OCZ Z Series 550W Review

Ferret X 8 november 2009, laatste update op 11 november 2009, 1.185 views

OCZ Z Series 550W

Pluspunten

• • Zuinig (20-45W besparing voor mijn systeem)
  • • Klein (zo'n 5cm korter dan de Tagan voeding)
  • • Stil (niet te horen boven de rest van mijn systeem uit)
  • • Goedkoop (in ieder geval goedkoper dan vergelijkbare voedingen van bijv. Enermax.)
  • • Lange garantie van 5 jaar.

Minpunten

• • Niet modulair
  • • Weinig aansluitkabels
  • • Geen ontstoring filters op de kabels (heeft de Tagan wel)
  • • Geen led verlichting (als je dat een minpunt kunt noemen)
  • • Geen extra's zoals een aardingskabel voor het moederbord (had de Tagan wel)
  • • De 3.3 V en 5 V lijnen zijn aan de hoge kant (kan ook een uitlezingsfout zijn)

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 3
Inleiding:
In een poging om mijn computer meer energie zuinig te maken zonder concessies te doen voor de prestaties (game PC) heb ik enkele onderdelen vervangen aan mijn computer. Dit heeft een flinke energiebesparing opgeleverd (idle 170 W -> 135 W en Proc max. load 270 W -> 195 W).
Echter was ik hiermee nog niet helemaal tevreden... Er was nog 1 onderdeel waarmee ik stroom zou kunnen besparen en dat was de voeding!
Sinds kort doen de producenten hun best om ook energie zuinige varianten te maken die opgenomen worden in het 80 plus programma en dan een certificaat krijgen.
Aangezien mijn "oude" voeding (Tagan EASYCON-SERIES TG480-U15 480Watt) geen certificaat heeft ging ik er van uit dat de energiezuinigheid niet geweldig is.
Daarom heb ik besloten om een nieuwe energiezuinige voeding te kopen.
Mijn eisen voor de nieuwe voeding waren:
1. Minimaal 80 plus silver certificaat
2. Een vermogen tussen de 500 en 600 W
3. Een betaalbare aanschaf prijs van max. ongeveer §75,-
4. En tot slot een goede kwaliteit voeding.
Nu zijn 80 plus gold en silver voedingen nog erg schaars. De meeste voedingen uit die categorieŽn hebben een erg groot vermogen, waardoor ze inefficiŽnt worden voor de meeste systemen en bovendien een behoorlijk prijskaartje hebben.
Onlangs kwam OCZ met de Z-serie op de markt (de 850 en 1000 W zijn er al een tijdje). Uit die serie komt een heel interessant model, namelijk de 550 W versie. Deze versie is helaas (voor mij althans) pas sinds november verkrijgbaar, maar ik heb hem nu eindelijk binnen. Een garantie voor de kwaliteit wordt gegeven middels een "5-year PowerSwap warranty".

De technische specificaties:

Min. load 0.2A 0.3A 0A 0A 0.5A 0.1A 0A 0A
Combined 120W 531.5W 6W 12.5W
Total outp. 550W

De Levering:
De voeding wordt geleverd in een zwarte doos. Om de voeding zit een bubbeltjes folie zak.
Verder zit er een klein boekje met gebruiksaanwijzingen in de doos en een zakje met zwarte bevestiging schroefjes (5). De UN uitvoering wordt geleverd met een Nederlandse en Engelse voedingskabel. Het geheel voelt aardig zwaar aan

Het uiterlijk van de voeding:
De 550W en 650W versie zien er hetzelfde uit, maar wijken af van de 850W en 1000W versie (wat eigenlijk een andere klasse voedingen zijn).
De 550W versie heeft een 12 cm (stille) ventilator en een matzwarte behuizing. Er zitten 7 kabelbomen aan de voeding met in totaal 14 aansluitingen. De kabels hebben een zwarte kabelhoes. Verder zit er een aan/uit knopje achterop de voeding.
Onderstaand het technische schema van de voeding:

De installatie:
Dit ging erg gemakkelijk. De voeding heeft niet zo veel kabels (wat natuurlijk ook een min puntje is), waardoor het aansluiten vrij makkelijk was. De stekkers gaan makkelijk in de aansluitpunten. De 4 pins ide stekkers hebben een makkelijk hulpstukje om ze beter vast te kunnen pakken. Tevens scheelt het dat de kabels een hoesje hebben, zodat ze netjes bij elkaar gehouden worden.

