Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AC3200 Review

PFGH 17 december 2016, 677 views

Asus RT-AC3200

Goede en stabiele router die gemakkelijk en snel is te installeren.

Pluspunten

• Tri band
  • Stabiele WiFi
  • moderne vormgeving
  • Gemakkelijk te installeren

Minpunten

• Antennes

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Ik heb deze router gekocht omdat de door Ziggo geleverde Cisco een nogal instabiel signaal heeft.
Het installeren van de router ging snel en gemakkelijk. De Cisco heb ik niet door Ziggo in een bridge stand laten zetten. In plaats daarvan heb ik ervoor gekozen dat de Cisco het ip adres 192.168.2.1 heeft en de Asus DHCP server is voor het hele netwerk in de range 192.168.1.1. Op de Cisco is WiFi uitgezet. De Cisco is verbonden via de Lan4 poort met de Wan ingang op de Asus RT-AC3200.
Deze configuratie draait inmiddels ruim vijf weken naar volle tevredenheid.

De RT-3200 regelt het netwerk- en internet verkeer o.a. voor 2 gaming pc's, 2 laptops, 1 netwerk printer, 2 tablets, 1 NAS, 3 mobiele telefoons, 1 TV set met BR speler, en nog een drietal consoles.
Deze apparaten krijgen automatisch en naar behoefte bandbreedte en frequentie toegekend door de router. Dat betekend dat ik maar 1 SSID heb voor zowel de 2,4 ghz als de beide 5ghz banden. Het signaal is op de gehele beneden verdieping sterk tot zeer sterk. Dit is dan ook de lokatie waar de router zich bevind. Op de boven etage is het signaal van sterk tot gemiddeld. Een zolder is niet van toepassing.

De antennes komen wat fragiel over en als je ze tijdens het richten tegen de klok in beweegt komen ze snel weer los. Maar als ze eenmaal goed staan hoef je er ook niet meer aan te komen.
Kortom een router die zijn hoge prijs meer dan waard is.

Heb jij ook een Asus RT-AC3200?

Waarom de keuze voor een dubbele nat in plaats van het Ziggo modem in bridge te laten zetten of de Asus als accespoint te configureren?
Om de Ziggo in bridge te laten zetten moet je de klantenservice bellen. Het is gratis maar je hangt gemiddeld wel 20 minuten tot een half uur in de wacht. Daar komt bij dat ik gelezen had dat je dan ook geen toegang meer krijgt tot de WiFi accespoints van Ziggo.
En de Asus inrichten als accespoint heb ik in eerste instantie niet bij stilgestaan dus dat had ook gekunnen. Maar zoals gezegd tot op heden werkt het zonder problemen.