Specificaties 500GB 2.5" HDD met USB 2.0, FW800 - Bekijk alle specificaties

WD My Passport Studio 500GB Zilver Review

elmoxx 23 januari 2010, 1.510 views

WD My Passport Studio 500GB Zilver

Pluspunten

• Mooi
  • Compleet geleverd
  • Niet zo groot (qua formaat)
  • Vele aansluitmogelijkheden
  • Stil
  • Nauwelijks merkbare opwarming bij gebruik
  • Voelt voldoende stevig aan
  • Restcapaciteit-indicator
  • Stofbeschermkapje voor aansluitpunten

Minpunten

• Het kan altijd kleiner,sneller etc.
  • Kan nog steviger
  • De aansluitkabels zijn aan de korte kant

Mobiliteit Score: 4
Ik had voor mijn foto’s en muziek extra opslagmogelijkheden nodig, een aantal randvoorwaarden hierbij waren:
  • Veel dataopslag
  • Vanaf meerdere computers aan mijn foto’s kunnen werken (ook als deze niet in het netwerk zitten)
  • Snelle datadoorvoer
  • Veel aansluitmogelijkheden (sneller is uiteraard beter)
  • Solide
  • Zo klein mogelijk (=gebruiksgemak)
  • Zo min mogelijk extra kabels etc mee te nemen (=gebruiksgemak)
  • en natuurlijk ook: mooi om te zien
Veel van bovenstaande randvoorwaarden zijn moeilijk te combineren, de keuze is uiteindelijk gevallen op deze mobiele harddisc. Ik zal in deze review aangeven wat mijn ervaringen over deze disk zijn. Weinig statistische gegevens over snelheid etc, dat vind ik met een dergelijk ‘compromis-product’ niet zo relevant. Ik zal wel weergeven wat voor gevoel de disk bij mij achterlaat en hierbij probeer ik de punten zoals hiervoor opgesomd te volgen.

Wijze van gebruik
Ik ben iemand die graag een muziekje aan heeft staan, ook ga ik graag op vakantie (hoe langer hoe beter) en maak ik tamelijk wat foto’s. Foto’s op RAW-formaat zijn ongeveer 15 MB per stuk en mp3’s mogen alleen mee als ze minimaal 320 kbps zijn. Op die vakanties sluit ik graag mijn ‘map met cd’s en foto’s’ aan op een laptop om tijdens het luisteren van een muziekje was pas gemaakte foto’s te bewerken in bijvoorbeeld LR. Behalve op de laptop wil ik het zelfde ook nog wel eens doen op een andere laptop, of gewoon op een computer thuis in het netwerk. Je begrijpt al dat gewoon alle data makkelijk te vervoeren moet zijn van computer tot computer, daarom dus een mobiele harddisc en niet gewoon extra dataopslag in het netwerk.

Veel dataopslag
Minimaal 320 GB, logisch eigenlijk. Deze eis is prima gelukt met de gereviewde harddisc. De 500 GB ruimte zijn er in werkelijkheid iets minder (470 ongeveer), maar ruim voldoende. Mijn foto’s van de afgelopen 2 jaar en de complete muziekverzameling past op de schijf en er is nog ruimte over! Voor mij dus ruim voldoende, ook voor die echt lange vakantie die misschien ooit weer komt.

Vanaf meerdere computers te gebruiken
Ook hier komt de mobiliteit als een van de belangrijkste eigenschappen duidelijk naar voren, daar later meer over.. Door een bestandsysteem te kiezen dat zowel door windows als mac-os ondersteund wordt, is deze randvoorwaarde uiteindelijk in zijn geheel gedekt. Ik heb de harddisc na wat problemen geformatteerd als FAT-bestandsysteem en daarna met Partition-magic vervolgens een grote partitie gemaakt. Mac-os en windows kunnen hier goed op lezen en schrijven. Nadeel van het FAT-bestandsysteem is echter dat er geen grotere bestanden dan 4GB op kunnen staan. Films transporteren met deze disc is dus niet mogelijk.

