Specificaties 27" @ 1920x1080 (VA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Acer XZ271 Zwart Review

DaWaN 22 december 2016, laatste update op 22 december 2016, 625 views

Acer XZ271 Zwart

Mooie monitor met goede specs. Pixelresponsetijden zijn onacceptabel voor een 144Hz monitor en ik vind deze monitor daarom niet gaming-waardig.

Pluspunten

• Goed contrast, mooi zwart, weinig bleed
  • 144Hz
  • Freesync
  • Dunne bezels
  • Prima bouwkwaliteit en voet

Minpunten

• Trage pixelresponse (helemaal met zwart)
  • Geen strobing backlight (ULMB)

Na een aantal maanden een Acer XB270HU (IPS) in bruikleen gehad te hebben moest ik weer terug naar mijn 60Hz monitor. Dat bleek helaas zo'n stap terug dat ik zelf graag weer een 144Hz monitor wilde hebben.
Aangezien ik erg tevreden was over Gsync wilde ik dat ook niet graag kwijt.
Voordeel was echter dat ik ook nog een nieuwe videokaart nodig had, dus ik kon ook naar FreeSync monitor kijken.

Deze monitor was de eerste monitor die alle vinkjes aanvinkte:
-Geen TN paneel
-144Hz
-FreeSync
En dat alles voor een relatief lage prijs.

Toen de monitor binnenkwam meteen aangesloten en getest.
Het contrast van het VA paneel is fantastisch. Ook de hoeveelheid backlight bleed is minimaal. In tegenstelling tot IPS is er ook geen glow. Nadeel van VA is dat de kijkhoeken enigzins beperkt zijn, maar alsnog zijn de kijkhoeken vele malen beter dan een TN paneel. Als je recht voor de monitor zit geeft de curve een mooi effect. Bij spreadsheets is de curve weer echter wat minder.

Bouwkwaliteit van de monitor is prima wat mij betreft. De behuizing en de voet is exact hetzelfde als de Acer Predator Z271. Prima te verstellen en alles voelt stevig aan. De knoppen aan de achterkant zijn even wennen, maar ik had er geen problemen mee. De bezels zijn vrij dun, ideaal voor een setup met meerdere monitoren. FreeSync heb ik ook getest en dit werkte ook feilloos.

Komen we echter aan bij het grote nadeel (voor mij) van deze monitor: de pixel response tijden. Deze zijn cruciaal om het beeld scherp te houden bij hoge framerates. Helaas zijn de pixel response tijden zo traag dat framerates boven de 100fps nauwelijks nog iets toevoegen. De specificaties van deze monitor zeggen een 4ms G2G tijd en dat zal met sommige tinten en extreme overdrive wel kloppen, echter zijn de overgangen met zwart heel traag (ik schat zo'n 25ms). Met AMD videokaarten die FreeSync ondersteunen is de overdrive niet in te stellen, maar nadat ik met nVidia kaarten getest had bleek de overdrive wel gewoon te werken met een AMD videokaart. Vanwege de responsetijden voegt de 144Hz refreshrate weinig toe t.o.v. andere 75Hz FreeSync monitoren. Met die gedachte vind ik de prijs van deze monitor veel te hoog. Voor zo'n 200 euro heb je een vergelijkbare 75Hz FreeSync monitor en daar heb je in mijn ogen net zo'n goede monitor aan als deze XZ271.
De monitor ontbeert ook een strobing backlight.

Onderstaand nog een afbeelding van mijn service menu, mocht de extreme ghosting een exemplarisch probleem zijn:

Inmiddels ben ik over naar een Samsung LC24FG70 en die monitor heeft wel goede responsetijden, het verschil is enorm t.o.v. deze XZ271.

Heb jij ook een Acer XZ271 Zwart?

Bedankt voor je review. Je noemt de Samsung LC24FG70 als huidige monitor, bedoel je de https://tweakers.net/pric...amsung-c27fg70-zwart.html ? Zo ja, ga je die ook nog op de pijnbank leggen?

