Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy x360 15-aq015nd Review

GJV63 16 december 2016, laatste update op 22 december 2016, 1.843 views

HP Envy x360 15-aq015nd

HP levert met de Envy 15 x360 een goede middenklasser in een mooie en stevige aluminium behuizing die de laptop een high end uitstraling geeft. De gebruikte componenten leveren goede prestaties waardoor de laptop voor vrijwel alle toepassingen uitstekend geschikt is.

Pluspunten

• Stijlvol design en stevige behuizing
  • Uitstekend touchscreen
  • Lange tijd op een accu lading
  • Prettig toetsenbord
  • x360 maakt laptop multi bruikbaar
  • Uitstekende Windows Hello ondersteuning
  • Voldoende aansluitingen
  • Stil, zelfs onder belasting

Minpunten

• Drivers veroorzaakten problemen
  • Geen ethernet aansluiting
  • Glanzend scherm niet geschikt voor buitengebruik
  • Scherpe aluminium rand onderzijde
  • Matige kwaliteit geluid uit 3.5mm jack

Review HP Envy 15 x360

Samengevat

De Envy 15 heeft hardware die de laptop tot een goede middenklasser maakt. De i5 6200u CPU, 128GB SSD, 8GB DDR4 geheugen, 802.11ac Wifi, breed touchpad, 55 Wh accu en het IPS scherm zijn wat je verwachten mag voor een laptop van net geen 1000 euro. Extra’s zijn de 1 TB HDD voor data, de USB 3.0 Type C aansluiting, de infrarood camera’s die opstarten met behulp Windows Hello mogelijk maken en natuurlijk de x360 mogelijkheid. Bij normaal gebruik levert een accu lading zonder problemen 8 uur werktijd op. Bij dit alles vormt het uiterlijk een positieve uitzondering met veel aluminium en een strak design waardoor de laptop zich wat het uiterlijk betreft kan meten met veel duurdere high end laptops.

Aanschafprijs: Ą 876,- (na 120 euro korting via een actie)
Geteste uitvoering: HP Envy x360 15-aq015nd

HP prijst de Envy 15 x360 aan als een ‘Een werkmachine die ideaal is voor entertainment. Een media-apparaat dat krachtig en productief is. Veelzijdigheid maakt het verschil. De uiterst flexibele ENVY x360 past zich altijd aan jouw behoeften aan. Verzet meer werk, geniet mÚÚr van entertainment en profiteer bij alles van kracht en prestaties.’ Ik denk dat zoals de meeste marketeers HP hier overdrijft. Je wordt met de Envy niet meer productief maar door x360 is de laptop inderdaad veelzijdiger. Het kunnen draaien van het scherm is prettig wanneer je relaxed zittend of liggend in bed surft of bijvoorbeeld een film kijkt. Ook onderweg wanneer de ruimte om je heen beperkt is maakt het kunnen draaien van het scherm een groot verschil waardoor je toch nog kunt werken of surfen.

In mijn zoektocht had ik verwacht dat meerdere leveranciers het x360 segment zouden vullen met laptops. Er is relatief veel aanbod in het premium segment, vooral 13.3” laptops, maar beperkt in het 15.6” segment. Naast de HP Envy zijn er alleen Asus met z’n Vivobook Flip, Dell met de Inspiron en de HP Spectre 15.6 die momenteel aangeboden worden. Naast het formaat, x360 en een touchscreen werd mijn keus mede bepaald door de volgende eisen:
  • Minimaal 8Gb geheugen
  • USB C
  • Windows ge´nstalleerd op een SSD
  • Wifi 802.11ac
  • Kensington lock
Op basis van dit ‘eisenpakket’ bleven alleen de HP Envy en Spectre over. De Spectre is grofweg 700 Euro duurder dan de Envy. De Spectre en Envy hebben vrijwel hetzelfde uiterlijk en ook specificaties verschillen niet heel erg waardoor voor mij de Spectre niet de meerwaarde biedt die dit bedrag rechtvaardigt. Op basis van al deze afwegingen heb ik de Envy besteld toen HP een korting van 120 euro bood waarmee de Envy 15 x360 met Intel i5 voor mij een aantrekkelijke optie werd.

Uiterlijk

De Envy 15 x360 lijkt uiterlijk veel op de duurdere Spectre. De buitenkant is gemaakt van grijs aluminium en alleen de onderkant is van kunststof dat er echter hetzelfde uitziet als het aluminium dat elders gebruikt wordt. Alles met elkaar een mooie laptop met een high-end uitstraling. Bekeken van opzij lijkt het alsof HP de laptop een wigvorm gegeven heeft door de zijkanten naar binnen toe weg te laten lopen. Kijk je recht op de zijkant dan zie je dat de laptop overal even dik is.

