 Retina MacBook Pro. Na standby moet ik de volgende handelingen op de MacBook uitvoeren voordat willekeuirig welk bluetooth apparaat weer kan koppelen met de MacBook: 1) Bluetooth uit. 2) Bluetooth aan. 3) Wifi uit. 4) Wifi aan en.... presto ineens koppelen alle apparaten weer. Dit is een probleem waar meer mensen last van ondervinden (ik heb de serie handelingen ook niet zelf bedacht, maar van een forum gevist en het werkt...)
Zou ik toch even een Applescript hoor voor schrijven dan. Lijkt mij niet zo chill. Ik werk hier nu ok op de 2012 retina 15" maar heb hier dan weer geen problemen mee. Schakelen met airpods tussen verschillende devices werkt ook vrij prima.
De innovatie ontgaat mij - het zijn BT headset die opgeladen kunnen worden in een case met wat extra software opties. Wat is die baanbrekende innovatie, zeker gezien je ontwero gebruikt wat al een paar jaar oud is?
De innovatie is voor de leek niet direct zichtbaar: "het zijn dezelfde witte doppen als de bedrade variant!". Maar het gaat om de innovatie van de verbinding, die is wireless en feilloos; de eerste wireless doppen die gewoon goed werken. Ik verwacht overigens dat de audiokwaliteit van de Airpods niet audiofiel is maar toereikend.
Apple was ook niet de eerste met het touchscreen. Maar wel de eerste die het feilloos liet werken. Hetzelfde is te zeggen over Mercedes etc. Baanbrekend is niet altijd innovatief in de zin van 'de eerste zijn'. Het wiel goed maken en beschikbaar maken voor iedereen;)!
Voor zo'n bedrag en met een dergelijke gaat dit geen succes worden. Zeker niet zo succesvol als destijds met de iPod. Het gross van de apple gebruikers gaat met de goedkope apple oortjes verder. You can mark my words.

[Reactie gewijzigd door 614 op 25 december 2016 03:49]

