ASRock N68-S Review

kilian kl. h. 4 september 2010, laatste update op 4 september 2010, 2.099 views

ASRock N68-S

Pluspunten

• Extreem goedkoop (goedkoopste mobo in pricewatch!)
  • Erg klein
  • am3 support

Minpunten

• Bios reset zich soms niet automatisch wanneer overklok mislukt
  • Maar twee geheugen sloten
  • Cool n quiet lijkt niet te werken, undervolt mogelijkheden maken dit goed

Layout Score: 4
Had even snel een extra pctje nodig en had al een matx behuizing, hd, voeding, drive, en pci-e kaart liggen.
Ik ben altijd tegen Asrock geweest, is een beetje het rommel merk van Asus, en heb al geen goede ervaring met Asus. (met wat betreft compatibiliteit en duurzaamheid)
Alleen die promo sites al van Asrock, van die instant-boot reclame enzo. Net zo grappig als tellsell. :+

(Je moet voor de gein dit filmpje eens bekijken, een OFFICIËLE release nota bene! 8)7)

Informatie over het bord van fabrikant:

Ging naar Azerty en kwam dit bord tegen, mijn gevoel zei: Asrock? O NEE. Maar mijn portemonnee zei toch JA voor twee tientjes. (Ja, twee tientjes voor een nieuw mobo 8)7, dat kon ik niet laten) Was wel een demo model, en werd dus kaal geleverd. Vandaar dat ik niets kan zeggen over de dingen die normaal gesproken meegeleverd worden, of over hoe het ding verpakt was.

Het is een am2 bord, maar ondersteunt de meeste am3 processoren ook. (am2+ functie)
Voor een lijst met compatibele processoren:
(de n68-Gs is precies de zelfde als de n68-s, maar dan met glan)

De geheugen sloten zijn horizontaal bovenaan het bord geplaatst waarmee hij zich uitzondert van de meeste mobo's. Dit is handig wanneer de voeding vlak boven het moederbord zit, en je toch een grote cpu koeler kwijt wil kunnen.
Hij heeft er maar twee overigens, wat een beetje krap is eigenlijk. Maar, die sloten díe hij heeft, ondersteunen wél dual channel, toch leuk.
Ook zit er één pci-e x16 en één x1 slot op, en daarnaast twee normale pci sloten.
Tevens beschikt het bord over onboard graphics dankzij zijn nforce 630a chipset, maar dat heb ik niet getest gezien ik er meteen een pci-e kaartje in heb gestoken.
ALC662 onboard audio, en toch voor zijn prijs 4 sata2 aansluitingen, met daarmee ncq en hotplug features, met zelfs raid mogelijkheden. (RAID 0, RAID 1, RAID 0+1, RAID 5 en JBOD)
Heb je nog een oude hd rond slingeren? Kan er ook op, gezien de pata aansluiting waar het bord ook over beschikt.
Het is een relatief klein bord, zelfs voor de mATX standaard. Maar goed, er hoeft dan ook steeds minder aanwezig te zijn, de geheugen controller zit al in de processor. Nog even, en het 'moederbord' bestaat alleen nog maar uit koperen banen die de componenten met de alles-bevattende-cpu verbind. ;)

In ieder geval, heb er een sempron 140 bij genomen voor drie tientjes. Zie ook hiervoor mijn review: http://tweakers.net/productreview/15000/amd-sempron-140.html
Alles netjes geïnstalleerd met de stock koeler, en één reepje 1gb geheugen van ocz.
Ik was er vanuit gegaan dat overklokken praktisch onmogelijk zou zijn met dit bord (wilde graag undervolten), maar wat schetst met verbazing: er zitten een hele hoop overklok functionaliteiten in de phoenix bios die er standaard op zit! Je kunt zelfs geheugen timings aanpassen. :+
Dus gelijk op 3ghz en van 1,35v naar 1,20v. Draait perfect stabiel na een uur burnintest. :)
Alleen Cool n quiet lijkt geen effect te hebben, maar dat neem ik maar voor lief gezien de geringe investering van 20 euro en de undervolt mogelijkheid waar ik niet eens op had gerekend.

Ook valt het niet eens echt op dat er vors is bespaart, de printplaat is stevig, en er is zélfs één 'solid' condensator gebruikt! :+ En hij heeft zelfs PWM regeling voor de cpu fan. (vier polige connector)

Iets waar ik nu wel tegen aan loop is dat hij niet in de stand-by modus wil waarbij ook alle fans uit gaan. Wat hij doet lijkt een beetje op S2, maar de HD gaat wel uit. Ik krijg hem niet in de normale S3.
Edit: Probleem opgelost, zie tweede post.

Ook even puppy linux er op gehad, draait prima, maar niet uitgebreid getest.

Al met al dik tevreden met dit bord, werkt gewoon stabiel, vlot, prima bordje, zelfs voor die gene die eens wat wil overklokken of undervolten. :)

Heb jij ook een ASRock N68-S?

heb je dat fanprobleem onder windows? dumppoo tooltje al geprobeerd (dumppoo admin minsleep =s3 oid... google is je vriend).
Ja onder windows, standby met linux is al helemaal erg.
dumppo admin minsleep=S3 wel geprobeerd, maar mocht niet helpen. Nog een paar keer de acpi feature in het bios schermpje aangepast, en daarbij ingesteld dat het tobo en de muis dit keer NIET de pc uit stand-by mag halen, en het werkt. (onder windows). Gaat nu netjes in S3. :)
Misschien dat C'n'Q niet werkt in combinatie met undervolten. Al eens geprobeerd met processor voltage op auto?

En verder uit de user manual:
Cool ‘n’ Quiet
Use this item to enable or disable AMD’s Cool ‘n’ Quiet TM technology. The
default value is [Auto]. Configuration options: [Auto], [Enabled] and [Disabled]. If you install Windows® VistaTM and want to enable this function, please set this item to [Enabled]. Please note that enabling this function may reduce CPU voltage and memory frequency, and lead to system stability or compatibility issue with some memory modules or power supplies. Please set this item to [Disable] if above issue occurs.
Ja, ik heb hem op zowel auto als enabled gehad, met het voltage van de cpu op auto. Ook de fsb en multiplier op auto gezet, maar zowel in puppy als in xp krijg ik geen lager idle energie verbruik, en blijft het voltage het zelfde. Beetje raar, maar ach, ik maak me er niet druk om. (dat mag ik niet eens voor 20,-) :)
Ik heb datzelfde bordje ook en i.c.m. Windows 7 (Ultimate) en eerst een AMD Athlon 64 3000+ en nu een AMD Athlon II X2 250 werkt Cool'n'Quiet prima (zonder overclock o.i.d., dat dan weer wel). Als ik me niet vergis moest je toch onder XP drivers ervoor installeren of is dat inmiddels ook niet meer zo?
Ja, pas vanaf vista hoeft dat moet meer. Dus ook bij gebruik van xp moet je drivers installeren wil je van c&q gebruik kunnen maken:

Voor de driver.

En je moet, wil je het nog inschakelen, bij xp 'minimaal energie verbruik' selecteren als energie schema. (rechterklik, eigenschappen, schermbeveiliging, energie)

[Reactie gewijzigd door kilian kl. h. op 4 september 2010 11:02]