De aansluitingen zijn aan de zijkanten van de laptop geplaatst en voldoende voor dagelijks gebruik. Rechts bevinden zich de hdmi-aansluiting, usb-a en usb-c (3.0) en de sd-kaartlezer. Links de tweede usb-a aansluiting en de 3.5mm headphone aansluiting. Links bevinden zich ook nog het kensington lock en de volume knop, nodig wanneer de laptop in stand of tablet mode gebruikt wordt. Alles met elkaar genoeg voor dagelijks gebruik.

Het design van de binnenkant is eveneens aluminium en is stevig. Nergens kun je het indrukken en ook het toetsenbord wijkt niet wanneer er op gedrukt wordt. Wel schat ik in dat het geheel krasgevoelig zal zijn, iets om op te letten wanneer de laptop in tablet of stand mode gebruikt wordt.

Toetsenbord en touchpad

Het toetsenbord is wat je kunt verwachten van een standaard qwerty toetsenbord, de toetsen zijn geplaats waar je ze verwacht en het toetsenbord is uitgerust met een apart numeriek deel. De toetsen hebben zo’n 2mm travel en het geheel typt uitstekend. Ideaal is de toetsenbord verlichting. Bij gebruik in donkere ruimtes of avonds laat in bed nu geen problemen meer om het toetsenbord te gebruiken. Een goed alternatief is trouwens ook het scherm toetsenbord wat in tablet of stand mode handig is in gebruik. Door de lichte kleur van de toetsen heeft de toetsenbord verlichting alleen effect wanneer je het ook echt donker is. Maar heb je het nodig, dan werkt het prettig en goed. De enige opmerking die ik kan maken is dat er relatief veel licht langs de zijkanten van de toetsen ‘lekt’ wat erg opvalt als je onder een hoek er naar kijkt.

Het touchpad werkt eveneens goed. In gebruik merk ik het niet wat meestal een teken is dat het zonder problemen doet wat het doen. Het oppervlak is van een kunststof met een prettige textuur waardoor de muis precies te sturen valt.
Zoals al eerder gemeld, de stevigheid van de laptop vertaalt zich in een toetsenbord en touchpad wat je niet kunt indrukken.

Specificaties, performance en accuduur

De verschillende onderdelen maken de laptop tot een goede middenklasser. De configuratie bestaat uit:

- i5 6200u CPU
- 1920x1080 15,6” IPS touchscreen
- 2x usb-a, 1x usb-, 1x HDMI, en een card reader
- Infrarood camera’s die opstarten met behulp Windows Hello mogelijk maken
- x360 mogelijkheid

Ik heb geen apparatuur om performance te meten en kan dus alleen in subjectieve zin mijn ervaringen delen. Gegeven mijn gebruik waarbij ik voornamelijk gebruik maak van Office, Edge, Outlook, Apps zoals Netflix, NPO, YouTube en het lezen van de krant en tijdschriften kan ik niet anders concluderen dat de Sky Lake i5 en 8Gb geheugen meer dan toereikend zijn. Schermen wisselen snel, bladeren door foto’s gaat vlot zonder haperingen, films spelen af zonder problemen, scrollen door webpagina’s gaat net zo snel als op mijn Nexus 5x, etc.

De accu is met 55 Wh niet onder bemeten. Op een volle accu kun je zonder problemen 8 uur werken. Zet je het scherm op een lage resolutie, dan zul je de gebruiksduur op een accu waarschijnlijk tot de beloofde 10 uur weten te rekken. Voor een laptop die je zonder veel moeite met je meeneemt is een goede accu score belangrijk en hier laat de Envy je niet in de steek. Een fijne optie is de mogelijkheid om tegelijkertijd via een usb-a en usb-c aansluiting smartphones op te laten, ook als de laptop uit staat.

Scherm

De helderheid van het scherm is voor gebruik binnen hoog genoeg. Voor buiten zal het minder prettig werken zijn vanwege het spiegelende effect en met zonlicht op het scherm lever je teveel in om nog prettig te kunnen werken. Binnen heb je hier weinig last van, het scherm kan altijd wel in een stand gezet worden waarbij er geen vervelende reflecties zichtbaar zijn. Contrast is op het oog hoog genoeg wat ook bevestigd wordt in reviews. De kijkhoeken tenslotte zijn goed zoals je mag verwachten bij een IPS scherm. Samen een film kijken levert geen enkel probleem op.

