Specificaties 2,2" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 3720 classic Geel Review

Wijnands 13 januari 2010, 4.257 views

Nokia 3720 classic Geel

Pluspunten

• Prijs, 132 euro voor een schokbestendige IP54 telefoon is een nette prijs
  • Scherm, heerlijk helder 320x240
  • Bouwkwaliteit: toestel is solide gebouwd

Minpunten

• volume schakelaar aan de zijkant is lastig te bedienen.
  • Waarom geen usb kabel meegeleverd?
  • geen aparte camera knop
  • speaker aan de achterkant is niet erg hard

Nadat mijn Sonim Xp1BT toch wel erg onbetrouwbaar begon te worden werd 't tijd voor een nieuwe telefoon. Wat ik prettig vond aan de sonim was dat ik niet op hoefde te letten of ik de telefoon niet beschadigde. Wat ik minder prettig vond was de beroerde interface en het erg matige beeldscherm. Ik wilde dus een nieuwe telefoon die wel stevig was maar iets meer van deze tijd.
Mijn vrouw kocht een paar weken geleden een nokia 2330 en ik was meteen erg onder de indruk van de Series 40 interface van Nokia.
Toen ik de 3720 classic op het spoor kwam leek dit de ideale oplossing. Series 40, nokia en toch stevig.

De telefoon komt in een plat kartonnen doosje met handleiding, setje oordopjes, 1gb micro SD en een lader. Een usb kabel zat er helaas niet bij. De telefoon komt veel minder solide over dan de sonim. Alhoewel deze, als ik de filmpjes op youtube mag geloven, net zo stevig is lijkt het veel meer op een 'normale" telefoon.

Opladen was in een klein uurtje gebeurt en dan is het een kwestie van sim plaatsen, aanzetten, tijd instellen en klaar. Wat me meteen opviel was de kwaliteit van het 320x240 2.2 inch beeldscherm. Helder, mooie kleuren scherp. Alhoewel dit mijn eerste nokia is in 7 jaar was ik in een paar minuten gewend aan de bediening.

Koppelen met mijn bluetooth devices was heel eenvoudig. Verbinding maken met m'n laptop op kantoor ging even lastig aangezien de telefoon elk bluetooth device binnen 30 meter wist te vinden. Prettig hier is dat je, per apparaat, kan instellen dat verbindingen kunnen gebeuren zonder dat je elke keer toestemming hoeft te geven. PC communicatie was met de sonim een ramp, met de nokia is het een kwestie van software installeren en klaar.

Bereik is prima, spraakkwaliteit is netjes. Volume van de ringtone valt me iets tegen vergeleken met de herrie die uit m'n sonim kwam. Gespreksvolume kan wel flink hard

Ik ben geen telefoon fotograaf/filmer dus ik let er niet zo op. Ik kan me echter voorstellen dat veel mensen de 2mpix camera teleurstellende resultaten vinden leveren en da tmen het onhandig vind dat er geen aparte camera knop op zit. Mij interesseert dat niet.

Mp3's afspelen, geprobeert, het werkt. Kwaliteit via het speakertje achterop is, zoals je kan verwachten, niet geweldig. Via de meegeleverde oordopjes benadert het de kwaliteit van zo'n goedkoop mp3 spelertje van de speelgoedwinkel.

De eerste batterijlading ging iets meer dan 3 dagen mee, toen had m'n zoontje een uurtje of 2 zitten gamen op het toestel en dat trekt de batterijen snel leeg. Ik vermoed dat bij gewoon gebruik een week standby goed mogelijk moet zijn. Nu na een keer of 10 opladen doe ik inderdaad makkelijk een week met een batterijlading. Hierbij merk ik wel dat het gebruik van applicatie's een veel grotere belasting van de batterij is dan gesprekken voeren

Voor het series40 platform is her en der op het internet software te vinden. Ik heb een paar spellen geprobeerd en dat werkt allemaal netjes. Ik heb ook ovimaps gedownload en geinstalleerd. Werkt maar de gratis versie zonder spraakaanwijzingen maakt het alleen bruikbaar om op te zoeken waar je je bevindt.

Zwakke punten;

Tijdens een gesprek is het bijzonder lastig om de volume toetsen aan de zijkant te bedienen.
Batterijindicatie is niet geweldig exact.
Al het geluid komt uit het speakertje op de achterkant waar je meestal je hand op hebt.

Heb jij ook een Nokia 3720 classic Geel?

volg dit toestel al een tijdje... vind het mooi en (redelijk) stevig en m'n huidige mobiele gaat toch ook al ruim 4 jaar mee, vandaar.

Hoeveel heb je ervoor moeten geven? Wat denk je over de prijs-gebodene? Is ie het waard?
Ik heb 'm bij de goedkoopste aanbieder van de pricewatch gehaald voor 132 euro. Ja, ik vind de prijs/kwaliteit in orde. Zelfs al heb je geen superstevige telefoon nodig dan nog vind ik het een nette prijs voor een nette series 40 telefoon.
Ik heb deze ook gehad en heb ondervonden dat hij niet helemaal waterproof / ook niet spatwater proof is. en hij heeft een aantal dagen liggen drogen bij mij, toen deed hij het wel weer maar er zit water achter het scherm :-(
Ik heb mijne nu 2 dagen en ik denk ook niet dat hij waterdicht is.. het lijkt wel of de accu net iets te dik is waardoor het klepje niet lekker sluit. voor de rest prima ding, maar ik heb um nog maar 2 dagen en heb nog niet alles geprobeerd ;)