Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse Review

Blur 8 november 2009, laatste update op 8 november 2009, 1.097 views

Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse

Pluspunten

• Prima accu
  • Uitstekende kwaliteit
  • Goede precisie
  • Heerlijke ergonomie

Minpunten

• Prijzig
  • Accu niet verwisselbaar

Vanaf dat deze muis op de markt kwam heb ik er trouw en intensief gebruik van gemaakt.
Voor mij kwam hij als vervanger van een andere Logitech-muis en vanwege de kwaliteit van de apparatuur was het voor wederom een makkelijke keuze om opnieuw voor Logitech te kiezen. Helaas heeft hij inmiddels de geest gegeven en zal vervangen worden door de nieuwe Performance Mouse MX, eveneens van Logitech. Maar, een review met mijn ervaringen kan wellicht nog waardevol voor anderen zijn.

Ergonomie
De vorm van de muis is allereerst opvallend te noemen en zal niet iedere gebruiker direct aantrekken.
Het is voor mij de eerste muis die op deze manier ergonomisch gevormd is en was zeker in het begin heel erg wennen. Mijn suggestie daarin zou dan ook zijn om het eerst een weekje rustig aan te kijken. Voor mij was die week voldoende om er aan te wennen en een verademing vergeleken met mijn vorige (standaard gevormde) muis.

Functionaliteit
De draadloze verbinding heeft bij mij altijd prima gewerkt. De accu was iets dat mij eigenlijk verbaasde. Met een volledig opgeladen muis (drie groene streepjes) kon ik ruim een week doen voordat ik hem op moest laden. Het opladen ging daarnaast rap alhoewel ik een exacte duur niet zou durven noemen. Het was mij in ieder geval voldoende om hem 's nachts in de oplader te zetten en de volgende morgen weer met een volle accu te zitten.

De accu is overigens niet verwisselbaar. Klein nadeeltje is dat je een extra stopcontact nodig hebt voor de muis (en hij dus niet via usb oplaad). Anderzijds is het voordeel dat je onafhankelijk bent van je pc om hem op te laden. Voor mij geen probleem in ieder geval.

Zoals in andere reviews te lezen kan je de extra knoppen programmeren middels de software (Setpoint). Voor mij had dit eigenlijk weinig meerwaarde zodat ik van die mogelijkheid geen gebruik heb gemaakt.

In de huidige Windows-versies is het installeren van de bijgeleverde drivers ook niet nodig. Met de standaarddriver werkt de muis prima. Ook de extra knoppen krijgen met de standaarddriver functies mee zoals een gehele pagina per keer naar beneden klikken of vrij navigeren over een internetpagina door even kort met het scrollwieltje te klikken.

Kwaliteit
Qua kwaliteit zit het met de muis wel goed. Ik heb hem inmiddels ruim vijf jaar gebruikt en de afgelopen maand begon de linker muisknop wat kuren te krijgen. Af en toe bleef deze hangen waardoor je plots hele lappen tekst selecteerde, programma's afsloot of wat dan maar toevallig uitkwam. De enige reden die ik daarvoor kan bedenken is simpelweg slijtage. Na vijf jaar vind ik dat redelijk.

Slijtage van de muis verder is alleen te zien op de linkerzijde (waar de duim rust). De rubber-achtige laag is daar geheel weggesleten. Qua comfort is dit overigens niet vervelend.

Weerstand van de knoppen beviel mij erg goed. Niet te licht, niet te zwaar. De extra knoppen lijken wat 'goedkoops' uit te stralen, maar de kwaliteit is daarentegen gewoon goed. Het scrollwieltje is van een soort rubber-achtig materiaal gemaakt en dat geeft het een wat luxer gevoel dan de goedkopere plastic wieltjes.

Aan de onderzijde van de muis zitten vier grote 'glij-kussens'. Bij veel muizen verlies ik deze dingen nogal rap, bij deze geen probleem. Deugdelijk dus!

Ow, en het logo aan de bovenzijde ben ik de loop der jaren overigens wel verloren. Belangrijk vind ik dat niet. Ik denk echter wel dat Logitech daar iets anders voor had kunnen verzinnen.

Algemeen gebruik
De muis reageert goed en precies. De oppervlakken waar ik de muis gebruikte was een rubber-achtige bureaulegger en een houten bureaublad. Op beide oppervlakken werkt de muis prima.

Een prijzig muisje, waar je eerst even aan moet wennen, maar die uiteindelijk zijn geld wel waard is.

Heb jij ook een Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse?

Ik had 3 x mx1000 waarbij 2 x mx1000 in de vuilnis zijn beland na veel gezeur met de ontvanger na 5 jaar. Die schoot elke keer naar boven, beneden. Helemaal gek van te worden. 1tje werkt nog zo goed dat die nooit meer weggaat. Dat opladen vond ik helemaal gaaf. geen gezeur ermee maar ja als je wil werken en je bat is leeg dan was het lastig.

