Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 40PFL9704H Zilver, Zwart Review

Rixard 12 november 2009, laatste update op 12 november 2009, 6.010 views

Philips 40PFL9704H Zilver, Zwart

Pluspunten

• Netwerk mogelijkheden.
  • Zwart is ook echt zwart.
  • Ambilight Spectra 3.
  • Redelijk geluid uit de standaard speakers.

Minpunten

• Traag menu voor NetTV en Guide.
  • Overdreven grote tekst in beeld (stationsnamen e.d.).
  • CAM zit voor het Ambilight en kan voor een schaduw zorgen.

Ik heb deze televisie gekozen om de mogelijkheden als NetTV, Ambilight Spectra 3, 200Hz, 1ms respondstijd en de mogelijkheden van plaatselijk gedimde LED-achtergrondverlichting (local dimming).

Digitale televisie
De televisie wordt door mij gebruikt in combinatie met een CAM van Ziggo. Ondanks dat de televisie niet officieel gecertificeerd is door Ziggo, werkt dit prima. Wat wel vreemd is, is dat de CAM redelijk ver uitsteekt en daardoor voor een aantal ledjes van Ambilight zit. Dit zorgt ervoor dat er een lichte schaduw waarneermaar is wanneer de televisie dicht bij tegen de muur geplaatst is.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is erg goed.
De televisie kan met behulp van een Wizard -waarbij afbeeldingen getoond worden en er telkens gekozen moet worden welke van de 2 het beste eruit ziet- en handmatig ingesteld worden. Door de mogelijkheid van de televisie om de backlight te dimmen, is zwart ook echt zwart. Wat wel opvallend is, is dat ik me inbeeld dat in donkere scenes minder grijswaarden in de donkere partijen waarneembaar zijn. Omdat de ledjes dan uitgaan, wordt donker grijs al snel zwart. Bij de nieuwsticker van RTL 7 is een (erg) lichte waas waarneembaar.

NetTV
De mogelijkheden van NetTV vallen een beetje tegen.
YouTube werkt wel, maar alleen in de normale (lees slechte) kwaliteit. De HD-optie kan niet gekozen worden. Ook stottert het geluid en beeld soms bij het bewegen van de cursor tijdens het afspelen.
Buienradar werkt prima. De interne browser (Opera) kan niet met alle Javascript overweg. Wanneer Ik een Lightbox-foto probeer te openen (zoals op Tweakers.net), werkt dit niet. Wat ik mis is een NetTV versie van uitzending/RTL-gemist. Dat zou echt een geweldige toevoeging zijn.

Ambilight Spectra 3
ALS3 bevalt me erg goed. Doordat de tv op een witte achtergrond hangt en er bij ALS3 ook leds aan de bovenkant van de tv zijn geplaatst, wordt ook het plafond verlicht. Hierdoor is de beleving van ambilight een stuk intenser dan bij ALS2.

Stroomverbuik
Het stroomverbuik is sterk afhankelijk van het beeld dat getoond wordt. Wanneer Ambilight aan staat gebruikt de tv tussen de 80 en de 116 Watt.

Uiterlijk / behuizing
Over het uiterlijk valt uiteraard te twisten, maar ik heb voor de aankoop van deze televisie veel andere tv's bekeken.persoonlijk vind ik het geborstelde metaal er erg mooi uitzien. Beter dan een glimmende zwarte rand, waarin alles weerspiegeld en wat erg afleid. De behuizing voelt erg solide aan en is ongeveer 30 kilo zonder voet. De televisie heb ik opgehangen met een Vogel's 8345. Bij deze beugel komt een deel van de analoge aansluitingen achter een metalen balk. Dat is iets om rekening mee te houden.

Al met al vind ik het een goede tv die iets aan de dure kant is, maar zijn geld wel waard.

Heb jij ook een Philips 40PFL9704H Zilver, Zwart?

Reviews door de redactie

De overdreven grote tekst die je noemt is in te stellen, tenminste als dat hetzelfde werkt als de bijna gelijke 42PFL9664: Menu > Installatie > Voorkeuren > Grootte Zenderinformatie.

Interessant om te lezen dat je het eenvoudig vind in te stellen, het was namelijk het enige minpunt dat What HiFi aangaf in het Maart 2010 nummer, waar het met glans en voorsprong op de concurrentie de Supertest Winner werd (aldus What HiFi).

Wat veel gebruikers schrijven over 42PFL9664 schrijf jij hier ook over 40PFL9704, behalve dat de laatste een grid heeft van 224 segmenten LED backlights die aan of uit kunnen: het diepe zwart dat je noemt, een voordeel t.o.v. het 42" model. Het trage menu wordt door bijna iedereen als hinderlijk ervaren, dat hebben beide modellen. Dat Opera de Lightbox foto's niet goed weergeeft is onzin wbt. de normale Opera 10.x, wellicht heeft Philips een getrimde of oude versie ge´nstalleerd of zijn de beveiligingsinstellingen te hoog?

Je hebt 'm nu een paar maanden, heb je nog iets toe te voegen? Bijvoorbeeld over de pixel kwaliteit of, wat ik erg mis in je review, de kleur- en bewegingskwaliteit en geluid bij het kijken van films? Oh, en hoe kan het bestaan dat je Youtube niet in HD kan zien, heb je daar nog iets op gevonden?
De testgrootte kan wel aangepast worden, maar is nog op de kleinste stand nog erg groot naar mijn smaak. Dit is niet iets belangrijks, maar het viel mij erg op.

De wizard welke helpt bij het instellen van de kleur, contract en brightness werkt erg eenvoudig. Er worden telkens verschillende beelden getoond waaruit het beeld gekozen moet worden welke het beste er uit ziet.

Uiteraard kan Opera wel afbeeldingen in een Lightbox weergeven. De versie die in de 40PFL9704 zit kan dit echter niet. Aangezien veel sites hier gebruik van maken is dat hinderlijk. Misschien wordt dit nog in een nieuwe software versie opgelost.

De pixelkwaliteit bij stilstaand beeld is uitstekend. Bij bewegende teksten (bijvoorbeeld de ticker van RTL Z) zie ik echter lichte artefacten / pixelfouten. In NetTV kan ik bij YouTube simpelweg niet kiezen voor een hogere kwaliteit filmpjes, zoals op de site van YouTube. Enkel de SD-kwaliteit word getoond.
Je zou wat dieper in kunnen gaan op bepaalde punten. Je geeft een eindoordeel over verschillende eigenschappen van de tv, maar onderbouwt deze niet of nauwelijks.

Waarom krijgt bijvoorbeeld het punt pixeldefecten niet de volle score? En hoe kom je tot de eindscore van 4 sterren? Wat voegt het 'Spectra 3' Ambilight voor jou toe? Merk je daadwerkelijk veel van de 200Hz verversingssnelheid, en de 1ms reactietijd?
Ik zal de review uitbreiden als ik hem langer heb. Ik heb de tv nu nog geen week en kan dus nog niet alles beoordelen. Pixeldefecten heb ik overigens gekozen voor: 'geen defecten'. Dat is 4 sterren. 5 sterren is alleen voor 'geen defecten na langdurig gebruik'. Aangezien ik de tv nog maar kort heb kan ik die optie nog niet selecteren.

edit: Inmiddels heb ik de review wat uitgebreid.

[Reactie gewijzigd door Rixard op 12 november 2009 17:00]