Snelle datadoorvoer
Preciese getallen heb ik niet, maar het moest snel aanvoelen. Ter vergelijk: voordat ik deze harddisc ging gebruiken deed ik al mijn fotobewerking-bezigheden op computers in het thuisnetwerk. Foto’s laden over het ethernet-netwerk ging traag, erg traag! (Ik gebruik hierbij LR waarbij ook het catalogus-bestand op mijn NAS staat zodat ik altijd werk met het enige en meest actuele bestand). Met de foto’s en het catalogusbestand op de mobiele harddisc is er duidelijk sneller te werken! Voor mij een verbetering.

Veel aansluitmogelijkheden
Omdat ik met best wel een aantal verschillende computers werk en ik data-doervoersnelheid belangrijk vind, moest de schijf minimaal USB 2 en firewire 400 hebben. Liefst ook nog esata. De harddisc scoort hier behoorlijk goed. USB 2 is present, ook FW 400 (en zelfs 800!). Een computer in mijn netwerk beschikt over esata, dat kan helaas niet gebruikt worden.

De FW 400 voelt sneller als de USB 2, terwijl de max-doorvoersnelheden hiervan volgens mij dicht bij elkaar liggen. De FW 800 voelt duidelijk het snelst.

De stroom die deze harddisc gebruikt komt over de data-doorvoer-kabeltjes. Een extra mee te slepen adapter is dus niet nodig.

Solide
Hoewel het net een stalen buitenkant lijkt is het volgens mij gewoon plastic. Het fraai afgewerkte doosje heeft geen kieren en voelt stevig. Ook kan ik geen 'gekraak' waarnemen. Tot op heden heb ik geen slijtage aan de behuizing waargenomen.

Zo klein mogelijk
Ik hou van kleine dingen. Het liefst had dezelfde hoeveelheid data natuurlijk op een memory-stick gepast, maar dat is nou eenmaal nog niet zo. In alle richtingen is de harddisc ongeveer 1 cm groter dan een Iphone, meenemen is voor mij geen probleem.

Mooi om te zien
Omdat deze disc regelmatig naast mij op mijn werkplek ligt vind ik het belangrijk dat de schijf er ook gewoon 'strak' uitziet. De ronde vormen in combinatie met de zilvere kleur realiseren dit voor mij. Ook de aansluit-stekkergaten zijn netjes weggewerkt achter een schuifje. Dit ziet er natuurlijk mooi uit maar het geeft ook enige bescherming tegen stof.

Wanneer de disc in gebruik is zijn er maximaal 4 ledjes in de zijkant zichtbaar. Hoe meer ledjes er branden, hoe voller de disc is. De led's knipperen wanneer er daadwerkelijk data van de schijf wordt gehaald. Gebruiken doe ik het niet, maar het ziet er wel leuk uit.

In de doos
Als laatste is nog onbehandeld hoe de schijf geleverd wordt. De schijf komt aan in een doorzichtig plastic verpakking. Naast de schijf vind je een klein boekje, een mooie opberghoes en 3 (!) degelijk uitgevoerde aansluitkabels:
  • FW 400 kabel van 45 cm lang
  • FW 800 kabel van 45 cm lang
  • usb kabel van ongeveer 45 cm lang

Zeer compleet geleverd dus!

Een erg mooie en kleine behuizing waar op een makkelijke wijze veel data mee vervoerd kan worden. Wel zou het doosje van geborsteld staal uitgevoerd kunnen worden voor meer degelijkheid. Tot op heden heeft het apparaat mij nog nooit in de steek gelaten, ik ben er zodoende erg blij mee! Blij ben ik ook met de opberghoes en de meegeleverde kabels. Direct na aankoop kun je beginnen met gebruiken. Mensen die ongeveer dezelfde bezigheden met hun harde schijf verwachten zou ik zeker deze disc aanraden.

Changelog
23-1-2010 plaatsen review

Heb jij ook een WD My Passport Studio 500GB Zilver?

Ik snap niet dat je 'maar' 3 sterren krijgt, ik vind het namelijk een erg nuttige/goede review en ik ben (o.a. door jou review) van plan deze schijf ook te gaan kopen (vooral door firewire en stevige behuizing, maar natuurlijk voor het niet nodig hebben van een externe voeding).