Bekijk alle uitvoeringen

Nokia 5800 XpressMusic Rood Review

DenHond 7 november 2009, laatste update op 7 november 2009, 405 views

Nokia 5800 XpressMusic Rood

Pluspunten

• degelijke touchscreen voor degelijke prijs
  • luidsprekers
  • belkwaliteit

Minpunten

• browser crasht vaak
  • bouwkwaliteit kon beter (zie review)
  • enkel qwerty toetsenbord op nederlandse invoer
  • gps nutteloos zonder internetverbinding

Scherm
Het scherm is zeer degelijk voor een toestel uit deze prijsklasse. De hogo resolutie laat toe om aangenaam naar videos te kijken en het scherm is licht genoeg om zichtbaar te zijn als de zon er op schijnt.
Bijna alles is goed op voorzien om met de vingers bediend te worden, enkel typen op het 'toetsenbord' is iets minder praktisch.

Gebruiksgemak
Symbian S60 touch doet zijn werk, is duidelijk om mee te werken en schiet hier niet te kort.
Ook opmerkelijk is de snelle opstartijd, zeker vergeleken met vele N-series.

Bouwkwaliteit
Alhoewel de gsm stevig aanvoelt, slaat hij de bal op sommige plaatsen behoorlijk mis. Zo is het materiaal van het scherm veel te zacht, en zal het scherm door gebruik snel krassen krijgen. Ook op de achterste cover is aan materiaal bespaart, en voelt deze nogal goedkoop aan. Het systeem om het pennetje vast te houden bestaat slechts uit een simpel plastic pinnetje, dat al snel zal afbreken door veelvuldig gebruik (hier had ik toch liever een syteem met een magneetje gezien).

Batterij
De batterij is een van de zwaarste die Nokia al heeft gefabriceerd, en dat merk je, zo moet ik hem maar om de 2 dagen opladen, terwijl hij toch relatief veel gebruikt wordt.

Camera
De Nokia 5800 is voorzien van een 3.2MP camera met Carl Zeiss lens en dubbele LED flits.
Foto's en filmpjes zien er goed uit op de gsm zelf, maar eens overgezet op pc zien ze er al een pak minder goed uit...

Wifi/3G
Pagina's laden relatief snel, zowel via Wifi als 3G, er is een flashplayer, zodat je filmpjes kan bekijken op Youtube en de meeste sociale netwerksites hebben een aangepaste webpagina om mobiel op deze sites actief te kunnen zijn.
Een spijtige bemerking is wel dat de browser veelal durft te crashen tijdens internetsessies, wat nog hopelijk via een patch zal worden opgelost...

GPS
Hier moet je je niet te veel bij voorstellen, het duurt eeuwen eer hij zich kan positioneren zonder 3G verbinding. Eenmaal een 3G verbinding gemaakt, zal hij zich binnen de 2 minuten zeker kunnen positioneren.
Het is leuk dat deze feature er inzit, maar is voor mij totaal overbodig.
Merk ook op dat je om routebegeleidingen te kunnen gebruiken, je een abonnement moet betalen...

Heb jij ook een Nokia 5800 XpressMusic Rood?

enkel qwerty toetsenbord op nederlandse invoer
Als je hiermee bedoelt dat je ook een azerty-layout wilt hebben dan moet je de toetsenbordtaal maar eens op frans zetten.
Dat weet ik, maar ik zou het toch erg mooi detail gevonden hebben moesten ze een azerty optie aanbieden bij nederlandse invoer (want bij franse invoer moet je dan steeds terug switchen naar nederlands als je met voorspelling/woordenboek wil werken...).
Tja, op de android toestellen kon je gewoon de toetsenlayout veranderen naar frans en toch nog een nederlands woordenboek/voorspelling gebruiken. Misschien wordt het probleempje met de nokia met de volgende update wel verholpen.
Vraagje, moet je de batterij om de dag opladen (1x per twee dagen) of echt om de twee dagen (1x per drie dagen)? Dat laatste zou echt wel een goede score zijn voor een Nokia 'multimedia' toestel!
Om de dag bedoelde ik :)
Natuurlijk is het mogelijk dat je er 3 dagen zonder opladen mee zou kunnen voortdoen, afhankelijk van je gebruik, want persoonlijk bel en surf ik nogal veel.
Ik heb (in het buitenland, vast op gsm ipv 3,5g) al een keer de week gehaald. Ik heb ook al een keer de drie uur niet gehaald. Gemiddeld doe ik 2-5 dagen met een batterijlading.
Oke, prima. Evengoed een flinke score, want met af en toe surfen is mijn N96 echt dezelfde (mid)dag nog leeg, om te huilen ;(