Ik heb nu gekozen voor de MX1100r. Prima muis alleen die ontvanger is bagger. En dat opladen met de USB kabel vind ik zo dom en lomp als je aan het werk bent. Je kiest voor de voordelen van een draadloze muis en zit je nog aan een draadje. Een oplaadstation is veel beter. lekker als die mx1000 muis was zal die mx1100 nooit worden. Ik heb ze naast elkaar hier liggen. Alleen die slijtageplekken mag ook wel na 5 jaar.

Idd dure muis maar wel een topmuis!

Ik heb het niet gemeld bij Logitech. Die MX1000 was jaren intensief gebruikt (naast elkaar voor 2 pc) dus na 5 jaar mogen ze wel stuk zijn. Ik heb ook net gebruik gemaakt van de aanbieding van de MX1100R voor € 30.

[Reactie gewijzigd door itsalex op 9 november 2009 10:27]

De MX1100 heeft geen oplaadmogelijkeid met usb kabel of je moet de MX1100R bedoelen, ik heb zowel de mx1000(bt)&(rf) en de MX1100(rf) ik heb eigenlijk nooit problemen gehad. Die MX1000 muizen doen het nog steeds al gebruik ik ze niet meer zo vaak. Wat betreft de MX1100, ik heb geen last van de ontvanger hij doet het gewoon goed en ik heb nooit last van storingen of dergelijke.

Verders aan de OP mooie duidelijke review.

[Reactie gewijzigd door Bjornmeijer935 op 9 november 2009 08:59]

leuke review..ik weet alleen niet of er nog veel mensen iets aan hebben aangezien je ze nieuw (volgens mij) niet meer kan kopen.

ik heb er zelf ook 1 en zou zo niet weten welke deze zou kunnen vervangen..tis gewoon een supermuis ook voor gamen (ik speel regelmatig cod 4)
Waar ik de muis voor moet gaan vervangen was voor mij ook even een zoektocht. Ik ben inmiddels vrij gehecht aan de ergonomie van deze muis. Toen ik in de buurt was van de Mediamarkt ben ik daar eens binnen gelopen. Die hebben daar de muizen uit de verpakking staan zodat ik er wat kon proberen.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Performance Mouse MX van Logitech. Qua formaat komt die redelijk overeen met de MX1000. En het voordeel van die muis is ook dat je hem tijdens het gebruik kan opladen door hem via mini-usb aan te sluiten. Dat vond ik ook wel prettig aangezien ik nog wel eens vergat hem in de oplader te zetten. Maak je je net op voor een avondje gamen dan is dat niet echt fijn. Mocht ik hem binnen hebben dan volgt van die muis natuurlijk ook een review ;)

Ik was trouwens in de veronderstelling dat de MX1000 nog steeds geleverd wordt. Vandaar dat ik er toch een review van gemaakt heb. De MX1100R lijkt, qua specificaties, overigens wel redelijk op de MX1000.

wel gemeld bij Logitech?..ze blijken heel makkelijk met een goede aanbieding te komen als er iets aan hun producten mankeerd (veel over gelezen) ook na 5 jaar zonder bon oid.
Ik heb ook de mx1000. Al ongeveer een jaartje of 3. Ben er super tevreden mee nooit problemen gehad met de ontvanger en de accu gaat nog steeds bij intensief gebruik makkelijk 3 a 4 dagen mee. De ontvanger staat wel op me buro op 40 a 50 cm van me muis verwijderd om hem makkelijk op het laad station te plaatsen. Het enigste min puntje wat ik kan vinden is dat het anti slip laagje dat over de muis zit een beetje bij hoekjes / scherpe randen los begint te komen.
De batterij is officieel niet vervangbaar, op internet vind je wel instructie hoe je dat toch kan doen. Ik heb voor zo'n 5 euro een accu besteld en vervangen. Je moet wel de draadjes solderen.
Er is een bepaalde Kodak accu die compatible is met deze. En daar zijn dus weer imitatieaccu's van beschikbaar.
Je kon via logitech gewoon een nieuwe batterij er in laten zetten, of dit nog steeds gedaan wordt weet ik niet.
ik heb deze muis ook al een aantal jaar, en eigenlijk bevalt de muis nog prima.
het enige waar ik me aan erger is dat bij het opladen niet gemakkelijk contact maakt met de contactpuntjes, je moet met de muis een beetje frotten tot ie goed zit.
de puntjes zijn niet vuil, ook is er niets versleten... overigens had ik dat al vanaf het begin.

heeft de reviewer daar ook last van ?
Ja, dat probleem komt mij bekend voor. Ik had soms het idee dat ik hem met (min of meer) geweld in de houder moest zetten om er voor te zorgen dat hij ging opladen.

Het probleem was eigenlijk vrij makkelijk op te lossen. Als je in de houder kijkt zie je daar twee koper-kleurige metalen clipjes. Ik heb een klein schroevendraaiertje gepakt en deze wat "omhoog gehaald". Daardoor maken de contactpuntjes op de muis beter contact. Sindsdien heb ik nooit meer last gehad met het opladen. Het ombuigen ging vrij makkelijk, dus veel kracht heb je er niet voor nodig.

Ik gok dat het een slijtagevorm is van de houder door het vele plaatsen van de muis. Maar, wel vrij makkelijk op te lossen (in mijn geval). :)