[Reactie gewijzigd door Arjanders op 26 januari 2017 12:50]

Nee, ik heb de 24 inch variant, dus de C24FG70FQU. De 27 inch variant was nog niet leverbaar eind december en omdat ze qua resolutie gelijk zijn aan elkaar had 27 inch voor mij ook weinig meerwaarde.
De Samsung bevalt mij een stuk beter dan de Acer, de review van PCmonitors.info komt eigenlijk volledig overeen met mijn ervaring, dus ik denk dat een review schrijven van de C24FG70FQU weinig toegevoegde waarde heeft.
Zie de review van PCmonitors.info hier: https://pcmonitors.info/reviews/samsung-c24fg70/
A bedankt! Had 24 en 27 in het typenummer verward.
Nog een vraagje, kan het niet vinden in de specs. De stand op de voet steekt uit aan de achterkant en het scherm komt naar voren.
Mijn bureau staat tegen een muur, dat betekent dat het scherm niet strak tegen de muur kan.
Hoeveel cm zit er tussen beeldscherm en het meest uitstekende gedeelte?
De behuizing van de XZ271 is afgezien van de kleur identiek aan de Predator Z271. Niet heel vreemd aangezien beide schermen hetzelfde paneel hebben. Ik blijf het wel vreemd vinden dat de responsetijden van de FreeSync variant duidelijk slechter zijn: slechte implementatie van Overdrive?

Zie de review van TFT central voor duidelijke foto's van de voet: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_predator_z271.htm
Ik bedoelde eigenlijk de stand van je Samsung 🙂. Maar die vraag vervalt, want heb de Acer z271 besteld. Toevallig dat jij die ook noemt. Had de review gelezen. Op sommige transities was er ook een aardig hoge responsetijd, maar verwacht/hoop dat dit mij niet gaat storen. Was aanvankelijk wel voor de Samsung c27fg70 aan het kijken, maar de Acer is flink in de aanbieding en volgens mij heeft deze hetzelfde scherm. De rest natuurlijk wel van Acer. Ben niet bekend met de kwaliteit van dit merk en hoop dan ook dat het scherm me positief verrast.
Ik ben heel tevreden met de z271. Heb jij de responstijden destijds kunnen meten van de xz? Las iets over dat g-sync ook de overdrive reguleert, misschien dat daar dan het verschil zit tussen deze twee schermen?
Dat klopt inderdaad.

Het is wel interessant om te zien dat Overdrive op Gsync monitoren beter werkt dan op FreeSync monitoren. Geen idee waardoor dat komt, maar als ik bijvoorbeeld op TFTcentral de reviews van de Asus ROG Swift PG258Q en de AOC AGON AG251FZ vergelijk (die monitoren hebben praktisch hetzelfde paneel) dan zie je dat de responsetijden van de ASUS met Gsync veel beter zijn dan van de AOC met FreeSync.

Met het Samsung VA paneel wat in de XZ271 / Z271 zit is de overdrive extreem belangrijk aangezien het paneel uit zichzelf erg traag is. Ik denk dat de overdrive implementatie van de Z271 veel beter is dan de XZ271.
Jammer is dat, het is een geweldig scherm qua kleur en contrast. Die overdrive afstemmen is een secuur werkje als ik kijk naar de dramatische verschillen tussen uit-normaal-extreem. Wilde de xz271 aanraden voor iemand met AMD gpu, maar dan is de Samsung c27 ws een betere keuze.
Ja in dat geval zeker voor de Samsung gaan.
Als het geen probleem is om voor 24" te gaan, dan is de C24FG70 nauwelijks duurder dan de XZ271.
De C24FG70 / C27FG70 is ook beter dan de XZ271 op de volgende punten:
-Bredere kleurweergave dankzij Quantum dots
-4 sector backlight met ULMB / Scanning backlight (werkt fantastisch voor snelle shooters die 144 fps halen)
-Overdrive werkt goed
De Samsung heeft ook nog wel paar nadeeltjes:
-Koptelefoonuitgang werkt niet goed i.c.m. FreeSync
-De voet neemt wat meer ruimte in
dus de freesync variant (XZ271) heeft geen overdrive instelling (off, normal, extreme) zoals met de gsync (Z271) versie? of doet deze instelling niks?

koptelefoon werkt niet met freesync op de C24FG70? geen geluid meer of?

[Reactie gewijzigd door Furfoot op 20 maart 2017 10:25]

De XZ271 heeft wel overdrive, maar deze werkt niet zo effectief als de overdrive op de Z271. Aangezien het paneel nogal traag is merk je dit goed. Met FreeSync aan default hij op "Normal" en kun je hem niet aanpassen, het werkt wel gewoon. Als je scherpte belangrijk vind zou ik zeker voor de C24FG70 en niet voor de XZ271 gaan.

De koptelefoonaansluiting op een C24FG70 kraakt en sputtert met FreeSync.