Thermalright TRUE Black 120 Review

MPeek 7 november 2009, laatste update op 7 november 2009, 2.217 views

Thermalright TRUE Black 120

Pluspunten

• Koelt super!
  • Ziet er strak uit
  • Montage van de koeler zelf is makkelijk zat
  • Compatibel met veel sockets

Minpunten

• Fanclips in combinatie met handleiding is een ramp met het bevestigen van een fan
  • Past maar net in de kast, is nogal hoog

Koelvermogen Score: 5

Tegenwoordig is er voor de koeling van je computer genoeg keuze; een snelle blik in de pricewatch leert ons dat er alleen al voor de koeling van je CPU ruim 300 verschillende producten beschikbaar zijn, waarbij de prijzen variëren van een schamele 5 euro voor een simpele koeler tot 87 euro voor een Coolermaster V10 met een peltier element voor extra goede koeling.

Standaard koeling
De standaard koeling van Intel is voor standaard kloksnelheden in principe zat, mits de koeling in je kast voldoende is. Is dat niet het geval, dan loop je de kans dat de ventilator van de koeler op z’n maximale toerental gaat lopen en dat zorgt voor het nodige lawaai. Daarnaast zijn alle stock koelers een aanslag op je airflow; De koeling in mijn huidige kast is voldoende genoeg, maar omdat de processor onder full load toch aardig warm werd en ik toch wel geïnteresseerd werd in overclocken ben ik toch gaan kijken naar een after marked koeler.

Opzoek naar een nieuwe koeler
Ik ben toen gaan zoeken op het internet en zag dat er genoeg koelers waren die mijn core i7, zowel stock als met een flinke overclock lekker koel kunnen houden. Toen ik daarna op de V&A afdeling aan het kijken was viel mijn oog op de advertentie van een Thermal Right TRUE 120 Black. Aangezien deze er bekend stond goede koelresultaten te leveren en hij aangeboden werd in nieuw staat voor een stuk minder dan de normale prijs (45,- voor de koeler + 1366 mouting kit) heb ik daar op gereageerd en de koeler is nu inmiddels binnen, dus in deze review ga ik mijn ervaringen met de koeler beschrijven.

De verpakking en het uitpakken
De koeler zit verpakt in een mooie zwarte doos met daarop Thermalright. Binnen in de doos vind je dan een voorgevormd stuk piepschuim met daarin het machtige koelblok. Naast het piepschuim zit nog een doosje met de handleiding en de bevestigings kit voor andere sockets.

In het doosje van de zogenaamde ‘LGA1366 Bolt-Thru-Kit’ zitten de backplate + de speciale schroeven met veren.

Het verwijderen van de oude koeler
De CPU voordat 'ie schoon gemaakt is. Let op de koelpasta: er wordt maar 75% effectief bedekt door de standaard pasta.
De koeler van de onderkant. De koelpasta zit er minimaal op, misschien wel te weinig zelfs. Dit kan een van de verklaringen zijn voor de mindere koelresultaten.
De koeler aan de bovenkant na het weghalen van de fan. Een grote hoeveelheid stof na een tijd van minstens 4 uur per dag draaien in een periode van 8 maanden.

De installatie
De installatie van de koeler spreekt voor zich; als eerst moet je de oude koeler verwijderen en nieuwe koelpasta op de processor aanbrengen. Daarna moet je de backplate onder het moederbord leggen zodat het moederbord erin valt.
De CPU na het schoonmaken met alcohol en het aanbrengen van de koelpasta + de backplate.
Met de backplate aangebracht moet je de koeler erop zetten met het mounting bracket. Eerst steek je het mounting bracket in zijn smalste vorm door de opening tussen de heat pipes door en daarna zorg je ervoor dat de gaten in het mounting bracket gelijk zitten met de schroefgaten van de backplate. Het is dan gewoon een kwestie van de koeler er recht op zetten en dan de schroeven erin draaien.
Daarna komt een irritant stuk: het vastklemmen van de fan. Er zitten speciale clips bij om de fan vast te maken, maar de handleiding bij de koeler is dusdanig onduidelijk dat ik bijna een half uur heb staan rommelen met die clips voordat ik het opgaf en op internet opzoek ging naar de correcte bevestiging. Als je eenmaal weet hoe het moet is het gedaan in een minuutje.
Koelresultaten
Ik heb de temperaturen voor idle gemeten na een half uur niks doen in Windows 7 en de load temperaturen zijn na een loop van Intel Burntest. Het programma gebruikt voor de temperatuur is Speedfan en MSI Greenpower 2.0, om te controleren of het klopt.

