Specificaties 34" @ 3440x1440 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Swift PG348Q Aluminium, Zwart Review

Mister E 16 december 2016, laatste update op 11 maart 2017, 1.154 views

Asus ROG Swift PG348Q Aluminium, Zwart

GEWELDIGE monitor voor gamers. Een echte eyecatcher waar je mond van open valt zodra je hem voor de eerste keer ziet. Ontzettend duur maar geen spijt van gehad, een hobby mag wat kosten.

Pluspunten

• Mooi design en groot
  • 100Hz
  • G-sync
  • Geweldige game ervaring
  • ROG logo light
  • Scherp beeld door 3440-1440 resolutie
  • 21:9 Ultrawide
  • Alle wow reacties van familie en vrienden die hem zien staan

Minpunten

• Grote footprint (scherm staat zo'n 30cm van de muur af met de voet tegen de muur aan)
  • Backlight bleed (naar mijn mening te veel voor een monitor van deze prijsklasse)
  • Tussen de onderste bezel en het scherm zit nog ruimte. hier kan op den duur stof tussen gaan zitten
  • Duur
  • Geluid is slecht, maarja daar koop je een monitor ook niet voor
  • Vind de gehele combinatie zo mooi dat ik het jammer vind om een VESA mount te gebruiken, dan zou ik namelijk niet meer van de voet kunnen genieten. Door die reden laat ik hem op zijn bijgeleverde stand staan.

Waarom de ASUS PG348Q?
Bij mij stond Ultrawide, 34" en 1440p al vast. Verder was het alleen nog uitzoeken welke van de ongeveer 30 modellen ik wou. Aangezien er op het moment van aanschaffen (de gehele PC) nog geen goed AMD alternatief was voor de 1070, heb ik toch maar besloten om een G-sync monitor te kopen. Dan blijven er nog maar 3 modellen over om uit te kiezen. Als ik dan op het internet ga vergelijken komt deze toch vaak als beste uit de test. Daarbij vind ik dat hij gewoon ontzettend stoer oogt.
Features
De ASUS PG348Q heeft een resolutie van 3440 x 1440 op een beeldverhouding van 21:9. Daarnaast is de monitor over te klokken van 60 naar 100 Hz. Ook heeft de monitor zoals eerder gezegd G-sync. Er word gebruikt gemaakt van zogenaamde Ultra-low blue light technology, samen met de flicker free technology moet dit je ogen beschermen. Verder zijn er een paar handige instellingen zoals een crosshair, timer of fps counter. De monitor heeft ook + en - 50 graden swivel, 115mm hoogte verstelling en +20 -5 graden tilt opties. Achterop de monitor zit een HDMI poort, een display poort, USB 3.0 en een headphone jack. Dit zit allemaal netjes weggewerkt achter een te verwijderen backplate zodat je niks van de kabels hoeft te zien. De kabels die er dan nog uit komen zijn weg te geleiden door de voet van de monitor.
Uitpakken
Als de doos eenmaal aan je word afgegeven word je op eens duidelijk hoe groot de monitor eigenlijk is. Ondanks dat ik meteen de monitor wou uitpakken heb ik mezelf weten in te houden tot de rest van de PC onderdelen eindelijk aanwezig waren. De monitor zit zeer goed verpakt. Met het openen van de doos word al aangegeven hoe je de doos moet neerleggen. Dan is het een kwestie van alle flappen openvouwen en het piepschuim plus onderdelen er uit te trekken. helemaal bovenop ligt de voet samen met de rest van de standaard. Ook liggen hier alle nodige kabels en papierwerk (en een cd-rom).

Als je vervolgens de bovenste laag piepschuim er af tilt komt daar de monitor in zicht. Deze ligt met het scherm naar beneden zodat de achterkant bloot ligt. Omdat ik de standaard ondertussen al in elkaar had gezet werd het me snel duidelijk dat ik deze achter aan de monitor kon in klikken waardoor ik de gehele monitor makkelijk zelfstandig uit de doos kon tillen om vervolgens veilig op tafel te zetten.

Alles aansluiten
Vervolgens de bedrading aansluiten. Er is een HDMI en DP kabel mee geleverd. Als je van de G-sync en 100 Hz gebruik wilt maken moet je de Display Port kabel gebruiken. Verder is er een powerbrick voor de monitor en een usb kabel meegeleverd om de 4x USB 3.0 poorten te voeden. Ook is er een headphone jack aanwezig.
Beeldkwaliteit
Ik vind het erg jammer dat er in alle hoeken sprake is van backlight bleed. Maar als ik op internet rond zoek krijg ik de indruk dat ik nog lang niet mag klagen. Verder is het naar mijn mening helemaal prima.