Voor zo'n bedrag en met een dergelijke gaat dit geen succes worden.
Waarom niet? Ik denk eerder dat dit het nieuwe statussymbool gaat zijn.
Zoals vroeger bij de iPod de witte oortjes werden gezien en opeens andere merken ook witte oortjes gingen leveren.
Waarom niet vertel ik net. Prijs, accuduur en makkelijker eentje kunnen verliezen. Heb je wel gelezen?
Wellicht voor een kleine groep die hier zeer vatbaar voor is, maar nooit voor een grote groep zoals met de goedkope witte oortjes die wel 'een goede accuduur' hebben en slechts een paar tientjes kosten.
Vergelijk ook maar met de Apple watch. Die is ook geen succes geworden. Mede vanwege de hoge prijs. Als deze dopjes nou 3 tientjes kosten ala maar voor >150 euro...no way.
Waarom niet vertel ik net
Niet in de post waarop ik reageerde...
Wellicht voor een kleine groep die hier zeer vatbaar voor is,
Ik denk dat je je vergist in 'een kleine groep'. De prijs is vergelijkbaar met andere merkoortjes.
En 'goede accuduur'? Uit de post van Fitzierpi 24 december 2016 10:03:
Een lading gaat maar maximaal anderhalf uur mee, en je kunt maar maximaal 1,5 keer laden
Dan is 5 uur en 24 uur in het opbergdoosje toch beter te hebben...
Waar lees jij dat? Apple geeft geen verkoopcijfers, maar de cijfers die bedacht worden door bedrijven zoals Garner en IDC zeggen dat ze de best verkopende smartwatch zijn. En dan zoiets als dit: De 'flop' van Apple deed 6 miljard omzet, terwijl Rolex 'slechts' 4,5 miljard dollar deed in dat kwartaal.
Of deze: Omzet over 2015 waren ze tweede wereldwijd.
En dat was Series 0. De nieuwe Series 1 en 2 hebben een aantal dingen toegevoegd die voor veel mensen belangrijk zijn, zoals 50 meter waterdicht en een GPS.
Als deze dopjes nou 3 tientjes kosten ala maar voor >150 euro...no way
Misschien zie je over het hoofd dat juist 2 losse dopjes een extra vrijheid geven van niet zo'n dom kabeltje er tussen die in je nek hangt en blijft haken.
Dat lees ik in ieder geval in de reviews...
Goede accuduur van bedrade oortjes is heel lang ;)
5 uur is super weinig. Mijn draadloze headset gaat weken mee op een acculading. Is ook iets groter dus daar zit vast een iets grotere accu in dan in de relatief kleine apple draadloze oortjes. De smartwatch markt is sterk gedaald in 2016. Dan kan je daar de beste in zijn, maar dat schiet niet op natuurlijk 8)7
Ik las dat je de draadloze oortjes ook los kan kopen. Dat maakt de kans op succes wel wat groter. Anyway, ik zie het nut niet. En acht door de prijs en accuduur de kans op succes klein. Hopelijk heb ik het mis.
Goede accuduur van bedrade oortjes is heel lang
Klopt, net zoals mijn desktop computer langer kan werken dan mijn laptop ;)
Je koopt een draadloze versie van iets vanwege gebruiksgemak.
Ik denk trouwens dat jouw draadloze headset geen 'weken' draait op één lading, maar dat je gezien je gebruik er weken mee doet. Niet volledig hetzelfde...
Ik denk dat 2 losse oortjes het nieuwe gaan zijn wat nu bij de CES gepusht gaat worden (als ze het al kunnen maken, anders kraken de concullega's het af tot ze het wel kunnen), vanwege, alweer, een groter gebruiksgemak... Je bent een draadje kwijt wat achter dingen kan blijven haken.
En de smartwatch markt: We gaan het zien. Ik denk dat Apple niet ontevreden is, gezien de geschatte verkoopcijfers en omzet.
En dan hebben ze nu een verbeterde versie gebracht, de Series 2.
Misschien is het geen 'smartwatch markt', maar een 'Apple Watch' markt'? Het lijkt erop dat er hetzelfde gebeurt als in de smartphone markt: Apple is niet de grootste qua verkoop, maar wel in omzet en zeker in winst.
Tegelijkertijd zie je dat de installed base van iOS ongeveer 1 miljard devices is. Dat is géén niche. Google Android is ongeveer 2 miljard. Grappig dat deze verhouding heel anders is dan de verhouding in de verkoopaantallen. Schijnbaar worden Android devices vervangen en blijven iOS devices in gebruik...
Leuke review. Er mist m.i. een prijsafweging. Met name de zin "je zit in het Apple ecosysteem is er eigelijk geen reden om ze niet te kopen", mist de overweging van de prijs. Maar naar ik begrijp vind jij ze het geld waard ;).
Dat begrijp ik, ik zal het later proberen te verduidelijken. Vergelijken met andere BT headsets wordt moeilijk, geen ander model biedt deze functionaliteit onder iOS of macOS, dus hoe ga je de waarde daarvan (prijs) kunnen inschatten, ik vind dat persoonlijk moeilijk.

Oh, en is prijs dan een doorslaggevend aandachtspunt als je in het Apple eco-systeem zit? ;)
Dat laatste: ja. Zo keek ik reikhalzend uit naar de nieuwe MBP's omdat ik tegen een upgrade aan zit. De prijsverhoging, echter, weerhoudt mij ervan een MBP 2016 te bestellen.
Hoe zitten ze in je oor? en hoe ervaren je naasten dat (verschil grote oren, kleine oren)? :)
Ik denk wel dat het ontwerp van de gewone bekabelde Earpods grotendeels overeen komt met de Airpods. Het verschil zal heel klein zijn. Voor het ontwerp vermoed ik dat Apple zich gebaseerd heeft op onderzoek naar "een gemiddeld oor". Zo zal deze voor een overgrote meerderheid met "normale oren" zonder meer perfect zitten, maar kan daar nu zonder info moeilijk een percentage op plakken. Als het "ontwerp" van je eigen oor afwijkt van wat er in zo'n onderzoek als "gemiddeld oor" naar voor kwam, dan gaan ze niet goed zitten.

De Airpods zijn uiteraard niet aanpasbaar, het is ook geen in-ear design met rubberen aansluitstukjes. Met in-ear bedoel ik dan "in je gehoorkanaal".
Korte, heldere review. Ben benieuwd naar de geluidskwaliteit en vind het verassend dat een Apple product competitief geprijsd is. Verwacht dat het raar aangekeken worden met de tijd zal verdwijnen, dankzij het opvallende design zie ik het wel een mode-item worden. Wel was ik benieuwd of het auto-off ook uitgezet kan worden. Zelf heb ik liever namelijk 1 oortje om een beetje de omgeving te kunnen horen.