x360 & Tablet mode

x360 maakt tablet en stand mode mogelijk, iets wat ik regelmatig gebruik wanneer ik films kijk of surf. Ook heeft Microsoft de software zover ontwikkeld dat in tablet mode Windows en Office software zonder problemen te gebruiken valt. Naast deze positieve ervaringen steekt de kwaliteit en omvang van Apps in de store schril af tegen wat Google en Apple bieden. Het aanbod is gering en matig van kwaliteit. De mogelijkheid om de software die je download te kunnen opnemen als tiles in de tablet omgeving vormt een mogelijkheid om dit gebrek enigszins te adresseren. De tiles zijn miniatuur weergaven van de software icon (en zien er niet uit) maar ze openen zoals je gewend bent in een app omgeving zoals Android of IOS. Kun je echter geen software installeren, dan moet je hopen op een App in de Appstore, een website gebruiken of alsnog je smartphone. Krijgt Microsoft het voor elkaar om alle gangbare Apps in dezelfde kwaliteit in de Windows App Store te krijgen dan heeft het met het Windows en de beschikbare hardware een omgeving die op alle fronten kan concurreren met Google en Apple.

Een reden voor om voor de Envy te gaan is de x360 mogelijkheid in combinatie met het touchscreen. Ik gebruik de laptop voor werk en privÚ, bijvoorbeeld voor browsen en voor het kijken van films en TV. De mogelijkheden die de laptop heeft om de verschillende posities te gebruiken voor verschillend gebruik vormen absoluut een meerwaarde. Het touchscreen is daarbij een grote plus. Al na kort gebruik viel op hoe vaak ik het touchscreen gebruik om door pagina’s te scrollen of een keuze te maken of bevestigen. Dit komt door het touchscreen zelf maar ook Microsoft heeft zijn software op dit punt goed op orde. Het werken in tablet mode vraagt maar kort gewenning omdat het in gebruik overeenkomt met hoe je onder Android of Ios werkt. Het enige wat opvalt in tablet mode is de grootte van het scherm. Het voelt anders aan om te werken op een 15.6” scherm. Voordeel is wel dat wat je voor je hebt groter is dan op elke andere tablet dan ook. Als voorbeeld, het lezen van de krant is op dit formaat toch wel heel prettig. De enige opmerking betreffende het scherm is dat deze wanneer je hem oppakt snel kan omklappen. De scharnieren houden hem goed op zijn plaats en het scherm beweegt niet wanneer je het aanraakt maar lopen met de laptop zorgt er vaak voor dat het scherm omklapt.

Overige gebruikservaringen

Windows Hello:
Windows Hello is een prettige ontdekking. Had hierover gelezen dat dit met de camera mogelijk was maar omdat ik hier nog geen ervaring mee had, had ik hier weinig aandacht aan besteed. In dagelijks gebruik is het een aangename aanvulling. Het gebeurt nu regelmatig dat ik het scherm opklap, nog bezig ben met iets waarbij ondertussen Windows Hello mij herkend en Windows opstart waarna ik direct aan de slag kan. Door de infrarood camera’s werkt Windows Hello eveneens goed in donkere ruimtes. Absoluut een nieuwe functie die meerwaarde heeft.
Wifi:
De Intel ac7265 doet zijn werk goed en met sppedtest.net haal ik met gemak draadloos snelheden van 116 Mbps down en 12 Mbps up. Zeer dicht in de buurt van de door Caiway beloofde maximum snelheden van 120 down en 12 up in geval van een directe ethernet aansluiting op het kabel modem.
Geluidsproductie:
De geluid productie of beter de afwezigheid hiervan is een zegen. Browsen met 10 tabs open in combinatie met het open hebben van Word, Excel en Outlook zorgen er niet voor dat de fan gaat draaien waarmee de machine stil zijn werk blijft doen. Aansluitend spelen van Grid2 zorgt er voor dat de fan op vol vermogen gaat blazen. Je hoort de fan maar storend wordt het niet. Wel wordt de onderkant van de laptop erg warm. Je kunt hem nog op je schoot houden maar de warmte van de CPU is erg duidelijk te voelen.
Speakers:
De kwaliteit van geluid uit deBang & Olufsen speakers is goed voor gewoon gebruik. Muziek en gesproken tekst bijvoorbeeld bij het kijken van een film zijn goed te verstaan. Wel viel het me op dat de kwaliteit van het geluid op mijn headset aangesloten op de 3.5mm jack een stuk minder was vergeleken met bijvoorbeeld mijn smartphone. Voor het luisteren naar Spotify zal ik mijn laptop dus niet gebruiken.
Plaats Aan/Uit knop onhandig:
De aan/uit knop bevind zich op een plek waar je standaard een laptop optilt. Gevolg is dat onbedoeld de laptop uitgezet wordt.
Systeem stabiliteit & HP Support:
De meest beroerde ervaring tot op heden was het met regelmaat ‘bevriezen’ van de laptop. Ook werd frequent een blauw scherm en de laptop opnieuw opgestart. De HP support desk die ik contracteerde adviseerde om Windows opnieuw te installeren. Ik blijf me verbazen over dit soort van adviezen omdat het natuurlijk van de zotte is om in geval van een nieuw product zelf een compleet nieuwe installatie te moeten doen. Ik heb even overwogen om de laptop retour te sturen maar besloot uiteindelijk vanwege de positieve ervaringen met de laptop zelf de problemen te analyseren. De fout codes en Windows memory dump wezen de Intel Wifi Adapter en Intel GPU als daders aan. Na via Apparaatbeheer de drivers bijgewerkt te hebben naar de laatste versie waren de problemen over. Omdat ik bij het eerste gebruik als eerste alle benodigde updates geadviseerd door HP had ge´nstalleerd betekent dit dat HP niet up to date is met de laatste drivers. Los hiervan is mijn overtuiging dat de support desk niet capabel is om adequaat te analyseren en adviseren bij problemen.