Prestaties en stabiliteit:
De stabiliteit is prima (wat ook verwacht mag worden van zo'n voeding), maar ik belast de voeding niet heel zwaar omdat mijn systeem niet zo veel vermogen heeft. Dus ik kan niet zo veel zeggen over de stabiliteit bij max. belasting.
Mijn bevindingen:
  • 3.3 V = 3.42 V wat hoog is (+3.6%) maar nog net binnen de specs van 3.432 V voor ATX/NLX/SFX en EPS/BTX
  • 5 V = 5.19 V wat ook hoog is (+3.8%) maar nog binnen de specs van 5.250V voor ATX/NLX/SFX en 5.200 V voor EPS/BTX .
  • 12 V= 12.18 V wat heel mooi is (+1.5%) ruim binnen de specs van 12.600 V voor ATX/NLX/SFX en 12.480 V voor EPS/BTX .
Dus voldoet de voeding nog net aan zowel ATX/NLX/SFX als EPS/BTX . Het maakt voor mijn systeem overigens niet uit of de voeding belast wordt of niet, de voltages zijn zeer stabiel. Ook moet ik hierbij opmerken dat de voltages softwarematig zijn uitgelezen, waarbij grote afwijkingen erg goed mogelijk zijn.

Waar het mij vooral om te doen is zijn de prestaties.
Aangezien de voeding een 80 plus silver voeding is, is het stroomverbruik laag. Ik heb het vermogen van het gehele systeem gemeten (mb.v. een voltcraft energy ckeck 3000) met de "oude" voeding (Tagan EASYCON-SERIES TG480-U15 480Watt) en de nieuwe OCZ Z-serie 550W. Mijn bevindingen:

Stroomverbruik met oude voeding:

Athlon 64 X2 5600+ @ 3100 Mhz. +50mV
Proc. full load: 172W
Proc. idle: 115W
Computer full load: max 305W

Als je even uitrekent wat de besparing is, dan kom ik tot de volgende conclusie:
Proc. full load: 23W besparing
Proc. idle: 20W besparing
Computer full load: 45W besparing

Al met al ben ik dus heel tevreden over de prestaties van deze voeding. Ook kan ik hieruit concluderen dat de meeste systeem behoorlijk wat stroomverbruik kunnen besparen met een zeer zuinige voeding (iets waar nog weinig op gelet wordt). Daarnaast kan ik concluderen dat het voor de meeste mensen echt niet nodig is om een zware (kwaliteit) voeding te kopen. (iets wat tegenwoordig een beetje een trend is geworden). Hoewel een voeding over het algemeen het efficiŽnts is op 50% van het vermogen, zou het doel moeten zijn dat je systeem tussen de 20% en (bijna) 100% van het vermogen van je voeding vraagt. (zie dit schema).

Conclusie:
Natuurlijk ben ik erg tevreden met deze voeding. De voeding is lekker stil en heeft genoeg vermogen om op de toekomst voorbereid te zijn. Het is een no-nonsense voeding, die geen speciale dingen heeft als led-lampjes of modulaire kabels. Je krijgt simpel een voeding met niet al te veel aansluitingen (maar voor de meesten genoeg), die doet wat die moet doen. Vooral de energie besparing maakt deze voeding bijzonder. Voor een totaal bedrag van §84,- incl. verzendkosten (bij Salland Automatisering) is de voeding niet duur voor wat deze biedt.
Al met al een echte aanrader voor iemand die een simpele, zuinige en goede voeding zoekt.

Heb jij ook een OCZ Z Series 550W?

Het is een heel mooi streven om bij de aanschaf van apparatuur een zo groen mogelijke computer te verkrijgen. Hoewel de meest groene computer geen computer is..... ;) . Ik denk dat je altijd wel heel erg bedachtzaam moet zijn als je spullen (tenzij defect natuurlijk) gaat vervangen. Ik ben dan ook heel benieuwd hoeveel geld je hebt geÔnvesteerd in het energiezuiniger maken van je systeem.

De Tagan (toch wel echt een absoluut C-merk) doet het eigenlijk nog best goed, je OCZ doet het natuurlijk significant beter, maar toch wil ik met betrekking tot deze review gewoon even rekenen aan je uitgave...:

Uitgangspunten:
* de Tagan was nog goed, voldeed (?) en moest dus nog NIET vervangen worden (dit is natuurlijk wel een belangrijk uitgangspunt bij de hele redenatie)
* je hebt het spul in een game-PC gestopt en niet in een 24/24 server. Laat ik aannemen dat je je computer 7 uur per dag aan hebt staan.
* Ik ga uit van je max. besparing (45 Watt), waardoor het plaatje in de praktijk eigenlijk ongunstiger uitvalt dan uit mijn rekensommetje komt.
* 1 KWh kost € 0,235 (als je nachtstroom gebruikt is een deel van je tijd nog een stuk goedkoper)
* investering € 84,=

84/0,235 = ca. 357,5 KWh= 357.500 Watt die je mag verstoken voor break-even.
357.500/45 = 7944,5 uur die je gebruikt voor break-even.
ŗ 7 uur/dag is dat 1135 dagen ofwel ruim 3 jaar!

In de praktijk duurt het nog langer......
Ik heb voor het gemak geen rekening gehouden met eventuele stroomkostenstijging, noch met rente op je investering. Het gaat immers over een idee van het totaalplaatje.