De fan op de TRUE is eentje van Coolermaster, draait maximaal 2000TPM en verplaatst bij die snelheid 69.69 CF/m, of 2000 liter per minuut.

Stock koeler

Load: 46 graden
3,5Ghz:
Idle: 24 graden
Load: 55 graden
Ik zal binnenkort nog de resultaten posten met de CPU op hogere kloksnelheden en de TRUE.

Het is een geweldige koeler die onder alle omstandigheden goed koelt, het enige nadeel is alleen dat de prijs vergeleken met een Scythe Mugen 2 niet echt gerechtvaardigd wordt. Zelfs 2e hands is de koeler nog een stuk duurder dan de Mugen 2, maar ik moet wel zeggen dat de koeler er een stuk beter uit ziet dan de Mugen dankzij de zwarte lak en hij is een stuk minder breed dan de Mugen. Al met al dus een prima koeler!

Heb jij ook een Thermalright TRUE Black 120?

Mag ik vragen... wat voor programma heb je gebruikt om de temperatuur mee te meten en de CPU te stresstesten? Een Core i7 die 37 graden onder load haalt op stock... het is met deze koeler een héél mooi resultaat volgens mij, zo mooi dat ik zelfs aan je testmethoden twijfel :P

Goed verzorgde review trouwens, 4*.

[Reactie gewijzigd door Jejking op 7 november 2009 13:08]

Ik heb Prime95 en Intel Burntest gebruikt om de CPU te stressen, bij Intel Burntest heb ik gewoon een loop van 5 gedaan en bij Prime95 small fft's voor een half uur. Ik gebruik (zoals trouwens in de review staat vermeld!) speedfan en MSI Greenpower 2.0 (een programma wat standaard bij het meoderbord geleverd werd). Dit zijn wel de BIOS temps en je kunt ze niet vergelijken met temperaturen van bijvoorbeeld Coretemp. Bij mijn meetmethode ligt de maximale temperatuur op 67.9 graden, terwijl ik met Coretemp een temperatuur van maximaal 100 graden mag meten. De Coretemp temperaturen lagen bij stock volgens mij rond de 45 graden als ik mij niet vergis.
Ah, dat verklaart de grote verschillen in de temperatuurmetingen dus. Meestal pakken reviewers Coretemp- of Realtemptemps erbij ;)
Ik heb op het moment ook coretemp op mijn computer draaien, maar ik was in de haast vergeten de coretemp temperaturen te checken van de stock koeler, dus dan is het een beetje lastig vergelijken. Ik ga bij de andere resultaten nog de coretemp temperaturen neerzetten.
Als je nu die orginele pasta ziet, denk je dan niet dat het vervangen van alleen die pasta niet genoeg was geweest?

Het lijkt mij dat je hoge CPU temps juist daardoor komt (ik heb geen enkele ervaring met een i7, maar wel veel ervaring met BE AMD's, en bij die CPU's is dat het eerste wat je "vervangt" namelijk).

Voor de review : _/-\o_

[Reactie gewijzigd door IoorLTD op 7 november 2009 12:48]

Misschien ligt daar wel het probleem, maar een stock koeler kan zelfs met een goede hoeveelheid koelpasta niet goed presteren op hogere kloksnelheden: de manier waarop de fan blaast en de materialen zorgen ervoor dat hij met hogere kloksnelheden gewoon niet goed meer kan werken.

Zoals je kan zien op een van de eerste foto's is de manier waarop de fan blaast zo goed als waardeloos. Je ziet dat waar de openingen tussen de koelvinnen zitten een laag stof zit en nadat ik de ventilator van de stock koeler af gehaald heb zag ik tot mijn verbazing nog een hele hoop stof:
De stock koeler van Intel staat er om bekend niet echt geweldig te presteren en ik heb de resultaten met prime/Intel Burntest wel eens vergeleken met andere gebruikers van dezelfde CPU en het scheelde niet veel.
nog even een fotootje hoe hij nu in de kast hangt is wel leuk, 3sterretjes van mij :P
He leuk dat je een review hebt geschreven over mijn oude koeler :+

Goede review! 4 sterren van mij
Leuke review! Fanclips kan je in principe weghalen als minpunt, voor mij dan, bij alle towers is het ongelofelijk kut, behalve de Mugen :)
jammer dat er geen foto's zijn van het irritante stuk :)