Geluid
Zullen we dit maar snel overslaan? Koop alsjeblieft gewoon speakers.
Gamen
Na een paar instellingen voor de resolutie natuurlijk meteen aan de slag gegaan. En WOW wat is dat gaaf. Je krijgt echt het gevoel dat je er helemaal inzit. Dit is echt iets wat je zelf moet ervaren. Ik heb ondertussen al veel games getest en het is echt een waar genot.

Kerbal space program:

Guild Wars 2:
Films
Niet heel lang geleden een nieuwe TV aangeschaft en ik zou er bijna spijt van krijgen. Deze monitor kan bijna mijn TV vervangen. Het is natuurlijk geen 4k maar de ultrawide geeft heel dichtbij toch een hele unieke ervaring. Netflix kan op ultrawide met een chrome plugin maar voor popcorn time films heb ik nog geen oplossing gevonden. Behalve dan via popcorn time downloaden en via een ander programma bekijken.

Popcorn time menu:

Popcorn time film:

Popcorn time film via VLC:
Werk
Ook werken op dit beeldscherm is een hele nieuwe ervaring. Je hebt ontzettend veel ruimte. Vooral voor videobewerking is dit makkelijk maar hier heb ik zelf nog niet zo veel ervaring mee. Heb nog niet heel werk gedaan op deze monitor maar vond zelf vooral programma's als autocad prettig werken door de extra ruimte. Voor SolidWorks is het bij grotere projecten denk ik ook zeker een aanwinst.

SolidWorks:
Dit is zonder twijfel een monitor voor de echte enthousiasts en de prijs is daar ook naar. Het WOW effect is super groot en voor al mijn toepassing is deze monitor gewoon een grote aanwinst. Ik ben helemaal tevreden.

Heb jij ook een Asus ROG Swift PG348Q Aluminium, Zwart?

Mooie duidelijke review! Ik heb een vraag, heb jij je monitor volledig kunnen OC'en naar 100hz? Ik lees op het internet dat niet alle panelen de 100hz halen en ik overweeg de Acer X34A of deze Asus. QC zal nu wel op gelijke niveau zitten maar over beiden lees ik zowel goeie als slechte dingen. Heb jij ook zo een dilemma gehad?
Niks geen problemen mee gehad. Doet het gewoon op 100Hz. Met twee drukken op de knop te switchen tussen 60 en 100 Hz.
Hoe werkt dit scherm als bv. Wilt browsen op het internet.
Kan men bv. 2 browse schermen open naast elkaar?
ik heb een extra foto voor je toegevoegd aan de review. Ik hoop dat dat goed genoeg is als antwoord. Zo niet dan hoor ik het wel :)
Nice, moet je zelf de vensters zo slepen.
Of is er software waardoor je de vensters gemakkelijk naast elkaar krijgt? Ik dacht dat windows 10 een snel toets had.
Windows 10 heeft ingebouwde features dat als je het venster tegen bijvoorbeeld tegen de rechterkant van het scherm sleept meteen het formaat aanneemt van de rechterhelft van je scherm. Maar dit geld enkel voor de hoeken, links of rechts en fullscreen. Ik weet dat LG ultrawide monitoren speciale software hebben om 3 vensters naast elkaar te krijgen maar ik heb dat hier niet werkend gekregen. Die hotkeys in windows zijn windows toets in combinatie met de pijltjes toetsen. Persoonlijk vind ik het makkelijker om een venster gewoon tegen de rechterkant van het scherm te slepen. Het komt ook zelden voor dat ik 3 programma's naast elkaar moet openen. Twee programma's heeft bij mij vaak de voorkeur. In de afbeelding die ik er net heb bijgeplaatst zijn de onderste twee vensters geplaatst door ze in de onderhoeken te slepen. Die andere 3 heb ik de buitenste twee in de bovenhoeken gesleept en toen zelf aangepast. die middelste zul je er zelf tussen moeten passen.
Merk je eigenlijk veel van IPS Glow als je in het donker deze monitor gebruikt? (Of in games die donkere omgevingen toont) ?

Om die bovenstaande reden twijfel ik nog tussen het type UW panel wat ik aanschaf. AMVA vs IPS is erg lastig imo.
Eergisteren heb ik een paar uur Alan Wake gespeeld. Een behoorlijk donkere game. Ik heb er niks van gemerkt. Als je eenmaal in een game zit dan is een (defect) als dit zeker niet storend. Een Skipped frame zou ik me veel erger aan storen. Je moet ook bedenken dat het in de hoeken zit en dus niet de plek waar je je ogen op focussed.

Meteen weer even Alan wake opgestart. Tijdens gameplay merk je er echt niks van. Als je er naar gaat kijken kun je het zien.