Ik vraag me dus sterk af of het wel een slimme investering is geweest, maar ook of het wel goed is voor het milieu. Immers jouw OCZ moest ook nog gemaakt worden.

Waar je volgens mij ook nog wel wat winst kunt boeken in jouw machine is je wat aan kabelmanagement doet. Je koeling zal beter worden, je fans hoeven minder hard te draaien en die winst krijg je "voor niets".

Wat ik wel jammer vind aan de voeding is dat hij niet modulair is opgebouwd (wat ik eigenlijk wel zou verwachten bij OCZ). Die losse kabels in je kast doen nooit goed. Is dat een punt geweest bij je aanschaf?

Voor Boxman:
Er zijn heel veel van dit soort energiemeters te koop (ook erg goedkope goede meters).

Bedankt voor je erg leuke review.

P.S. Je kunt beter afbeelding 3 als afbeelding 1 weergeven, omdat die als thumbnail wordt getoond als je naar deze pagina gaat.

@ TheGhostlnc
Ik zal mezelf even quoten:
Het is een heel mooi streven om bij de aanschaf van apparatuur een zo groen mogelijke computer te verkrijgen. [...] Ik denk dat je altijd wel heel erg bedachtzaam moet zijn als je spullen (tenzij defect natuurlijk) gaat vervangen.
Dus waar heb je het nu over? Het gaat niet om die meerprijs, want daar voer ik geen discussie over, ik heb het over de volledige prijs (€ 84,=). Tot jouw conclusie was ik ook al gekomen, getuige mijn beginzin!

Dit alles staat los van je verbruik, want dat kan inderdaad nooit kwaad om daar eens naar te kijken. Hoe zou ik toch aan die link gekomen zijn voor Boxman :Y.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 8 november 2009 16:47]

Ferret X, top review!

Even een korte reactie op de berekening:
De gemiddelde PC gaat toch wel een jaar of 3 mee en de garantie op deze voeding is 5 jaar, waarbij de voeding zichzelf dus toch terug verdient. Daarnaast vind ik het eigenlijk niet meer dan normaal om af en toe kritisch te kijken naar je eigen verbruik.

Maar de berekening hierboven gaat over een investering van €84, terwijl als je in de pricewatch kijkt de meerprijs ergens rond de €35-40 zit. Bij een nieuwe PC is er amper een argument om GEEN zuinige PSU te kopen. Binnen korte tijd verdien je de voeding terug en je koopt ook meteen nog eens een kwalitatief goede voeding.

Dit is weer een "stukje bewijs" dat energie of milieubewust eigenlijk nooit EXTRA geld kost, het is alleen een klein beetje investering dat zichzelf gewoon terug betaald in duurzaamheid en verbruik.
Even een reactie op de investering:
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Alleen is het niet zo dat de Tagan voeding wordt weggegooid... De Tagan mag namelijk in m'n media pc (die veel minder aanstaat) omdat die voeding wel kapot is (standaard Aopen voeding). Het is natuurlijk waar dat je anders zo'n investering niet snel terug verdiend. Maar zelfs al was het niet ter vervanging van een kapotte voeding, zo´n oude (en goede) voeding zal echt wel een nieuwe pc vinden hoor. ;)

Verder dacht ik dat Tagan ook een A merk voeding is, maar dat is kennelijk dus niet zo :|

p.s.
Bedankt voor de tip van de plaatjes
Even een heel algemeen vraagje: hoe meet je hoeveel Watt je PC trekt? Bestaan daar speciale kastjes voor die je tussen de stekkerdoos en je PC steekt, of meet je dat softwarematig?
Ja, daar bestaan speciale "kastjes" voor. Ik gebruik de voltcraft energy check 3000. Dit apparaatje stop je in het stopcontact en vervolgens de stekker van het te meten apparaat in de voltcraft energy check 3000. Dit is overigens ook erg handig om andere apparaten te meten.
Bedankt! Daar ga ik meteen even naar op zoek.
Als je met software uitleest is het belangrijker of de voltages stabiel blijven als je idle met load vergelijkt. Of ze het namelijk pcies goed uitlezen is maar de vraag en het steekt nogal nauw.

ATX 2.2 i.p.v. 2.31:
misschien zou je hiervan de verschillen nog even kunnen schetsen.

Ik heb hem nu 4sterren gedaan :)
Ik ben nog even opzoek gegaan naar de verschillen. Het verschil zou liggen in de efficientie van de voeding (80 plus voor 2.3) en iets met opstartproblemen door de 12V lijn (is opgelost in 2.3).
Maar nu weet ik nog niet welke revisie deze voeding is, maar ik vermoed 2.3 of 2.31...
Ik heb OCZ gevraagd wat deze voeding is en wacht nu op antwoord. :)
En het antwoord is ATX 12V 2.3