[Reactie gewijzigd door Rexus op 23 december 2016 20:56]

Auto-off kan je in ieder geval ook uitzetten in het Bluetooth menu van iOS of macOS.
Hi Shaidar,
Ik ben ontzettend benieuwd naar het gebruik met bellen.
Zelf heb ik een halve dag mijn gsm aan mijn oren enzou hier de airpods voor willen gebruiken.
Hoe zijn je ervaringen met bellen met de airpods?
Dit weekend enkele keren gebruikt om te bellen, zowel via gewone GSM als Facetime Audio. Alle andere partijen gaven aan dat ik zeer duidelijk te verstaan was. Ikzelf hoorde goed het verschil als de audio gefilterd werd als de andere kant van de lijn stil bleef, als de andere kant niet praatte hoorde ik zelfs geen geruis.
Wat bedoel je met je minpunt "de samenleving zijn (sic) er duidelijk nog niet klaar voor"? Krijg je jaloerse blikken, lachen mensen je uit of doel je op iets anders. Jij ervaart het als een minpunt, dus ben benieuwd wat het is.

Wat betreft de prijs: stel dat je 1 Airpod kwijtraakt. Zou je dan 179 euro neertellen voor een vervangend paar?
Dat kwijtraken wordt nogal hoog opgespeeld telkens, maar valt wel mee. Als er eentje uit je oor valt (wat ook eerst moet gebeuren; schijnt -ook- mee te vallen), stopt de muziek. Je wordt er dus zeker op geattendeerd mocht je het niet merken door het geluidsverlies. Daarnaast zijn de apparaatjes nou ook weer niet zo klein dat ze onvindbaar zijn als ze op de grond vallen (het zijn geen contactlenzen).
Knap dat je dat nu al weet. Je krijgt ze pas in januari ;)

[Reactie gewijzigd door 614 op 25 december 2016 04:02]

Februari :) Maar qua vorm komen ze overeen met de bedrade apple doppen, en deze zitten bij mij gewoon stevig in de oren. Dat ze makkelijker te vinden zijn dan contactlenzen lijkt me evident, mede doordat het gemis aan een airpod je visueel niet belemmert bij het zoeken en de grotere zichtbaarheid van een airpod vergeleken met een contactlens.
Februari dus pas :( Of wil je dat ook positief noemen :?
We hadden hier ook van die dopjes, maar die vielen al snel uit.
Dan had er beter iets opgezeten zoals er bij een pricewatch: JBL Yurbuds Inspire 100 (Zwart) op zit. Afijn, hopelijk blijf je net zo positief :)

[Reactie gewijzigd door 614 op 25 december 2016 23:19]

Kan je ook niet zoveel zeiken en afkraken?

Je bent alleen maar negatief. Sterkte met je uber headset waar je weken mee kan doen.. _/-\o_

Je bent een Samsung/Microsoft aanhanger niet?

Prima maar wat zeur je eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door Genjutsuu op 29 december 2016 12:03]

Apple verkoopt de AirPod's en de case los.
In de USA kosten deze ieder $69.
Andersom is het natuurlijk ook mogelijk om andere draadloze hoofdtelefoons kwijt te raken?
Ik had "de maatschappij" misschien wel wat beter kunnen verwoorden, ik bedoelde dat er mensen toch opkijken & je er op aanspreken.

Apple biedt één enkele Airpod of case aan aan ¤69.
Is het niet irritant dat je niet gewoon het volgend nummer kan opzetten maar via Siri moet passeren?
Ik gebruik dit momenteel vaak onder het lopen, om het juiste nummer te vinden op het juiste moment.
Dit en het volume regelen. Zou fijn zijn als er een update komt waarmee je zelf kan toewijzen van 1-2-3 taps doen :)
Via de opties van de bluetooth connectie kan je een dubbel-tap toewijzen aan:

- niets
- play/pause
- siri

Volume regelen via Siri heb ik nog niet gebruikt, ik gebruik Siri niet. Ik vind het echter ook niet storend om het volume te regelen via de knoppen op m'n iPhone als die in m'n broekzak zit.