Specificaties GF GTX 1060 (1280c) (1,556GHz), 6GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G Review

JobM 17 december 2016, laatste update op 17 december 2016, 621 views

Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G

Prima kaart, al helemaal voor het geld. Doet zijn werk stil en heeft geen last van coilwhine. De kaart heeft zelfs een backplate, deze is wel van plastic. Getwijfeld tussen de msi en deze gezien deze 280-290 euro waren. Toch deze genomen ivm extra DVI-D en backplate.

Pluspunten

• stil (fans uit in idle, stil onder load)
  • geen coilwhine
  • respectabele prijs voor een 1060 6gb
  • backplate
  • snel genoeg voor 1080p

Minpunten

• hoewel backplate aanwezig is, is deze wel van plastic.
  • 2x DVI-D, dus geen VGA aan te sluiten met verloopje

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb deze kaart nu ongeveer twee weken en ik heb zeker geen spijt van de aankoop. Tot nu toe bevalt de kaart mij goed. Bij de aanschaf twijfelde ik tussen het kopen van een 3gb of 6gb gtx1060 kaart. Uiteindelijk is het dus de 6gb kaart geworden. Achteraf ben ik blij met mijn keuze omdat bij enkele spellen die ik tot nu toe gespeeld heb het VRAM gebruik al boven de 3gb uitkomt (bijv. bf1 & gta5). Hier was ik van te voren al bang voor, omdat ik een gtx960 2gb kaart had waarbij ik tegen een VRAM tekort aanliep.

Verder heb ik getwijfeld om de goedkope versie van msi te kopen of deze gezien mijn budget ~280-290 euro was. Het is vervolgens deze geworden omdat deze een extra DVI aansluiting heeft en een (plastic) backplate. Helaas heeft de kaart 2 maal DVI-D, wat betekent dat je er geen VGA scherm mee kan aansturen (zo ver ik weet), hier moet je dus goed op letten. Verder heeft deze dus een backplate van plastic. Eerst leek mij dit niks, maar nu de kaart eenmaal is ingebouwd in mijn pc kijk ik er niet meer naar om. Persoonlijk vind ik het altijd prettig om een backplate te hebben ter bescherming van de kaart, vandaar de keuze hiervoor. Verder zitten er geen toeters en bellen op deze kaart zoals led verlichting en dergelijke.

De kaart doet stil zijn werk, de fans draaien niet wanneer de kaart niet zwaar belast wordt. Wanneer de fans wel draaien zijn deze nog steeds fluisterstil, het geluid komt niet boven dat van mijn voeding uit. Coilwhine en dergelijke heb ik tot nu toe nog geen last van gehad. Ook blijft de kaart relatief koel, de temperatuur komt niet boven de 70 graden uit.

Wat gaming betreft zit je met deze kaart goed als je een 1080p scherm hebt. Ik heb tot nu toe battlefield 1, crysis 3 en gta 5 geprobeerd en deze kan ik alle drie op de hoogste settings draaien met een respectabele framerate zolang ik MSAA niet hoger dan 2x zet.

Overclocken heb ik nog niet geprobeerd, gezien ik daar nog niet de behoefte voor heb. De kaart overclockt zichzelf wel iets, wat tot nu toe goed verloopt (geen last van overhitting of onstabiliteit).

Conclusie: tot nu toe heb ik geen spijt gehad van deze kaart. Wanneer je een gtx1060 wil kopen zou ik deze zeker aanraden.

Heb jij ook een Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G?