Tot slot een aantal zaken die opvallen

De laptop wordt geleverd in een eenvoudige en strakke doos waarbij de inhoud niet meer is dan de laptop zelf, de voedingskabel, en ‘how to get started’ documentje en het karton om alles op z’n plek te houden. Simpel en doeltreffend.
Toch nog veel extra sofware en apps op de machine. De onvermijdelijke McAfee software maar ook Avast met Secure VPN, Skype, Netflix en een aantal travel apps zoals Booking.com en Tripadvisor. Heb liever een kale machine maar het zal HP wel geld opleveren.

Het hebben van een 1TB HDD is prettig voor documenten, films en foto’s. Wel is het wonderlijk dat alles wat je opslaat aan documenten standaard op de SDD wordt opgeslagen. Had verwacht dat dit standaard de HDD zou zijn in de Windows instellingen.

Ik realiseer me dat Grid 2 al een wat ouder spel is maar je kunt dit op redelijk hoge specificaties spelen met de ge´ntegreerde GPU. Had ik niet verwacht. Ook niet dat Forza Motorsport 6 nog te spelen valt. Lange laadtijden moet je voor lief nemen maar je kunt ermee racen.

De hoeveelheid Windows en HP updates die na het eerste gebruik nog ge´nstalleerd moesten worden waren aanzienlijk. Ik schat dat dit alles met elkaar al gauw een kleine 2 uur in beslag heeft genomen.

Het openen van de laptop gaat lastig. Je hebt slechts een klein stukje waaraan je het scherm kunt optillen.

De HP Envy 15 x360 is een laptop waar ik zeer tevreden mee ben. x360 maakt veelzijdig gebruik mogelijk waarbij duidelijk wordt hoe volwassen Windows 10 ondertussen is om binnen de verschillende modes de juiste ondersteuning te bieden. De laptop zelf ziet er stijlvol uit met het gebruikte aluminium en zit stevig in elkaar. Nergens kun je de behuizing indrukken of vervormen. Dit werkt door in het toetsenbord die genoeg travel heeft om prettig mee te kunnen werken.
Het scherm is helder en biedt voldoende contrast en goede kijkhoeken. De accuduur met gemiddeld 8 uur lang genoeg voor de meeste situaties waarin de laptop gebruikt wordt. Voeg je daar aan toe dat de laptop bij normaal gebruik geen performance problemen heeft, onder vrijwel alle omstandigheden stil is, over voldoende aansluitingen beschikt en Windows Hello ondersteuning biedt, dan kun je concluderen dat HP een goede laptop heeft ontwikkeld. Alles met elkaar dus een laptop die er goed uitziet, prettig is in gebruik en geen grote gebreken kent waar je ook niet de hoofdprijs voor hoeft te betalen.

Heb jij ook een HP Envy x360 15-aq015nd?

Mooie review hoor!!!Vreemd dat niemand nog heeft gereageerd, gaan natuurlijk allemaal naar de dell xps. Ik overweeg een Samsung 9 uit de VS te halen, maar dat is wel heel veel gedoe. Als ik dit zo lees is dit ook wel echt een optie,,,,
Wat een duidelijke, professionele review! Mijn complimenten, ik heb de laptop nu ook besteld.
Dank, graag gedaan. Ben nog steeds erg tevreden met de laptop. Hoop dat je er net zoveel plezier aan zult beleven.