Logitech MX610 Left-Hand Laser Cordless Mouse Review

The_Fly 8 november 2009, laatste update op 8 november 2009, 658 views

Logitech MX610 Left-Hand Laser Cordless Mouse

Pluspunten

• Echt linkshandig

Minpunten

• Kort bereik zender <-> muis

Als linkshandige computergebruiker kwam ik een tijd geleden deze muis tegen. Eindelijk een echte linkshandige muis!
Ergonomie
De muis licht lekker in de hand, zeker in vergelijking met een standaard symetrische muis.
Drivers
Ik ben zelf niet echt te spreken over de logitech software, en heb dan ook deze keer de software NIET geinstalleerd. Mijn score op dat punt is dan ook uit eerdere ervaring.
Functionaliteit
De muis bied naast de standaard 2 knoppen en scoll wiel ook nog een aantal extra knoppen, te weten: volume +/- en muten, back/forward, mail en messenger.
Ik vind zelf de extra knoppen weinig toegevoegde waarde hebben, en gebruik ze dan ook niet. Ze zitten me echter ook niet in de weg. Ook de mogelijkheid om met je muiswiel zijwaards te scrollen vind ik weinig toevoegen.
Linkshandig
De vooraamste reden dat ik deze muis zo geweldig vind, is het feit dat de knoppen fysiek omgedraaid zijn. M.a.w., als ik met mijn wijs vinger klik (dus de rechter knop), dan registreert de computer dit als een klik op de linker knop (en visa versa). En hoewel deze functionaliteit natuurlijk in windows via de optie "knoppen omwisselen" ook bruikbaar is, hoef ik dit nu nooit meer in te stellen. Daarnaast werkt dit nu voor remote desktop sessies, vmwares etc. Ook als ik even achter iemand anders zijn PC zit met mijn muis, hoef ik niets aan te passen.
Batterijen
Aangezien dit een draadloze muis is, heb je ook batterijen nodig. Met zo'n 4 uur intensief gebruik per dag, 7 dagen per week, heb ik ongeveer iedere 2 a 3 maanden een nieuw setje duracell penlites nodig. Oplaadbaar gaat ook, alleen ben je er dan uiteraard een stuk sneller doorheen.
De batterij leeg indicatie is met normale batterijen veel te vroeg, op iets van 20% gaat het lampje branden. Je zit dus gewoon nog 2 weken alvast met je nieuwe batterijen klaar. Met oplaadbare batterijen is de indicatie een stuk beter.
Draadloos
Helaas heb ik met 2 muizen hetzelfde euvel ervaren: zodra de afstand tussen muis en ontvanger iets groter wordt, begint hij te haperen. Vandaar dat ik de ontvanger met een verlengkabel in de buurt van m'n muis heb liggen.

Heb jij ook een Logitech MX610 Left-Hand Laser Cordless Mouse?

Voor zover ze er zijn, heb ik al diverse linkshandige muizen geprobeerd en idd, deze Logitech MX610 is voor mij ook (tot nu toe) de meest lekkere in de hand liggend.

Dat probleem van kort bereik kan ik beamen. Al eens een case geopend bij Logitech en toen hebben ze me een compleet nieuwe muis gestuurd. Maar (zoals verwacht) loste dat het probleem van het beperkte bereik absoluut niet op.

De USB ontvanger b.v. achterin je PC steken en je muis op een bureau gebruiken zal niet werken, want bij mij (houten bureau, niet eens metaal) is een afstand van meer dan 80cm al funest voor een goede ontvangst, dan gaat de muiscursor al schokkerig.

Dat een software driver voor een muis zo omvangrijk kan zijn is natuurlijk eigenlijk absurd (de download van Setpoint is ruim 50MB!)

Heb zelf ervaring met XP 32-bit en XP 64-bit met deze driver. Werkt op zich, maar gebruik vrijwel geen van de bijzondere features. Batterijverhaal komt overeen met mijn ervaringen.